Kruger, Hluluwe and the Big Five...... - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Kruger, Hluluwe and the Big Five...... - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Kruger, Hluluwe and the Big Five......

Door: Johan en Martin

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

10 Juni 2012 | Zuid-Afrika, Richards Bay

Hey lieve allemaal,

Daar zijn we eindelijk weer.... Niet doodgetrapt door een Olifant.... Na lang geen internet nu eindelijk weer WiFi en we hebben echt verschrikkelijk veel moois te melden.... Het is nu al een vakantie om nooit meer te vergeten. 1000 fotos al geschoten en 2100 km gereden. Veel plezier met ons lange verslag, maar daar kunnen we echts niets aan doen!

Dinsdag 05 juni 2012

De wekker gaat rond 06.30 uur. We frissen onszelf op en ontbijten lekker relaxed en rond 08.00 starten we de auto met de TomTom ingesteld op het Kruger Park. Een nieuwe droom van ons. We rijden weg uit de bergen, wat vannacht weer goed te merken was aan de kou. De wegen zijn hier echt prima en de vergezichten blijven prachtig en steeds verschillend, nu weer hele bossen terwijl we steeds verder dalen naar het lagerland. We rijden via Hazyview en rond 09.00 uur komen we aan bij de Paul Kruger Gate. We hebben deze ingang gekozen omdat dit dicht bij ons Camp ligt, Skukuza. Eerst moeten we wat formulieren invullen en rond 09.30 uur gaan voor ons de poorten van het Kruger Park dan echt open. We hadden nog net niet op de radio Awimbohee, Awimbohee op ( al zongen we dat wel ) maar het gevoel van nu kan er zomaar een olifant of leeuw ergens te voorschijn komen geeft een heel apart gevoel. Het Kruger Park is trouwens net zo groot als Israel. Mega dus. Na nog geen vijf minuten rijden staat er een hele kudde Impala's langs de kant in het gras. We stoppen de auto en langzaam aan steken ze over, heel rustig. Je hoort helemaal het klikken van hun hoeven. ( of zoals Mart zegt Annies met hun hakkies ) Verder rijdend zien we nog veel meer Impala's en Springbokkies. Zo mooi... Het gevoel kunnen we denk ik niet overbrengen, maar het is zo spannend wat je misschien allemaal mag zien. We rijden weer verder ( max. 50 km ) en zien een stel Knobbelzwijnen weglopen. Daarna komen we langs een rivier waar we Nijlpaarden zien zwemmen. En dan ongeveer 5 minuten rijden later zien we de eerste van de Big Five ( Olifant, Buffel, Jachtluipaard, Neushoorn en de Leeuw ), de Olifant. Hij staat rustig met z'n slurf te eten en heeft grote slagtanden, Wow! We schieten wat foto's en rijden weer verder. Een tijdje zien we niks, maar dan tussen de bomen zien we een Giraffe rustig eten van de bladeren. Ongelovelijk hoe veel in zo'n korte tijd. Iets verderop zien we ook nog Brazzameerkatten ( apen, een bleke met zwarte kop ). We weten trouwens alle namen vanuit ons Capitool Reisgids, erg handig. Dan zien we in de verte een drinkplaats en zijn we nu heel blij met onze nieuwe camera, want ver inzoomend fotograffeert hij drinkende Zebra's en Impala's en nog meer beesten. Dan gaan we een offroad pad op en zien we na een tijdje Waterbokken, erg grappig met een witte ronde rand op hun kont. Dan gaan we richting ons Camp om in te checken waar we om 13.30 uur aankomen. Tussendoor zien we nog drie olifanten bij elkaar en twee Giraffes die heel dichtbij staan. Dicht bij het camp ligt er bij een rivier ook nog een krokodil. We kunnen pas om 14.00 uur inchecken dus gaan eerst wat eten in het restaurant. Daarna halen we de sleutel van onze Rondavel waar we vanacht in slapen. Het is een rond huisje met een ronde rieten puntdak, een echt afrikaans huisje/hutje. Het heeft drie bedden, een toilet, douche en een gesloten veranda met keuken. Ook hebben we net de tickets ontvangen voor de Sunset Game Drive ( Avond Safari in open Safariwagen ) van vanavond die om 16.30 uur begint en de tickets voor morgenochtend, dan hebben we een Sunrise Game Drive, al om 05.15 uur. Rond 16.15 staan we klaar voor onze Game Drive ( Game = Wild ). We stappen de grote open wagen in en rijden het camp uit het Krugerpark in. Na een kwartier zien we een Olifant in de bosjes en hij houd z'n slurf boven de bosjes om te kijken of we te vertrouwen zijn. Zodra dat het geval is komt er een hele familie de wegoversteken met ook twee jongen.... Te mooi! We rijden verder en zien een Hyena, hier Wilddog genoemd. Hij rent de bosjes in en weg is ie. Het begint al donker te worden en we gebruiken nu van die grote lampen om te zoeken, dit doen ze toch alleen bij Animal Planet? Zo voelt het. We zien nog een Koedoe, een uil, een Kameleon ( groen, maar zodra we er met een lamp opschijnen wordt ie gelijk geel ), en weer een Hyena, die nu voor de auto uitrent en geluiden maakt. Na drie uur komen we terug in het camp met een ervaring rijker, en bevroren. Zo is het overdag heerlijk warm, maar savonds en snachts super koud! In het donker zoeken we onze Rondavel op en stellen de wekker in op 04.15 uur. Wat een leuke eerste Krugerdag!

Woensdag 06 juni 2012

Wat vroehoegggg... We kleden ons dik aan en rond 05.15 uur staan we klaar voor de Sunrise Drive. We hebben dezelfde chauffeur als gisteravond en om 05.30 uur rijden we weg. Het is nog pikkedonker er de lichten/verstralers gaan meteen aan. Zodra mensen wat zien moeten we stop roepen. Na ongeveer tien minuten roept een jongen Stop en hij ziet ogen, wij zien niets en zodra alle lichten erop geschenen worden zien we nummer 2 van de Big Five, de Luipaard! Hij ligt heel stil in de struiken. Zodra alle lichten op m schijnen maakt ie een sprong de bosjes in, we zien nog even wat en weg is ie, Wow! We rijden door en het is nog kouder dan gisteravond, echt brrrr. We zien achter elkaar twee zebra's lopen grazen. Ook zien we de zon echt opkomen in het park. Dan, Tjakka, nummer drie van de Big Five, de Neushoorn! Ze staan in een groepje te kijken en na ongeveer een minuut nemen ze ook weer de benen, en wat rennen die grappig... Alsof ze zakken kg's meedragen. Het wordt steeds lichter en het zonnetje maakt ons echt wakker, heerlijk. Alles gaat in zo'n snelvaart, we maken wat mee he? We zien later nog twee vechtende of spelende Giraffes, een Olifant, natuurlijk honderden Impala's ( maar die zie je echt overal... De Leeuw hoeft hier niet te sterven van de honger als iet t goed doet ). Rond negenen komen we weer terug in het camp, waar we ontbijten en daarna teruggaan naar onze Rondavel om in te pakken. We checken uit en rijden weer zelf het Kruger Park in, we gaan weer zelf spotten. We rijden eerst Richting Sabie en nemen dan de off road met onze jeep. We zien een hele tijd niets en rond twaalfen ineens nummer 4 van de Big Five, de Buffel! Hij loopt de bossen in, maar we willen hem graag fotograferen, shit. Mart ziet verderop een vijvertje en we rijden ernaartoe, en wie stat daar te drinken, de Buffel, Yes! We parkeren de auto en bekjken rustig hoe hij drinkt ( hij had me toch een ballen... ) na een tijdje komen er ook Impala's drinken. We zien ook een Reiger, een Amerikaanse Maraboe ( mooie grote vogel ) en een heel stel apen en wat er dan oppeens allemaal komt aanlopen.... Achter elkaar komen er Zebra's, Giraffes, Zwijnen en hordes Impala's drinken en alles tegelijk, echt te gek en wij zitten als in een Drive Inn in onze auto te genieten! Na een uur rijden we heel voldaan weg en neem ik een bosje langs de linkerkant mee met scherpe naalden.... Super veel krassen.... Shit! Balen, maar dat zien we dan met terug brengen wel weer. We besluiten richting ons volgende camp te rijden, Berg en Dal via de Sabierivier. We zien een grote groep Buffels, Olifanten, Nijlpaarden en Giraffes in zeer korte tijd, maar nu nog nummer 5 van de Big Five en nog wel de belangrijkste.... De king of the jungle, De Leeuw. We volgen de weg en dan is de weg oppeens afgesloten en moeten we 60 km omrijden... Dit duurt ongeveer meer dan twee uur, omdat je langzaam moet rijden. Balen, maar uiteindelijk hebben we meer van het Kruger Park gezien. We komen aan in Berg en Dal en de naam verteld precies zoals het er hier uitziet, ook weer zo mooi. We checken in en krijgen een mooie grote bungalow met rieten dak. We frissen ons op en gaan eten in het restaurant. Mart een T-Bone en ik vis. Smaakt heerlijk na zo'n lange enerverende dag. Daarna zoeken we onze bungalow op en bekijken nog even de foto's van vandaag, we hebben er al 600 gemaakt haha. Morgenochtend vroeg op voor nog twee uurtjes spotten en daarna richting Swaziland.... Op naar weer een nieuw hoofdstuk van deze nu al onvergetelijke vakantie.

Donderdag 07 juni 2012

Weer vroeg op, 05.15 uur. We willen rond zessen uitchecken en nog twee uurtjes spotten en nog 1 keer Kruger Park opsnuiven. Na ongeveer tien minuten spotten zien we een grote groep Neushoorns en nu blijven ze wel wat langer staan. Ongelovelijk dat ze op dit moment zo gestroopt worden om hun hoorns. We rijden verder en zien nog Olifanten en Buffels, maar helaas zullen we de Big Five niet compleet maken in het Kruger, maar we krijgen nog twee wildparken waar het gelukkig kan. De Ranger van gisteren vertelde ook dat de Leeuw spotten in het Wild heel moeilijk is door de grootte van de parken,maar dat maakt de uitdaging natuurlijk alleen maar mooier. Uiteindelijk zien we in het Kruger: Buffels, Olifanten, Luipaard, Neushoorns, Impala's, Nyalas, Koedoes, Giraffes, Zwijnen, Hyenas, Uilen, Kameleon, Zebra's, diverse soorten Vogels, Apen, Nijlpaarden en een Krokodil. Geen lullig rijtje toch? We rijden eruit via Malelane en stellen de TomTom in op een nieuw land, we gaan de grens over naar Swaziland. Rond negenen komen we aan bij de douane en grenspost Jeppes Reef. We hadden in filmpjes en op internet al gelezen dat het wel even tijd in beslag kon nemen, maar binnen een uur hebben we alle stempels in ons paspoort en gaan de handmatige slagbomen voor ons open. Het weer is nog steeds perfect en we rijden een zonovergoten Swaziland binnen. Je komt binnen in een soort dal wat prachtig groen is en echt heel mooi met allemaal huisjes. Je merkt wel gelijk dat dit land minder ontwikkeld is en wat ons al in Zuid Afrika opviel is hier ook, heel veel mensen lopen langs de weg. We moeten naar de hoofdstad Mbabane om uiteindelijk naar Mlilwane Wildlife Sanctuary te gaan, waar we slapen in een traditionele Swazihut en een dag en nacht het oude Zululeven ondergaan. De weg naar de hoofdstad is echt prachtig door allemaal bergen met fantastische vergezichten. De bergen zijn mooi groen en heel veel Dennenbomen en bananen plantages. We komen langs Piggs Peak waar de mensen langs de weg hun zelfgemaakte goederen maken. Hout is het handelwaar, want we zien veel gekapte bomen en langs de weg is daar alles van te koop. Erg leuk om te zien en we kopen een klein swazihutje als souveniertje voor onze kast. Dan komen we aan in de hoofdstad en is het gelijk echts stads met enorme snelwegen, hoe bedoel je tegenstellingen? We rijden de snelweg af en volgen de borden van de Sanctuary. Het pad ernaartoe is al erg off road. Na een kwartier komen we aan en checken we in. We krijgen Blesbokhut nummer 14. We rijden naar ons ronde dorpje met hutten en als we aankomen is het echt zo leuk! De swazihut is best groot en zo grappig dat we hier mogen overnachten... ( zoek maar eens op google afbeeldingen : Mlilwane Swazihut ) We gaan naar binnen en het is nog best groot ook, wel een beetje muffig maar heel koel van binnen. We zettelen ons en gaan daarna de Wildlife bekijken. Alles is hier onbebost en er lopen, Zebra's, Bizons, Zwijnen en Bokken. De natuur is hier ook echt heel mooi en zo rustig. Als we de auto uitdoen zien we alleen al deze dieren heel rustig liggen en eten.... Genieten! Rond drieeen gaan we naar onze hut om lekker ervoor uit te rusten en te lezen en ff te niksen in de zon, en dat voelt ook wel heel goed. We bellen ook onze lieve moederstjes om te vertellen dat alles hier goed gaat. Vanavond komt er trouwens een echte groep Zuludansers bij het grote kampvuur, en gaan we eerst eten en genieten van een driegangen buffet. Rond 18.30 uur gaan we eten en vooraf niets verwacht in Swaziland, maar het eten is heerlijk en we eten onder andere jaja Impala.... Sorry, maar het is zalig mals vlees. Na het eten horen we de klanken van de Zulushow en ongeveer drie kwartier bekijken we de nogal rare dansen en de kledij. Moe maar voldaan gaan we rond 21.00 uur op zoek naar onze Swazihut en zetten we de wekker weer voor morgen. Dan richting Zuid Afrika weer, naar Hluluwe Imfolozi Park.

Vrijdag 08 juni 2012

De wekker gaat in de Swazihut en we raken gewend aan het vroege opstaan en al is het nog vroeg, buiten hoor je alleen maar vogels die de nieuwe dag inluiden. We hebben redelijk geslapen op onze bamboebedden. We willen vandaag rond zessen wegrijden dus douchen, opfrissen en rijden. We checken uit om 06.15 uur en we gaan op weg naar de grenspost Lavumisa. We rijden vlot door en zien de zon opkomen achter de bergen van Swaziland. Ook zien we onderweg langs de stad Manzini het echte leven op gang komen en natuurlijk weer iedereen langs de weg lopen, naar waarschijnlijk hun werk en heel veel kinderen in schooluniform op weg naar school. De afstanden die ze moeten lopen is echt lang en nu weten we waarom ze zo goed kunnen hardlopen hihi. Ook de markt van Manzini is om 07.30 uur al een mierenhoop met mensen. We komen een uur eerder dan de TomTom aangaf ( uur eraf gereden ) bij de grenspost en de gang van zaken bij de grensovergang gister was al lachwekkend, terug naar Zuid Afrika gaat ook heel vlot en is echt alleen voor werkverschaffing volgens ons. Bij het ene loket haal je een stempel, bij de ander betaal je en weer bij een ander krijg je weer een stempel en dan ben je klaar om de grens weer over te gaan. Wij vonden Swaziland zeer de moeite waard en zijn blij er geweest te zijn. De landschappen zijn echt prachtig en hier zie je echt nog het afrikaanse leven zoals je dat verwacht. Ook de mensen zijn zeer aardig en hulpzaam. We rijden Zuid Afrika weer binnen via Golela en gaan richting ons tweede National Park, Hluluwe Imfolozi Park. Ook nu rijden we vlot door, maar iets te vlot want na een uur rijden worden we aangehouden en zijn we geflitst door een agent met aparaat langs de weg. Ik ( Johan ) moet uitstappen, heb een bonzend hart en krijg gelijk te horen dat ik te hard reed. De man vraagt m'n rijbewijs en bij de politiewagen hoor ik dat we 31km te hard hebben gereden ( 111 i.p.v. 80 ) Bij de wagen staan nog twee agenten waarvan 1 vrouwelijke. Ik vertel dat ik niet wist hoe hard we mochten ( gelogen ) en dat het aan de ilegale versie van de TomTom van Hansie Pansie ligt en dat ze hem moeten hebben.... Haha. Nee, Ik krijg gelijk te horen dat de fine 700 rand is ( 70 euro ) en dat we die moeten betalen bij het politieburo. Met m'n meest lieve gezicht en onschuldige blik jammer ik dat ik het echt niet wist en dat we toeristen zijn en of we het niet anders kunnen regelen blablabla.nDe agente zegt iets in het afrikaans en daarna in het engels, let him go then of zo... Twijfel ontstaat... Ik twijfel geen moment, krijg m'n rijbewijs terug en ga met bonkend hart weer achter het stuur zitten en we rijden weg.... Hebben we nu echt zoveel mazzel gehad? Yes, Joehoe, Lachen..... We rijden ons houdend aan de snelheid door en komen rond 10.30 uur aan bij het park waar we twee dagen zullen zijn. We checken in en worden het park ingelaten waar een deel van in de fik staat. Grote branden doordat omwoners de verkeerde kant in lichte laaie staken, zo zonde!! Het park is trouwens echt prachtig, heel anders dan het Kruger. Hier zijn het twee grote bergen waar twee kampen zijn, Mbila en ons kamp Hilitop. Daartussen liggen dalen met mooie groene, gele en meerdere kleuren grassen en bomen. We rijden eerst naar het zuidelijke deel en spotten Apen ( de kaapse Baviaan ), Zebra's, Koedoes, Nyala's en Buffels. Rond 13.00 uur rijden we richting ons kamp omdat we nog moeten inchecken en het nog zo'n anderhalf uur rijden is. Aangekomen in het mooi hoog gelegen Hilltop krijgen we huisje 30 en zodra we er aankomen weten we niet wat we zien. Of zoals Mart zegt M'n ogen geloven me niet. We hebben een groot huisje met een grote platte tv ( met sportkanaal, voetbal!! ) en een balkon met zitje dat een uitzicht heeft op de bergen, echt heel Idyllisch. Het enige nadeel is, is dat we geen sleutel hebben om het af te sluiten en dat elk huisje gewoon open is. ( van binnen wel op slot te doen ) Natuurlijk doet Slotje zijn naam weer aan, bende van vijf..... En we moeten de ramen en deuren gesloten houden omdat Bavianen op de loer liggen om eten te stelen.... We vinden het zo mooi hier dat we besluiten vandaag niet meer weg te gaan en lekker van het huisje te genieten met uitzicht en lekker wat gaan eten in het restaurant. Na het eten zoeken we het huisje weer op met drinken en chips en gaan we ons opfrissen en rond vijfen ( hier al donker ) kijken we de eerste wedstrijden van Euro 2012. Heerlijk zo in de bergen, weg van alles en morgen wakker te mogen worden met dit uitzicht en dan gaan we weer wild spotten.

Zaterdag 09 juni 2012

We zijn vroeg wakker en bij het openen van de gordijnen zien we achter de bergen waar we op uit kijken kleuren als rood, geel, oranje en blauw.... Tot 06.30 uur blijven we kijken en gaan ons dan opfrissen. Als we 5 minuten later weer kijken komt ook nog de zon achter dezelfde bergen omhoog en we hebben nog nooit zo'n mooie zonsopgang gezien, de hele lucht kleurt rood oranje en dan die gele zon..... Adembenemend! En vanacht slapen we weer hier dus morgen the same morning. Soms heb je wel heel veel mazzel met boeken.... We gaan rond zevenen rijden omdat we vandaag het gedeelte van Imfolozi willen bekijken en dit ongeveer anderhalf uur rijden is. Vandaag willen we kijken of we de leeuw nu eindelijk kunnen spotten. We rijden het park rond negenen in en rond tweeen smiddags weer uit. We zien Olifanten, Zebra's, Giraffes, Buffels, Gnoes, Impala's en een prachtige Cheetah, wow! Maar helaas vandaag ook geen leeuw... Zit ie er wel? We komen rond half vier aan bij ons kamp en gaan eerst wat eten halen, wat we meenemen naar ons huisje. Geen leeuw gespot, dus dan maar naar onze oranje Leeuwen kijken, wij zitten klaar in Zuid Afrika in onze oranje shirts, maar ook die Leeuwen stellen teleur, wat een kansen en geen pingel.... En haal die van Persie er nu eens uit! Een slecht begin, maar misschien dat ze nu wakker zijn en we houden hoop natuurlijk. Nu die duitsers dan maar verslaan hopelijk. We kijken ook nog naar Duitsland tegen Portugal en daarna gaan we slapen om morgen weer vroeg op te staan om nog een keer de spectaculaire zonsopkomst te ervaren en om naar St. Lucia te rijden, om daar een boottocht te maken en de Nijlpaarden en Krokodillen te bekijken. Time flies when we are having fun!

Zondag 10 juni 2012

Wakker worden met een spectaculaire zonsopgang zit er niet in want bij de bergen is het bewolkt. Vandaag gaan we richting een volgend National Park het Isimagaliso Wetland Park. Een park met de watergraslanden. We rijden rond half zeven weg uit ons kamp en moeten nog zo'n dertig km naar de uitgang. Na twee km rijden staan er drie auto's stil.... ( betekend meestal dieren... ) We rijden ernaartoe en we zeggen nog het zal toch niet.... We komen aan en alle auto's hebben hun fototoestellen gericht tussen twee auto's en iets verder rijdend zit daar..... JAAAHHH een Leeuw! Op de laatste ochtend Number Five of the Big Five! YES! Hij loopt langzaam naar boven en de auto's volgen hem op gepaste afstand, wij als tweede ( voordringen is niet onze ding, maar dit keer wel ) Hij loopt een stuk en op een kruising gaat hij links, de eerste auto zwaait dat wij ervoor bij mogen... We zitten nu achter de Leeuw... Hij is prachtig, loopt rustig, zo van wie doet me wat... Hij gaat op een gegeven moment een graspaadje op en gaat liggen. Zo zien we hem drie kwartier liggen en onze camera maakt overuren en we zijn echt zo gelukkig.... Wat een begin van de dag! We rijden naar de uitgang ( zien nog neushoorns ) zingend In The Jungle, the Mighty Jungle the Lion sleeps Tonight.... Awuuuuuh! We rijden naar St. Lucia, een leuk klein vakantieplaatsje midden in het Wetland Park. We hebben om 10.00 uur een boottocht over het waterpark en gaan eerst ontbijten bij Wimpy ( Ja broer, dat is hier een restaurantketen ) Om 10.00 uur vertrekken we met de boot. De zon schijnt maar het is best koud. We zien allemaal mooie vogels waaronder de Afrikaanse Zeearend en Flamingo's. Maar waar we echt voor kwamen zien we ook, Nijlpaarden en Krokodillen. Wat gaaf om ze echt in het wild zo te zien, hele families en ook kleintjes. Na twee uur varen met een leuke groep Belgische mensen komen we rond twaalven terug en hebben nu eigenlijk de hele dag over hier. We rijden het kleine plaatsje door en besluiten door te rijden naar Richard Bay, de startplaats van morgen en zo'n honderd km verder en dat scheelt toch morgen. We rijden met de heerlijke zon, de mooie Zuid Afrikaanse dorpen en de radio keihard met 80's en 90's, waar ze hier dol op zijn, en wij ook.... Wat een dag tot nu toe. We worden weer aangehouden , maar dit keer rijden we netjes en is het een standaard controle. De agent is zeer aardig, vraagt hoe we het hier vinden en vind de dropjes meegekregen van moeders heerlijk.... Zakje zijn we dus kwijt... Haha. We komen rond 14.30 uur aan in Richards Bay en gaan op zoek naar een hotel. De eerste keer dat we nog niets vooraf geboekt hebben. We vragen bij wat hotels naar prijzen en uiteindelijk kiezen we voor Protea Imvubu Lodge. Mooie Lodgehuisjes in een soort bosparkje aan het strand, te leuk! We gaan ons opfrissen en ik ga ons stukje schrijven ( nu dus ) want we hebben weer WiFi eindelijk. Vanavond gaan we eten in het restaurant en kijken naar Spanje-Italie... Wat een dag, wat maken we mee en waar gaat dit heen? Het land is echt fantastisch!

Tot snel vanuit een ongelooflijk Zuid Afrika, ongelooflijk hoe mooi een land en de natuur en dieren kunnen zijn!

Dikke kus en tot het hopelijk wat snellere verslag, en wat leuk dat jullie allemaal reageren!!

• 10 Juni 2012 - 14:37

Erwin:

Ziet er allemaal geweldig uit hoor. Leuk verslag, nog veel plezier.

• 10 Juni 2012 - 15:04

Emily:

Het klinkt geweldig jongens, wat fijn dat jullie alle 5 van de Big Five hebben kunnen zien. Dan ga je zeker met een voldaan gevoel weer verder op reis. Heel veel plezier nog!

• 10 Juni 2012 - 17:21

Stefan En Rebecca:

Hey mannen,

Wat een geweldig verhalen allemaal. Het is natuurlijk een ander land maar voor ons wel heel herkenbaar. Dat gevoel elke keer als je een dier spot, kippenvel!
    Maarre, gaan jullie je nu wel gewoon aan de snelheid houden.... Dalijk moeten we jullie voortaan op Robben eiland bezoeken ipv in Almere.... ;-))
    Geniet nog lekker even verder, gelukkig zit jullie avontuur er nog lang niet op!

XXX
    Stefan en Rebecca

• 10 Juni 2012 - 18:13

Micky:

tjonge jonge,
    wat een verhalen jij moet wat gaan doen ermee het is zoooo leuk om dat te lezen.
    helemaal top!!!en wat voor een foto,s
    nog heel veeel plezier daar.
    dikke kus van ons

• 10 Juni 2012 - 19:11

Kim:

Wauw!! Ik heb er gewoon geen woorden voor, echt geweldig!! Geniet lekker!! Kus van ons

• 10 Juni 2012 - 20:12

Hans & Roeland:

Nou 1000 foto's, niet overdrijven he, we zien er maar 4.
    Ja en verder, dat verhaal van jullie, volgens mij lopen jullie gewoon rondjes in ouwehands dierenpark
    daar zie je hetzelfde.
    Ok jullie keken smorgens in de spiegel en zagen twee knobbelzwijnen, dat krijg je als teveel ligt te rollebollen met die bosnegers, dat derde bed stond vast niet voor niets in die hut.
    En dan het eten wat jullie doen, buffelballen bij wimpie's, hier noemt men dat oma's gehaktballen.
    Maar goed dat jullie wat belgen tegengekomen zijn daar, dan weet je toch dat je in brabant zit.
    Tja en wat die bekeuring betreft, dat was nou nog eens een mooi souvenir geweest, echt orgineel om te bewijzen dat je er geweest bent.
    ach en dat voetbal, jullie zitten aan de andere kant van deze aardkloot, je hebt de uitslag verkeerd om gezien.
    Wat die agenten betreft pas maar op drie maal is scheepsrecht, zitten jullie de rest van de tijd in de lik, op hetzelfde bankje waar Mandela meer dan 20 jaar gezeten heeft.
    Jongens, ga zo door, pas op voor de snake's en bij de volgende verbinding wel een bewijs van de big five he, anders geloven we der niets meer van

• 10 Juni 2012 - 20:46

Audrey:

JEETJE!!!!! Wat maken jullie veel mooie dingen mee daarzo! Het klinkt echt allemaal super en aan de foto´s te zien is het daar prachtig!!!

• 11 Juni 2012 - 05:56

Janie:

Ja ja te hard rijden en dat voor jou Johan niet te geloven als Martin het nu was geweest hahahaah.Maar goed het is geweldig te lezen hoe jullie het hebben daar blijf lekker genieten en een dikke kus van mij xxxxx

• 11 Juni 2012 - 08:21

Robert:

He mannen,

Geweldig om te lezen en allemaal zo herkenbaar. Erg leuk geschreven ook !!

Jullie zijn echt aan het genieten, maar ik had ook niet anders verwacht.

Geniet weer verder en ben benieuwd naar het volgende verhaal.
    Groeten,

Robert en Gerard

• 11 Juni 2012 - 12:49

Loeder:

He mannen, fijn om weer wat van jullie te horen... En wat een goed verhaal!!! Je schrijfstijl blijft lekker lezen, dus maakt niet uit hoe lang het verhaal is....
    Ik neem aan dat de ballen gefotografeerd zijn;-)
    Wederom een vakantie van je dromen, dat doen jullie goed.

liefs van ons drietjes x

• 11 Juni 2012 - 13:14

Willemien:

Geweldig, geweldig!!
    Jongens jullie maken weer van alles mee,ik kan mij voorstellen dat het keer op keer genieten is.
    Maar pas op je snelheid, zonde van je geld zo n boete,maar alee, johan gooit zijn charme even in de strijd en hoeft niets te betalen.Gelukkig maar want je kan beter je geld gebruiken om lekker uit eten te gaan!
    Ja en wat het voetballen betreft,voorals nog balen.Hopelijk gaat het woensdag beter!! Kijk uit naar jullie verhalen en de foto s.
    Jongens nog heel veel plezier en geniet ervan!! Groetjes van ons.xx

• 13 Juni 2012 - 06:12

Arthur Roquas En Co:

Klinkt allemaal fantastisch!Wij gaan ook maar sparen(waarvan?)voor zo'n trip!Oh ja vandaag zullen jullie De Oranje Leeuw horen brullen!!!!Hup Holland Hup!