De eerste twee dagen China - Reisverslag uit Chengdu, China van Johan en Martin - WaarBenJij.nu De eerste twee dagen China - Reisverslag uit Chengdu, China van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

De eerste twee dagen China

Door: Johan en Martin

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

25 Mei 2014 | China, Chengdu

De eerste twee dagen in China zijn een feit en we hebben al een prima indruk!

23 en 24 mei 2014

Rond negenen allebei wakker en vandaag is de dag dat we naar China gaan. Na veel erover gesproken en erover gelezen te hebben gaan we vandaag dit avontuur beginnen. De vlucht vanaf Schiphol vertrekt pas om 20.50 uur, dus we hebben nog de hele dag om ons voor te bereiden. We doen het rustig aan en pakken de koffers in. De hele dag lopen we allebei met een beetje borrelend gevoel in de buik rond, reis zenuwen. Wat gaan we allemaal beleven in dit deel van Azie? Rond 17 uur rijden we richting de luchthaven, gebracht door Johan's moeder, die een kleine drie weken past op onze Mini Kuiper 2.0. We hadden al thuis ingecheckt, dus we droppen de koffers bij de KLM balie en dan door de doaune. Dit keer niet Martin, maar ik die even langer moet blijven staan. Een volgens mij net begonnen douanier probeert met moeilijke vragen mij te imponeren maar na alle vragen gewoon netjes te hebben geantwoord mag ik ook door. We gaan eerst wat eten op de Holland Boulevard, lekkere kibbeling met friet als ondergrondje voor de reis. Daarna nog een Starbucksje en het vakantiegevoel is er meteen. We moeten om 19.30 uur bij de gate zijn, maar we horen via sms al dat er een half uur vertraging is. Langzaam lopen we naar gate E24 waar het al helemaal vol zit met chinezen. En het aanzicht laat al duidelijk zien wat we kunnen verwachten... Heel veel mensen eten noodles of andere chinese gerechten en de geur van al die noodles belooft wat. We boarden rond 20.00 uur en net als iedereen zit horen we via de piloot dat we pas rond 23.30 uur gaan vertrekken doordat er geen grondpersoneel is, dat wisten ze toch denk ik wel van te voren. Twee en een half uur stilzitten in een vliegtuig zonder te vliegen is nou niet echt onze hobby... Wel heel grappig is dat het eerst in Nederlands wordt omperoepen, daarna in Engels en daarna in het Chinees, en toen die eenmaal doorhadden wat er gezegd werd ging er een orkaan aan Chinese taal door het vliegtuig, prachtig haha. Wat kunnen ze druk doen... Uiteindelijk stijgen we om 22.50 uur op. Valt dus nog mee twee uur. De vlucht zelf verloopt goed met een beetje turbelentie, al kreeg Mart vier verschillende mensen naast hem gedurende de vlucht. We vliegen trouwens de tijd vooruit, dus zitten we bij het landen al op 24 mei 2014. We landden om 14 uur plaatselijke tijd en na de gemakkelijke douane en het geluk dat onze koffers meteen op de band lagen zoeken we de uitgang op. We komen uit de luchthaven lopen en zien echt heel heeeeeel veel chinezen. Zo moet een voetbalteam zich voelen dat opgewacht wordt. We zijn 1 van de weinigen nederlanders trouwens aan boord en iedereen lijkt ons aan te kijken. Dan zien we een chinese man met een bordje Martinus Kuiper staan. Hij stelt zich voor als Michael en neemt ons mee naar buiten waar een busje staat te wachten met Liu de chauffeur. Michael en Liu zijn onze gidsen voor drie en halve dag Chengdu. Tijdens de drukke rit door het centrum op weg naar ons hotel praat Michael ons bij over Chengdu en het schema, maar z'n engels is niet al te best, maar met goed luisteren, begrijpen we wat hij bedoelt. Lijkt wel een niet bestaande taal die hij spreekt Engnees of zo, combi Engels Chinees. We worden afgezet in ons hotel en we zwaaien onze gidsen uit. Morgenochtend acht uur beginnen de excursies. We checken in, krijgen kamer 1017 op de tiende verdieping en gaan naar de kamer. Eenmaal binnen zijn we erg blij met wat we zien. Een ruime kamer met twee bedden, een douche en bad en een mooie tv aan de muur. Een mooie kamer voor de komende drie nachten. We rusten wat uit, frissen ons met douchen lekker op en gaan dan Chengdu alvast een beetje verkennen. Het weer is trouwens plakkend warm (28 graden). We lopen richting het centrum wat op tien minuten ligt en we komen langs eerst een hele straat met eetwinkels, marktjes en restaurantjes waar ze allemaal buiten koken. Je ziet echt van alles liggen en hangen, van varkenssnuiten met de haren er nog op tot muskusratten en vleermuizen. En dan die geuren... :( We zijn in China!!! Ongelofelijk dat we nu weer hier lopen. Daarna komt er een straat met alleen maar elctronica winkels en vooraal heel veel telefoon winkels met alle merken, maar ook veel mensen op kleedjes die hun oude mobiel verkopen. Eenmaal in het centrum merken we dat het zaterdagavond is waar Michael ons al voor waarschuwde. Het krioelt van de mensen. We lopen wat rond, maken wat foto's en stoppen bij de Starbucks voor de mok die we sparen van alle plaatsen waar we zijn geweest en slagen meteen. Dan gaan we op zoek naar wat eten. We wilden eerst HotPot gaan proberen, een soort fondue maar dan met een heel pittige olie waar ze echt van alles in koken. We hebben alleen allebei niet veel honger dus besluiten we noodles te gaan eten in een restaurantje. De kaarten zijn allemaal in het chinees en ook de mensen spreken geen woord engels. Dan pas merk je de taal barriere. Moet er toch raar uitgezien hebben wat we allemaal uitbeelden wat we niet wilden eten hahaha. Gelukkig is er een jongen die er ook zit te eten en hij helpt ons te bestellen. We bestellen een beef noodles maar niet pittig. De streek waar we nu zijn staat bekend om zijn pittige eten. Ook is dan de vuurproef met de stokjes, wat aardig gaat volgens ons, maar de vrouw achter de kassa denkt daar toch anders over en geeft ons lepels. Wij laten ons niet kennen en eten gewoon alles met de stokjes op en het was best pittig maar wel lekker. Het is ongeveer 20.30 uur en nu voelen we dat we al meer dan 30 uur op zijn. We lopen terug door alle straatjes waar het nu veel drukker is en iedereen lacht, praat luid en kijkt ons aan, maar we zien ook echt helemaal geen andere toeristen dan ons. We zoeken onze kamer op, en kijken nog even tv, zetten de wekker en sluiten onze ogen. Morgen begint de echte reis met het bezoek aan de Panda's, maar vandaag heeft Chengdu ons het China al goed laten zien, en we vinden het nu al leuk!

25 mei 2014

De wekker gaat rond 06.30 uur af. Na allebei niet echt goed geslapen te hebben, gaan we ons opfrissen voor onze eerste hele dag in China, Chengdu. Bij het openen van de gordijnen is het weer niet echt wat we gehoopt hadden, zwaar bewolkt en regen. Eerst maar ontbijten. Er is van alles en voor iedereen wat wils. Wij nemen gewoon een geroosterd broodje met gebakken ei, croissants, koffie/thee en vers fruit. Na het ontbijt gaan we de tas inpakken voor de dag. We worden om 08.00 uur opgehaald dus hebben nog even. Vandaag zoals gezegd gaan we naar het Chengdu Panda Base Center. In dit fokcentrum wat in 1987 begon met 6 geredde Giant Panda's, leven nu zo'n 110 Giant Panda's en zijn er hier al ongeveer 135 cubs (baby's) geboren. De Panda wordt namelijk met uitsterven bedreigd. China is het enige land waar dit dier nog in het wild leeft, al worden dat er steeds minder doordat het leefgebied steeds minder wordt door mensen. Rond 08.00 uur staat Michael met een nieuwe chauffeur ons op te wachten en rijden we naar de Panda's. 08.30 uur komen we aan en gaan we naar binnen. Gelukkig is het gestopt met regenen en mottert het soms. We lopen het park binnen en zoeken eerst de Kindergarten Enclosure op, waar 3 schattige Panda's van twee jaar oud ons al kauwend op bamboe zitten op te wachten. Het enige wat deze dieren de hele dag ook doen is bamboe eten, spelen en slapen. Een volwassen Panda eet per dag ongeveer 30 kilo bamboe. We bekijken de lieve dieren en ze lijken zo aaibaar. Hun lieve kleine oogjes omlijnt met grote zwarte vlakken. Na ze goed bekeken te hebben gaan we richting de coufeuses waar pasgeboren Panda's worden verzorgd. Pasgeboren Panda's worden helemaal roze zonder haar geboren en zijn maar zo'n tien cm en weegt maar 100 gram. Pas na een paar maanden gaan de ogen open en krijgen ze de kenmerken van een Panda, zwart/witte vacht, zwarte oortjes en zwart omringde ogen. Hierna gaan we naar een deel met steeds oudere Panda's die allemaal of heerlik liggen te slapen (sommige in de bomen en in houdingen dat je denkt hoe kan dat?) en vooral zitten/liggen te eten. Ook hebben ze hier het kleine broertje van de Panda, al is het niet echt familie, de Red Panda. Deze veel kleinere en rode panda heeft een enorme staart en ziet er echt heel lief uit. Ook die observeren we een tijdje en lopen dan weer verder door het park op weg naar de grote vijver met Zwarte Zwanen en heel veel Koi Karpers. Rond half twaalf zijn we het park wel door. Omdat het veel heeft geregent gaat ons programma van vanmiddag verschoven worden naar dinsdag als het weer beter schijnt te worden. We zouden naar een theehuis gaan in een park. We worden daardoor wat vroeger naar ons hotel gebracht waar we rond half 1 aankomen. Eenmaal op de kamer even op bed liggend worden we een kleine anderhalf uur later wakker. Ff een powernap hihi. We gaan de stad verkennen op zoek naar Chunxi Road. Natuurlijk lopen we helemaal verkeerd (wisten wij veel, dat waar we gisteren waren bij de Starbucks, dat wanneer je daar links gaat het super grote winkelcentrum is). Normaal dus 15 minuten lopen, wij doen er 1,5 uur over, maar komen wel langs stadsparken waar mensen allemaal verschillende spelletjes doen. We gaan winkelend door alle straten van Chunxi Road, maar alle prijzen van merken liggen hetzelfde of hoger dan bij ons. Tegen vijven zijn we weer in het hotel, want om 18.30 uur worden we opgehaald voor een avondje Chinese Opera. Wanneer we de straat indraaien waar het theehuis is waar het gegeven word, knipperen we twee keer met ons ogen. Dit moet oud China zijn geweest. De straat is aan weerzijde met allemaal authentieke chinese huizen gebouwd en in het midden van de straat de Opera. We gaan naar binnen en we hebben goede plekken. Vooraf krijg je thee, en dumplings, noodles en nootjes. Ook nu krijgen we weer vorken aangeboden nadat ze ons uitlachen als ze zien hoe we met stokjes eten. Ook nu weigeren we met een lach (maar van binnen... Haha). De opera van Sichuan is populair vanwege de Bianlian (gezichtswisseling). Met een snelle handbeweging achter een waaier verandert de acteur vliegensvlug van masker. Ook worden er nog ander stukken opgevoerd, waarvan sommige met hoog kattengejank, maar eerlijkheid bied te zeggen dat we de anderhalfuur erg leuk vonden. Na de show staat onze chauffeur al klaar en heeft haast om ook snel naar huis te gaan. Trouwens, ze rijden hier echt overal en als gekken en zebrapaden liggen er wel, maar daar trekt niemand zich wat aan. Gelukkig komen we heelhuids aan en zoeken onze kamer op. Het was een leuke eerste volle dag in Chengdu en we zijn best moe van alle indrukken (nadruk op druk) die we opdoen. De mensen zijn trouwens erg lief en moeten veel om ons lachen, stomme toeristen zullen ze wel denken... Rond elven houden we het voor gezien. Morgen weer veel te doen, namelijk naar de grootste uitgehakte Boedha ter wereld in Leshan.

Tot zover vanuit Chengdu in China en nu naar dromenland,

Veel liefs Johan en Martin

• 25 Mei 2014 - 17:10

Sandy:

Wat leuk om te lezen!!!en vooral blijven proberen met stokjes te eten eens lukt hihi dikke kussen van ons

• 25 Mei 2014 - 17:34

Halonsel:

Nou een goed begin is het halve werk he. had ik die douanier toch net niet goed genoeg over jullie ingelicht. de afspraak met hem was helemaal strippen die gasten. ze moeten toch nog uuuuren wachten voor ze op pad gaan.

maar ja, als je dan gaat eerst nog friet met kibbeling eten ? kregen jullie niets aan boord, nr 39, met lijs bijvoorbeeld.

Bij aankomst, tja twee kaaskoppen tussen al die spleetoogjes in he, keken jullie er lekker overheen. en dat jullie de gids moeilijk begrijpen, snap ik niet geen cursus mandarijns gedaan voor vertrek, of een boek chinees voor dummy's bij jullie, slecht voorbereid hoor, zijn we niet van jullie gewend.

Maar de eerste problemen hebben jullie al gehad met het eten begrijp ik, beef noodles, nu maar hopen dat het echte beef was en geen muskesbeef. Koffie drinken bij Starbucks, hoe westers verpest zijn jullie, geeneens een koppie Chinese thee, met een fortune cookie.

Michael en Liu niet uitgenodigd voor een gezellige nacht, of zijn het echt van die kleine Chineesjes.

Westers ontbijt, zeker lekker volgepropt, omdat je niet wet wat jullie de rest van de dag krijgen.
    Smorgens naar de dierentuin, met een ander chauffeur, was de vorige nu al teleurgesteld in jullie.

Een paar panda's kijken, die bamboe eten, nu jullie weten hoe we daar over denken. wij hebben bruintje de beer, bij de poppendokter.

de rest van de middag winkelen, ja om extra shirts te kopen zeker, vanwege jullie geklieder met stokjes.
    logisch dat ze jullie uitlachen. ga hier is bijeen haringkar kijken hoe een chinees een haring eet, die zijn net zo eigenwijs.

Savonds naar de opera, toch wel een programma boekje gekocht he, dan weet je tenminste waar het over gaat.
    De chauffeur had zeker al het een en ander over jullie gehoord, die dacht snel lozen die handel, morgen weer een nieuwe chauffeur ?????

nou ok, we zijn weer bij, nog veel plezier en laat een paar echte hoogtepunten voorbij komen he, groetjes Roeland & Hans

• 25 Mei 2014 - 18:43

Stefan En Rebecca:

Hoi hoi mannen, klinkt allemaal al weer erg
    avontuurlijk! Gaaf hoor. Die panda's moet echt weer
    een hele ervaring geweest zijn! En jullie hoeven niet
    bang te zijn dat jullie ziek worden van het eten
    in China hoor... Als je dat eettentje op Schiphol
    hebt overleefd, kan je maag alles aan. Wij hadden
    daar eens poffertjes besteld, totdat we zagen hoe
    deze werden klaargemaakt, toen zijn we hard weg gerend!

Geniet lekker verder, wij gaan morgen weer
    aan t werk! Tot t volgende verhaal!

X

• 25 Mei 2014 - 20:32

Janie:

Hay lievers heb weer smakelijk gelachen om wat je meemaakt

maar je heb xe gezien de Panda, s geweldig

en blijven oefenen he gaat vast een keer lukken met die stokjes hahaha

dikke kus xxx

• 26 Mei 2014 - 11:57

Tonny Tolenaars:

Hey Johan en Martin,

Wat een leuk eerste verslag hebben jullie al geschreven.

En zoals gewend, geen detail overgeslagen! Erg leuk hoor.

Lief die foto van de panda, wat een prachtige dieren zijn dat toch.

Ik had jullie wel eens bezig willen zien, bij het eten met stokjes, hahaha.

Heel veel plezier de komende dagen en ik ben benieuwd naar de foto van de grote boeddha.

Liefs van Tonny.

• 07 Juni 2014 - 19:18

Emily:

Jullie bedoelen Chinglish! :)
    Marleen, Wil en ik beginnen nu aan jullie blogs want we liepen een beetje achter omdat we geen notificatiemailtjes kregen maar dat is nu geregeld. Cool!