Raften, Dead Horse, Canyonlands en Arches! - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Raften, Dead Horse, Canyonlands en Arches! - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Raften, Dead Horse, Canyonlands en Arches!

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

09 Juni 2015 | Verenigde Staten, Moab

Hey lieve mensen, hier een live verslag van uw twee reportes uit Moab, Amerika. Hier weer twee dagen leesplezier van wat we hebben gedaan en meegemaakt.

Zondag 7 juni 2015

Heel goed geslapen allebei worden we net voor de wekker wakker. Vandaag is het zondag, maar van zondagse rust is voor ons geen sprake. Vandaag gaan we wildwater raften op de Colorado River. De voorspellingen qua weer komen helemaal uit als we de grodijnen openen. Geen wolkje en een strakblauwe lucht. We frissen ons rustig op en na ons ontbijt gaan we rond achten naar beneden. We worden opgehaald door Moab Adventures waar we de raft hebben geboekt. Het is maar 5 minuten rijden naar het bedrijf waar al veel mensen staan te wachten. Je kon kiezen uit een half day of full day raft, maar wij hebben gekozen voor de half day omdat we ook nog wat meer willen doen vandaag. We zijn allebei best gespannen voor de raft, maar dan meer omdat we er erg veel zin in hebben. Toen we in Canada waren wilden we al gaan raften, maar paste dat toen niet helemaal in onze planning. We hebben gelukkig ook nooit wat te doen op vakantie... Haha. Om half negen mogen we met onze zwemvesten om in de bus stappen die ons naar het begin punt zal brengen wat op ongeveer 45 minuten rijden is. Het is een oude schoolbus en de weg er naar toe is bumpy. Na iets meer dan drie kwartier komen we aan bij de Colorado River. Er gaan vandaag zo'n 5 boten het water op. Na de groepsindeling worden wij ingedeeld bij raftleider Jayze. Een leuke vlotte jonge meid. De rest van de boot is allemaal uit Amerika. De rafts worden ter water gelaten en wij mogen voor op de boot nadat ik dat gevraagd had. Voorop voel je de golfen en het water nog beter. Het eerste stuk op de Colorado River begint rustig met iedereen die op de boot zit die zich moet voorstellen. De sfeer zit er meteen al goed in. We varen door echt een prachtig gebied. Wij op de bruine Colorado River (bruin omdat de rode stenen bergen die kleur geven) tussen alle grote rode bergen. De zon schijnt en we dobberen langzaam naar de eerste rapid. Dat zijn waterkolken en snelle stromingen. Voorop de boot moet je ook het hardste roeien. Jayze geeft aan wie er moet roeien, linker of rechter kant en of er vooruit of achteruit geroeid moet worden. Dichtbij de eerste rapid moeten we alvast gaan roeien, steeds sneller en dan ga je in 1 keer door de rapid heen. De eerste golven en we zijn gelijk kleddernat, maar we moeten hard door roeien om door de stromingen te komen. Na de stromingen in weer rustig water is iedereen goed nat en super enthousiast, everybody High Five!! We krijgen nog drie rapids die steeds heftiger worden. Nummer twee vinden we al te gek. Zeiknat en we moeten hard door roeien, volgens mij hebben we aan het einde van de ochtend armen als Schwarzenegger. We vinden het te gek en met een grote smile op ons gezicht doen we nummer drie en komen we uiteindelijk bij rapid nummer vier. De rapid is groot, zwaar en heel veel stromingen. Iedereen op de boot roeit zich kapot en deze golven zorgen ervoor dat niemand meer droog is. Jayze schreeuwt hard boven iedereens gelach en gejuich dat we moeten door roeien. Eenmaal door de rapid is iedereen vrolijk en aan kant doen we nog een groepshug. Wat dat betreft kan dit alleen in Amerika. Hier is iedereen zo enthousiast. Sommige noemen het overdreven, maar wij vinden het te gek. Ook wij zijn helemaal blij en wat was dit super gaaf! Dit gaan we ooit nog eens doen, for sure! We drogen een beetje op in de zon als we rond twaalven weer de bus instappen om terug te gaan naar Moab. Nagenietend rijden we weer met een bumpy ride terug. Voor de rest van de dag hebben we een big smile. We gaan terug naar ons hotel om ons te douchen en weer op te frissen om daarna eerst te gaan lunchen. We hebben best trek gekregen van de inspannende ochtend. Om 14.00 uur tanken we de auto weer vol en gaan we rijden. We gaan vanmiddag twee parken bezoeken. Dead Horse State Park en Canyonlands National Park. Ook in die volgorde. Aangekomen bij Dead Horse State Park betalen we de toegang van tien dollar, want een state park hoort niet bij de pass die wij hebben. Allebei de parken zijn niet zo groot, hoog gelegen en goed te doen in een halve dag. De uitzichten in Dead Horse zijn fantastisch en waar je kijkt zie je canyons en zo ver je kunt kijken. Het is een ongelooflijk mooi gezicht en doet ons veel denken aan de Grand Canyon. De Colorado River zie je ook vanaf boven kronkelen door de bergen. Uiteindelijk kom je bij de overlook waar je een weid overzicht hebt over Dead Horse State Park. De naam van dit park is best een triest verhaal. Cowboys dreven wilde paarden naar dit punt, haalden de beste paarden er tussen uit en lieten de andere paarden daar achter hekken aan hun lot over. Deze overleefden het niet zonder drinken en eten en overleden daar. Nu is het een prachtig uitzicht op het plateau waar dit gebeurt moet zijn. Na dit park rijden we naar Canyonlands National Park, wat ongeveer tien kilometer verder ligt. Hier mogen we wel weer met onze pass naar binnen. Ook dit is een niet al te groot park en ook erg hoog gelegen. Er zijn veel uitzichtpunten en ook een hike van een kilometer naar Mesa Arch. Deze Arch heeft achter zijn boog een prachtige grote lange canyon. De paar witte wolkjes en de blauwe lucht maken het geheel een fantastisch gezicht. We rijden maar het laatste punt in het park en na alle overzichten gezien te hebben zijn we voldaan van al deze uitzichten. Zo ver als het oog ziet kun je kijken naar canyons van vooral rode kleur. We zoeken de uitgang rond half zes op en gaan dan weer terug naar Moab om onze foto's op te halen van de raft van vanmorgen. In totaal zijn er negen foto's van onze boot gemaakt en zeker drie/vier foto's zijn super leuk geworden. Het plezier en het wilde water staan er goed op. Hierna gaan we terug naar ons hotel en gaan we even chillaxen. Bij het hotel zit een zwembad en een hottub. Mart neemt lekker plaats in de hottub en ik ga even op een bedje van de zon genieten. Heerlijk! Na het douchen gaan we vanavond eten bij Denny's waar we heerlijk eten en na een Apple Crumble en Cheesecake als toetje tanken we de auto voor morgen weer vol en gaan we na een mooie dag terug naar het hotel. We duiken allebei in bed en kijken tv, tikken het verslag en bekijken de vele foto's van vandaag als we lekker gaan slapen. Morgen wacht hét park van Utah, Arches National Park. Maar eerst dromen van vandaag. Welterusten!

Maandag 8 juni 2015

Vandaag dus Arches National Park. Het park met de grootste aantal natuurlijke bogen ter wereld. We worden toch weer vroeg wakker en om half zeven zijn we zelfs al aangekleed en gedoucht. Het lijkt wel steeds vroeger te worden, maar hoe vroeger hoe minder mensen in het park. Om zeven uur bereiken we de ingang van het park, wat op 5 minuten van ons hotel ligt. Het weer is perfect en er is geen wolkje te zien. We gaan eerst naar het midden van het park. Ook dit park ligt hoog en de weg slingert ons omhoog. De omgeving is prachtig met onbeschrijfbare bergen. Dan weer rood dan weer veel bomen en dan weer rare vormen stenen op elkaar. Rond half acht komen we aan bij het midden van het park. Hier bevindt zich de meest bekende boog van allemaal, de Delicate Arch. Dachten we dat we de enige zo vroeg zouden zijn, nou er zijn meer gekken zo vroeg. We gaan de trail lopen naar deze boog die heen en terug 5 km is. We beginnen de trail en het eerste stukje is nog best te doen, maar dan wordt het veel zwaarder. Het is nog vroeg maar omdat het lopen alleen maar omhoog gaat en heel steil is zonder schaduwplekken hebben we het binnen de kortste keren bloedheet en zweet druppels op ons hoofd. Het is niet met trappen of zo, nee je moet echt soms klouteren en steil omhoog op hellingen. Het middenstuk is beter te doen en eenmaal bij het laatste punt moet je langs twee riffen op kleine stukjes lopen. Groot groot compliment voor Mart die met zijn hoogtevrees dit super heeft gedaan want om 08.15 uur zijn we er eindelijk. Het is het klimmen waard, wat mooi! Het is er best druk al, en natuurlijk hadden we een bus chinezen voor ons lopen. We gaan eerst even bijkomen en bekijken de Arch aandachtig en de grote hoop chinezen lopen allemaal door elkaar bij de Arch en zijn echt gek, sorry hoor. Vorig jaar al gemerkt maar die houden echt met niets rekening. Het is een lachwekkende vertoning en we moeten er smakelijk om lachen, maar irritant is het soms wel. Als de drukke chinezen weer allemaal naar beneden gaan is het wat rustiger en pakken we onze kans om rustig wat foto's te maken. Ik klauter nog even naar de Arch zelf maar met een dalende afgrond is dat best gevaarlijk. We maken mooie foto's en een uur later dan dat we er aankwamen gaan we dezelfde weg weer terug. Gelukkig is naar beneden makkelijker dan naar boven en we zweten dan ook niet meer en nu is het zelfs lekker terug lopen in het zonnetje. Om tien uur zijn we weer bij de auto nadat we nog oude tekeningen van indianen in de bergen hebben bekeken. Dan rijden we naar het uiterste noorden van het park om zo de meeste bogen te bekijken die langs de ongeveer 30 km lange weg liggen. Sommige zijn weer te zien na weer veel geloop, maar echt klimmen hoeven we gelukkig niet meer. We lopen wel enorm wat af vandaag met alle trails om de bogen te zien. Zo zien we Double Arch, Windows Arch, De mooie Sand Dunes Arch, Broken Arch, Skyline Arch, Landscape Arch en Double O Arch. Ze zijn allemaal anders en het blijft raar dat dit door de vele jaren zo gevormd is en dat ze ooit ook instorten door het eroderen van het steen. Sommige bogen zijn trouwens niet zonder mensen te fotograveren, want mensen zijn net apen en klimmen overal op. Na 8 uur in het park hebben we alles wat we wilden zien wel gezien en zijn we door het warme weer en het echt vele lopen kapot en moe. De rest van de dag besluiten we ons een vrije middag te geven haha. We halen wat te eten bij een supermarkt en maken weer terug in het hotel zelf onze lunch. Hierna trekken we onze zwemkleding aan en gaan we moe maar voldaan bij het zwembad liggen. Lekker boekje erbij, wat drinken, wie doet ons wat. Heerlijk! Rond zessen gaan we naar onze kamer om ons op te frissen om wat te gaan eten in gezellig Moab. Deze plaats is echt The place to be als je van adventure houdt. Alles draait om hiken, fietsen en etc in de prachtige natuur hier. We eten vanavond mexicaans. Ik nam een tortilla wrap met tonijn en salsa en Mart een op z'n mexiaans bereide zalm. Ook is er live muziek bij. Gezellig, alleen de man die zong had een verschrikkelijke stem, zo vals haha. We hebben ze toch maar een paar dollars gegeven ( om te stoppen, maar dat begrepen ze niet ) We lopen daarna nog even door het stadje, kopen een klein exemplaar van de Delicate Arch voor onze kast en gaan dan terug naar het hotel. We doen de koffers even re-organiseren en ik maak dit verslag als we daarna nog rustig in bed tv gaan kijken. Morgen verlaten we deze fijne plek alweer en zullen we een eerst een stop maken bij het vliegveld van Moab. Ja ja, morgen zal ik een sky dive maken met een vrije val van 30 seconden. Als ik het zo opschrijf wordt ik best gespannen. Maar eerst even een een goede nacht slapen, dus voor nu sweet dreams!

We vinden het trouwens weer leuk (op Haronsel na dan hihi) om te lezen dat jullie meereizen met ons en hopen echt dat de laatste tien dagen nog heel lang mogen duren.

Veel liefs van ons!

Johan en Martin

• 09 Juni 2015 - 06:19

Janie:

Goedemorgen lievers

Nou ik hou me hart vast vandaag met je avontuur

Geniet ervan ik hoor het wel

dikke kus xxxx

• 09 Juni 2015 - 07:55

Haronsel:

Nou, Nou wat een verhaal zeg raften in bruin water, zeker van alle deelnemers die meededen, iedereen deed het in zijn broek voor een beetje wild water, en jullie gingenvoorn zitten, ja natuurlijk achterin vlieg je er als eerste uit stelletje .... zijn jullie hoor.

Drijfnat va het opspattende water, ja, ja, angstzweet zal je bedoelen, nou we geloven er niets van, waar zijn die foto's dan, ik kan ze niet vinden, maar die duim van jullie is el weer er groot, (maar een beetje erg jaloers zijn we ook wel, maar dat heb ik niet geschreven).

ja en verder een parkie bekijken waar dode paarde liggen? waren jullie niet in het slachthuis va big horse diner.
    verder alleen uitzichten bekijken en niet gezien wordt een beetje uitzichtloos zo op het midden van jullie vakantie lijkt mij.

Ja dag twee, arch en we, archie op archie af, wat moet ik er over zeggen, gaap, ja ga dan maar zwemmen, zullen jullie de hele vakantie wel gedaan hebben, aan het zwembad verhaaltjes verzinnen.

En morgen sky diven, blijf je daar nou over doorgaan, eerst zien dan geloven za'k mar zegge.

Ja en als jullie ons commentaar niet leuk vinden, STUUR ONS DAN NETS, simpel toch.

O, ja als jullie uit dat vliegtuig springen, doe dan aan een parachuutje om en dan toch wel samen he.

• 09 Juni 2015 - 11:53

TONNY TOLENAARS:

GOEDEMORGEN JOHAN EN MARTIN,

ZO DEEL ÉÉN ZIT EROP VAN JULLIE SPANNENDE AVONTUREN.

LEKKER RAFTEN, WAAGHALZEN, HA HA HA.

MOOIE ERVARING LIJKT MIJ DAT, HEEL SPANNEND.

BEHOORLIJK VEEL WATER OVER JULLIE HEEN GEKREGEN, LEKKER SCHOONGESPOELD DAARDOOR.

JAMMER DAT WE ER NOG GEEN FOTO'S VAN KUNNEN ZIEN.

MAAR IN HET FOTOBOEK ZAL HET UITGEBREID AAN BOD KOMEN, DAT WEET IK WEL ZEKER!!!

DE ACHTERLIGGENDE GEDACHTE VAN "DEAD HORSE STATE PARK" ZOALS JE VERTELDE JOHAN,

VIND IK ZEKER TRIEST.

IK ALS GROOT DIERENLIEFHEBBER STA DAAR DAN TOCH EVEN BIJ STIL.

JA, DAT GELD VOOR ZOVEEL MOOIE PLEKKEN NATUURLIJK.

HET VERHAAL ERACHTER IS VAAK NIET ZO ROOSKLEURIG.

GOED DAT JULLIE EVEN EEN VRIJE MIDDAG HADDEN INGELAST.

LEKKER AAN HET ZWEMBAD EVEN RELAXEN.

HET IS OOK NET EEN WERKVAKANTIE, WANT IEDER ANDER ZOU DE HELE MAAND GAAN

ZONNEN, EN RELAXEN.

MAAR DIE ZIEN DAN NIET AL DAT MOOIS WAT JULLIE ALLEMAAL MEE MOGEN MAKEN.

JA, VANDAAG GAAT HET GEBEUREN JOHAN, JE SKYDIVE!!!

DE ZENUWEN ZULLEN BEST WEL DOOR JE KEEL GIEREN.

EN VOOR MARTIN IS HET OOK HEEL SPANNEND ALLEMAAL.

IK WENS JE HEEL VEEL PLEZIER TOE MET DE SKYDIVE EN EEN VEILIGE LANDING

WENS IK JE NATUURLIJK TOE!!

ZAL WEL GOED KOMEN. IK HEB ER ALLE VERTROUWEN IN JONGEN.

TOT DONDERDAG!! DAG JONGENS.

VEEL LIEFS VAN TONNY. XXXX

• 09 Juni 2015 - 17:31

Tiny Hoffmans:

hoi Johan en Martin wat genieten jullie en wat een mooie natuur we wensen jullie nog heel veel plezier en we gaan weer verder lezen groetjes xxxxx

• 09 Juni 2015 - 18:40

Stefan En Rebecca:

Hoi lieverds,

Hopelijk lezen jullie samen deze reactie, want dat betekent dan dat de sky dive van Jo goed gegaan is... Zo eng, hoe je dat durft?!?!
    Elke keer lees ik kwijlend jullie verslag (en geef ik een samenvatting aan Steef, die is niet zo'n lezer...

• 09 Juni 2015 - 18:44

Stefan En Rebecca :

Huh, ik zie nu ineens maar 4 regels van onze reactie.... Ik had een heel opstel geschreven.... Hoop dat jullie de rest van mijn verhaal wel zien?! Anders vertel ik de rest thuis wel, haha!!!

• 09 Juni 2015 - 20:06

Wim:

Wauw een skydive!!! Ik dacht na die bungee jump hebben we wel het gekste met je gehad :-) maar toch nog een stapje erbij.

Wel heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten, geniet nog lekker van de laatste 10 dagen!!!

Dikke X van ons

• 09 Juni 2015 - 22:32

Sandy:

Hey lieverds wat fijn om te lezen dat jullie zo genieten!!
    geniet nog maar lekker verder en ben benieuwd hoe het sky dive was dikke xxx van ons