Meer beren, Wells gray en Fruit 69 - Reisverslag uit Osoyoos, Canada van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Meer beren, Wells gray en Fruit 69 - Reisverslag uit Osoyoos, Canada van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Meer beren, Wells gray en Fruit 69

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

02 September 2013 | Canada, Osoyoos

Tjeetje het gaat echt hard hoor die dagen. Alweer drie dagen voorbij. We zijn nog steeds niet van plan om naar huis te komen en genieten door.

Vrijdag 30 augustus 2013

We worden steeds iets later wakker. Rond 08.00 uur zijn we echt wakker en horen we buiten wat gestommel. We doen de gordijnen open en er staan twee herten te razen voor ons buitenzitje. Kan je dag nog mooier beginnen. Ook straalt de zon zoals we hem niet vaak in the Rockies hebben gezien. We douchen ons, bellen onze liefste moedertjes even op en iets na negenen zijn we klaar voor vertrek. Vandaag een lange rijdag voor de boeg. In totaal gaan we ongeveer 400 km richting het westen, dwars door de noordelijke Rockies. Eerst stellen we de TomTom in op het plaatsje Blue River wat in de provincie British Columbia ligt. Wij komen vanuit de provincie Alberta. In Blue River gaan we een boot safari maken door het Canadese regenwoud, waar veel beren leven en ander Wildlife. De eerste stop is na ongeveer een dik uur rijden. Mount Robson. Dit is met 3954 meter de hoogste berg van the Rocky Mountains. Onderweg is het wat slechter weer geworden en de hoogste berg ligt er mooi bij met z'n top in de witte wolken. Hierna vervolgen we onze weg verder. De TomTom gaf aan dat we 12.45 uur zouden aankomen, maar doordat we goed kunnen doorrijden met ietsjes te hard komen we er al rond 12.00 uur aan. We gaan naar binnen en kopen de tickets en na een half uur zijn we aan de beurt. Komen we nog met droog weer binnen, als wij aan boord mogen komt het met bakken uit de hemel. We krijgen van Blue River Safari poncho's en regendekens voor over onze benen. De boot is net zo'n boot als dat we ooit door de Everglades hadden als excursie. Wij mogen helemaal vooraan zitten. We varen weg en we hebben allebei een kriebelend gevoel, je weet natuurlijk nooit of je wat ziet. Eerst varen we rustig weg en daarna gaat het gas flink open. Omdat het nog steeds hard regent zijn we binnen no time soaking wet! Dan gaan we langs de kanten varen om wildlife te spotten. In totaal zaten we met ongeveer tien mensen in de boot. Na een kwartier varen spot onze bestuurder (Dylan) van de boot twee zwarte beren in de verte. We komen dichterbij en Dylan stop de motor. 1 beer loopt weg het bos in, en de andere blijft bij het water zoeken en snuffelen voor eten. We zitten in de stromende regen de beer te observeren en maken een paar prachtige foto's ( al is dat heel moeilijk in de regen zonder dat je camera en de lens helemaal nat regent. ) De beer loopt na een paar minuten weg naar boven en Dylan vaart naar rechts waar de andere beer naartoe was gelopen en we zien hem weer bij het water. Ook deze observeren we in alle stilte met alleen het geluid van de regen. De beer gaat op een gegeven moment drinken uit het meer, een prachtig gezicht. Ook horen we oppeens boven ons een eagle schreeuwen. We laten de beer achter bij de struiken en varen naar de boom waar de eagle is geland. Ook hier maken we wat foto's van. Daarna varen we naar een grote boom aan de zijkant van het regenwoud, waar Dylan de boot onder stil legt. Oppeens is het droog. Hij vertelt wat over de beren en de eagle en laat ons verschillende besjes proeven die de beren ook plukken en eten. Hierna varen we nog een tien minuten over het water, al spottend maar we zien helaas geen beren meer. Uiteindelijk hebben we een mannetje en een vrouwtje gezien verteld Dylan. Eenmaal terug bij het beginpunt doen we alle natte poncho's uit maar zijn ook al onze eigen kleren zeiknat. De camera is ook goed nat geworden en we besluiten om ons eerst op te warmen bij de houtkachel met een lekkere kop warme chocola en een blue berry muffin. Wat een belevenis, dit vergeten we nooit meer. In het regenwoud, in de regen (hoe kan het ook anders in het regenwoud...) en twee fantastische beren gezien en een eagle. It was an awesome uur, die echt omvloog. Na het opwarmen rijden we weg richting Clearwater. Dit is nog 115 km rijden. Als we er aankomen is het weer enorm opgeklaard en zelfs warm met een blauwe lucht en een paar witte wolkjes. We zijn nu ook echt uit de Rockies. Ook mogen we de klok een uur terug zetten omdat we in een andere tijdzone zijn gekomen. We zoeken een hotel op en komen uit bij Ace Western Motel. Dit motel ligt bij de ingang van het Wells Gray Provincial Park dat we morgen bezoeken. Door het uur extra gaan we nu alvast het park in en bezoeken een waterval en het uitzichtpunt over het park. Hierna rijden we terug naar onze kamer en doen even helemaal niets dan op bed liggen, foto's bekijken en internetten. Heerlijk! We eten een burger bij A&W, een burgerketen van Canada en na het eten rijden we nog even rond in het stadje. We zijn moe en besluiten te stoppen voor vandaag. We douchen en kijken nog even tv en gaan dan slapen. Het was een lange dag, maar weer 1 met een fantastische ervaring.

Zaterdag 31 augustus 2013

De dag begint prachtig met een blauwe lucht. We frissen ons op en rond 08.30 uur rijden we weg richting het stadje Clearwater. Je kunt het beter een dorp noemen, want het is er erg klein. We zoeken het bakkertje op en kopen 'm zowat leeg haha. 4 croissants, een muffin, zakje donutballetjes, twee grote koeken, een gewone donut, cinnemon rol en twee Nanaimo Bars. Dat laatste zijn typische Canadese lekkernijen en erg lekker! We hebben zoveel gekocht omdat we vandaag naar Wells Gray Provincial Park gaan en daar heb je niet echt iets van een tentje waar we smiddags ook kunnen eten. We beginnen achterin in het park bij Baileys Chute. Dit is op ongeveer een uur rijden van waar we beginnen. We beginnen achterin het park omdat we weer terug moeten rijden om in goede richting te rijden voor het vervolg van de reis. Bij Baileys Chute komen we rond 10.30 uur aan en zien tussendoor ook nog Bambi met haar moeder door de bossen lopen. Bij Baileys Chute kun je de zalmen tegen de stroming in over een kleine maar krachtige waterval zien springen. Het lopen naar de plek duurt vanaf het parkeren ongeveer 15 minuten door het bos. Eenmaal aangekomen staan er een man en vrouw ook al te kijken. Ze vertellen ons nog niets gezien te hebben. Halverwege augustus tot eind september kun je dit hier zien. De zalmen keren dan terug naar waar ze geboren zijn. Vooraf was ons al verteld dat het niet een heel goed zalmen seizoen was. We staan vijf minuten als Mart de eerste ziet springen, maar ik mis hem helemaal. Een kwartier later zien we allebei er nog 1 springen en ja hoor ook op de foto gekregen. Je moet je voor stellen dat we met de camera de hele tijd in de aanslag stonden, gericht op de kleine waterval. Ook veel andere mensen staan met de camera klaar. Veel hebben 'm niet kunnen fotograferen. Dan na weer tien minuten springt er weer 1 omhoog, prachtig om te zien, en ook die hebben we gefotografeerd. Het is net zo'n spelletje met die stokken vangen, terwijl je niet weet waar en wanneer ie valt. Na een dik uur zien we slechts zes zalmen springen en hebben we ze drie keer kunnen fotograferen, niet slecht al zeggen we zelf. Hierna verlaten we dit natuurlijke wonder en rijden we naar Clearwater Lake. Een groot meer, maar niet echt heel bijzonder. We zoeken de auto weer op en achtereenvolgens bezoeken we de watervallen, Helmcken, Dawson en Shahapta. De Dawson vonden we de mooiste en is heel breed, net als de American Falls bij Niagara. Als laatste gaan we nog naar een uitkijkpunt met een mooi panorama beeld over de bergen en riviertjes. Het is al 15.30 uur als we uit het park komen rijden. We halen wat te drinken in het dorpje en hierna stellen we de TomTom in op het plaatsje Vernon. We moeten 234 km rijden dus nog een lange rit. Hier willen we weer slapen als uitgangspunt voor de Okanagan Valley die we morgen gaan rijden. De rit duurt volgens Tom 3 uur 44 min. maar je kunt hier zo goed door rijden dat we een uur eerder aankomen in Vernon. De weg was prachtig tussen de bergen door en het weer werd steeds beter en warmer, daar we naar het zuiden rijden. Aangekomen in Vernon zien we een enorme drukte in de stad. Dit komt door het Labour Day weekend. Het laatste weekend van de zomervakantie, waarbij de kinderen maandag nog vrij zijn en daarna naar school moeten. Hierbij gaan alle Canadezen nog een lang weekend op pad en zitten alle hotels vol. We wisten het wel, maar hadden verwacht dat het hier niet zo zou zijn. Komt bij dat in het stadje verderop een grote Fair is dit weekend. We gaan naar drie hotels, maar allemaal zeggen ze vol te zijn en ook hebben ze al onderling contact gehad en is alles vol in de stad en eromheen. Wel horen we dat HollidayInn nog twee kamers heeft. Aangekomen klopt dat maar vragen ze de hoofdprijs van 249 dollar plus tax. We vinden dit te veel maar wat anders.... We besluiten het toch niet te doen. We rijden er naar nog twee en ook die zitten vol. Shit... De laatste zegt dat de overkant nog 1 kamer heeft. We gaan naar PacificInn en Suits. De vriendelijke dame zegt dat ze nog 1 kamer heeft en dat is een suite. We vragen naar de rate en eerst verteld ze wat voor kamer het is. Ze herhaalt wel drie keer dat het een suite is met keuken etc. We laten blijken dat we echt omhoog zitten en een kamer nodig hebben en vragen haar echt haar best te doen qua rate. Please zegt Johan... Ze noemt een rate van 179 dollar, duur maar gezien de situatie niet heel erg en waar moeten we anders naartoe. Johan vraagt om ze niet naar beneden kan met de prijs en noemt een bedrag van 150 dollar. Ze zegt dat ze minimaal 155 dollar wil en ze dat doet om ons te helpen. We doen het en achter ons stond een vrouw die hem ook wilde en balend wegloopt. De vrouw regelt alles met ons, en de telefoon blijft gaan. Elk hotel belt elkaar op, maar het lijkt erop dat we Just in Time waren. Wat een geluk! Soms kun je dus beter vooraf boeken, maar dat een long weekend zoveel inpact heeft hier wisten we ook niet. We krijgen kamer 208 en bij het openen van de deuren weten we niet wat we zien. Een grote keuken, aparte huiskamer, aparte slaapkamer met twee king bedden en een top badkamer! Yes we are Lucky bastards! We bekijken alle ruimtes en frissen ons dan even op. Het was een lange dag met veel rijden vandaag! Rond 20.15 uur gaan we wat eten bij Denny's. Na een heerlijke caramel apple crumble als toetje gaan we propvol terug naar "onze" suite. We bekijken de uitzending gemist van de eredivisie en zien Psv gelijk spelen :-)
Dan zoeken we de slaapkamer op, zetten de tv aan en ik tik nog dit verslag van de dag en doen daarna de lichten uit, wat een dag weer!

Zondag 1 september 2013

Heerlijk geslapen in onze suite. Als we rond 07.00 uur wakker worden kijken we eerst wat Ajax heeft gedaan. Shit gelijk gespeeld! Maar ach, ook de concurentie verliest allemaal punten en wij gaan weer verder met onze vakantie. We doen het vanmorgen lekker rustig aan en genieten even van een rustige dag. Vandaag gaan we de Okanagan Valley rijden. Rond 10.00 uur rijden we weg richting O'Keefe Ranch. Deze historische Ranch laat in een klein nagebouwd stadje zien hoe er vroeger werd geleefd door de Canadese veeboeren. De Ranch bestaat al sinds 1876 en bevat een smederij, postkantoor en een kerk waarin nog getrouwd wordt. Er staan meerdere gebouwen die we bekijken en na een uurtje hebben we alles wel gezien. Het is eigenlijk een soort museum. Hierna rijden we weg weer richting Vernon en van daaruit rijden we de zoals al gezegd de Okanagan Valley. Deze 200 km lange weg gaat dwars door de Okanagan met zijn mooie bergen, meren en rivieren. Het is echt prachtig weer en lekker warm. (Het kwik zou vandaag de 31 graden aantikken) Deze valley is vooral bekend omd de enorm vele fruit stands en het is de wijnroute van Canada. Overal waar je rijdt heb je wijnhuizen en allemaal fruitbomen. Een prachtig gezicht,ook omdat alle wijngaarden en fruitgaarden helemaal vol zitten met fruit. We beginnen in Vernon en rijden dan vervolgens naar Kelowna, waar we het wijnhuis van Mission Hill bezoeken. Dit enorm grote bedrijf heeft vele Wijngaarden en heeft echt een heel groot complex waar je rondleidingen kunt krijgen en zoals wij gaan doen wijn gaan proeven, althans Mart dan. Hij wil hier het fenomeen Ijswijn gaan proberen. Veelal gemaakt in Canada. De druiven worden dan geplukt terwijl ze bevroren zijn en dat geeft een frisse smaak hebben we geleerd. Mart vind hem heerlijk in ieder geval. Hierna rijden we verder door de valley en stoppen bij veel Fruit tentjes die langs de weg staan. Ze hebben alles wat je maar kunt bedenken. Hier wordt heel veel fruit geteeld omdat het hier altijd goed weer is en het warmste gebied van Canada is. We kopen wat fruit bij de 1, en weer een verse fruit smoothie bij de ander en bij een ander weer verse fruit taartjes en alles is heerlijk en vers. Ook proeven we vers geplukte druiven. Vervolgens rijden we via de stadjes Peachland, Summerland, Penticton en Oliver naar onze slaapplaats voor vandaag Osoyoos. Alle plaatsjes hebben de fruit tentjes en de sfeer is zo relaxed, het lijkt wel route 69, maar bij deze door ons omgedoopt tot fruit 69! Een echte vakantie, zonnige zondag. In Penticton komen we ook in aanraking met een voor ons nieuw manier van relaxen. Hier gaat iedereen een 3 km lange rivier af met een luchtbedje of luchtband en laat zich dan door de rivier mee varen. Onderweg staan er allemaal tentjes en zangers. Ze noemen het Penticton River Floating. Echt veel mensen doen het en het ziet er leuk en gezellig uit. Aangekomen in Osoyoos zoeken we het Spotted Lake op. Dit droge meer heeft allemaal ronde kleine meertjes in zich met wat kleuren, echt een raar en spannend plaatje als je ervoor staat. We lopen iets langs het meer en het droog gelegde is wit en de kleine meertjes erin hebben allemaal een heel hoog mineraal gehalte en een eigen heling. In totaal zijn er 365 meertjes en allemaal apart van diepte en staan voor elke dag van het jaar. Erg mooi om te zien. Hierna zoeken we onze motel 8 op die we vanmorgen al geboekt hadden, voor het geval het weer zo druk was... We gaan naar de kamer en rusten even lekker uit. Hebben vandaag toch weer lang gereden en veel gezien. Rond 19.00 uur eten we wat bij A&W en halen een ijsje bij de gele M. Dan rijden we terug naar ons motel en maken we nog lekker even gebruik van het zwembad en de whirlpool. Heerlijk om zo savonds onder de sterren nog even te relaxen. Rond 21.00 uur zoeken we de kamer op, douchen we lekker en kijken we nog tv. Ze hebben hier ook alle amerikaanse zenders met leuke series. Dan gaat het licht weer uit en gaan we slapen. Morgen vertrekken we naar Vancouver en zijn we weer even terug in het grote stadse leven. Oant Moarn!

Morgen dus rijden richting Vancouver en dan naar Vancouver Island, wat ook weer een spannend en leuke trip belooft te worden. We houden jullie op de hoogte!

Veel liefs vanuit het mooi Canada!

• 02 September 2013 - 07:08

Haronsel Balletjes:

Nee, toch pas om 8 uur wakker, kijk maar uit straks slapen jullie nog de hele dag, nou dan heb je je dromen nog natuurlijk.
    Ja, gaan varen in een regenwoud, dat is vragen om regen, snapt iedere beer nog wel, nog een geluk dat jullie bootje niet volgelopen is, hadden jullie misschien ook nog wat anders gezien.
    En ik zie het al, het geld raakt een beetje op, alleen nog maar eten bij een burger king zeker een all you can eat, zo op internet te zien wel.
    2 Zalmen zien springen, zonder bruintje beer, jammer he. Wel eens een zalmtrap gezien daar is het drukker dan de roltrap bij de bijenkorf.
    Zonde he, dat er nog een kamer over was, hadden jullie niets om te kiezen, en dan in zo’n hokkie terecht te komen, hadden jullie eindelijk thuis kunnen eten, doen jullie het niet.
    Nou ok een gezonde dag met fruit en smoothy’s tussendoor, kunnen jullie tenminste zeggen dat je een gezonde vakantie gehad hebt.
    Nou volgens mij komt het einde een beetje in zicht, dus zorg dat jullie het laatste stuk nog extra spectaculair maken, want he ik ben wel wat meer spanning gewend van jullie, tot horens Roeland Hans

• 02 September 2013 - 07:34

JANIE:

hAHAHAHAH ALWEER ZEIKNAT GAAT LEKKER DAAR KAN OOK IN HOLLAND HOOR WORDT JE VANZELF OOK NAT

MAAR GOED GENIET ERVAN BLIJ DAT IK JULLIE STEMMEN WEER HEB GEHOORD LEEK WEL OF JULLIE NAAST ME STONDEN

VEEL LIEFS XXXXX

• 02 September 2013 - 12:46

Willemien:

Hoi jongens, wat een avonturen en wat een mazzel hadden jullie met het appartement.
    Alles klinkt mooi en het weer is over het algemeen ook goed ,behalve jullie trip in het regenwoud.
    Ach je moet alles een keer mee maken.
    Nu op weg naar de grote stad ,niet teveel shoppen !!!!
    Wij gaan vannacht Emily ophalen van schiphol, wij zijn blij dat zij weer terug komt.
    Wensen jullie nog veel mooie momenten en geniet ervan.
    XXX van ons.

• 02 September 2013 - 15:47

Stefan En Rebecca:

Hey mannen,

Jeetje wat maken jullie veel mee zeg. Waarschijnlijk reizen jullie als jullie thuis zijn in gedachten nog
    een tijdje door. Jullie maken veel te veel mee om direct allemaal te kunnen verwerken!!
    Gaaf hoor!! Ga lekker met genieten en weer tot het volgende verhaal!

Kus van ons

• 03 September 2013 - 00:55

TONNY:

DAG LIEVE JONGENS,

WEER GENOTEN VAN JULLIE UITGEBREIDE REISVERSLAG.
    WAT EEN ONDERNEMENDE TRIP DOOR HET REGENWOUD.

OP DE FOTO VAN DE SUITE, ZAG IK HOE MOOI DE KAMER WAS, ER WAS OOK NOG WEL PLEK VOOR MIJ ZO TE ZIEN, HA HA.

BEN NU ALWEER BENIEUWD NAAR HET VERSLAG VAN VANCOUVER.

HEEL VEEL LIEVE GROETEN VAN TONNY.

• 03 September 2013 - 09:54

Marjolijn:

Hey reizigers!
    Wat een gave verhalen weer. Ik val compleet voor het spotten van wilde dieren, love it!
    En inderdaad lucky bastards met de hotelkamer/suite!
    Have fun!
    X

• 04 September 2013 - 11:47

Tiny Hoffmans :

wat een mooi verhaal jullie genieten er wel van dat moet ook ben benieuwd naar de fotos groetjes en knuffels van ons xxx

• 17 December 2013 - 14:08

Barry:

Ken je mischien de worden van dat liedje Sag drie beren?