Ik zag drie beren broodjes smeren..... - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Ik zag drie beren broodjes smeren..... - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Ik zag drie beren broodjes smeren.....

Door: Johan en Martin

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

30 Augustus 2013 | Canada, Jasper Park Lodge

Hallo allemaal!

Alweer een verslag? Ja en dat van maar 1 dag en niet zomaar een dag! Ga er goed voor zitten en beleef een klein beetje mee van onze dag van vandaag!

Donderdag 29 augustus 2013

We stoppen de auto want daar staat een beer. Een bruine Grizzly beer. Ongelovelijk! Ik doe de deur van de auto open en stap naar buiten, hij staat toch op een afstand. We maken foto's en lachen totdat hij het op een sprinten zet naar mij toe. Ik ren naar de auto en net als ik in wil stappen, slaat de beer tegen de deur van de auto waarbij ik val. Ik probeer nog weg te komen maar te laat hij staat boven me en kijkt me recht in de ogen aan. Ik schreeuw en Mart ook maar in een slowmotion zie ik dat hij z'n poot met veel kracht naar me toe slaat... Ik schrik wakker. Zaten jullie goed in het verhaal? Ik zie de ogen van m'n moeder al tijdens het lezen van de droom, hihi. Het is 07.00 uur en Mart is ook net wakker. We ontwaken rustig en douchen ons. Gisteravond hadden we al een ontbijtje gekocht bij een supermarkt met yoghurt en vers fruit. Thee en koffie erbij en klaar. We proberen na het ontbijt de Cabin nog een nacht voor dezelfde prijs te krijgen maar de eigenaresse zit vanavond helemaal vol. Helaas. We pakken de koffers en na het laden van de auto rijden we rond 8.15 uur weg. Het weer is niet al te best en heel bewolkt. Vandaag gaan we Jasper National Park bezoeken, althans we hebben er al in geslapen en gister hebben we de Columbia Icefield gedaan en die ligt half in Banff NP en half in Jasper NP. We gaan eerst de Sunwapta Falls bekijken. Hij is mooi en heftig en er ligt een klein eilandje voor waar het water langs loopt. Na deze Fall rijden we naar de Maligne Road. Deze weg gaat uiteindelijk naar Maligne Lake. Hier willen we een boottocht maken naar Spirit Island. De Maligne Road is ook een weg met veel wildlife wordt gezegd, maar wij zien helaas niets. Aangekomen bij de Lake is het weer er niet beter op geworden. Het is nog steeds heel bewolkt en ook koud, 8 graden. We lopen naar het meer met een mooie Boathouse. We gaan eerst wat warms drinken, maar hadden beter eerst tickets kunnen kopen. Het gaat niet van wanneer je komt, kun je. Nee er kunnen maximaal 50 mensen in een boot en ze vertrekken om het half uur. Wij kunnen mee met de boot van 12.00 uur. Als we meteen tickets hadden gehaald konden we veel eerder. Niets aan te doen en de tussentijd maken we vol met wat rondlopen, nog wat drinken en wachten. Rond 11.55 uur mogen we aan boord en eenmaal uitgevaren begint het zelfs een beetje te regenen. Gelukkig heel kort en na 40 minuten komen we aan bij Spirit Island. Een mooi Idylisch eilandje in prachtig lichtblauw water met grote bergen erachter. We maken foto's en na tien minuten moeten we alweer terug. Huh? De hele tocht duurt 1,5 uur waarvan 80 minuten varen. Het ijlandje vergoed dit wel, want het is prachtig, maar voor het geld dat ze vragen mag je meer verwachten. Eenmaal terug aan wal stappen we in de auto, zetten de verwarming aan en rijden naar Maligne Canyon. Deze Canyon is erg diep en de half uur die je nodig hebt om alles te zien duurt bij ons een uur. Er lopen veel bruggetjes door de Canyon waarbij je de vele watervallen kunt bekijken en ook zijn de diepe kliffen ruig en mooi. Het is inmiddels al iets na half vier en via een broodje bij de Subway rijden we naar Miette Hot Springs. Dit is een bad in de warmste bronwater van de Rockies, en ligt hoog in de bergen. Het water heeft een hoog mineraal gehalte en ze zeggen dat het een heilzame werking heeft. Aangekomen is het erg druk, meerdere mensen willen even relaxen en opwarmen. Na een goed uur in het echt heerlijke hete (ongeveer 40 graden) water te hebben gezeten en opgewarmt te zijn gaan we eruit, douchen en zoeken rozig de auto weer op. Dat het water een heilzame werking heeft, merken we gelijk als we net op de 15 km lange weg door allemaal bergen naar de snelweg rijden vanaf Miette. Een vrouw is uit de auto gestapt en doet met haar armen dat we rustig moeten rijden. Mart pakt de camera en hij zegt nog als ze zo staat moeten het een beer zijn. Ik stop zet de auto in de P stand en we zien een kleine zwarte beer. Meteen erachter aan een grote en nog een kleine. Wowww! Ik stap uit en even later Mart ook. Inmiddels staat het vol met auto's. De moederbeer (gaan ervanuit dat het de moeder is) steekt de weg over en draait dan weer terug naar de kleintjes (chubs heten ze in het engels). Dan kijken ze nog een keer en steken ze met z'n drieen over. Eerst moederbeer en dan gevolgd door eerst de ene chub en dan de andere. Ze lopen de berm in en klimmen naar boven en weg zijn ze. We hebben echt prachtige foto's kunnen maken en Mart zelfs een heel klein filmpje. Wow, Yes, te Gek! We stappen in en blijven even staan. We vinden het ongelofelijk wat we net gezien hebben. We starten de auto en rijden weg en juichen allebei! Ook zijn we meteen helemaal wakker na het rozige bad. De weg naar Jasper rijden we op en we raken niet uitgesproken over wat we net gezien hebben, totdat we weer iedereen stil zien staan. In de berg naast de weg zitten een aantal witte berggeiten (hele mooie, aparte) met ook jongen en er ligt er zelfs een met een jong boven op een klif. We schieten ook hier weer foto's van en kijken elkaar raar aan. Wat is dit? Ook het weer is opgeklaard en af en toe laat de avondzon zich zien . We rijden ongeveer dertig km met tussenstops om de mooie omgeving te fotograveren totdat we weer iedereen stil zien staan. Nu staat er een enome Moose met echt giga geweien aan de kant te grazen. Dit kan niet waar zijn. Wat is dit voor anderhalf uur? Wat zat er in dat bad? Ook hier schieten we mooie foto's en dan rijden we naar Pine Bungalows. Mart had deze thuis al uitgezocht en na goed onderhandelen mogen we de kamer voor 99 dollar. We zetten de koffers op de kamer en daarna zoeken we gauw het stadje Jasper op. Het is inmiddels bijna 20.45 uur en we hebben beide enorme trek. Na deze dag trakteren we ons op een Steakhouse. Mart neemt een 10oz New York Steak en ik ga aan de verukkelijke spare ribs. Ik neem daarna nog een ijsje bij Cold Stone en dan rijden we naar onze kamer. Ik ga nog even in een heet bad liggen (alsof ik nog nie genoeg had gebadderd) en Mart doucht nog lekker en dan gaan we slapen. Wat een dag, ongelofelijk en dit kun je niet beschrijven. Vanacht dromen we hopelijk een andere droom over beren. Eentje van een moeder met twee jonkies, maar dan al echt beleefd!

Dikke berenklauw van ons!

  • 30 Augustus 2013 - 08:36

    Haronsel Balletjes:

    Nou nou, begint er eindelijk echt iets te gebeuren, is het een fake verhaal.
    Jammer hoor, ik had de foto’s wel willen zien Johan met geen kleren meer aan zijn lijf onder de schrammen rennend door het bos.

    Ja, had je in je droom ook maar een belletje en een tube tandpasta mee moeten nemen, dat helpt.
    En ja wat dacht jee, dat alleen in Europa je geld uit je zak geplukt wordt, zijn ze daar denk ik nog beter in hoor.

    80 minuten dobberen, om 5 foto’s te maken, die Canadezen lachen zich rot.
    En ja dan aan het einde van de dag, wat wil je nu een paar surrogaat beren, die alleen maar wat bessen eten, dat geeft toch geen actie jongens, die foto’s kan je hier ook schieten in Artis.

    Toch wel even gestopt om de elanden te aaien he, kan makkelijk zo’n ding weegt maar 300 kilo, hou je dus makkelijk tegen als hij boos wordt.

    Nee, jullie moeten beter e best doen hoor, een echte grizzly op je nek, dat is pas het ware leven.

    Hey mannen ik wou dat ik naast jullie gestaan had, nog veel plezier, en ik hoop dat jullie er nog meer spotten.

    Groetjes Roeland Hans

  • 30 Augustus 2013 - 16:41

    Marjolijn:

    Ik las het eerste stuk en dacht; ja das ook niet slim, laat die beer lekker met rust ;-) Gelukkig geen berenleed!
    Klinkt super gaaf en ik weet weer waarom Canada op mijn lijstje staat. Enjoy!
    X

  • 30 Augustus 2013 - 17:08

    Willemien:

    WHOYYYYYYYYYYYYY!!!!!
    Jongens wat heftig !
    Je had een voorspellende droom Johan!
    In zo een bron zou ik ook wel even willen zitten ,lijkt mij heerlijk.
    Geweldig toch om het allemaal in het echt te zien.
    Hopelijk nog meer spannende avonturen in jullie dromen of in het echt.
    Groetjes xxx

  • 30 Augustus 2013 - 18:21

    Herman Wielema:

    Lekker wakker worden zo tussen de beren

  • 30 Augustus 2013 - 23:47

    Tonny:

    YES!!!!

    HET IS JULLIE GELUKT, BEREN VOOR DE CAMERA TE KRIJGEN.
    ECHT HEEL ERG GAAF, WAT EEN BELEVENIS.
    IK HOOP DAT JULLIE NOG MEER DIEREN TE ZIEN KRIJGEN.

    BYE BYE, TONNY. XXXX





  • 31 Augustus 2013 - 07:36

    JANIE:

    LEKKER DAN HET IS HALF ACHT ZIT AAN ME KAFFIE DENK NOU GA FF LEZEN WAT ZE HEBBEN BELEEFD

    SCHRIK ME GELIJK DE POKKEN ME KIND

    HAHAHAHAHAH GELUKKIG EN DROOM MAAR IK WEL 10 JAAR OUDER

    ZEKER WEER IDEE VAN MART KAN NIET ANDERS

    MAAR GEWELDIG DAT JULLIE NU OOK ECHTE HEBBEN GEZIEN

    MAAR WE GAAN WEL VOOR DE GROTE HE

    VANUIT ALMERE VEEL PLEZIER DIKKE KUS XXXXX

  • 31 Augustus 2013 - 20:01

    Tiny Hoffmans:

    Wat een mooi verhaal ik ziet de beelden al voor me die beren wat zullen jullie mooi foto gemaakt hebben ik kijk er naar uit. ik moest ook de groetjes van peter en silvia doen en een dikke knuffel van ons xxxxxxx

  • 31 Augustus 2013 - 20:18

    Jan Hennie:

    Jongens wat zullen jullie genieten !! En wij van de verhalen !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Jasper Park Lodge

Johan en Martin

We love to travel!! Reizen brengt iets in ons naar boven wat we niet kunnen beschrijven. het ontdekken van nieuwe plekken, mensen en gewoontes zal nooit wennen en elke plek is weer totaal anders, al zit er soms maar een paar kilometer verschil in. We willen graag veel van de wereld zien en van onze grote reizen houden wij via dit dagboek de mensen op de hoogte van onze belevenissen. Reis je gezellig mee?

Actief sinds 21 April 2010
Verslag gelezen: 715
Totaal aantal bezoekers 233181

Voorgaande reizen:

09 Februari 2024 - 26 Februari 2024

Pura Vida Costa Rica

07 Juni 2023 - 30 Juni 2023

Japan "Land van de Rijzende Zon"

24 Juni 2022 - 16 Juli 2022

Muziekreis Amerika van Chicago naar Miami

12 Januari 2019 - 19 Januari 2019

Fins Lapland

22 Juni 2018 - 14 Juli 2018

Ijsland en Noord-West USA

20 Maart 2017 - 31 Maart 2017

India

08 September 2016 - 08 Oktober 2016

Australië Down Under!

24 Mei 2015 - 19 Juni 2015

Washington en West Usa

23 Mei 2014 - 09 Juni 2014

China

19 Augustus 2013 - 14 September 2013

Great Canada!

02 Juni 2012 - 26 Juni 2012

Zuid-Afrika

27 Mei 2011 - 18 Juni 2011

Cruise Caribbean en Zuidoost USA

08 Mei 2010 - 04 Juni 2010

Californië en West-USA

Landen bezocht: