Ferry, Campbell River en Orka's! - Reisverslag uit Port McNeill, Canada van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Ferry, Campbell River en Orka's! - Reisverslag uit Port McNeill, Canada van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Ferry, Campbell River en Orka's!

Door: Johan en Martin

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

05 September 2013 | Canada, Port McNeill

Kunnen dagen nog harder voorbij gaan? Zoals op eerdere vakanties willen we het liefst de tijd stil zetten. Maar helaas! We gaan door en het wordt steeds leuker en leuker....

Maandag 2 september 2013

Gelukkig hebben we de wekker gezet om 08.00 uur, want anders hadden we door geslapen. We frissen ons rustig op, maken gebruik van het ontbijt en daarna maken we ons klaar voor een lange rijdag. We gaan richting Vancouver en dit is 402 km rijden. Omdat het door de bergen gaat geeft de TomTom aan dat we er ongeveer zes uur over doen. We rijden weg en stoppen nog een keer bij Spotted Lake. Het is op de weg naar Vancouver toe en nu staat de zon, die weer lekker straalt, er beter op. Hierdoor zie je nu wel de kleuren goed. Het is echt een heel bijzonder gezicht. We lopen wat rond en maken nog wat foto's en dan rijden we echt weg uit de Okanagan. Tom geeft een tijd van 15.30 uur dat we aankomen in Vancouver. Onderweg stoppen we 1 keer, maar voor de rest rijden we lekker door met leuke muziek op de achtergrond. Voordat we aankomen in Vancouver zoeken we eerst de plaats Langley op. Deze plaats ligt op de grens met Amerika en Canada. We rijden naar de 0 Avenue van deze plaats, vlak bij de douane overgang naar Amerika. In deze straat loopt de grens en staan er kleine obelisks die de grens aangeven. Zo sta je in Canada en met een stap verder in Amerika. Heel grappig en een leuk idee. Mart heeft trouwens dus gewoon vanmiddag de wc gebruikt in Amerika, maar dat terzijde hihi. Dan rijden we richting Vancouver, maar zien ook dat we vlakbij de Ferry's zijn naar Vancouver Island, de overtocht die gepland stond voor morgen ochtend. Het is 15.45 uur en in Vancouver zullen we alleen slapen. We besluiten de overtocht meteen maar vandaag mee te nemen. Rond 16.00 uur kopen we de tickets voor ons en de auto en moeten dan wachten tot 17.45 uur als de Ferry vertrekt. Bij de terminal zit een Food court waarbij je van alles kunt eten en drinken. We eten vandaag een keer wat anders, namelijk chinees. We halen lekkere chinese bami met kip, groenten en loempia's. We eten het heerlijk in het zonnetje met zicht op de haven op. Om 17.30 uur mogen we de Ferry oprijden met de auto en dan begint de overtocht. Voor we het weten varen we al weg richting Nanaimo. Het is echt een groot schip. We komen om 19.45 uur aan in Nanaimo en rijden dan meteen naar Cast away Motel. Vancouver Island is trouwens echt een heel groot eiland van 454 km lang en 100 km breed. Dit motel hadden we op de boot uitgekozen uit een boekje. Aangekomen is de prijs heel goedkoop, eindelijk! Voor slechts 73 dollar hebben we best een ruime kamer. We hebben met het nu al overvaren een voorsprong opgebouwd voor morgen en doen het morgen dus lekker rustig aan. Het belooft een slechte dag te worden qua weer, dus dat wachten we maar even af. Het was een lange dag, waarbij we veel kilometers hebben afgelegd. We gaan zo heerlijk slapen.

Dinsdag 3 september 2013

Wat was het koud vannacht. Hebben zelfs een extra deken gepakt en onze sweat pants aangetrokken. We worden rond 07.30 uur wakker en je hoort de regen buiten. We doen het de ochtend rustig aan en maken de planning af voor de rest van de dagen op Vancouver Island. We rijden om 10.00 uur weg bij het motel en gaan eerst op zoek naar een ontbijtje. We halen voor allebei een croissaint en heerlijke verse youghurt met cruesli en vers fruit. Hierna stellen we Tom in op Campbell River. Deze plaats ligt in het midden aan de kust van Vancouver Island en is 160 km rijden. De weg ernaartoe is niet heel bijzonder. Wel met heel veel dennenbomen. Ook zien we een hertje langs de kant van de weg staan. Om 12.30 uur komen we aan in Campbell River. Het is hier trouwens wel gewoon droog gelukkig. Eerst zoeken we de haven op. We willen een boottocht voor morgen gaan boeken bij Eagle Adventures. Dit bedrijf is gespecialiseerd in boottochten op zoek naar Orka's, Walvissen en Dolfijnen. We komen bij het bedrijf en de dame achter de counter verteld ons de excursie. We hadden vooraf al besproken dat we probeerde korting te regelen. We doen alsof we twijfelen en de dame hapt toe. Er zijn nog twee plekken voor morgen (de tour duurt 7 uur lang) en ze kan ze aanbieden met tien procent korting. We doen het en het voelt altijd goed met korting de deur uit te lopen. Morgen ochtend moeten we om 08.30 uur aanwezig zijn op de pier en dan vertrekken we richting Johstone Strait in het verre noorden om te gaan spotten naar de wilde dieren. Als we weglopen kunnen we eigeinlijk niet wachten tot morgen. We zoeken het stadje op en lopen lekker rond. Het is een klein stadje aan de zee met een grote pier en en old pier street, waar je veel dingen ziet zoals het vroeger hier al geweest moet zijn. Ook zie je heel veel totempalen en indiaan invloeden terug. Rond 15.00 uur gaan we op zoek naar een slaapplaats en vinden die best snel bij Above the Tide Motel. De kamer is op de tweede verdieping en kijkt uit over de zee met uitzicht op Quadra Island. Er liggen trouwens heel veel kleine eilandjes boven Vancouver. We droppen onze spullen en gaan dan naar een supermarkt voor wat eten voor morgen ochtend en een snack voor tijdens het varen. Lunch is morgen trouwens verzorgd door Eagle Adventures. Na wat boodschappen gaan we terug naar de haven. Het zonnetje schijnt heerlijk. We gaan eten bij Quay West. Vancouver Island is zoals ze zelf zeggen de Zalmen hoofdstad van de wereld. We gaan kennis maken met Salmon and Chips. De engelse variant maar dan met zalm. Het eten is echt heerlijk en vooral de zalm peuzelen we op. Van de week willen we zeker nog een keer de Grilled Salmon gaan proberen! Na het avondeten zoeken we onze kamer op en gaan we nog lekker even Internetten, boeken een kamer voor morgen avond als we op weg gaan naar Telegraph Cove en gaan nog even zitten op ons balkon met uitzicht op de zee en zien twee zeehonden en een zeeotter, die allemaal naar vis duiken. Dat samen met een kopje koffie en thee en een stuk fudge... We zijn op vakantie en genieten. Morgen gaan we hopelijk Orka's en Walvissen spotten. Zoals we al zeiden, we kunnen niet wachten!

Woensdag 4 september 2013

We hadden weer eens geluk om met onze kamer naast mensen te slapen die erg luidruchtig waren. Gelukkig hebben we wel goede stukken kunnen slapen. We hadden de wekker om 07.00 uur gezet, maar zijn al een half uurder wakker. Bij het opstaan hebben we er meteen zin in. We douchen ons, maken broodjes ham die we gisteren al gekocht hadden en rond 08.00 uur rijden we naar de haven. We zijn iets te vroeg, maar we zijn ook echte nederlanders he. We zijn niet de eerste trouwens, want een ander Nederlands stel is er ook al. De eigenaren zijn trouwens ook Nederlands. Op de boot waar 12 mensen op kunnen zitten vandaag 8 nederlanders, twee belgen, twee canadezen en een Ierse vrouw. We varen weg en het weer is al aardig mooi. Het is wel koud, maar we hebben heel goede pakken aangekregen. Als de modepolitie ons ziet worden we 100% afgekeurd. We gaan vandaag de hele dag op pad van 9 tot 16 uur. Na eerst een half uur gevaren te hebben pikken we de twee canadezen op, die een stadje verder verbleven. Bij het uitvaren van die haven zien we gelijk het eerste wildlife voor vandaag. Een eagle en meerdere zeehonden/zeeleeuwen. Daarna varen we in de mooie gele zodiac boot hard door. De Orka's en Walvissen bevinden zich vooral in het noorden in Johnstone Strait. Het eerste uur gaat voorbij en zien we geen wildlife. Na twee uur hebben we nog steeds geen wildlife meer gespot en gaan we een plasstop maken. We stoppen bij een heel oud verlaten haventje, Port Neville waar de tijd blijkt stil te hebben gestaan. We zien daar een grote otter. Hoppa, weer wildlife. Nadat iedereen heeft geplast en koffie heeft gehad van onze Kapitein Jos gaan we weer verder. We komen in hele dichte mist terecht en je ziet geen hand voor ogen. Wij hadden trouwens allemaal skibrillen op, om het maffe plaatje compleet te maken. Op een gegeven moment vaar je uit de mist en is het weer lekker helder weer. Gelukkig vandaag geen regen zoals op onze vorige boottocht. En dan na drie uur varen zie ik in de verte wat glinsteren en dan iets zwarts boven het water. We hadden vooraf te horen gekregen dat wanneer je iets ziet, dat je moet gaan staan en je hand op moet steken en wijzen waar je iets ziet. Het blijkt bingo te zijn. We zien twee orkavinnen het water in zakken. Jos stuurt de boot richting de twee en houd ongeveer 100 meter verplichte afstand. Hij doet de motors uit. De Orka's zijn iets meer in onze richting gezwommen en komen weer omhoog en bij het omhoog komen spuwen ze water en lucht naar boven. Dat gezicht en geluid is onvergetelijk! Wow! Wat gaaf om dit te zien. En dan uit het niets springt er 1 uit het water. Iedereen is verbaast en maakt foto's. We hebben 1 goede foto van de jump. Ongelovelijk! Jos heeft contact met andere boten en hoort dat op 45 minuten varen twee Orkafamilies zwemmen. Na nog even naar deze twee Orka's te hebben gekeken worden de motoren gestart en varen we verder richting de twee families. Volgens Jos moeten dat er ongeveer 14 bij elkaar zijn. Dat belooft wat.... We kijken elkaar echt aan van huh? Is dit echt? We zien ondertussen ook nog twee bruine dolfijnen en wat wit grijze dolfijnen zwemmen en af en toe springen. Het kan echt niet op! Aangekomen bij de twee families, liggen ze dicht bij de kant te Belly Rollen. Vandaag geleerd dat ze dan met hun buik over de kiezels gaan. Jos verteld dat de boten niet bij de kant mogen komen en dat we op de afstand moeten blijven waar we nu varen. gelukkig hebben we de telelens, maar het blijft af en toe moeilijk om te fotograveren. We hebben wel een paar prachtige foto's kunnen maken. Het is ondertussen al 13.00 uur en Jos deelt de lunch uit. Iedereen krijgt twee boterhammen, een muffin, een mars en drinken. Je moet het zo zien. We ligggen stil op zee met op ongeveer tweehonderd meter een groep van ongeveer 14 Orka's. In het zonnetje. We hebben weleens slechter geluncht. Ook hebben we leuk contact met de andere mensen, waardoor het ook nog eens erg gezellig is. Na de lunch blijven we nog een drie kwartier liggen maar de Orka's hebben geen zin om van de kant te komen. We varen nog iets verder en keren dan voor de terugreis. We komen weer langs de twee families die nog steeds liggen te Belly Rollen. Dan krijgt Jos een oproep dat er iets verderop 8 Orka's gezien zijn. We varen er hard naartoe en ja hoor. Weer 8! It's our lucky day. De Orka's komen omhoog met hun grote vin, blazen water en lucht uit en gaan weer naar beneden. Dit hebben we ze allemaal zien doen behalve de eerste met de sprong en een keer met de kop uit het water. Na deze groep te hebben geobserveerd varen we echt terug. Het is nu al 15.00 uur en het is nog dik twee uur varen. Onderweg stoppen we nog voor twee eagles in de bomen en twee hertjes op een grote rots. En dan komen we aan in de haven. We gaan van boord, wisselen emailadressen voor de foto's uit en zoeken dan de auto weer op. Wat een ervaring. Als we in de auto komen, besef je eigenlijk nog niet goed wat je eigenlijk allemaal gezien hebt vandaag. De dag vloog echt om. We halen wat te eten en te drinken en stellen dan Tom in op Port Mc Neil. Hier hebben we een motel geboekt als uitgangspositie voor morgen. Tijdens de rit hebben we het alleen maar over de Orka's, over wat we gezien hebben, wat we allemaal wel niet van de wereld nu gezien hebben etc. We zijn blij! We komen er rond 19.30 uur aan, checken in bij Dalewood Inn en gaan naar onze kamer. We ploffen op bed, bekijken de foto's en ik schrijf dit stuk nog. En dan gaan we rond 22.00 uur slapen. Morgen alweer een mooi vooruitzicht. We gaan naar Knight Inlet met de boot. Hier leven als het goed is Grizzly Beren. We moeten al om 04.45 uur op. Wat een dag alweer. Het houd niet op! Ik zeg Toppie Joppie en tot morgen!

Tot snel maar weer vanuit Amazing Canada!

• 05 September 2013 - 08:08

Haronsel Balletjes:

Het is niet waar, jullie verslapen je bijna, nou ok wordt het toch nog een gewone vakantie.

Wild plassen in Amerika, Johan pas maar op, Martin is gewoon aan het hengelen naar zijn douanier.

Ik merk wel dat het geld opraakt he bami en een tweede rangs motelletje

Daarna korting afdingen op een tours, die mensen moeten ook leven hoor.
    Het zwakt wel af met jullie, als ambassadeurs van Nederland.

En dan met een bootje op pad om orka te pesten, die beesten komen toch ook niet bij jullie in de badkamer kijken, laat die beesten toch.

Ja, die lunch ligt in het geheel met wat ik daarnet zei, het gaat bergafwaarts met jullie, geld toch op?
    Ach, wat moet ik verder schrijven (moet werken, dus de deur uit)

GAAAAAAF, KOEEEEL, FANTASTISCH, morgen toch nagezeten worden door de grizzly ’s, kan niet wachten.
    Groetjes Hans Roeland

• 05 September 2013 - 08:29

Stefan En Rebecca :

Wauw........
    Orka's........

Weer een heleboel vinkjes op de to-do en to-see list gezet dus!
    En onze to-do en to-see list wordt ondertussen alleen maar langer.... :-))))

Have fun!

Kus van ons

• 05 September 2013 - 12:08

Wim:

Niet te geloven wat een moois allemaal, zoveel orka's bij elkaar. Bij dit soort momenten zou de tijd inderdaad een tijdje stil moeten staan.
    Met al die verhalen wordt het voor ons ook maar eens tijd om een spaarpotje te gaan maken.

Dikke kus van ons XXX

• 05 September 2013 - 17:42

TONNY:

DAG LIEVE BOYS,

WAT EEN VERHAAL WEER!

TE GEK DAT JULLIE "FREE WILLY" HEBBEN GEZIEN.
    EEN ERVARING OM NOOIT TE VERGETEN, LIJKT ME.

JULLIE KENNENDE, ZULLEN DENK IK AL ZO'N HONDERDEN FOTO'S GEMAAKT HEBBEN.
    DAT BELOOFT WEER WAT.

LIEVE JOHAN EN MARTIN,GENIETEN JULLIE MAAR WEER LEKKER VERDER.

IK KIJK WEER UIT NAAR HET VOLGENDE AVONTUUR.

LIEFS VAN TONNY.