Ranthambore NP deel II - Reisverslag uit Sherpur, India van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Ranthambore NP deel II - Reisverslag uit Sherpur, India van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Ranthambore NP deel II

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

25 Maart 2017 | India, Sherpur

Zaterdag 25 maart 2017

Er was een openbare disco in het dorp naast ons en het keiharde Bollywoodmuziek ging door tot 02.00 uur, als dan de wekker gaat om 05.30 uur zijn we best nog moe. Maar niet te lang bij stil staan want vandaag is het de tweede dag in het Ranthambore National Park. Om 06.15 uur worden we gebeld door de receptie dat onze guide voor de tour er is en stappen we in. De ochtendsafari gaat naar zone 8 van het park. Ik moet een kleine kanttekening maken op het verslag van gisteren. Het Ranthambore NP is in totaal 1100 vierkante kilometer en in maar 20 procent zijn toeristen toegestaan en die zijn niet onderverdeeld in twaalf, maar in 10 zones. De kans om een tijger te spotten is dus erg moeilijk, ook als je weet dat tijgers geen kuddedieren zijn zoals leeuwen en iedere tijger ongeveer een territorium heeft van 25 vierkante kilometer. We rijden weg in de jeep en gaan eerst nog twee andere mensen ophalen. We maken kennis met Ken en Dave uit Engeland, vader en zoon die ook door Noord-India reizen. We horen dat zone 8 ver rijden is en dat klopt. We rijden eerst door twee kleine dorpen en dan nog eens een half uur voordat we aankomen bij de ingang van deze zone. Rond half acht betreden we zone 8 en begint het spotten. Dit deel van het park is heel heuvelig met steile rotsige hellingen en veel keien. It's very Bumpy! We hossen soms weer helemaal heen en weer, maar eenmaal boven is het uitzicht en dit deel fantastisch. Je waant je echt op safari met grote open vlaktes en zo ver als kunt kijken zie je bomen. We zien weer veel Spotted Deers en een soort van blauwkleurige Antilope die staat te drinken. Ook zien we een aantal prachtige vogels als de auto stopt omdat de chauffeur een pootafdruk van de tijger heeft gevonden in het zand. Inderdaad is het een pootafdruk welke een kant op lijkt te gaan die de chauffeur meteen op rijd. Zullen we dan nu.... nee. We rijden tot 09.15 uur door het prachtige park en zien nog wat herten met grote geweien, maar de tijger wordt niet gespot. Door de verre ligging van zone 8 hebben we veel minder tijd omdat alle safari's weer rond tien uur terug moeten zijn. De rit gaat weer door de twee dorpen terug welke nog een paar mooie plaatjes opleveren en we kletsen nog met Ken en Dave. Als we terugkomen bij het hotel gaan we eerst ontbijten. Ook andere groepen komen terug en bijna allemaal hebben ze een tijger gezien. Ze zitten er dus echt haha. Na het ontbijt trekken we onze zwemkleding aan en gaan we lekker twee uurtjes bij het zwembad liggen. Het is weer prachtig en warm weer dus we nemen het ervan. Dit is genieten ten top. Rond half 1 kleden we ons weer om, om daarna aan te schuiven bij de lunch welke weer uitgebreid is. Met het buikje rond kunnen we ons gaan opmaken voor safari twee van vandaag. We worden al om 14.15 uur opgehaald en horen dat we nu naar zone 7 gaan. Alle jeeps en canters worden in een computer gestopt en de computer bepaalt dus via loting waar een desbetreffende jeep/canter naar toe gaat. We moeten eerst weer twee mensen ophalen en gezellig genoeg zijn het weer Ken en Dave. Het klikte vanmorgen dus daar zijn we blij om. We rijden door een ander dorp dan vanmorgen en de chauffeur en ranger vertellen hun plan van aanpak. Zij blijven altijd rond een waterpoel stilstaan in de hoop dat er een tijger komt drinken. Het is aardig heet dus kom maar op. Als we bij de waterpoel komen zien we niets, maar de ranger ziet een pootafdruk van de tijger en weet zeker dat hij in de buurt is. Deze is van vanmorgen zegt ie. Meerdere jeeps doen hetzelfde en ze zetten allemaal de motor af en dan begint het grote wachten. Op een gegeven moment zegt de chauffeur, hoor je dat? We horen allemaal niets en en dan zegt ie dat ie een Antilope hoort roepen. Twee keer achter elkaar en dat betekent maar 1 ding zegt ie: een tijger! Het is een waarschuwingsroep. Als we terug naar de waterpoel rijden verteld een andere jeep dat er een tijger in de bosjes ligt en ja hoor! Als we aankomen bij de ligplaats van het dier staat het vol met jeeps. Zeker acht! Ze maken allemaal foto's en als wij aan de beurt zijn zien we inderdaad een tijger liggen in de bosjes. We zien een dikke staart en poten en iets verder een kop. WoW! De ranger zegt dat we gaan afwachten totdat hij opstaat om te drinken. In Zuid Afrika (verslag Addo National Park) weten we dat ze soms nergens naar toe gaan en heel lang kunnen blijven liggen, al was dat een leeuw. Helaas denkt de tijger precies hetzelfde en zien we wel dat hij zich even wast en af en toe zijn kop omhoog doet, maar lopen of verplaatsen doet ie niet. We hopen met z'n zessen in de jeep natuurlijk van ganse harte dat ie gaat lopen maar helaas. Om 17.55 uur moeten we echt naar de uitgang en zeggen we de tijger gedag. We hebben er 1 gezien!!! Yes!!! Jammer genoeg niet vol lopend of met z'n kop in beeld, maar we hebben het geweldige dier gezien. Wat is dit gevoel toch zalig! We genieten hier echt de Max! We rijden terug en zetten eerst Ken en Dave af die morgenochtend nog een ochtendsafari hebben dus wie weet zien we ze weer. Ook wij worden rond 18.45 uur afgezet en we geven de ranger en chauffeur een goede fooi, had natuurlijk veel meer geweest als we hem vol in beeld hadden lopend of zittend haha. We douchen de dag van ons af en raken er niet over uit gepraat, en we hebben nog twee safari's te gaan. Rond 19.45 uur schuiven we weer aan bij het dinerbuffet en we eten allebei rijst met lichtpittige curry. We praten nog even na en voelen dan allebei de dag en weer slechte nacht inslaan als een bom. Met een voldaan en rozig gevoel zoeken we de kamer op, waar ik nog even de dag van me afschrijf en Mart kijkt nog naar the voice op tv. Zoals gezegd genieten we de Max, en willen we dit wel dagelijks doen. Wild spotten went nooit en is Fantastisch! Vandaag de Tijger mogen aanschouwen, en morgen gaan we verder op zoek. Laat die dag maar eeuwig duren, met hopelijk opnieuw de tijger. Duimen jullie mee?

Hele dikke tijgerpootjes van ons!

Ps. Helaas lukt het vaak niet om foto's te plaatsen vanwege het trage internet. We blijven het proberen.

• 25 Maart 2017 - 17:22

Haronsel:

Niet meegedaan aan die disco, valt ons weer tegen.

Ja verder een spannende dag lezen we, de hele dag door safaripark de Beekse berge, op zoek naar ??? een paar tijgerpoten.

Pfff, jullie hadden in dat meertje moeten gaan zwemmen, i.p.v. in het zwembad dan was ie misschien overeind gekomen, maar die tijger dacht ook “nou weer acht van die klerebakken met van die malloten erin, effe zwaaie maar, zijn ze weer gelukkig”.

Ja nou dat was dus de highlight van deze dag, of nog wezen stappen met ken en Dave, of was die klik niet groot genoeg.

Nou uh, vanavond b.b.q. of alleen maar hete rijst, hier in ieder geval wel b.b.q..

Ja die foto’s, nou we snappe het wel hoor, alleen maar kale dorre bonen natuurlijk.

Nou vooruit we wachten morgen maar weer af.

n.b. we voelen een klik met tonny

• 25 Maart 2017 - 18:15

Ger:

Hoi Boys, zo te lezen de hele dag een beetje te lopen lanterfanten en uiteindelijk een tijger die zich niet bewoog omdat hij jullie natuurlijk zag. Een beetje eten ,zwemmen en een beetje autorijden en ja dat is ook wel iets wat ik elke dag wil doen. Natuurlijk is dit een beetje nijd omdat het me wel gaaf lijkt. Veel plezier en Johan blijf schrijven

• 25 Maart 2017 - 18:58

Rebecca En Stefan:

Wauw.... gaaf om te lezen dat jullie de tijger hebben gezien! Ok het kan dichterbij, bewegend en vol in beeld, maar dat komt morgen

• 25 Maart 2017 - 21:06

Tonny:

Goedenavond jongens,

Jullie liggen natuurlijk al lekker te slapen.
    Tenminste, als er weer geen disco in de buurt is.
    Wel gezellig, die vrolijke muziek toch?

Dus julie worden helemaal door elkaar geschud in de jeep, haha.

Wel super spannend lijkt mij dat hoor, van zullen we de tijger wel of niet tezien krijgen.
    Toch een klein stukje er dus van gezien.
    Maar in ieder geval ook heel veel andere mooie dieren.
    Is ook wel het wachten waard toch?

Hee, geen spelletje yahtzee gedaan vanavond ter ontspanning?
    Nee, jullie voelden je dit keer extra moe natuurlijk, na die slechte nachtrust en zo'n lange en intensieve dag.

Ik begrijp dat het niet wil lukken met de foto's Johan.
    Zie ze allemaal wel, als je weer een mooi fotoboek van deze prachtige vakantie hebt gemaakt.

Ik ga zeker voor jullie duimen boys.
    Het moet uiteindelijk toch een keer lukken om de tijgers te kunnen spotten?

Slaap lekker en tot morgen weer. Dikke kus van Tonny. XXXX

En inderdaad Hans, ik voel ook die klik hoor, haha, gezellig toch?

• 26 Maart 2017 - 08:32

Janie:

Jammer lieverds maar klein stukje tijger

misschien vandaag zal duimen voor jullie

maar jullie genieten wel en daar gaat het om

veel liefs xxx

• 02 April 2017 - 14:13

Ken:

Hi Johan and Martin!!

It was great to meet you guys. I hope you had a good rest of the trip. We're back now and it seems almost like a dream. Maybe we'll go back sometime :)

All the best,

Ken.