We love Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Johan en Martin - WaarBenJij.nu We love Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

We love Yangshuo

Door: Johan en Martin

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

31 Mei 2014 | China, Yangshuo

Sommige landschappen zijn zo mooi dat je er stil van word. Wij zijn in dit landschap al drie dagen aanwezig en moeten helaas morgen weer verder, maar wat hebben we al een pracht gezien van China.

30 mei 2014

Er word aangbeld en allebei worden we langzaam en half in dromenland wakker. Weer word er aangebeld en nog een keer en dan gaat de deur open. We horen een man iets zeggen en de deur gaat weer dicht. Ik stap het bed uit loop naar de deur en open deze. De man loopt in de gang en roept iets van solly solly... En we zijn wakker... Gelukkig ging de wekker maar drie kwartier later. We frissen ons weer lekker op en maken weer gebruik van het ontbijt, wat weer net zoveel keus bied als twee dagen geleden in hetzelfde hotel. We hadden trouwens een upgrade gehad van de kamer gisteren, omdat de andere kamer pal aan de weg lag. We werden overgeplaatst naar een mooiere kamer, door ons omgedoopt als (sorry voor het woord) pornokamer. Alles wit en rood en met allemaal zilver en gouden accenten. Puff Daddy had er zo zijn clip kunnen opnemen, alleen de spiegel op het plafond miste nog hahaha. Vandaag verlaten we Guilin en we worden om 08.30 uur opgehaald. Today it's cruise day! We gaan een cruise maken over de Lijang Rivier, verkort de Li Rivier. De route die wij zullen afleggen is die van Guilin tot en met Yangshuo, nog verder in het zuiden. We gaan ongeveer 85 km afleggen in ongeveer 3,5 uur tijd. Aangekomen bij de haven, zijn we niet de enige, nee er gaan vandaag gewoon meer dan 30 boten achter elkaar aan over de rivier. Wij zitten op boot 27. Aan boord krijg je een tafel en wij worden geplaatst bij twee amerikaanse stellen, en het klikt gelijk. De einge vrouw in het gezelschap begint gelijk op de amerikaanse manier te vragen waar we vandaan komen etc., dit is waarom we zo van Amerika houden!! Rond 09.30 uur varen we al toeterend weg. Stapten we nog met motregen op, na een tien minuten varen klaart het weer helemaal op en vanaf dat moment en tot en met het einde van de dag is het licht bewolkt met een heerlijke warme zon. Ik weet niet of jullie al hadden ge googled op de karstgebergtes, maar doe dit even en dan met de Li Rivier erbij... De route en vooral de uitzichten zijn echt zo mooi om niet te spreken van Prachtig en Sprookjesachtig. We blijven tot de lunch die aan boot wordt geserveerd boven op het dek staan, en genieten van elke minuut op deze schitterende tocht en lokatie. Dan komt Marco ons vertellen dat de lunch klaar is, maar wij hebben al gezien hoe dat wordt klaargemaakt. Op elke boot op de achterkant zit de open keuken en zo staand op het dek, zagen we de andere boten en hun koks in actie en geloof me, dan heb je niet echt trek meer. Om Marco niet teleur te stellen nemen we een beetje eten, maar we eten meer mee met de gezellige Amerikanen, die van hun hotel grote lunchboxes hebben gekregen met croissants en veel fruit. Hierna gaan we weer het dek op, omdat het (klinkt vervelend) echt zo mooi is hier. We schieten heeeeel veel foto's en voor we het weten komt Yangshuo al in zicht. We nemen nog even plaats aan onze tafel en praten nog gezellig met de Amerikanen en bekijken hun foto's en zij die van ons. Dan rond 13.30 uur stappen we aan wal van Yangshuo en zeggen gedag tegen onze Amerikaanse vrienden, die onze blog ook gaan lezen. Yangshuo is gelijk helemaal leuk! Een grote straat (west street) loopt van de kade naar het centrum met allemaal shops en leuke barretjes en eettentjes. Ook is de temperatuur hier zeker 10 graden hoger. We lopen naar ons hotel iets uit het centrum en checken in. Vanmiddag hebben we weer vrij :) en na even op adem gekomen te zijn gaan we weer terug naar het centrum. Dit is het leukste stadje tot nu toe. We shoppen wat en drinken echt de lekkerste Mango Passievrucht Smoothie ever, al komt dat ook door het gevoel van Yangshuo. Zo'n tentje willen we wel in Nederland zelf beginnen! Het hele stadje is trouwens vol met Mango verkopers. Na een goed aantal kilometers slenteren in de echt enorme plakhitte (lees zweet overal...) gaan we naar ons hotel. Vanavond gaan we kijken naar vissers met aalscholvers. Rond half acht worden we opgehaald en lopen we weer naar de haven, waar we in een boot instappen. We varen een stukje, totdat we een bamboeraft met een man erop en een aantal aalscholvers zien. Op z'n vlot heeft ie een groot licht, wat vissen trekt. De aalscholvers hebben een touwtje om de nek en zwemmen naar beneden, vangen de vissen en doordat ze niet kunnen inslikken vanwege het touwtje, pakt de man de vogel en haalt de vis uit z'n bek. Zo hebben chinese vissers het duizenden jaren gedaan en zo doen ze het hier in het zuiden nog steeds, en het werkt goed hebben we nu gezien. Na een goed uur varen we terug en gaan we het stadje weer in. Het is vrijdagavond en lekker druk en de hele West street is gezellig verlicht en bomvol met mensen. Uit alle barretjes klinkt live muziek, en dan alles door elkaar. Tel daar de drukte en schreeuwende verkopers bij op en je kunt je een beetje voorstellen hoe het hier gaat, maar alles wel op een relaxte en ongedwongen manier. Heel leuk. We eten wat bij een restaurantje en na en lekker ijsje vinden we het genoeg. Het is 22.00 uur en nog twintig minuten lopen. Aangekomen in het hotel, douchen we en zoeken we ons bed op, al slapen we vandaag in Flinstone stijl. Het bed is echt zo hard als steen, dus we zijn benieuwd. Morgen gaan we fietsen op het platteland, dus Oant Moarn!

31 mei 2014

Geloof het of niet, maar de hunnebedden hebben we niet gevoeld en hebben allebei heerlijk geslapen. Zo zie je maar weer. Het heeft vannacht enorm ge-onweert en heel veel geregend, maar bij het openen van de gordijnen is het droog en een beetje mistig. Het is pas zeven uur en ons schema begint vandaag pas om 09.00 uur, dus rustig ontwaken, douchen en wat eten. Vandaag gaan we een fietstocht maken en raften per bamboe vlot over de Yulong Rivier. We hebben met Marco om negen uur in de stad afgesproken en aldaar gaan we de fietsen ophalen bij het verhuurbedrijf, nou ja, ergens in een achteraf steegje hebben we bij een oud mannetje drie fietsen opgehaald.... We krijgen goede mountain bikes en een paar minuten later rijden we tussen al het drukke verkeer van Yangshuo. Gelukkig is het zaterdag, dus het valt nog mee, maar soms is het echt spelen met je leven. We hebben vooraf al gezegd tegen Marco dat we niet willen racen, maar rustig willen fietsen en genieten van al het uitzicht. Het weer is mooi opgeklaard en na een half uur trappen in de nu al warmte zweten we behoorlijk en zijn we blij dat we bij de eerste stop zijn. Na een stuk door de stad te zijn gereden, fiets je plotseling echt op het platteland met alle rust en rijstvelden om je heen. Overal zie je mensen op hun veldjes bezig. De eerste stop is een kijkje in het leven van een boerenfamilie en hun huis. Het huis gebouwd in 1702 is oud en en een lieve oude dame ontvangt ons echt met open armen. Ze laat ons alles zien, hoe de waterpomp werkt, hoe ze zelf Tofu maken. Ook bied ze ons doppinda's aan. De ruimtes in het huis zijn niet onze standaards, maar alles hebben ze en als je ziet hoe gelukkig ze erover verteld, kunnen we daar misschien nog wel heel veel van leren. Ook de man des huizes laat ons zijn vogels zien die hij getraind heeft om salto's te maken, waar hij heel trots op is. Na een goede impressie en een fooi voor de familie stappen we weer op onze bikes en hop daar gaan Lance Armstrong en Michael Boogerd weer. Langs de dorpjes, langs de rijstvelden en tussen de karstgebergtes door tot we bij de Yulong Rivier aankomen. Het is er erg druk. Hier liggen allemaal bamboevlotten waarop je een tochtje kan maken. We nemen plaats op de vlot en al half liggend in onze stoelen, staat achterop een man die met een grote bamboestok ons de rivier afduwt. Hij duwt zijn stok helemaal naar beneden en eenmaal op de grond duwt ie de vlot naar voren. De Yulong Rivier gaat dwars door het landschap met allemaal karstbergtes en ook zo zittend op de vlot is het uitzicht weer waanzinnig. We zijn natuurlijk niet de enige, er gaan echte honderden van die vlots de rivier af. Na anderhalf uur lekker dobberen en het zelf ook geprobeerd te hebben komen we verbrand en wel aan bij het eindpunt. Marco staat daar al te wachten met onze fietsen, die per auto zijn gebracht naar het eindpunt. We springen er weer op en weg zijn we weer. We gaan via de gewone weg weer terug naar Yangshuo stad, waar we een uurtje later weer aankomen. Het is een schatting maar we hebben ongeveer 20 km gefietst in totaal. Het is 12.30 uur en bezweet leveren we de fietsen weer in. Het was echt een leuke tocht en ook weer anders om alles vanaf de fiets te zien. Ook hebben we nu een goede impressie van het gewone China. Na deze inspannende ochtend (al was de Yulong Rivier pure rust) hebben we wel weer een Mango Passievrucht Smoothie verdiend die we lekker opdrinken, terwijl we het nog even over de ochtend hebben. We hebben de middag weer vrij en het is echt mooi en warm weer, dus besluiten we om (gewoon omdat het kan Steefie), een middag aan het zwembad door te brengen. Gewoon een middagje even niks. Lekker lezen, luieren en muziek luisteren, heerlijk! Het is net vakantie ;-). Om 16.00 uur zoeken we onze kamer op om ons klaar te maken voor Saturday Night in Yangshuo als het echt ineens met bakken uit de hemel komt met storm en onweer. Marco had al gezegd dat we echt heel veel mazzel hebben met het weer omdat het normaal in deze tijd hier alleen maar regent. Wat wel heel fijn is, is dat wanneer we rond zessen weer richting de stad lopen de temperatuur door de buien iets is gezakt naar een iets draaglijkere. We lopen West street in en zaterdagavond is eigenlijk niet te doen. Madness!!! Zoveel mensen, echt vet te druk. We gaan eten bij Rileys Cafe en we nemen allebei een Curry. Mart een kip en ik een rund en we zeggen nog No Spicy... Maar bij de eerste hap hebben we allebei geen tong meer over. Gelukkig krijgen we er rijst bij, wat het eetbaar maakt, maar wat heet. Het smaakt daarentegen wel goed. Na het eten is het ongeveer 20.00 uur en nu kun je echt over de hoofden lopen. Dan gaan we een 6D cinema proberen. Het duurt tien minuten, maar meer dan 2D krijgen we niet te zien... Opgelicht in China hahaha. Trouwens, wij kijken echt onze ogen uit zo hier op zaterdagavond, maar je moest eens weten hoeveel bekijks wij krijgen. En dan vooral van meisjes die naar ons lachen en blijven kijken, te grappig! We drinken nog wat in een barretje, maar het is echt geen doen met zoveel mensen en dus besluiten we terug naar het hotel te gaan. Morgen gaan we het zuiden weer verlaten en zullen we naar het noordwesten vliegen met als bestemming Xi'an. De dagen vliegen als een poep en een scheet om, maar we genieten er met volle teugen van!

Yangshuo was echt een mini vakantie in onze grote vakantie. We hebben het echt getroffen met het weer en ook het stadje en de omgeving zelf ademt nog het echte China uit, maar daarnaast voelt het ook heel groots en westers aan. En dan de karstgebergtes... Zucht!

Tot snel vanuit een ander deel van China!

Heel veel liefs,

Johan en Martin

• 31 Mei 2014 - 17:09

Halonsel:

Ja, ja een andere kamer, ik zeg er NIETS OVER, maar jullie weten wat we denken. logisch dat ze smorgens vroeg aanbellen, ze dachten ook wat die twee vannacht uitgespookt, met die herrie uit die kamer, weten we niet, maar ze moeten wel op tijd wakker zijn.

Nou saai dagje om te beginnen rondvaart met 30 andere boten, oftewel file varen, en wij maar denken dat jullie een unieke reis aan het maken zijn, stelt ons weer teleur.
    maar ok even gegoocheld leuke omgeving, maar zeker geen olifanten in het water gezien he, wij wel op het www.

en leg eens uit de lunch, waarom wouden jullie dat niet eten, doen die mensen zo'n moeite voor jullie, gaan jullie bedelen bij andere toeristen, zwak hoor, wij hebben altijd geleerd, je moet alles gedaan hebben al is het maar een keer, dus biecht maar op WAT WAS HET, DAT JULLIE NIET MOESTEN.

Een dag fietsen en raften, nou het zal me wat geweest zijn, konden jullie de gids wel bijhouden, of moest hij iedere 2 minuten op jullie wachten. Op naar de boerderieén waar die arme mensen weer alles uit de kast moesten halen, was er een paal met nummertjes voor de deur, of was de rij toeristen minder dan de 30 boten van gisteren.

Daarna gaan raften, nou ik heb de bootjes gezien op internet, niet al te moe worden he.
    ja nou verder niet zo veel spectaculairs he. alleen een machtige omgeving, ok we zijn een beeeeeeettjje jaloers. nog een tip, als jullie weer uit eten gaan neem wat suiker mee, dat blust de hitte in je mond.

volgende verslag graag wat meer actie en avontuur hoor, niet alleen maar mooi en great scenery.
    en lekker alles opeten.

groetjes

• 31 Mei 2014 - 19:55

Janie:

Ik heb weer levende beelden erbij als ik het lees geweldig

ja wat hadden ze klaar gemaakt op die boot hahaha

had jullie snoeten wel willen zien

lieve schatten geniet verder van jullie reis

ik beleef het helemaal mee met het schrijven

dikke kus xxxxx

• 31 Mei 2014 - 20:56

Sandy:

Wat een prachtige ervaringen allemaal!!
    Als jullie terug zijn komen jullie lekker bij ons eten!!
    we eten dan lekkel lijst!!!hihi
    Ga nog maar even lekker genieten
    xxx van ons

• 31 Mei 2014 - 20:59

Tonny Tolenaars:

HALLO LIEVE VAKANTIEGANGERS,

JULLIE ZITTEN NU ZO ONGEVEER OP DE HELFT VAN JULLIE VAKANTIEREIS.

ZIJN JULLIE NIET AL EEN BEETJE MOE? ZOVEEL EVENEMENTEN ZIEN OP EEN DAG, NIET TE GELOVEN!!

EN DE DRUKTE IN DE OMGEVING, WAAROVER JULLIE SPREKEN, 'S NACHTS ZITTEN DIE GELUIDEN

NOG IN JULLIE HOOFD.

LEUK DAT CONTACT MET DIE ANDERE TOERISTEN, JA AMERIKA BLIJFT TOCH JULLIE FAVOURIETE

BESTEMMING.

DAT AL DIE LEUKE MEISJES NAAR JULLIE KIJKEN, KAN IK MIJ WEL VOORSTELLEN.

ZE DENKEN OOK, DAT ZIJN TWEE LEKKERE 'PEKINGEENDJES', HAHAHA.

LIEVE JOHAN EN MARTIN, VEEL PLEZIER WEER MET JULLIE VERDERE BELEVENISSEN.

GROETJES VAN TONNY. XXXX

• 31 Mei 2014 - 22:41

Josee:

is wat Janie zegt alsof we zelf meereizen, nog heel veel plezier en tot het volgende verhaal

• 31 Mei 2014 - 23:35

Ritchie Crownfield:

We hielden ontmoeten zowel op de boot en het delen van reisverhalen en foto's. We hopen op een dag opnieuw als je Atlanta bezoeken. Veilige reizen. Knuffels en kussen van de Amerikanen.

• 01 Juni 2014 - 09:08

Arinka:

Visvangende aalscholvers , Adriaan de acrobaat vogels , varen,fietsen , magoshakes en to spichtig curry: klinkt wederom als een geweldige dag.

Vinkje vinkje vinkje , staat er nog wel wat op die bucketlist!?

• 01 Juni 2014 - 12:59

THE Bepalen ;):

mannen!! wauwie, mooi jullie avonturen te lezen!! kussss

• 01 Juni 2014 - 21:54

Stefan En Rebecca:

Wat gaaf allemaal zeg..... Tis niks dat jullie zulke gave dingen doen, maar onze to do list wordt alleen maar langer ;-)
    Het is weer zo'n andere wereld dan waar wij tot vorige week nog inzaten, en waar jullie ook zo gek op zijn, de wereld heeft zo veeel te bieden!,!

Geniet nog heerlijk even verder, gewoon omdat t kan!

Kus

• 07 Juni 2014 - 19:36

Emily:

Over jullie pornokamer, ze hebben echt totaal geen idee wat kitsch is en wat stijlvol. Ze denken dat alles wat een beetje westers aandoet classy is. Vandaar jullie verbazing over die kamer, haha. En dat vissen met die aalscholvers is zo gaaf. Dat ze dat ooit verzonnen hebben toont weer hoe vooruitstrevend de Chinezen vroeger waren.

• 07 Juni 2014 - 19:38

Emily:

En slim bedacht om die curry te blussen met de rijst. Zo doen de Chinezen het zelf ook. Raymond eet altijd heel veel rijst bij pittig eten.