Fascinerend, mooi, warm en heeel druk Delhi! - Reisverslag uit Delhi, India van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Fascinerend, mooi, warm en heeel druk Delhi! - Reisverslag uit Delhi, India van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Fascinerend, mooi, warm en heeel druk Delhi!

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

21 Maart 2017 | India, Delhi

Dinsdag 21 maart 2017

Namaste India oftewel Hallo India! Toen we vannacht gingen slapen waren er al honden aan het blaffen en dat is echt de hele nacht doorgegaan. De wekker gaat om 08.15?uur en als we de gordijnen openen zien we ook veel honden op een afgelegen terrein waar onze kamer aan ligt. Het leken wel wolven bij volle maan... Ook zien we dat het een prachtige ochtend is met een stralende zon en in de verte zien we de stad Delhi al liggen. We worden rustig wakker en douchen onszelf fris en schoon alvorens we het ontbijt opzoeken. Tijdens de rondreis hebben we elke dag ontbijt erbij en in het Ranthambore NP drie dagen volpension. Het ontbijt is vooral gericht op Indiase mensen met al bij het ontbijt Curry's en rijst. Iets te vroeg voor ons... er loopt een jonge jongen die vraagt of we een omelet willen en iets later zitten we aan geroosterd brood met een omelet. Een pittige, dat dan weer wel, maar hij is heerlijk. Onze maag gevuld en tanden gepoetst zoeken we de lobby op waar we precies op tijd worden opgehaald door Sunil Sharam, onze gids voor vandaag die ons door New en Old Delhi gaat leiden tezamen met onze vaste chauffeur. Hij spreekt gebrekkig Engels op de typisch Indiase manier. Voor degene die FC Kip van Jandino kennen, hij praat een beetje zoals Rajesh uit die serie. Hij weet ons veel te vertellen over hoe India is ontstaan, maar wij hebben tussendoor soms meer oog voor alles wat er gebeurt op straat. We kunnen jullie nu vooraf al zeggen Delhi is druk, heeel druk! Er leven ongeveer 17 miljoen in de stad, gewoon meer mensen dan in heel Nederland en dat in 1 stad! Zo vanuit de auto is het overweldigend en een wirwar van auto's, bussen, fietsen, motors en Tuk Tuks. Ook is het 1 grote lange file en zijn er geen regels, maar gaat het schijnbaar altijd goed. Wij zouden hier voor geen goud zelf willen rijden! De afstand in kilometers is relatief kort maar door de drukte komen we pas anderhalf uur later aan bij het startpunt van de tour, Qutab Minar oftewel de overwinningstoren. Het is de hoogste losstaande stenen toren van India en het complex waar de toren op staat is een Unesco Werelderfgoed. Bijna alle bezienswaardigheden hier zijn groots opgezet met veel grafkamers voor de keizers, hun vrouwen (ja ze hadden er meerdere) en al hun personeel en met grote tuinen. Na de mooie toren en het complex te hebben aanschouwd zoeken we de auto weer op en sluiten we weer aan in de file richting de Lotus Temple. De naam zegt het al een tempel in de vorm van een lotus die heel veel weg heeft van het Opera House in Sydney. Ze noemen het hier in de volksmond ook het Operahouse van Delhi. Hierna rijden we verder naar de Humayun graftombe. Ook weer een groot complex met tuinen, veel gebouwen, graftombes en moskeeën. Een leuk weetje is dat dit mausoleum voor de tweede Mogolkeizer van het land het voorbeeld is geweest qua stijl voor de bij iedereen bekende Taj Mahal. Alleen is deze rood en de Taj Mahal wit. Hierna rijden we langzaam Old Delhi binnen, wat meteen goed te zien en merken is. Vonden we New Delhi al druk, hier heeft ten eerste de tijd stil gestaan en is het verschil tussen arm en rijk heel groot. We bezoeken eerst midden in de stad de grootste moskee van India, de Jama Masjid. Voordat we naar binnen mogen moeten we eerst een gewaad om onze blote benen en onze schoenen moeten uit. Flink wat trappen brengen je op een groot plein waar de prachtige moskee aan ligt. Binnen in kunnen mensen bidden en op het plein worden soms diensten gehouden met soms wel 25.000 mensen. Ook heb je vanaf het plein een mooi uitzicht op de straten van Old Delhi welke we meteen erna gaan bezoeken. We worden een uur losgelaten door onze gids en samen lopen we door de oudste en drukste markt van Delhi, namelijk Chandi Chowk. Het is echt 1 groot gekkenhuis en je wilt niet weten wat we allemaal zien. Alles loopt, fietst en rijd door elkaar en iedereen gebruikt hun toeter. Ook zien we koeien, honden, geiten en kamelen door de straten lopen. En wij vinden het fantastisch! De drukte, de geuren (soms echt stank!), de mensen oftewel het Delhi zoals wij het vooraf voor ons zagen. Totale chaos maar het werkt hier. Het is voor ons het hoogtepunt van Delhi! Je komt echt ogen en oren te kort, wat een belevenis. Natuurlijk zie je ook veel armoede, maar de kunst is om er niet je ogen voor te sluiten maar het te accepteren dat dit het leven hier zo is. Het uur is ook zo voorbij als we vol ongeloof en verwondering weer instappen en naar RajGhat rijden. Dit is de gedenkingsplaats/crematieplaats van misschien wel de bekendste Indiase man, Mahatma Ghandi. Hij was een voorstander van gelijkheid zonder geweld. In Zuid Afrika waren we ook al bij een standbeeld van hem geweest op de plek waar hij om zijn huidskleur uit de trein was gezet. Hierna rijden we via het Rode Fort verder naar The Indian Gate waar we tegen zessen aankomen met de ondergaande zon. Het ziet er prachtig uit, maar doordat er geen tijd meer is om alles te bekijken wordt deze doorgeschoven naar de 1 na laatste dag als we weer terugkomen in Delhi. Het is een ceremoniële boulevard zoals in Washington, met aan de ene kant de presidentiële verblijven en aan de andere kant the Indian Gate, die alles weg heeft van de Arc de Triomphe in Parijs. Maar dit gaan we dus later bekijken. We sukkelen weer verder in de file en komen tegen 19.00 uur aan bij ons hotel. Moe maar zeer voldaan van een hectische en enerverende kennismaking met de hoofdstad van India. We bestellen wat te eten op de kamer en rusten lekker uit en doen nog een spelletje Yathzee als we het genoeg vinden voor de eerste volle dag. Na een reisdag gister, weinig slaap door de hondencreche van Delhi in onze achtertuin en de mooie drukke dag van vandaag zijn we best gaar. Rond tienen gaan we slapen en oh ja, de hondencreche bleek ook al weer geopend te zijn.... Slaap (blaf) lekker!

• 21 Maart 2017 - 17:48

Tonny:

Lieve Johan en Martin,

Ik zit nu bij je moeder, ga bij haar eten.

Heb het verslag zojuist binnengekregen en hardop voorgelezen.
    Het leest als een spannend boek.

We waren zeer onder de indruk van jullie belevenissen.
    Wat een lang verhaal!
    We moesten erg lachen om sommige stukjes tekst.
    We zagen het al helemaal voor ons.

En dit was pas dag 1!!!
    Dus we weten wat ons te wachten staat, haha

Tot het volgende verslag.

Veel liefs van Janie en Tonny. xxxx

• 21 Maart 2017 - 18:30

Haronsel:

Zo, laten we even een paar spelregels afspreken, want zo gaat dat niet langer he.

Ten eerste: de berichten graag tussen 19 en22 uur Nederlandse tijd sturen.

Ten tweede: de verhalen graag iets compacter schrijven, deze lappen tekst, dat is toch niets voor ons, of denken jullie soms dat we niets anders te doen hebben.

Zo, dat moest me even van het hart.

En dan nu jullie verhaal, het begint simpel natuurlijk, blaffende honden, dat is daar de specialiteit op tafel, jullie moesten alleen nog effe aanwijzen welke je hebben wou.

Ja dus wat denken jullie wat er in die curry zit, drie keer raden, maar de ressies gingen door de omelet.
    Dan worden jullie opgehaald door een schoonmaakmiddel ???? (sunil) is de radijs al weer weg soms, die was zeker niet goed genoeg.

En dat Delhi druk is wisten wij ook wel hoor, kan je gewoon op you tube zien.
    De toren aanschouwd??? Wat is dat nu weer, wordt er niet meer geklommen, jullie worden ook met het jaar luier he.

Nou verder de rest van de dag tempels en moskeeën, hebben jullie voor ons ook een kaarsje aangestoken, of lopen jullie nu met een kaal hoofd, blootsvoets, in je nakende niksie met alleen een oranje sprei om en een stip op je voorhoofd.

En wat was het eten op de kamer, laat me raden pizza met hond.

By the way, hebben jullie ze wel uitgelaten, dan zijn ze een stuk rustiger.

Nou maf ze en tot het volgende bericht.

N.B. : leuk he dat iedereen zo leuk reageert, ik lees net dat die Jannie en Tonny ook zo veel plezier er aan beleven.

• 21 Maart 2017 - 21:17

Rebecca En Stefan:

Ha lieffies,

Wauw, geweldig!!! Als ik mn ogen dicht doe heb ik het gevoel dat ik er een beetje bij ben...
    Deze bestemming staat al jaren bovenaan onze (ok... eigenlijk alleen mijn :-) ) checklist.
    En jullie zijn er nu. Top om mee te kunnen lezen. En het leest toch wel erg leuk nu ik weet dat wij volgend jaar, bij leven en welzijn, ook die kant op gaan. Al zoveel mensen die tegen mij gezegd hebben dat ik wel gek lijk, maar uit jullie verhaal blijkt waarom ik er heen wil... Jullie beschrijven het precies goed als je zegt "de kunst is om er niet je ogen voor te sluiten maar het te accepteren dat dit het leven hier zo is"....
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag!
    Dikke x
    Ps Steef is vooral benieuwd of er al een grosse strasse is gegooid :-))))

• 21 Maart 2017 - 22:33

Ger Stobbe:

Ja war moet je daar? Files zijn hier ook, koeien honden enz enz zeker ook hier. Heet eten dat kan je ook in NL . Maar de sfeer en het gevoel vakantie ,ja dan heb je alleen als je weg bent. Veel plezier en geniet ervan .