Yosemite, Sequoia en San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Yosemite, Sequoia en San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Yosemite, Sequoia en San Francisco

Door: JohanenMartin

26 Mei 2010 | Verenigde Staten, San Francisco

Hadden we al gezegd dat de dagen omvliegen, oh.... Nou ze gaan nu nog harder!

West USA is zo groot en alles is anders in nog geen twee uur rijden.....

23 mei:

Hoewel het plan was om vandaag naar Sequoia National Park te gaan, kwamen we er gisteravond al achter dat er alleen een ingang was aan de westkant, wij zitten aan de oostkant in Lone Pine op zo'n zes uur rijden. Gisteravond dus het schema twee dagen omgegooid wat betekend dat we vandaag naar Yosemite National Park gaan. Om 8 uur rijden we in de vrieskou weg richting Bishop wat op de weg naar Yosemite ligt en waar een echt nederlands bakkertje zit, Erick Schat. Daar aangekomen ruik je vanaf een afstand het versgebakken brood al hmmmm. We kopen croissants, puddingbroodjes en een soort oliebollen met suiker en kaneel. In het bakkertje komen we een vrouw tegen die we ook al bij de Grand canyon waren tegengekomen en die verteld ons dat Yosemite vanaf de kant waar wij in willen niet open is vanwege dat het hier nu winter is. Ja ja het is hier winter op nog geen drie uur rijden van kokend Death Valley... We horen van een ander dat er drie andere toegangswegen zijn, maar of ze open zijn is nog maar de vraag. We houden ons vast aan ons schema, dus rijden we naar de eerste toegangsweg, maar helaas is deze ook gesloten. We volgen de Tiogapas verder naar de tweede weg en het weer word al steeds kouder en witter, totdat we echt in de sneeuw rijden en het sneeuw uit de lucht neer stort. We lachen ons rot en maken een paar leuke foto's en houden een waar sneeuwbal gevecht, dit hadden we dus niet verwacht. We rijden naar een plaatsje Lee Vining waar we horen dat alle andere toegangswegen ook dicht zijn en de enige die open is ligt bij Mariposa op zo'n zes uur rijden. Het is nu ongeveer tien uur en denken niet na en gaan ervoor, Yosemite here we come! Onderweg rijden door allemaal bergen met sneeuw, regen, zon, hagel en mist en dat door wegen met veel bochten en steile kliffen. Je komt onderweg door echte wintersportplaatsjes waar mensen met ski's lopen... We gingen toch voor een zomervakantie?? De uitzichten zijn trouwens wel fantastisch met alle kleuren bergen. De weg duurt lang maar de omgeving vergoed veel. Rond 15 uur komen we bij de ingangsweg naar het park, al duurt die weg nog zo'n klein uurtje, maar de zon schijnt lekker. Eenmaal bij de ingang van het park rond 15.45 uur sneeuwt het en kijk je verderop schijnt de zon weer.... We rijden het park in en bekijken alle mooie plekjes en bezienswaardigheden zoals heel veel mooie watervallen, rotsen en dat alles in regen, zon en mist. Nat meer dan twee uur door het park hebben we alles wat we wilden zien gedaan en gaan we richting uitgang via de Tunnel Vieuw, het punt waar je het hele park overziet, en daar worden we zeer ruim beloond voor al het uren omrijden en doorzetten. Doordat het net heeft geregend en de zon nu schijnt loopt er van links naar rechts een fantastische regenboog met op rechts ook nog eens een waterval... Dicht bij elkaar staand kijken we ernaar! Voldaan rijden we naar de uitgang richting Fresno, wat op nog twee uur rijden ligt. Fresno ligt wel aan de goede kant voor Sequoia wat we nu morgen bezoeken. We bereiken de stad rond negenen savonds en uiteindelijk checken we in bij het Marriott en nemen een ruime studiokamer. Fresno is trouwens beter bekend van de doosjes rozijntjes die hier vandaan komen. We zijn echt totall loss van de hele lange dag en de veeeeeele kilometers, maar ondanks dat hebben we het toch maar weer gedaan en gered en Yosemite was een super mooi park, wat moet het dan niet zijn met droog weer en zon?? Wanneer krijg je op 1 dag alle weersomstandigheden te zien. Mist, regen, zon, sneeuw, hagel, onweer en dat in een steeds wisselende natuur, WAT EEN DAG!!

24 mei:

De wekker gaat om 06.30 uur en na het douchen gaan we goed ontbijten in het hotel. We nemen ook veel extra mee voor onderweg.... We blijven nederlanders toch? Tegen achten verlaten we Fresno en richting Sequoia national Park, at last! Het is het laatste National Park dat we bezoeken. We komen er lekker op tijd aan en het is zonovergoten, heerlijk! De weg ernaartoe is al mooi en nadat we hebben betaald rijden we het park in. Het is weer een totaal ander park als alle andere en Mart vind dit het mooiste park, ikzelf vond Yosemite het mooist. We bekijken eerst alles beneden en gaan dan met een kronkelweg de bergen in waar de grootste bomen ter wereld staan, mammoetbomen. Wanneer je boven komt heb je een prachtig uitzicht over het hele park en is het weer ijskoud en dichtbewolkt. Je rijdt door een bos en overal ligt nog sneeuw, het is nog steeds winter natuurlijk... Bij de eerste bocht die we nemen staan allemaal autos stil en wat zien we... een BEER!! Hij loopt beneden eten te zoeken en in de boom zitten twee baby beren, en dat in het wild WOW!!! Na dit lang aanschouwd te hebben rijden we door naar de andere bezienswaardiigheden waaronder een Tunnel Log, een grote boom die is neergevallen waar je nu met de auto onderdoor kan, en naar de General Sherman. Het is de grootste boom ter wereld met zo'n 86 meter en hij is echt HUGE.... Boven is het trouwens ook echt heel koud en daar lopen we dan in onze korte broeken, gelukkig hadden we onze Abercrombiehoodies wel aan, brrrr. Rond drie verlaten we het mooie park en gaan we rijden richting ons volgende plaats, San Francisco! Het is ongeveer 5 uur rijden en onderweg eten we wat. Tegen half negen komen we de drukke stad binnen en op zoek naar een hotel. Deze stad ligt op verschillende heuvels en die zijn echt heel hoog, en met rijden voor je gevoel nog veeeeel hoger en steiler (Ik was af en toe bang dat ik de rem zou doortrappen hahaha). We kiezen voor het Coventry Motor Inn, wat in Lombard Street ligt. Dit hotel heeft een super ligging dichtbij een aantal heel bekende bezienswaardigheden en in de welbekende wijk Fishermans Warf. We nemen allebei een heerlijk heet bad en gaan dan slapen zonder wekker, zalig! We zijn in San Francisco!!

25 mei:

Vandaag onze eerste San Franciscodag. Bij het wakker worden kijken we naar buiten en het is zwaar bewolkt, maar dat is het hier heel vaak. We doen het rustig aan, bellen even onze moedertjes en gaan na het douchen eerst ontbijten bij Mels Diner. we hadden dit gister al zien liggen op twee blocks van het hotel. Het is echt zo'n typische Diner met van die echte leren bankjes en eenzelfde jukebox als wij hebben. Je kunt ook voor een quarter (25 cent) zelf een nummer aanvragen bij je tafel, waar ook kleine jukeboxjes hangen, oftwel een fantastisch tentje waar we deze drie dagen steeds gaan ontbijten hebben we besloten. Daarna lopen we richting de Fishermans Warf, waar je allemaal verschillende pieren hebt met als hoofdpier Pier 39. Hier vind je veel leuke tentjes, restaurants en ook vlots met allemaal zeeleeuwen die hier altijd liggen. Je ruikt en hoort ze van verre, maar zijn wel heel leuk om te zien en dat bij zo'n grote stad. Daarna gaan we met een echte cabletram naar Union Square om te shoppen. Zo'n tram is echt iets van deze stad en voor 5 dollar p.p. kun je een one way rit maken. Wij stappen uit bij de Union square waar we eerst bij Starbucks gaan zitten. Ondertussen is het gaan regenen en dat zou niet meer stoppen jammer genoeg (ook voor morgen geen goede vooruitzichten...). We gaan op zoek naar de Uggsstore om voor mijn moeder (johan) Uggs te scoren die ze graag wilde en YESSS we hebben ze ma!! Daarna gaan we winkelen door de steile straten van San Francisco waar heel heeeeel veel winkels zitten. We duiken ook een grote mall in en scoren wat bij Abercrombie, Hollister, en nog wat zaken. Shop till you drop... Daarna zien we een Imaxtheater en kopen kaartjes voor vanavond voor Shrek 4 die we hier in 3-d gaan kijken. Om half zeven begint ie! We zitten nu even bij te komen op onze kamer en hopen dat het weer morgen toch wat opklaart. we gaan morgenochtend naar Alcatraz, een eiland wat vroeger een gevangenis was. Maar straks eerst naar Shrek!

De volgende mail is weer vanuit een andere plaats op weg richting LA, waar we de laatste 5 dagen zullen zijn!

Dikke kus en tot snel!!

• 26 Mei 2010 - 06:25

Marielle:

zooooooooo jaloers!!!!!!!!!

• 26 Mei 2010 - 06:42

Janie:

hay lievelingen ik las het je bent geslaagt voor mijn uggs geweldig dikke kus nou sneeuw wie verwacht dat nou maar je heb wel alles zon sneeuw geweldig die regenboog hoop dat je mooie foto s heb gemaakt jullie hebben het geweldig nog veel plezier en tot horens xxxxxxxxxxxxx mama en beau

• 26 Mei 2010 - 11:31

John:

joloers!!!!!

• 26 Mei 2010 - 13:10

Jans:

hoi hoi johan en martin
    ik lees dat jullie het geweldig hebben ik had mijn lijstje toch wat langer moeten maken hahahahahahahahahah timberland schoenen of zo hihihihihihih maar je mams is heel blij hoor met haar uggs met al die verhalen ben ik wel wat jaloers hoor ik ga morgen een paar dagen eurodisney parijs maar dat overtreft niet wat jullie doen ik kan niet wachten op de verhalen en fotos en al het andere dus kom maar op dikke xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx uit nederland

• 27 Mei 2010 - 20:38

Esther:

GRRRRRR oen van jaloezie zie ik......