Hermanus en Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Hermanus en Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Hermanus en Kaapstad

Door: Johan en Martin

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

20 Juni 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve volgers,

We zijn aangekomen in machtig en groot Kaapstad. We zijn gesetteld en gaan de komende dagen deze wereldstad proberen te leren kennen.

Dinsdag 19 juni 2012

Zes uur de wekker en bij het naar buiten kijken zien we een hemel met sterren zonder wolken.... Na het douchen en opfrissen gaan we ontbijten in Morkel's ( de eigenaar ) huis. Gisteren hebben we trouwens zo sociaal als we zijn toch maar een drankje gedaan bij hem, en eerlijk is eerlijk, hij is creepie maar wel heel aardig en erg grappig om te horen hoe hij is begonnen. Het ontbijt is goed en rond achten rijden we weg bij Terra Bianca. Het is koud, maar de blauwe lucht maakt alles goed. We rijden naar de Ostrich Farm en bij aankomst gaan de tours vandaag wel door. We boeken de tour van 09.00 uur en in 45 minuten krijgen we een rondleiding en een kennismaking met deze vogels. We voeren ze, krijgen een nekmassage van ze en staan op de grote zware eieren. Ook kun je op een Struisvogel zitten, maar er wordt bij de arme vogels een zakje over z'n kop gedaan en hij word in het hout vastgezet, dat is volgens ons niet echt diervriendelijk en ook niet waar ze voor gemaakt zijn. De tour eindigt natuurlijk in de souvenirshop. Het was een leuke tour en we weten weer wat meer van deze wel stinkende dieren. Na de tour rijden we terug naar Oudtshoorn en op de weg liggen allemaal grote velden met allemaal struisvogels, en wij vinden dit meer een voorbeeld van een farm, grote velden, veel Struisvogels en niet zo commercieel. We blijven een tijdje kijken en gaan dan verder. Vandaag reizen we af naar Hermanus via Cape Angulhas, het meest zuidelijke punt van het vaste land van Afrika. We rijden via de legendarische route 62 van Zuid Afrika. Heb je in Amerika natuurlijk de Route 66, die wij ook hebben gereden, hier heb je Route 62. Zelfde logo alleen 62 i.p.v. 66. De route van Amerika is vooral langs oude stadjes met veel 66 invloeden. De route van Zuid Afrika is wat dat betreft veel mooier ( al kun je het niet met elkaar vergelijken... ) Route 62 gaat door fantastische bergen met dan weer hele groene, dan weer bruine, dan weer met beekjes en dat allemaal op een zonovergoten dag. De weg naar Cape Agulhas duurt 4,5 uur, al rijden we er zo een half uur af doordat het niet druk is op de weg. Aangekomen op het meest zuidelijke puntje van Afrika is het ongeveer 14.45 uur. We zoeken de gedenkplaat en de mooie vuurtoren uit 1848 op en daarna eten we daar allebei een heerlijk visje. Dan verlaten we het mooie Cape Agulhas weer en stellen de TomTom in op Hermanus, de walvisstad van Afrika, waar we rond 17.30 uur aankomen. We komen via de kust het echt hele leuke stadje binnen en stoppen eerst bij een walvis spot op een kade en Ja hoor, de eerste walvis in de verte is gespot. We zien z'n vinnen af en toe omhoog komen. Dat belooft wat voor morgen als we een Whale Tour gaan doen op zee. We gaan op zoek naar een slaapplaats voor de nacht. De eerste B&B is gesloten wegens verbouwing. Dan naar een hotel, maar die heeft en geen WiFi en geen TV. Dan rijden we de hot spot van Hermanus op en zien we een heel mooi hotel, op de rand van de kust, het Harbour Hotel. We gaan naar binnen en vragen de prijzen en door de winter hebben ze 50% off... De kamer van 65 euro ( normaal 130 ) bekijken we en is zonder te overdrijven prachtig! Keuken, groot bed, plasmascherm, WiFi, mooie witte invloeden, onze smaak. We nemen de kamer en zodra we alles geregeld hebben zegt de vrouw achter de balie die ons leuk en grappig vond, " you know what, i upgrade you priceless". We krijgen de Board Room die normaal gesproken 190 euro kost, groter is dan de kamer die we hebben gezien en uitzicht heeft op zee en een super badkamer.... Wow, we are lucky today! We zettelen ons, gaan nog even het stadje in en halen wat lekkere dingen voor savonds bij de TV, waar we naar kijken vanaf onze mooie leren bank, can this journey get any better? Morgen gaan we Hermanus verkennen, een nu al te leuk stadje en walvissen spotten... Hopelijk lukt het. Sweet Dreams from Hermanus!!

Woensdag 20 juni 2012

Bij het openen van de gordijnen zien we dat het helemaal bewolkt is en het regent zelfs licht. Door de regen gaat de whale whatching tour helaas niet door. Hermanus ligt in een baai met twee grote bergen en volgens de tour operator word het vandaag ook niet meer beter. Vrijdag verwachte ze beter weer en gelukkig ligt Hermanus maar 1,5 uur rijden van Kaapstad, dus rijden we er vrijdag maar heen. Dan rijden we Hermanus uit en nog geen 20 km uit Hermanus schijnt gewoon de zon, ongelooflijk. We besluiten dan vandaag de Wijnroute te rijden. Deze route brengt je langs de wijnlanden en wij bezoeken de drie grootste steden daarvan, Franschhoek, Paarl en Stellenbosch. We rijden de bergen uit en in een groot dal ligt Franschhoek, waar we het Hugenoten monument bezoeken. Dit is gemaakt voor de eerste fransen die hier arriveerden. De hele route is ook echt alsof je door frankrijk rijd en overal zie je wijnvelden met druivenbomen. Dan rijden we naar Paarl en daar bezoeken we het taalmonument. Dit ligt op een berg en kijkt uit over Paarl en is gemaakt als eerbetoon voor de Afrikaanse taal en alle talen waar het afrikaans van is afgeleid, waaronder het nederlands. Dan rijden we naar de wijnhoofdstad Stellenbosch. Hier vind je veel wijnhuizen en veel hebben Cape Dutch stijl huizen, erg mooi. Rond 14 uur is het dan zover en zetten we de navigatie op Kaapstad en een half uur later rijden we de stad al binnen. Op de snelweg zag je de enorme Table Mountain al steeds dichterbij komen. Als eerste gaan we de sleutels ophalen van ons appartement waarin we verblijven. Deze hebben we gehuurd van een Nederlandse man. Na ontvangst is het pas 15 uur en gaan we de table mountain bezoeken. Het is prachtig weer en het uitzicht op Kaapstad is super, alleen door de wind gaat de kabelbaan vandaag niet open, dus kunnen we niet helemaal naar boven. Dan gaan we naar het Victoria en Alfred Waterfront. Dit is het meest bezochte deel van Kaapstad en ligt in de haven en er zijn veel restaurants, bars en een groot winkelcentrum. We lopen er tot 17 uur rond en dan gaan we naar ons appartement. Het ligt op nog geen 5 minuten rijden van het Waterfront, dus dicht bij alle hotspots! We parkeren de auto in de parkeergarage waar we een eigen plekje hebben en gaan dan het goed bewaakte appartementen complex binnen. Ze hebben hier ook restaurant, bars, zwembad en een fitnessruimte waar we allemaal gebruik van mogen maken. Het appartement is super! Het is groot en van alle gemakken voorzien. We vinden het ook wel heerlijk dat we nu een aantal dagen op 1 plek zijn en de koffers even kunnen uitpakken. Savonds verkennen we de straten bij ons appartement en er zit een winkelcentrum ( waar we boodschappen doen voor de dagen ) en veel restaurants. We eten bij een Italiaans restaurant waar we een heerlijke Creme Brulee als toetje eten hmmmm. Dan zoeken we ons appartement weer op, kijken nog wat tv en gaan dan slapen. Morgen Robbeneiland.... Iets waar we zo naar uitkijken en weer een hoofdstuk waar we allebei altijd al naar toe wilden. Hopelijk valt het mee wat het weer betreft, want was het vandaag fantastisch mooi, voor de komende dagen voorspellen ze niet veel goeds. Als het maar droog is. We will see!

Dikke doei en kus vanuit Cape Town!

• 20 Juni 2012 - 19:58

Hans & Roeland:

Toch aardig dat jullie de creepy gay een gezellige avond bezorgd hebben.
    dan was dat bezoekje aan die struisvogelfarm zeker dubbel nodig, lekker gekookte struisvogeleieren gegeten daar als ontbijt, zijn jullie er weer helemaal bovenop.
    Wel bungi-jumpen, en niet op een struisvogel racen, flauw hoor.
    jullie vallen wel van het ene feest in het andere he, van de creepy gay, lekker verwent door big mamma, ze geeft die dure kamer zeker voor niks, maak dat de kat maar wijs.
    Ze dacht net als die creepy, "Yes twee lekkere blanke hapjes"
    Biecht maar weer op, sochtends zeker weer ontbijt met struisvogeleieren.
    Morgen Robben-eiland? met al die traffic bonnen? kijk maar uit, zitten jullie straks op hetzelfde bankje als waar mandela gezeten heeft, en komt er geen berichtje meer van jullie.
    Trouwens, walvisspotten is gaaf he, ik hoop voor jullie dat dat nog gaat lukken, maar pas op he, dat jullie geen klap van zijn staart krijgen.
    he jongens zet kaapstad op zijn kop he, tot lezens

• 21 Juni 2012 - 05:30

Janie:

Heerlijk om jullie verhaal weer te lezen en dat jullie zo genieten nu in Kaapstad en naar Robbeneiland kan het allemaal nog mooier denk het niet maak er nog wat mooie dagen van schatjes het gaat nu erg snel allemaal maar geniet dikke kus xxxxxx

• 21 Juni 2012 - 08:04

Emily:

Wat verstandig van jullie dat jullie niet op die struisvogels zijn gaan zitten. Ik kreeg al de bibbers toen jij vertelde hoe ze dan met die beesten omgaan.
    En wat een bofkonten dat jullie zomaar zo'n upgrade kregen. Haha!
    Hoe lang nog voordat jullie terugkomen? Het klinkt alsof jullie het zo naar jullie zin hebben dat jullie nooit meer terugkomen!

• 21 Juni 2012 - 12:21

Robert:

He mannen,

Lekker even in Kaapstad, wij vonden het daar ook even heerlijk.

Geniet nog even, wij morgen voor een week op vakantie heerlijk.

Het is nog vroeg maar weet niet of ik nog in de gelegenheid ben. Veel plezier nog en alvast een veilige thuisreis.

Groeten,
    Robert

• 22 Juni 2012 - 10:51

Willemien:

Hai jongens, jullie reis is wel een en al afwisseling.Zielig zoals zij met die struisvogels omgaan! Ik ben benieuwd of jullie nog walvissen te zien krijgen.
    hopelijk wordt het weer wat beter,nog lekkere wijntjes geproefd?
    Geniet nog maar even van van alles!
    groetjes van ons.

• 23 Juni 2012 - 20:29

Hans & Roeland:

nou ik weet het niet,
    maar of ze zitten vast op robben eiland, of ze hebben een klap van de staart van die walvissen gekregen.
    ben benieuwd of we vanavond nog een verslag krijgen.