We zijn in Denver, Colorado! - Reisverslag uit Denver, Verenigde Staten van Johan en Martin - WaarBenJij.nu We zijn in Denver, Colorado! - Reisverslag uit Denver, Verenigde Staten van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

We zijn in Denver, Colorado!

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

28 Mei 2015 | Verenigde Staten, Denver

Washington DC zit er op en we zijn nu in Denver. De eerste dagen zijn echt omgevlogen en we zijn alweer helemaal gewend aan Amerika. It's nice to be back!

Dinsdag 26 mei 2015

Na een veel betere nacht dan gisteren worden we rond zeven uur wakker. In het gebouw van ons hotel zit een vestiging van de Starbucks en gisteren heb ik beloofd dat Mart een Caramel Machiato op bed zou krijgen dus om 07.30 uur sta ik in de Starbucks en haal ik koffie, thee en croissants voor ontbijt. Na ontbijt op bed en een heerlijke douche gaan we een uurtje later weer op pad voor onze tweede dag in Capitol City Washington. Vandaag staan Arlington National Cemetery, het Pentagon en shoppen op het programma. Het belooft dus weer een leuke dag te worden, waarbij het weer mee werkt want het is weer een strakblauwe lucht en al best warm zo om 08.30 uur. We zoeken de metro op en kopen een kaartje waar je geld op zet en daarme kunt reizen. Je hebt ook een dagkaart, maar we hadden berekend dat los reizen goedkoper was. De metro is hier duurder dan bij ons of in bijvoorbeeld New York, maar gezien de prachtige metrohallen en de luxe metro's is dat terecht. De metro's hebben gewoon leren kussen zittingen en vloerbedekking op de grond. Erg mooi. We stappen na een paar haltes uit bij de halte van het Arlington National Cemetery. Op deze begraafplaats worden enkel mensen begraven die het land hebben gediend in het leger in de vele oorlogen waarbij Amerika betrokken is geweest. Iedereen van jullie kent heus van de tv de grote groene velden met de vele witte kleine grafstenen en daarbij de vlaggetjes van Amerika. Deze vind je hier dus. Ook worden hier zoals gisteren met Memorial Day diensten gehouden in het grote Amphitheater op het enorme complex. De twee belangrijkste dingen om deze begraafplaats te bezoeken zijn het familiegraf van John F. Kennedy en het graf van de onbekende soldaat. Rond 09.15 uur lopen we het terrein op en zoeken we als eerste het graf van de onbekende soldaat op. Het complex ligt op een kleine heuvel en de vele groene velden met al die witte grafstenen maken ons stil. Zoveel mensen die het leven lieten in oorlogen en dan zijn dit alleen de Amerikaanse burgers... Waar is oorlog goed voor? We lopen in de hete zon en eenmaal bij het graf van de onbekende soldaat start vijf minuten later de Changing of the Guards. Bij dit graf lopen 24 uur per dag, weer of geen weer, bewakers in prachtige uniformen met zonnebrillen die dit graf bewaken. Elke 30 minuten lossen twee bewakers elkaar af en dat gaat volgens vast, strak patroon. Het is net een toneelstuk wat opgevoerd wordt, maar wel 1 van zeer goede kwaliteit. Het is echt mooi om te zien hoe strak deze mannen zijn geinstrueerd en dat met hun mooie uniformen en geweren en iedentieke uiterlijk maakt het zeer indrukwekkend. Na dit aanschouwd te hebben lopen we richting het familiegraf van John F. Kennedy. De president die werd neergeschoten tijdens een parade in Dallas. Hij ligt hier samen met zijn vrouw, hun zoon en hun ongeboren dochter in een groot apart graf met een eeuwige vlam. Ook dit maakt ons stil. Het is toch geschiedenis waar je nu staat, en ook nog 1 waar we allebei best geinteresseerd in zijn. Teruglopend naar het begin van de begraafplaats hebben we het erover dat we het eerst raar vonden om een begraafplaats te bezoeken maar nu zijn we heel blij dit gedaan te hebben. Net als gisteren weten we dat Washington echt de hoofdstad is en dat blijkt uit alle Memorials en ook uit deze begraafplaats. We zoeken de metro weer op en gaan 1 halte verder om uit te stappen bij het Pentagon. Dit is het best bewaakte gebouw ter wereld en ook zo vaak al gezien op tv en films. Hier zit het ministerie van Defensie, van bijvoorbeeld het leger, marine en de luchtmacht. Het gebouw is enorm groot en loopt in een vijfhoek. Ook is het Pentagon op 11 september 2001 het doelwit geweest van alle aanslagen en is er een vliegtuig in het gebouw gevlogen. Aan de kant waar dat gebeurt is hebben ze een Pentagon Memorial gemaakt die we bezoeken. Met respect hebben ze een prachtig klein park neergelegd met allemaal gedenktekens met namen van de overleden mensen tijdens deze aanslag. In New York hadden we natuurlijk al de 9/11 museum bezocht en ook hier zijn we weer van onder de indruk. We zoeken hierna de metro weer op en stappen na overstappen uit in de wijk Georgetown. Het is inmiddels twaalf uur dus lunchen we bij Subway. Hierna gaan we shoppen. Ook hier hebben ze onze favoriete winkel Abercrombie, die niet echt groot is. Toch scoort Mart een shirtje. Georgetown is echt een mooie wijk met alleen maar laagbouw en prachtige huizen en winkels. Me waant je niet in een grote stad. We stoppen bij Apple en Mart zwicht voor de Apple watch. We willen hem kopen, maar helaas kan dat niet in de winkels maar alleen online. Balen! Maar Mart is om, dus hij komt er wel. Hierna slenteren we tot een uur of twee door de mooie straatjes en zoeken dan de metro op om uit te stappen in Chinatown. Het blijft raar dat bijna elke stad zo'n wijk heeft. Alles ook in het chinees en de winkels ook met chinese letters. Bij een ruststop bij de Starbucks en contact met het thuisfront gaan we nog wat verder shoppen al lopend richting ons hotel waar we om 16.30 uur aankomen. We hebben weer genoeg kilometers gelopen en tijd om even uit te rusten. Twee uurtjes later lopen we terug naar Chinatown en gaan we eten bij de Japanner. Ja ja, twee Nederlanders die Japans gaan eten in Chinatown in Amerika... Kan net nog diverser? Ik neem de sushi regular (verschillende soorten sushi) en Mart neemt een Zalm Teriyaki. Om half negen zit alles er weer in en gaan we nog wat lopen door de straten en een ijsje eten waarna we anderhalf uur later weer bij het hotel zijn. We kijken naar de eerse aflevering van het nieuwe seizoen van America gots Talent met super acts en ik schrijf nog even dit stukje en daarna gaan we lekker slapen. Het was weer een mooie en indrukwekkende dag. Morgen nog een halve dag in Capitol City en dan vliegen we door naar Denver voor het tweede deel van onze reis. Tot morgen.

Woensdag 27 mei 2015

Allebei weer vroeg wakker, hebben we dan toch een beetje last van een jetlag? We waren gister laat gaan slapen, dus daar kan het niet aan gelegen hebben. Vandaag de laatste dag in Washington. Jammer, maar we hebben alles gezien wat we wilden zien dus hebben een zeer goed beeld. We vliegen vandaag om 16.00 uur en we willen om 13.00 uur op het vliegveld zijn dus we hebben nog de hele ochtend de tijd. Eerst beginnen we de dag zoals gister met ontbijt op bed haha. We gaan de ochtend gebruiken om naar het National Zoological Park te gaan oftewel de dierentuin. Zoals eerder vermeld zijn alle Memorials en Musea gratis en ook deze Zoo. Ook hebben ze hier een groot gedeelte met meerdere Giant Panda's, dus gaan we even een jaar terug in de tijd. Vorig jaar in China hebben we deze dieren al in hun vertrouwde leefomgeving mogen zien. We zoeken de metro weer op en om 8.45 uur lopen we de dierentuin in. Het is er nog heerlijk stil en we zoeken als eerste de Panda's op. Geleerd van vorig jaar dat ze vooral in de ochtend actief zijn vinden we ze allemaal buiten in hun grote, mooie opgezette velden. 1 Panda zit op z'n grote luie kont bamboe naar binnen te schransen en we blijven er weer aandachtig naar kijken. Na de Panda's, bezoeken we de Olifanten, Leeuwen, Tijgers en Apen. Ik moet eerlijk zeggen dat het park echt prachtig is en alles goed bijgehouden, en dat voor een gratis dierentuin. Echt een leuke tijdsbesteding. Om 11.00 uur komen we weer bij het begin en zoeken we de metro weer op om onze bagage op te halen in het hotel. We checken uit en eerst hadden we bedacht om met de taxi naar het vliegveld te gaan, maar we vliegen vanaf een ander vliegveld dan dat we aankwamen namelijk Ronald Reagan National Airport. Op dit vliegveld stopt ook de metro die bij ons hotel begint, dus hebben we besloten de metro te nemen. Voor 3 dollar per persoon zijn we er in iets meer dan een half uur. De taxi was ongeveer 40 dollar, dus de 30 dollar verschil steken we mooi weer in onze zak. We checken de koffers in en moeten iets verschuiven met onze kleding omdat 1 koffer drie kilo te zwaar was en de andere lichter... Wat een onzin maar ach, ze doen hun werk. De koffers rollen weg en wij zoeken een tentje op om wat te drinken en eten. Het eten aan boord vinden wij nooit echt lekker en ik al helemaal niet, ik word altijd al misselijk bij de lucht haha. Dus alvast wat eten als ondergrondje. We gaan trouwens net op tijd weg uit Washington, want vanavond gaat het heel hard onweren en bijvoorbeeld alle vluchten naar New York zijn geannulleerd. Onze vlucht vertrekt uiteindelijk ook met een uur vertraging omdat alle vluchten die naar New York gingen en onderweg waren uitwijken naar ons vliegveld. De vlucht is met veel turbulentie net als de vlucht vanaf Amsterdam. We kijken allebei een film en lezen wat en voor we het weten gaan we weer landen. We doen er 3,5 uur over en rond zevenen zijn we in Milehigh City, Denver. Vanuit de lucht zagen we de besneeuwde bergen al liggen. Omdat we binnen Amerika vliegen hoeven we gelukkig niet door de douane meer. Ook dit vliegveld werkt met een soort van metro die je van sectie A naar B of C brengt. We halen de koffers op die gelukkig ook netjes zijn meegekomen, altijd afwachten. Dan zoeken we Alamo op. We hebben bij dit bedrijf de auto gehuurd. We worden met een busje gebracht naar het verhuurbedrijf als het net licht begint te regenen. Eenmaal binnen word natuurlijk weer op ons gevoel ingespeeld dat we geen goede verzekering hebben en dat we een grotere auto moeten hebben, maar wij vinden het oke zo. Na nog een paar keer aandringen en weet u het echt zeker meneer staan we buiten en mogen we kiezen uit zes SUV auto's. We zijn nu even eigenaar van een mooie witte SUV van het merk Jeep. En groot zat voor ons... Na alles geinstalleerd en gecheckt te hebben en de tomtom te hebben afgesteld rijden we weg bij het verhuurbedrijf. Het voelt gelijk vertrouwd en deel twee van de vakantie kan beginnen. Het hotel wat we hebben uitgekozen ligt op ongeveer een kwartier rijden, waar we rond achten aankomen. We hadden expres gekozen voor een hotel dichtbij het vliegveld, omdat we toch savonds aankwamen. We checken in bij Econo Lodge. Een niet heel luxe maar prima kamer en we ploffen op het bed. We zijn moe van het reizen en na een kwartiertje gaan we voor een snelle hap bij A&W, ja een burgertent. We hadden best trek! Hierna gaan we terug naar het hotel en schrijf ik nog dit stukje alvorens we lekker op bed nog wat tv kijken. We zijn in Denver en morgen gaan we deze stad verkennen en onveilig maken. De roadtrip is begonnen!

Tot snel weer vanuit weer een andere staat dan waar we nu zitten (Colorado).

Liefs, Johan en Martin

Ps. Meer foto's volgen maar het internet was heel traag.

• 28 Mei 2015 - 06:52

Janie:

Indrukwekkend weer je vehaal vooral over de begraafplaats van Kennedy

vooral omdat ik dat zo bewust heb meegemaakt

lieve schatten geniet love you xxx

• 28 Mei 2015 - 08:13

Haronsel:

Ja, hoe moet ik beginnen
    erevelden, met gevallen militairen. ook bij mij doet dat heel veel en hoe ouder ik word hoe stiller ik word als ik er ben.
    En de dagen dat mensen als J.F. Kennedy en Marten Luther King staan ook altijd nog bij mij in mijn geheugen.

Ook bij Margraten of in Westerbork ben ik altijd even stil. misschien omdat ik altijd nog een link leg via mijn vader naar de tweede wereldoorlog, ik weet het niet.
    maar het is goed dat dit soort velden er zijn, daar kunnen hopelijk ook in de toekomst veel mensen lering uit trekken.

Ok dat was het serieuze gedeelte, maar echt twee dagen herdenken, is dat niet een beetje veel voor het begin van een vakantie. en wisselen van de wacht door militairen met een zonnebril op ??
    Dat jullie naar zo'n poppenkast willen kijken(of waren het mooie jongens, want dan mag je wel weer uitkijken Johan, voor je het weet ben je Martin weer even kwijt) .

Dan door naar het Pentagon, moesten jullie effe kijken of jullie daar al geregistreerd stonden als persona non grata of ????

Maar gelukkig hebben juli A&F weer gevonden, Martin zijn shirtje was zeker helemaal nat van het zweet dat hij een nieuwe moest kopen, (op zijn werk loopt hij namelijk nooit Johan).

enne Johan, deze zin klopt niet he "Ja ja, twee Nederlanders die Japans gaan eten in Chinatown in Amerika... Kan net nog diverser?" die moet meer gespecifieerder "Ja ja, twee Nederlanders Homo's die Japans gaan eten in Chinatown in Amerika... Kan net nog diverser?" dat vinden die Amerikanen nog fijner.

Nou ja de volgende da, smorgens vroeg op zoek naar je roots, je moet het maar willen, jullie hadden net zo goed een filmpje kunnen maken van twee apen aan het ontbijt in bed.

Maar de vakantie valt nu al te duur uit, dit is voor het eerst dat ik lees dart jullie geld UITSPAREN aan een taxi, mijn ogen vallen uit zijn kassen.

voor het vliegen nog effe wat eten, zeker weer bij big m, maar dat durf je niet meer te schrijven natuurlijk.

Nou toeren in een jeep, niet groot genoeg? hoeveel koffers hebben jullie mee? en dan een witte?
    nou hopen dat hij het uithoud, hoeveel kilometer(mile) stond er al op de teller.
    , laten jullie hem wel heel, ik bedoel van een mini in een suv, hopen dat dat maar goed gaat.
    ok, kijken jullie wel uit in Colorado, het kan er erg heet zijn (hoe je het uitlegt moeten jullie zelf maar weten.

• 28 Mei 2015 - 09:12

Emily:

Wat leuk dat alle musea en memorials gratis zijn!
    Vliegtuigeten is smerig he? Ik neem vaak alleen het fruithapje dat erbij zit, de rest hoef ik niet.

• 28 Mei 2015 - 11:07

Willemien:

Hai jongens,
    Indrukwekkend jullie verhaal ,ja ik weet het ook nog goed de moord op J.F. Kennedey.
    Toevallig gisteravond de film Selma gezien waar de op mars begon met Maarten Luther King.
    Wat een zinloos geweld allemaal!
    Maar het lijkt wel of al die dode mensen voor niets zijn gevallen,als je kijkt naar de toestand in de wereld.
    Maar genoeg over dit alles!
    Gelukkig hoor ik ook dat jullie lekker aan het genieten zijn en ik zou zeggen houden zo!!
    Hier wisselvallig weer en weinig zon ,hebben jullie zeker mee genomen.
    Decadent een metro met leren kussen en vloerbedekking.
    Is echt wat voor die Amerikanen volgens mij ,alles luxer en groter
    kijk uit naar jullie verhalen en ook naar het commetaar van Haronsel,die schrijft ook leuk!!
    Nou jongens veel plezier en mooi weer! xxx

• 28 Mei 2015 - 21:54

TONNY TOLENAARS:

HOI LIEVE JOHAN EN MARTIN,

VANMIDDAG WAS IK MET JANIE BIJ MIJN BROER JOHN.

WE HEBBEN UITGEBREID NAGEPRAAT OVER AL JULLIE BELEVENISSEN TOT NU TOE.

EN OH JA JOHAN EN MARTIN, WE HEBBEN TWEEDE PINKSTERDAG EEN HEERLIJKE

TOCHT GEMAAKT NAAR MIDWOUD IN JULLIE MOOIE RODE MINI COOPER HOOR.

HEEL INDRUKWEKKEND OM TE LEZEN WAT JULLIE DE AFGELOPEN TWEE DAGEN

ALLEMAAL HEBBEN GEZIEN EN HEBBEN MEEGEMAAKT.

DIE GROTE GROENE VELDEN MET AL DIE WITTE GRAFSTENEN EROP, HEB IK

INDERDAAD OOK ZO VAAK OP TV GEZIEN.

IK BEGRIJP HEEL GOED DAT DAT VEEL EMOTIES BIJ JULLIE OPWEKT,

ALS JE ER NU ZO DICHT BIJ STAAT.

ZO TE LEZEN, INDERDAAD HEEL LUXE OM IN DIE MOOIE METRO'S TE ZITTEN.

ER ZAL DAAR OOK WEL VEEL CONTROLE EN POLITIE ZIJN, ANDERS ZAG HET

ER ALLEMAAL NIET ZO MOOI UIT.

JA INDERDAAD, VORIG JAAR HEBBEN JULLIE OOK VELE PANDA'S GEZIEN OP

JULLIE REIS NAAR CHINA. PRACHTIGE EN LIEVE BEESTEN ZIJN DAT TOCH.

LIEVE SCHATTEN, OP NAAR DE VOLGENDE STAD.

IK BEN WEER BENIEUWD, WAT JULLIE DAAR WEER ALLEMAAL GAAN BEKIJKEN.

VEEL PLEZIER ALVAST EN TOT GAUW WEER JONGENS!!

VEEL LIEFS VAN TONNY. XXXX

• 30 Mei 2015 - 20:48

Stefan En Rebecca:

Hey boys!

Washington is echt 'n must see hè!? Wij vonden het ook gek om een begraafplaats te gaan bekijken maar na changing the guards waren we zo onder de indruk. Idd een soort toneelstuk... En ze doen dat al meer dan 30 jaar onafgebroken hè. Ook 's nachte, ook tijdens Katrina en 9/11. Zo bizar....

We gaan nu lekker gelijk het volgende verslag lezen!

Dikke X