JoBurg,Graskop en de Panorama - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Johan en Martin - WaarBenJij.nu JoBurg,Graskop en de Panorama - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

JoBurg,Graskop en de Panorama

Door: Johan en Martin

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

04 Juni 2012 | Zuid-Afrika, Graskop

Hey lieve allemaal. We zouden de stukjes kort houden, maar we hebben zoveel te vertellen en al zoveel gezien in drie dagen.... Ongelovelijk, wat een land!

Zaterdag 02 juni 2012

Vandaag is het dan eindelijk echt zover. Het vliegtuig wacht om ons naar Zuid Afrika te brengen. We worden door Johan's moeder in onze mini ( die lekker ook drie weken uit logeren gaat ) naar Schiphol gebracht en rond achten sochtends is het al erg druk! Het blijft toch altijd een magische wereld... We checken in en net op dat moment krijgt Johan een enorme kriebelhoest en de vrouw achter de desk vraagt geschrokken of hij Kinkhoest heeft... Natuurlijk niet zeggen we en Martin regelt de rest af, want moet toch niet zo zijn dat ze door krijgen dat Johan niet helemaal fit is en straks niet mee mag omdat ze geen grieperige mensen meenemen aan boord. Gelukkig niets aan de hand en eenmaal koffers kwijt de douane door, ze hebben nu een nieuw systeem waar je zelf door de douane moet met een computersysteem... Niet iedereen is even snugger dus duurt dat eeuwen en daardoor moesten we gelijk naar gate E24 om te boarden. De vlucht ging super en aan boord wordt je echt helemaal vol gepropt met eten en snacks ( en 2 ijsjes... ) We kijken allebei drie films waarvan allebei Doodslag en Taped. Heel goede nederlandse films. Rond negenen landen we op Johannesburg en na een lekker lange paspoortcontrole waarbij een aantal namen werden omgeroepen omdat er koffers waren blijven staan in Amsterdam, Hadden natuurlijk gelijk de fingers crossed om niet onze namen te horen, maar gelukkig stonden onze koffers gelijk al klaar bij de band. Toen de auto ophalen bij Hertz. We rijden drie weken lang in een zilvere Suzuki Grand Vitara, helemaal top! En dan komt de vuurdoop om te gaan rijden. Ze rijden hier links volgens de engelse wetten en het stuur zit rechts. Martin had me alvast opgegeven voor de slechtse chauffeur van Zuid Afrika, maar moet mezelf een compliment maken, zo zonder Tom Tom ( hij doet het prima ,nogmaals super danki Hansi voor de kaart, alleen konden de straat niet vinden, maar dan moet je wel de goede stad intoetsen kwamen we later achter ) Het hotel ( Protea OR Tambo ) is echt super en de kamers fantastisch met een mooie douche in de kamer en Wifi en mooie Flatscreen. We douchen nog even lekker, kijken wat oranje heeft gedaan en then we called it for a day en gaan we slapen. Zo'n reisdag hakt er altijd lekker in en morgen gaan we gelijk beginnen met onze route. We hebben er zin in of zoals Shakira zingt: Its Time for Africa!

Zondag 03 juni 2012

Waking up in Johannesburg. Toch wel vreemd om wakker te worden in je eigen plaatsnaam, en anderzijds natuurlik erg leuk. Al noemen ze het hier allemaal JoBurg. We ontbijten rustig en na het opfrissen zoeken we 'onze' nieuwe auto op en stellen we de Tom Tom in op het adres van het Apartheidsmuseum. Zo'n drie kwartier rijden van ons hotel. We komen er rond negenen aan en er is nog geen kip. Het weer is trouwens prachtig, strakblauwe hemel en een heerlijk zonnetje. We kopen de tickets en van buitenaf is het gebouw al indrukwekkend maar wat we binnen zien is eigenlijk met geen pen te beschrijven. Het begint al met de ingang, je hebt een Blankes en een nie-Blankes ingang om aan te geven hoe het er vroeger tijdens de apartheid aan toe ging. We zijn lange tijd de enige bezoekers binnen en kunnen alles dus goed zien en rustig op ons laten inwerken, want zoals gezegd zijn sommige beelden erg heftig en geven brokken in onze keel, hoe kunnen mensen toch zo tegen elkaar willen doen en dat alleen om een kleur,en we schamen ons echt een paar keer dat we blank zijn en Nederlands.... De grondlegger van de Apartheid was de in Nederland geboren Hendrik Verwoerd. Ook is er een compositie van Nelson Mandela's leven en alles wat hij heeft bewerkstelligd. Diep respect voor deze man! Je moet het eigenlijk gewoon zien als een oorlog van de witten tegen de kleurlingen, alleen gevoerd door alleen de witten, oftewel de blankes. Binnen mag je geen foto's nemen, maar een glimlach en vriendelijk vragen helpt en we hebben nu prachtige foto's ( prachtig is niet het goede woord maar toch... ) Rond elven rijden we naar Pretoria, de bestuurlijke hoofdstad van Zuid Afrika waar we het Voortrekkers Monument bezoeken waar net een herdenking aan de gang is voor gevallen kameraden. Het monument herdenkt de eerste Afrikaanse boeren Pioniers die de Kaap verlieten om onder de Briste macht uit te komen. Een erg mooi monument op een berg bij Pretoria. Daarna rijden we door naar Pretoria stad, waar we Church Square bezoeken met het Paul Kruger Monument en de oude Raadsaal ( oude parlement van de Boerenrepubliek). Het is zondag en het plein is vol mensen die genieten van het weer. Tot nu toe hebben we ons nog helemaal niet niet veilig gevoeld, integendeel! Daarna naar De Union Buildings. Een echt heel mooi gebouw op een heuvel met prachtig groot park ervoor. Dit waren de vroegere bestuursgebouwen. Hierna stellen we de Tom Tom in op Graskop en met zo'n 400 km nog voor de boeg rijden we rond tweeen weg. De weg naar Graskop is echt prachtig met heel veel vergezichten, mooie bergen, bochtige wegen en met het mooie weer echt te mooi om in te rijden. Op de radio spreken ze Afrikaans Nederlands en we lachen ons rot. Het is net een Nederlander die ge-emigreert is en na jaren weer terug komt. Zo is weekend hier naweek etc. Erg leuk om te horen. Rond half vijf begint het te schemeren en binnen een half uur is het ook echt donker. We rijden nog een uur op de bochtige bergwegen via Sabie naar Graskop en komen rond 18.15 uur aan bij het Graskop Hotel. Ons hotel. We checken in en hij vraagt waarom we zo laat zijn? Laat vraagt Martin, het is pas zes uur. De man vertelt dat na zessen de geboekte kamers die niet zijn komen opdagen verkocht worden aan anderen. Dan mag je verwachten dat het hotel vol is, maar bij het parkeren van de auto bij ons huisje ( nr 7 ) zijn we de enige. We eten nog wat en douchen heerlijk en besluiten dan lekker nog even de Zuid Afrikaanse Idols te kijken ( Lachuhhh ) en daarna te gaan slapen na een lange eerste dag. We zijn blij deze reis zo te zijn begonnen. We weten nu veel meer over de geschiedenis van dit land en kunnen nu meer begrijpen wat hier is gebeurt en dat kan ons in onze vervolgreis alleen maar helpen denken we. Morgen de Panoramaroute. Deze belooft spectaculair te zijn!

Maandag 04 juni 2012

Zeven uur gaat de wekker en wat is het vanacht koud geweest... Het is hier nu winter, maar overdag met het zonnetje is het nog meer dan 20 graden, maar snachts vriest het gewoon.... Brrrr.... Eerst gaan we ontbijten in ons hotel, een leuk klein hotel in oude afrikaanse stijl. Elizabeth, een wat oudere vrouw helpt ons met alles wat we willen eten, een soort PA. Een echt te lieve vrouw met een tand missend precies in het midden. Rond half negen vertrekken we om alles van de panorama route te bekijken. Het weer is perfect, strakblauwe lucht, iets wat essentieel is voor deze route. We bekijken The Pinnacle, Gods Windows ( prachtig ), Wondervieuw, The three Rondavels, Blyde River Canyon en Bourkes Luck Potholes. Het zijn allemaal vergezichten en dit is een oude voortrekkersroute. De uitzichten zijn echt spectaculair en met dit weer kijk je echt zover weg. Alles is mooi maar vooral bij The three Rondavels en de Blyde River Canyon zijn we erg stil van het uitzicht. Er is niemand ( het is eht het laagseizoen nu, en dat merk je overal, des te beter voor ons ) en je hoort alleen de wind en dan het uitzicht.... Misschien gek, maar we kregen allebei tranen in ons ogen door de rust en onze gedachten.... Wow! Hierna gaan we de watervallenroute rijden. Onderweg zien we een aap op de weg die snel wegschiet en hem nakijkend zien we in het bos er tientallen lopen. Iets verder rijden loopt er opeens een kleine versie van een soort jachtluipaard over de weg, na het opzoeken blijkt dit een Serval te zijn. We stoppen maar voordat we klaar zijn om de foto te schieten is hij al weer de bush in, maar wat gaaf, dat belooft wat in het Krugerpark. We gaan verder met de watervallen en zien achtereenvolgens de Lisbon Falls, Berlin Falls, MacMac Falls en de Sabie Falls. Allemaal erg mooi en wat een natuur hier! Ook tijdens het rondrijden zijn alle landschappen zo mooi! Hierna rijden we naar Pilgrims Rest, een oud stadje in een dal. Hier werd vroeger het eerste goud van Zuid Afrika gevonden en nu hebben ze dit stadje in de oorspronkelijke staat terug gebracht en kun je er zelfs zelf goud diggen.... Alsof je terug gaat in de tijd. Rond vieren rijden we terug naar Graskop over weer bochtige smalle wegen en zien we zelfs dat ze hier hele bergen in de fik steken, waarom is ons nu nog niet duidelijk.... Aangekomen in Graskop eten we wat bij Harries Pancakes want alles sluit om 17.00 uur hier. We eten een koude pannekoek met banaan en lopen daarna nog wat door Graskop. Even verder zit Graskop Pancakes ( ja ze zijn hier liefhebber denk ik... ) en die is tot 19.00 uur open en heeft WiFi. We halen de Ipad en gaan lekker binnen bij de openhaard zitten en bestellen allebei nog een sandwich welke ik nu tijdens het schrijven heerlijk naar binnen werk, zittend naast de haard.... Vakantie, wat een heerlijk gevoel na zo'n Fantastiche Superdag. Straks gaan we terug naar ons hotel en duiken we er lekker vroeg in, want morgen na het onbijt gaan we richting ons eerste National Park en niet de minste van allen: Het Krugerpark. Wat beleven we weer veel meteen en wat zijn we trots dit toch maar weer te mogen doen samen.... Tot snel, tot een volgend WiFi moment.

Dikke kus uit Graskop, Zuid Afrika!

Ps. De fotos zijn van Marts Iphone. Mochten jullie dit al mooi vinden, we hebben nog veel meer!!!

• 04 Juni 2012 - 19:19

Wim:

Super om te lezen!!! Geniet er lekker van en tot het volgende verslag.
    groetjes en xxx van ons

• 04 Juni 2012 - 19:41

Stefan En Rebecca:

Hey lieverds,

Wauw! Jullie zijn pas drie dagen weg, maar aan de verhalen te zien lijkt het wel drie weken! Klinkt allemaal super! Tot het volgende verslag!!

Kus
    Xxx

• 04 Juni 2012 - 20:34

Roeland Hans:

Vinden jullie dat nou niet saai, een heenreis zonder problemen.
    Daar is toch niets aan, ok Johan een beetje sniffend, maar verder?
    Elektronische douane, Martin, mocht je niet meer naar de real men van Johan
    Sorry hoor, maar ik hoop wel dat er een beetje meer actie komt, want met deze verhalen worden we alleen maar jaloers op jullie, kijken jullie wel uit met die beesten daar, of hebben jullie kattenbrokjes bij je om ze stil te houden. Nou 10% hebben jullie al opgemaakt van de trip, zorg dat de volgende 90 net zo, zo niet nog mooier worden.

• 04 Juni 2012 - 21:49

Kim:

Echt geweldig!! Zo blij om te lezen dat jullie genieten..

Tot gauw!!
    Dikke knuffel Kim Teunissen :-)

• 05 Juni 2012 - 04:22

Emily:

Sjongejonge, jongens, ik krijg van jullie verhaal zelf weer helemaal de reiskriebels. Dat terwijl ik net terug ben! Ik zou zo m'n koffer willen pakken en met Raymond achter jullie aan komen reizen. Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal!

• 05 Juni 2012 - 10:38

Willemien:

Wat is het toch fantastisch om jullie verhalen weer te volgen.Heerlijk om te lezen ,Johan jij kan ook echt goed schrijven, zo beeldend.Ik geniet ervan!
    Kijk uit naar jullie volgend blog.Lijkt mij wel raar overdag warm en snachts zo koud.Ja en de taal is ook grappig ,leuk is het om het te verstaan.
    Wat de geschiedenis betreft ,ik snap je plaats vervangende schaamte. Gelukkig is er een hoop veranderd.
    Jongens geniet ervan en veel plezier.
    xx liefs Willemien

• 05 Juni 2012 - 11:13

Marjolijn:

Wauw wat gaaf om mijn eigen reis op deze manier weer te herbeleven! Ik denk regelmatig met heimwee terug aan Zuid-Afrik (told you!!!), wat een geweldig land. Ik ben weer aan het acclimatiseren in Nederland, lekker hersftweer hier ;-)
    Geniet ervan!
    X

• 05 Juni 2012 - 12:39

Robert:

Hallo mannen,

Erg leuk om jullie reisverslag te lezen !

Geniet, maar dat doen jullie al !!

Groeten

• 05 Juni 2012 - 17:13

Janie:

Lieve schatten geweldig ik weet niet wat ik allemaal lees maar het lijkt wel of ik erbij ben dikke kus veel liefs xxxxx

• 05 Juni 2012 - 18:47

Tim Sandy Kids:

Hee wat een verhalen allemaal zeg we zijn blij dat jullie het naar jullie zin hebben. Dikke kus van ons

• 06 Juni 2012 - 20:49

Esther :

Klinkt weer allemaal super en ziet er geweldig uit .. Geniet nog maar fijn even verder ...
    Xxx

• 07 Juni 2012 - 21:08

Cyrina:

Hoi Johan en Martin,
    Leuk om jullie reisverslag te lezen. Leuk en lekker vlot geschreven wanneer komt een nieuw verslag? Heel plezier daarzo groetjes Cyrina!!

• 09 Juni 2012 - 05:47

Hans & Roeland:

Zien niets meer, horen niets meer, ze zijn toch niet onder een olifant terechtgekomen, hoop ik. want dan wordt het toch even apeldoorn bellen

• 09 Juni 2012 - 16:22

Tiny En Henk (Sylvia:

Hoi,
    Wat een verslag we kunnen wel zien dat jullie genieten. De foto's zijn prachtig en we zijn benieuwd naar de rest. Wilde dieren in het echt, wild, zien is prachtig. Groetjes