Goodbye prachtig India! - Reisverslag uit Delhi, India van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Goodbye prachtig India! - Reisverslag uit Delhi, India van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Goodbye prachtig India!

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

29 Maart 2017 | India, Delhi

Woensdag 29 maart 2017

Heerlijk geslapen als we rond achten wakker worden. Had Mart al de hele tijd last van zijn buik en keel, ook ik ben net niet ontkomen aan de diarree. Bijna alle toeristen in India krijgen te maken met Delhi Belly zoals diarree die je oploopt in India ook wel wordt genoemd. We kunnen het vandaag heel rustig aan doen en hebben niets op het programma staan. Eigenlijk zouden we vannacht wegvliegen, maar gelukkig had Mart door dat het dan een heel drukke dag werd met eerst zo vroeg opstaan voor de Taj en daarna door naar Delhi en dan meteen naar het vliegveld. Nu hebben we rustig kunnen slapen en worden we pas om 23.30 uur vanavond opgehaald. We douchen ons fris en schoon, wat natuurlijk nodig was haha en zoeken dan het ontbijt op. Het Ibis hotel heeft een ruim assortiment voor alle nationaliteiten wat wils. Wij houden het op thee en koffie met brood (croissants) en wat yoghurt, wat allemaal goed is voor de buik. Dan gauw naar boven ;-) en rond tienen gaan we op pad naar twee shoppingmalls. Het hotel vraagt 700 roepies voor een afstand van 9 km, maar op internet hadden we al gezien dat je voor 300 roepies er al wordt afgezet, dus lopen we naar buiten en houden de eerste de beste taxi aan die ons voor 300 roepies naar de eerste Mall brengt, Ambience Mall welke naast de andere ligt, DLF Promenade. Via de strenge security naar binnen om eerst de wc op te zoeken en daarna gaan we shoppen. We willen sowieso bij Starbucks een mok voor onze verzameling scoren, maar in het centrum waren we al een keer gestopt en waren ze er niet meer. Ook in de Ambience Mall zijn ze niet verkrijgbaar. We lopen de grote Mall door, maar qua prijzen is het net zo duur als in Nederland. De taxi chauffeur zei ook dat we beter naar de Indiase winkels moesten gaan voor cheap prijzen, maar daar hadden we door onze Delhi Belly geen zin in. Dan lopen we naar DLF Promenade. Ook hier zit een Starbucks maar in het schap liggen ze niet meer. Balen! Als ik naar de counter loop zie ik nog twee mokken staan en als de vrouw zegt dat het de laatste zijn besluiten we ze allebei te kopen, alvast 1 voor Steef en Rebec die in Januari hiernaartoe gaan en je kunt hem maar beter hebben... ;-) We voelen ons bij het lopen door de Mall allebei wat zwakjes worden en besluiten naar het hotel terug te gaan. We stoppen een taxi die ons weer voor 300 roepies wil terug brengen, maar die weet de weg niet haha. Op een gegeven moment hebben wij hem de weg terug gewezen hahaha moet toch niet gekker worden. Op de kamer ga ik even een paar uurtjes slapen als Mart na een uurtje bij het zwembad te hebben gelegen een filmpje op zijn IPad kijkt. (Jolanda, super bedankt voor het Netflix account!) Bij de hotels hier zit een groot kantoren complex met een foodcourt waar ook Subway zit. We willen gewoon allebei een droog broodje met wat vleeswaren en niets anders en dat doet ons beide goed. We lopen al wat fitter terug en gaan dan op de kamer uitrusten voor de vlucht naar huis. Het zit erop, de rondreis door noord India is nu echt ten einde en we worden straks om 23.30 uur opgehaald en om 02.30 uur zullen we wegvliegen om donderdagochtend rond achten op Schiphol aan te komen.

We zijn al de hele dag aan het terugkijken op de rondreis en wat was het een belevenis. Al waren het misschien maar 11 dagen, we hebben een heel goed beeld en gevoel van India gekregen. Van heel druk Delhi (waar we net ook nog even doorheen reden), Rozige Jaipur, de safari's en het spotten van de tijger in het wild en Agra met z'n prachtige Taj Mahal, we hadden het voor geen goud willen missen. De mensen met hun lieve glimlachen, en de vele ervaringen van alle bazaars die we alleen bezochten hebben ons maar weer mooi met de beide benen op de grond gezet. De rit door en het uitstappen in de vele dorpjes die we doorkruisten en waar de tijd blijkt te hebben stilgestaan en waar we veel armoede hebben gezien. Maar wie bepaald dat? Voor ons komt het over misschien als armoede, maar ik weet zeker dat de mensen hier allemaal niet beter weten en de meeste totaal gelukkig zijn met wat ze hebben, misschien zo weinig als het is. Ik denk dat iedereen in Nederland en Europa veel kan leren van zo'n reis en alles in een ander perspectief zullen zien als het misschien even wat slechter gaat. India is prachtig, heeft kleurrijke mensen, en overvolle steden/dorpen waar iedereen zijn weg schijnt te vinden. Wij vonden er ook onze weg en India heeft ons echt verrast in positieve zin. Natuurlijk zijn we blij om weer gewoon terug te gaan naar iets minder drukte om ons heen en ons eigen leven, maar India was een juiste beslissing op het juiste moment! Dag prachtig en druk land! Dag mooie tijger die we hebben mogen aanschouwen en dag lieve mensen!

En dan gaan we ons thuis op maken voor de zware operatie van Mart zijn knie, waar vooral hij heel veel revalidatie tijd voor nodig zal hebben, maar deze reis heeft maar eens aangetoond hoe gelukkig en sterk we samen zijn! We are gonna nail this together op weg naar onze volgende reis! Want reizen is tot jezelf komen in de puurste vorm!

Bedankt voor het volgen en de leuke reacties en jullie geklaag haha, en tot de volgende reis!

We are comming home!

Veel liefs van ons en India!

• 29 Maart 2017 - 13:49

Yvonne:

Fijn dat jullie het zo lekker hebben gehad. Vervelend van de diarree enzo maar dat hoort er bijna bij in dit soort landen :-(

Goeie thuisreis mannen.

• 29 Maart 2017 - 14:07

TONNY:

LIEVE JOHAN EN MARTIN,

JULLIE HEBBEN EEN GEWELDIGE TIJD IN INDIA GEHAD.

ZOVEEL MOOIS GEZIEN EN BELEEFD.
    WAT EEN AVONTUUR WAS DIT WEER.

IK HEB GENOTEN VAN ALLE UITGEBREIDE REISVERSLAGEN.

DANKJEWEL JOHAN! JE HEBT HET STEEDS FANTASTISCH VERWOORD.

IK WENS JULLIE EEN GOEDE VLUCHT TERUG.

IK ZIE JULLIE SNEL WEER IN ALMERE.

VEEL LIEFS VAN TONNY. DIKKE KUS. XXXX

EN TEGEN HANS ZEG IK: TOT HET VOLGENDE REISVERSLAG.

GROETJES VAN TONNY.

• 29 Maart 2017 - 14:21

Haronsel:

Fijn dat jullie goed geslapen, er gaat toch maar niets boven een goede nachtrust.

En wat erg dat jullie aan de diarree zijn, hopelijk niet teveel kramp, dat je er helemaal krom van loopt, want dat is niet fijn als je wilt winkelen he.

Maar jullie zorgen tenminste goed voor jullie zelf, met droog brood en warm water.

Leuk zo, de vakantie eindigen met een dagje winkelen, wel rot dat jullie zoveel tijd moesten besteden aan het zoeken naar een mooie mok van stark veder. Maar gelukkig jullie hebben hem.

Wel goed dat jullie op tijd ter zijn gegaan naar het hotel, om te zorgen dat jullie op tijd op krachten zijn voor de terugreis, in ieder geval bedankt voor de fantastische verslagen, die wij altijd et veel genot gelezen hebben en van veel positieve feedback hebben voorzien.

Wel jammer dat er ook mensen zijn die er toch wel een negatieve klank lieten doorschemeren, zoals bijv. (we noemen zo maar iemand) die Tonny, wij vonden haar soms best wel negatief, vooral met zeuren om foto’s en zo, wij weten wel dat jullie ze gewoon van internet afplukken en in een plakboek zetten.

En wat is er met Martin zijn knie? Heb je soms weer te wild gedaan Johan, dat niet je ook niet doen he, hij wordt ook een jaartje ouder.

Boys, een heel goede thuisreis

See you in Holland

• 29 Maart 2017 - 14:50

Stefan En Rebecca:

Lieve lieve lieffies!

Ik zit hier heeeeeeel hard heeeeeel veel van jullie te houden <3 <3 <3!!!!
    Wat zijn jullie toch 2 grote schatten. Terwijl ik het verslag zat te lezen zat ik zwaar voor jullie te balen dat jullie geen mok hadden kunnen scoren. Ben je er, kun je m nog niet krijgen. Ik bedacht er achteraan dat wij in januari dan maar een nieuwe(waarschijnlijk hopeloze) poging moeten wagen voor jullie en voor ons. Maar jullie overtreffen weer alle verwachtingen. De mok is binnen, voor jullie EN voor ons! Thanks voor het meenemen moppies!
    We hebben ontzettend genoten van de verslagen. Wat een belevenis. We hebben nu nog meer zin in dit fantastische land. Al jaren schuiven we het vooruit, er is telkens wel wat, en meestal hoor je ook geen enthousiaste verhalen van terugkomers.... Kortom Steef stond niet te trappelen ondanks dat het al jaren hoog op ons (ehhh...mijn) lijstje staat. En toen we net afgesproken hadden dat we volgend jaar echt gaan, gingen jullie. Door jullie enthousiaste verhalen ziet Steef het nu ook wel zitten. Dus mijn dank hiervoor ;-)
    En dat jullie samen SUPER gelukkig en ONWIJS sterk zijn is voor ons helemaal geen verrassing. Dat ziet iedereen van mijlenver! Jullie zijn een top setje en vullen elkaar perfect aan. Jullie kunnen samen de wereld aan. Dus ook die knie! Makkelijk gaat het niet worden ben ik bang, en het zal pittig worden voor Mart die het moet ondergaan en voor Jo als "verzorger" maar jullie slepen elkaar ook hier doorheen!
    Voor nu een hele goede reis terug. Ik hoop dat de Delhi Bellies zich gedeisd houden, want zo'n vliegtuig toilet is ook niet alles....
    We spreken elkaar gauw!

Dikke knuffel
    Rebec (en Steef uiteraard)

• 29 Maart 2017 - 16:15

Willemien:

Lieve jongens, goede terugreis en een behouden vlucht !
    Ik heb met veel plezier jullie reis verslag gevolgd.
    Hoop eerdaags de foto's te bewonderen!
    Wens Martin sterkte met zijn knie operatie!
    Hopelijk tot gauw!
    Liefs xxx

• 29 Maart 2017 - 17:14

Ger:

Toch jammer dat jullie Delhi Belly hebben opgelopen aan het eind van een fantastische reis , als ik allemaal lees. Het is alleen vervelend dat je de laatste dag eigenlijk al met vertrek bezig bent. Je kan terug kijken, zoals jullie doen en dat is goed. Wij hebben genoten van alle verhalen en de foto's gaan we nog wel zien. Tot gauw en een prettige reis terug

• 31 Maart 2017 - 22:32

Dennis:

Hey mannen,

Inspirerend geschreven!, en leuk om reis verslagen te lezen van onbekende mensen.......

Wij zijn ons aan het oriënteren voor een reis door India volgend jaar..... Mag ik jullie vragen bij wie jullie de reis hebben geregeld.

Groetjes

Richard en Dennis