Seattle - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Seattle - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Seattle

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

01 Juli 2018 | Verenigde Staten, Seattle

Hey allemaal in het bloedhete Nederland! Twee dagen Seattle zitten erop. Wat een leuke stad zeg!

Vrijdag 29 juni 2018

We zijn dus in Seattle, de grote stad in de staat Washington. Seattle ligt in het Noord Westen van Amerika en is de grootste stad in deze staat. De havenstad ligt tussen veel wateren en eilandjes die samen de SAN Juan eilanden vormen.
We hebben allebei niet goed geslapen vannacht. Waarschijnlijk toch van de lange dag van gisteren en door het tijdsverschil zijn we al vroeg en snachts vaak wakker. Maar als we echt helemaal wakker zijn, zijn we wel weer super blij om in Amerika te zijn. We blijven nog even in bed liggen en na het douchen, scheren en tanden poetsen gaan we rond negen uur weg. We verblijven trouwens drie nachten in Ramada. We hebben twee hele dagen in Seattle en omgeving en vandaag beginnen we dus met dag 1. Op internet hebben we een leuk tentje gevonden om te ontbijten. Want hoe start je je roadtrip nou beter in Amerika dan te gaan ontbijten in een echte Diner... We rijden naar Dave’s Diner wat op nog geen tien minuten rijden ligt. De buitenkant is al een echte Diner, maar eenmaal binnen zijn we echt in Amerika. Heerlijk weer terug te zijn! We gaan zitten in de zo voor een Diner bekende leren ronde banken en onze serveerster zegt ons Goedemorgen, precies zoals het hier altijd gaat. Hi there Guys, how are you? Altijd gevolgd door de vraag, Where are you from? Velen noemen de benadering van Amerikanen nep, maar dat vinden wij totaal niet. We krijgen eerst onze Koffie en Thee in de normale witte mokken en geheel zoals het gaat in een Diner, komt de serveerster vaak langs met een gratis Refill. We bestellen ons ontbijt. Mart eet toast met twee spiegeleieren en bacon en ik twee French Eggs on toast. Ondertussen nemen we de kaart van Seattle door en kijken we waar we vandaag gaan beginnen. Na het ontbijt rijden we rond tienen weg naar de stad. Ons hotel ligt op ongeveer 30 minuten rijden van het centrum, maar we beginnen met het rijden naar Kerry Park. Dit park ligt hoog en daardoor heb je een prachtig uitzicht op de skyline van Seattle. Er is 1 gebouw die we vooraf altijd voor ons zien als we aan Seattle denken, de Space Needle. Met heel helder weer kun je zelfs Mount Rainier (waar we zondag naartoe gaan) zien liggen, maar het is vandaag bewolkt, maar wel lekker 20 graden en vanmiddag is de zon voorspelt. Dachten we dat SAN Francisco al steil was, nou Seattle kan er ook wat van. De straten zijn zo stijl omhoog en naar beneden toe, af en toe is dat best eng rijden. Vooral als je moet stilstaan voor een stoplicht, op een steile helling. Gelukkig kan onze Ford Edge het makkelijk aan. We bekijken de skyline van Seattle goed en rijden dan weer naar beneden om de stad van dichtbij te gaan bekijken en er tussen de hoge gebouwen te gaan lopen. Eerst parkeren we de auto in een parkeergarage in het centrum. Het is nog best wennen met zo’n grote wagen te rijden in een kleine parkeergarage maar het lukt. Het rijden op de Amerikaanse snelwegen en in de steden, hebben we trouwens zo weer eigen gemaakt. Als eerste gaan we naar Pike Place Market. Dit wordt ook wel de ziel van Seattle genoemd om zijn fijne sfeer en alle lokale producten die er worden verkocht. Als we er aankomen is het al goed druk met mensen en heel veel toeristen. De markt is van oorsprong een boerenmarkt welke al in 1907 is begonnen. We lopen over de overdekte markt en wat vooral meteen op valt zijn de vele kleuren van de vele bloemenstallen en groente en fruitstallen. Ook is er veel vis te koop. Het gevoel is gelijk fijn. We maken wat foto’s en lopen dan de hele markt over. Aan het einde van de markt heb je een klein parkje en als je dan de straat die gelijk ligt aan de markt terug loopt kom je langs de eerste Starbucks die er ooit is begonnen n 1912. Het pandje hebben ze authentiek gelaten en er staat zelfs een rij om naar binnen te kunnen. Daar wij enorme Starbucks fans zijn (Mart om de koffie en ik om de mokken die ik ervan spaar) gaan wij ook in de rij staan. Hoe leuk is het om koffie te halen hier. Na een kwartiertje mogen we naar binnen en besteld Mart zijn Caramel Macchiato en ik een Vanilla Bean Frappuchino. De binnenkant hebben ze een beetje oud gelaten en ook kun je hier mokken kopen die ze nergens anders verkopen dan hier. Het is een First Store merchandise die ze alleen hier verkopen. Natuurlijk schaffen wij ook een mok aan en als we onze drankjes krijgen, maken we nog wat foto’s en gaan we buiten op een bankje bij het kleine parkje even zitten en mensen kijken terwijl we ervan genieten. Wat een mensen... hierna lopen we door en nemen we een kijkje bij Pike Place Fish. De bekendste visstal van de markt, waar ze als er een klant iets besteld hard schreeuwen en de vis naar elkaar gooien om in te pakken. Het trekt in ieder geval veel kopers... Als we bij een kraampje een lekkere Strawberrie Eclair hebben gegeten lopen we naar de Gum Wall. De wat? De Gum Wall. Er is hier een klein straatje waar de muren, en alles in het straatje vol geplakt is met alle kleuren kauwgom. Het is een kleur explosie als we er aan komen en ook erg druk. Ook wij hebben kauwgum gekocht en vereeuwigen onze twee natte kauwgumpjes op de muur. Een raar iets eigenlijk, maar wij houden er wel van. Het geeft een bepaalde sfeer en is volgens mij toch nergens anders te vinden... We lopen verder en gaan dan veel trappen naar beneden naar Seattle Waterfront. Hier liggen allemaal pieren, waar weer allemaal gezellige winkeltjes, straatartiesten, 3D shows en een groot reuzenrad staan. Ook zou je vanaf hier een boottocht kunnen maken langs Seattle. Seattle word ook wel Most Livable City genoemd, vanwege de toegankelijke en goede sfeer, wij voelen hem ook hoor. Echt nu al een leuke stad. Als we ook langs de Space Needle zijn geweest (zijn niet naar boven gegaan, omdat we al mooi uitzicht op de stad hadden vanaf Kerry Park) hebben we geen voeten en benen meer over van het lopen en slenteren door de stad, van boven weer naar beneden vanwege de steile straten hier en lopen we terug naar onze auto. We scoren nog wel even een souveniertje voor onze kast en rijden dan naar Alki Beach Park op een ander eilandje (Puget Sound) bij Seattle. Dit is een ongeveer 4 kilometers lang strand met een boardwalk waar veel mensen in de zomer naartoe gaan om te relaxen. Als we er aankomen is het gezellig druk en een groep mensen voetbalt en een andere groep speelt volleybal. Ook vind je hier een mini Statue of Liberty, het Vrijheidsbeeld uit New York. Het is wel een kaal strand en nodigt niet echt uit om er te gaan liggen. Wel heb je een mooi uitzicht op een aantal andere eilandjes van de SAN Juan eilandjes. We lopen wat langs het strand, gaan even kijken bij het mini Vrijheidsbeeld, even zitten om te kijken naar Seattle vanaf deze kant en dan zoeken we de auto op om de Fremont Troll bezoeken. Ook weer een bezienswaardigheid die veel toeristen bekijken hier. Helaas moeten we daarvoor wel terug naar de stad, dus hadden we die beter eerst kunnen doen alvorens naar Alki Beach te gaan, wat dichter bij ons hotel ligt. Ach de auto rijd heerlijk... Als we er aankomen zien we inderdaad onder een brug een grote trol die een echte Volkswagen kever vast houd. Het is in 1990 gemaakt om de brug, waar veel drugsdealers en verslaafden leefden, weer vrij ervan te krijgen wat is gelukt. Het is een grappig groot ding en leuk om gezien te hebben. Dan rijden we in inmiddels de Traffic Jam terug naar ons hotel waar we om 17.30 uur aankomen. Moe als we zijn gaan we even op bed liggen en val ik tot 19.00 uur in slaap. Ik wordt moe en niet echt lekker wakker, en Mart is ook niet echt fit. Waarschijnlijk door het vele lopen en ook hebben we niet echt veel gegeten. We besluiten om te gaan eten bij Denny’s. Een restaurantketen in Amerika, waar je gewoon lekker kan eten. We bestellen allebei een sizzling chicken plate en genieten er lekker van. Ook hier krijg je gratis refills voor je drinken. Wij hadden allebei een ijs thee genomen en als ze hem wil hervullen en wij zeggen dat het niet hoeft kijken ze ons raar aan. 1 zo’n groot glas is genoeg... We hebben gelukkig door het eten weer wat energie, maar besluiten toch na het eten dat het wel goed is voor vandaag. We rijden terug naar ons hotel, gaan lekker in bed liggen, kijken wat tv en schrijven de blog en gaan dan lekker slapen. Het is trouwens 9 uur vroeger dan in Nederland, dus als wij gaan slapen, beginnen jullie net aan de nieuwe dag. Het was een super leuke eerste dag in Amerika, in een super leuke stad. Morgen dag twee hier in Seattle. We gaan dan lekker shoppen, want hierna gaan we weer rijden door veel natuurparken. Maar eerst zoals gezegd slapen, we zijn eraan toe.

Zaterdag 30 juni 2018

Weer vroeg wakker geworden deze ochtend en Mart al in de nacht en kon ook niet echt meer slapen, oftewel Sleepless in Seattle als de gelijknamige film. Rond zeven uur sochtends kijken we live naar Frankrijk-Argentinië. Mooie pot en wel zo fijn dat het hier vroeger is, hebben we daarna nog de hele dag om van alles toe doen. Vandaag houden we het rustig met wat shoppen in een grote Mall. We komen er om 10.00 uur aan, parkeren de auto en gaan eerst bij 85degrees Café een ontbijtje scoren. Als we deze weer lekker naar binnen hebben gewerkt lopen we de Westfield South Center Mall binnen. Het is zoals we ze kennen in Amerika een grote Mall met veel winkels. We hebben op zich niet echt iets nodig, maar als we wat leuks zien, mag het natuurlijk wel met ons mee. Ook zijn hier onze favoriete merken aanwezig zoals Abercrombie en Hollister, maar tegenwoordig zijn we toch minder fan van Abercrombie and Fitch. Misschien door leeftijd, maar de shirts met teksten erop laten we tegenwoordig liggen. Als lunch eten we bij Johnny Rockets allebei een burger en voor we het weten is het alweer 14.00 uur. Mart heeft en hoodie gekocht en ik een broek en Poloshirt. Ook hebben ze hier een grote bioscoop, waar we tickets halen voor vanavond voor de film TAG. Als we ook die in de pocket hebben rijden we richting ons hotel en stoppen we eerst nog even bij de Walmart, de enorm grote supermarkt. We kijken hier even voor Martins neefje Rutger voor wat spulletjes. Ze hadden helaas maar 1 van de 3 dingen, maar we kijken ergens anders nog wel ff. Daarna rijden we naar ons hotel om weer even op adem te komen en alvast de planning voor de volgende dagen door te nemen, als we rond zessen weer terug rijden naar de Mall. We gaan voor een Saturday Night at the Movies... Het is nog net zo druk als een paar uur geleden. We parkeren de auto, lopen naar de AMC bioscoop en gaan dan naar zaal 13 waar de film draait. Het is een waargebeurde komedie van vrienden die al 30 jaar tikkertje spelen. We hadden bedacht om na de film naar The Cheesecake Factory te gaan om wat te eten, maar het is zo druk dat er een wachttijd is van minimaal 45 minuten. Daar we nog meer kansen krijgen om er te eten, gaan we ergens anders wat eten. Het word dan een quick bite, wat we eigenlijk ook niet erg vinden. Morgen is het namelijk weer vroeg dag als we naar het Mount Rainier National Park gaan. Terug naar de natuur. Seattle was echt heel tof en een erg leuke, makkelijke stad. Hij kan afgevinkt worden. Terug rijdend naar ons hotel zijn er dus al twee dagen in Amerika voorbij, ze vliegen om. We gaan zo proberen lekker te slapen, want Sleepess in Seattle hebben we nu wel gezien haha.

Morgen gaat onze roadtrip dus verder hier. We blijven genieten samen, al mag de tijd iets minder snel gaan.

Veel liefs en tot het volgende verslag.

Johan en Martin

• 01 Juli 2018 - 07:38

Haronsel:

Nou eerste dag Seattle, opstaan ontbijten, ja dat doen we allemaal wel he. Maar als het dan in een leuke omgeving is vooruit dan maar, was het lekker.

Daarna gaan rijden met een echte auto, wou dat ik het gezien had “auto waar ga je met klein duimpje maar toe, en bergafwaarts, natuurlijk kan zo’n auto dat aan. Of lag er een briefje op het stuur “tijdens het remmen remankers aan   

Lekker wandelen over de markt, zo ooeeerrr Hollands, kijke kijke maar niks kope”
    En weten jullie nu de uitdrukking, we hebben de vis zelf gevangen” die komt daar dus vandaan.
    Een kwartier in de rij staan voor een bakkie leut ??? nou echt niet, waren er geen andere kraampies, met wel lekkere koffie.   

Kauwgum op de muur plakken, ergernis nummer een in de grote stad, en jullie zijn er nog trots op ook, stelletje f……..n

En boodschappen doen in abercrombie en and fitch, zeg het nu maar “ze motten jullie niet meer, jullie zijn te oud” en niet zeggen dat jullie het niet meer zo zien zitten, dikke mensen motte ze niet
      
    Tja en verder niet veel soeps die dag he, beetje snurken in de filmzaal, wel drie kwartier willen wachte bij strardinges maar in bij de cheesecake factory, noem ik een beetje d………e.

Nou rust maar een beetje uit, want hopelijk wordt het rennen voor een grizzly.

Mannen geniet lekker verder.

• 01 Juli 2018 - 07:59

Janie:

Zondagmorgen en ik lees jullie bericht met koffie ff genieten wat jullie schrijven

idd het is hier warm maar staat ook flinke wind

morgen gaan we zandvoort weer onveilig maken tonny en ik

lekker dagje strand weer genieten

lieverds nog heel veel plezier xxxx

• 01 Juli 2018 - 11:03

Stefan En Rebcca Spilker:

Lieve mannen,

Wat klinkt het allemaal weer heerlijk vertrouwd: starbucks, abercrombie, Denny’s, mega bekers en toch denken dat je op een refill zit te wachten... Geweldig! Moet ook lekker zijn dat de namen van de plekjes weer uit te spreken zijn na de tongbrekers in IJsland!
    In Seattle wordt onze favoriete serie Grey’s Anatomy opgenomen. Je ziet dan ook altijd de needle en veerboten. Zo leuk dag jullie daar nu geweest zijn! Misschien zijn jullie per ongeluk wel vlak langs 1 van de dokters gelopen, McSteamy of McDreamy.... Nee... dat zou jullie vast wel opgevallen zijn :-))))
    We kijken alweer uit naar het volgende verslag, have fun!

Dikke kus

• 01 Juli 2018 - 14:21

Tonny:

Lieve Johan en Martin,

Eindelijk zijn jullie weer thuis, in jullie zo geliefde Amerika.

Alles klinkt weer heel vertrouwd.

Jullie genieten weer volop.
    Lekker eten en drinken, mooie omgeving, goede temperatuur, goede accommodatie etc.
    Echt heerlijk dus allemaal.

De souvenirs kast en verzameling bekers word meteen ook weer goed aangevuld.

Heel veel plezier weer de komende dagen en een fijne tijd.

Bye jongens. Take care! Liefs en kus voor allebei. XXX

• 02 Juli 2018 - 05:37

Ger:

Hallo vakantiegangers, alles wat tot nu is geschreven
    is prachtig en vol met details. Zoals je had geschreven
    over IJsland Johan, prachtig. Je zou het uit kunnen
    geven als een reisgids.
    Veel plezier nog in jullie “2e thuisland”
    Groetjes Ger