We zijn in Lapland! - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Johan en Martin - WaarBenJij.nu We zijn in Lapland! - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

We zijn in Lapland!

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

12 Januari 2019 | Finland, Kittilä

We zijn aangekomen in de witte wereld van Lapland... Hierbij onze eerste dag:

Zaterdag 12 januari 2019

Het is 01.00 uur als de wekker ons verteld dat we moeten opstaan. The North is waiting for us... We zijn gisteren rond 20.15 uur naar bed gegaan en al verwachtte we niet te kunnen slapen, gelukkig hebben we beide wat uurtjes kunnen pitten. Het is vandaag dus echt zover. We kleden ons aan en doen alvast onze thermo broek onder onze spijkerbroeken, want over een paar uurtjes zijn die echt wel nodig. Als we klaar zijn en alles echt hebben ingepakt gaan we naar beneden met de koffers, die niet zwaar zijn. We hebben beide ongeveer 13 kg mee aan bagage dus dat valt mee. Iets voor tweeën staat Wim voor de deur en een kwartiertje later rijden we richting Schiphol. Op dit tijdstip slaapt iedereen lekker en is er geen kip op de weg, dus zijn we al rond half drie op Schiphol. Nog nooit hebben we de drukke luchthaven zo rustig gezien. Onze vlucht van 05.15 uur is de eerste van de dag. We zwaaien Wim uit en checken dan in voor de vlucht naar Kittilä (spreek uit als Kietele) in Finland. Deze plaats ligt midden in Lapland. Niet dat Lapland een echt land is. Lapland is het meest noordelijke gebied van Scandinavië en strekt zich uit over Noorwegen, Zweden, een klein deel van Rusland en natuurlijk Finland, waar wij naartoe gaan. Als onze koffers op de band weg rollen richting het vliegtuig gaan wij richting de douane en ook daar is het een oase van rust. Dat hebben we wel eens anders mee gemaakt. In een poep en een scheet zijn we erdoor en zoeken we de enige tent op die nu al open is om wat te drinken, en laat dat nou net Starbucks zijn. Na de koffie en warme choco worden we eindelijk een beetje echt wakker en rond half vijf zoeken we Gate D60 op waar het vliegtuig van Tui staat te wachten. Iets later mogen we al boarden en precies volgens schema stijgen we op. Terwijl ik nog even lekker mijn ogen sluit en Mart een serie kijkti op zijn iPad, zijn de drie uur vliegen eigenlijk zo om en landden we iets na negen uur plaatselijke tijd op de luchthaven van Kittilä. Vanuit de lucht was al goed te zien dat alles goed wit is hier van de sneeuw en als we de trap aflopen van het vliegtuig merk je meteen de kou, al is het voor hier nog best warm met min 3 graden. Ik zeg wel luchthaven maar het is echt Luchthaventje... 2 loodsen is het hele complex. Wel grappig zijn de borden van Welcome to Lapland. We zijn er!
We melden ons binnen bij de reisleiding van Tui en iets later hebben we onze koffers al. We lopen naar de bus en het is hier nog steeds donker. In de week dat wij hier zijn zal het elke dag maar 3 uur licht zijn. De zon gaat hier op rond 11 uur en gaat dan om 14 uur weer onder. Hier in het hoge noorden is het in December de hele dag donker en bijvoorbeeld in juni de hele dag licht, net als in IJsland afgelopen Juni. We rijden met de bus weg en onderweg zien we veel sneeuw liggen, maar de reisleidster verteld dat er voor Lapse begrippen erg weinig is gevallen dit jaar. Ook heeft de sterke wind die er vandaag ook is veel sneeuw van de boomtoppen afgewaaid. Wij vinden dit al best veel sneeuw, kun je nagaan als er nog meer ligt. Twintig minuten later worden we afgezet bij ons hotel Levi Spa Hotel. Ons hotel ligt midden in het kleine dorp aan de bekende skipiste. Als we inchecken horen we dat onze kamer al klaar is. Aanvankelijk konden we pas om 15 uur inchecken, maar gelukkig mogen we meteen naar de kamer. Kamer 285 wat in het gebouw naast de receptie ligt. We lopen door de sneeuw met onze koffers en als we uit de lift komen en onze kamer opendoen, zien we allemaal kleding op de grond liggen en een grote rotzooi. Deze kamer is nog bezet en al bewoond. We lopen naar de receptie terug en de aardige receptioniste verontschuldigd zich en voelt zich erg rot eronder. We zijn wel wat gewend hoor, maar zij vind het echt heel rottig. Ze zegt ik maak het goed met jullie en tien minuten later ontvangen we de sleutel van een Junior Suite. Ok... Als we kamer 297 openen zien we een grote hal en daaraan een huiskamer. De slaapkamer is apart en ook hebben we een soort van kleine mini cocktailbar. Finishing touch is de Privé sauna in de badkamer... hier gaan we we het wel een week goed uithouden. Als we een beetje alles gezien hebben gaan we naar buiten en lopen we het klein, gezellig uitziende dorpje in. Het heeft een paar straatjes en heeft alles weg van een waar ski-oord. Leuke restaurantjes, souveniershops en alles lekker onder de sneeuw. We lopen richting de piste, maar het moet nog ff indalen dat we hier nu echt lopen. Ook dat hebben we altijd als we op vakantie gaan. Acclimatiseren en ff beseffen dat je er bent. De wind die er staat is aardig koud en van de week schijnt het min 20 te worden, dat beloofd wat. We eten een lekker broodje en wat te drinken en gaan dan even langs Lapland Safari’s waar we deze week een aantal excursies hebben geboekt, om te beginnen met een sneeuwscooter safari morgen. We checken of alles goed is en horen waar we morgen moeten zijn als we daarna terug richting ons hotel gaan. Ook begint de duisterst weer een beetje in te vallen. Op de kamer rusten we even uit en lezen we over Levi en de omgeving. Als onze maagjes denken nou er zou wel wat in mogen zoeken we het restaurant op. We hebben half pension geboekt en dus zit het avond eten erbij. Vooraf neem ik soep en Mart een salade met verse zalm en als hoofd nemen we een soort van gestoofd vlees met aardappels en groente. Een toetje gaat er altijd wel in, en na de Berry Pie met vanillesaus kunnen we goed gevuld de kou en donkere avond weer in. Je merkt wel dat het waarschijnlijk geen hoofdseizoen is want het is niet druk in Levi. We halen bij de supermarkt wat drinken en lekkers voor vanavond, lopen nog waardoor het stadje en kijken nog wat in souverniershops als we daarna koud besluiten om naar onze suite te gaan. We gaan lekker even de sauna in, douchen ons af en rozig vallen we op de bank neer en kijken wie is de mol?. Het is hier een uur later, dus nadat we nog even gecheckt hebben op onze Northern Light App of er misschien nog een kans is op Noorderlichtactiviteit, wat niet zo bleek te zijn, poetsen we onze tanden en sluiten we de lange reis en kennismakingsdag met Lapland af. Morgen weer een nieuwe dag. Slaap lekker White world en see you tomorrow!

• 12 Januari 2019 - 18:33

Sandy:

Hey lieffies wat ziet het er gezellig uit!!!
    Geniet ervan met zijn tweeën dikke xxx van ons

• 12 Januari 2019 - 18:36

Haronsel:

nou, ik zie het al, vroeg donker zeker.
    lijkt er wel op aan de lengte van je eerste verslag te zien.

tja de reis is normaal he, naar lapland, dus strenge controle is niet nodig. je komt daar geen kip tegen om een aanslag op te plegen.

maar ja, dan in een kamer stappen waar overal de kleren op de grond liggen, waar waren de eigenaren van die kleren dan, toevallig net aan het scinny dippen, of stonden ze te testen hoe klein hij wordt.

dan hebben de mazzelaars weer een suite te pakken, maar ja je weet wat ze zeggen he de duvel sch... altijd op de grote ….

een soort gestoofd vlees, laat me raden "gestoofde rendier" ik hoef het niet.
    maar het was waarschijnlijk ook niet lekker als jullie nog naar de super gaan voor een nachtsnack.

en dan, kijken naar "wie is de mol" stelletje ……. ik zeg verder maar niets meer.

mannen maak er wat moois van, en als jullie nog tijd hebben, stap ook eens op de ski's.
    maar martin wel een extra knietje omdoen dan he.

tot de volgende mail

• 12 Januari 2019 - 18:50

Tonny:

HOI JONGENS,

FIJN OM TE LEZEN DAT JULLIE GOED ZIJN AANGEKOMEN.

WELKOM IN LAPLAND! EINDELIJK IS HET DAN ZOVER.

MOOIE KAMER DUS GEKREGEN.

OP DEZE EERSTE DAG, KOMEN ZOVEEL NIEUWE INDRUKKEN OP JULLIE

AF, DAT JULLIE WEL HEERLIJK ZULLEN SLAPEN.

HELE GEZELLIGE DAG MORGEN.

DIKKE KUS VAN TONNY. XXX

• 13 Januari 2019 - 04:10

Janie:

Zondag morgen om 8 uur zit ik jullie verslag te lezen

jullie beleven altijd wat nu weer een kamer die bezet is

maar wat een mazzelpikken zijn jullie

ik heb gezien wat voor kamer zeg masr stuidio jullie nu hebben

niet normaal zo groot en eigen sauna echt geweldig

nou op naar de sneeuwscooter vandaag ben benieuwd

geniet en veel plezier xxxx

• 13 Januari 2019 - 09:20

Willemien:

Hai jongens ga er lekker van genieten!
    Veel plezier !
    Ik zit bij Emily in Hong Kong.
    Zal jullie wel volgen maar ben veel op pad.
    Hier 20 graden daar zit je dan met je winterkleding!
    Gisteren wat luchtiger kleding aangeschaft.
    Ook ik ga genieten!
    Liefs Willemien

• 13 Januari 2019 - 15:36

Stefan En Rebecca:

Hi lieffies,

Heb weer met veel plezier jullie belevenissen gelezen! Tuurlijk... een suite... bofkonten! We hopen dat vandaag een topdag is geweest met de sneeuwscooters, maar dat zal best...
    We kijken uit maar het volgende verslag!

Dikke kus

Ps ben soort van afgehaakt bij de mol hoor... bleek ineens dat ik gister mn punten had moeten inzetten voor de uitzending begon... en dat had ik dus niet meegekregen...kon helemaal niks meer... grrr!

Verslag uit: Finland, Kittilä

Fins Lapland

Na onze vele mooie reizen hebben we nog steeds allebei wel een grote bucket list met wensen.

Als je dan wordt gevraagd door Martin wat voor speciaals je wilt hebben voor je 40e verjaardag, dan neem je maar gelijk het hoogst op je lijstje: LAPLAND!

Lapland... Ja en dan wil ik het ook nog eens in de winter omdat sleeën met een groep Husky's en een rendier over de sneeuw mij zo fantastisch lijkt. Nou moeten jullie weten dat Mart helemaal geen liefhebber is van sneeuw en kou en hij ook gelijk dacht van shit.... Nu eenmaal geboekt en nu onze activiteiten zijn geboekt, kan Mart ook niet wachten op deze speciale reis.

We zullen van zaterdag 12 januari tot en met zaterdag 19 januari 2019 naar Fins Lapland gaan, en wel naar het plaatsje Levi. Liggend boven de Poolcirkel en misschien wel bekend omdat afgelopen kerst All You Need is Love in deze plaats is geweest. Toen we de beelden zagen kregen we kriebels met de gedachten dat we daar eerdaags zelf zijn.

We gaan een aantal activiteiten doen met Lapland Safaris waaronder: Sneeuwscooter rijden, Husky Safari, Rendier Safari en eten in het Ijshotel. Tevens is het dorpje Levi gezellig en ligt het aan een piste, dus misschien waag ik wel een lesje skiën. Helaas zal Mart dat niet kunnen vanwege zijn knie. En als laatste is er natuurlijk ook nog eens een kans het noorderlicht te aanschouwen. Met een beetje (boel) geluk laat hij zich in de week een keer aan ons zien, maar dat wordt afwachten.

We hebben er weer super veel zin in!