Jarig zijn in Lapland is het einde! - Reisverslag uit Sirkka, Finland van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Jarig zijn in Lapland is het einde! - Reisverslag uit Sirkka, Finland van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Jarig zijn in Lapland is het einde!

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

15 Januari 2019 | Finland, Sirkka

Happy Birthday to me... Vandaag dan echt 40 en de reden waarom we hier zijn...

Dinsdag 15 januari 2019

Wakker worden op je 40e verjaardag in Lapland, dat was een droom die nu gewoon werkelijkheid is geworden. Wat is het hier prachtig. Na onze mooie avond van gisteren zingt Mart Lang zal die leven en daarna gaan we ons douchen en aankleden. Vandaag ging de wekker om 07.00 uur omdat we vandaag een ochtend excursie hebben, en wat voor 1... ook dat was een droom en een Bucket List dingetje. Een Husky Safari waarbij we door Husky’s door de sneeuw worden getrokken op een slee. Maar eerst ontbijten. Ik heb niet al te veel honger en eet gewoon een croissantje en Mart gewoon lekker brood met van alles erop. Nou had Mart een heel tijdschema gemaakt voor vandaag, waarbij we rond achten gingen ontbijten, zodat we op tijd richting Lapland Safari’s konden gaan waar we om 09.30 uur moesten verzamelen. Als we terug komen op de kamer staat er een mooie grote slagroomtaart die Mart heeft geregeld. Hoe jarig kun je je meteen voelen, door mijn allesie? Ook krijg ik als extra kadootje vanmiddag om 17.00 uur een full body massage van een uur. Heerlijk! We bellen met m’n moeder, broer en zus en als we dan helemaal weer zijn aangekleed gaan we de deur uit voor een nieuwe dag. Het heeft vannacht weer flink gesneeuwd en dachten we dat het niet witter kon, nou het is allemaal nog witter dan gisteren. De temperatuur is nu echt standaard -15 graden en in de nacht ongeveer -20. We lopen naar Lapland Safari’s en checken in voor de Huskytocht van 10 km lang. Je had er 1 van 5 of 1 van 10 kilometer, en nu we hier toch zijn... rond tien uur stappen we met 27 mensen de bus in en gaan we op weg naar de Huskyfarm wat we na ongeveer 15 minuten rijden bereiken. Het ligt te midden van allemaal bomen die vol met sneeuw zitten en als we uit stappen horen we de honden al blaffen. Ze hebben er zin in en wij ook! We krijgen eerst een uitleg van de eigenaar hoe alles moet op de slee. 1 persoon zal in de slee zitten en de ander staat achterop om te sturen en te remmen. Het remmen is door met je volle gewicht op een ijzeren stang te gaan staan die weer vast zit aan de honden. Na de uitleg word de groep in tweeën gesplitst en wij zitten bij de eerste groepen die gaan sleeën en krijgen honden groep 2. Als we aan komen lopen bij de sledes en de honden is het een fantastisch gezicht. Hard blaffende honden die staan te trappelen om te gaan rennen. We begroeten de honden en aaien ze en Mart gaat dan in de slee zitten. Helaas mag Mart niet achterop staan vanwege zijn knie. En dan worden we los gemaakt en worden we door de sneeuw getrokken door de honden. Ze blaffen gelijk niet meer en het enige wat je hoort is de slee door de sneeuw. Ik dacht dat het even achterop staan was en rustig genieten, maar achterop is het keihard werken... Topsport! Je moet met je hele gewicht sturen en remmen. Het is koud maar ik heb het bloed heet en het zweet breekt me uit, maar wat is het genieten. We maken ook wat mooie foto’s en een leuk filmpje als we na 40 minuten weer terug zijn bij het begin punt waar de volgende groepen staan te wachten om te gaan. Als hun terug zijn krijgen we uitgebreid de tijd om de honden te knuffelen. We lopen met z’n allen naar een echte tipi tent waar een lekker vuurtje brand met warme bessensap. Als we rond het vuurtje zitten krijgen we van alles te horen over de Husky’s. Nou verwacht iedereen de Husky’s die het bekendst zijn met hun felle ogen, maar hier rennen ze met Alaska Husky’s en niet met Siberië Husky’s. Na 40 minuten komt ook groep twee terug en als die zijn uitgestapt mogen we lekker knuffelen met de honden die super lief zijn. Ze vinden het heerlijk om geknuffeld te worden en nadat we ze gedag hebben gezegd zoeken we weer de bus op. Wat was dit gaaf! Koud en voldaan rijden we terug naar Levi en leveren we onze kleding weer in. We halen een broodje bij de Subway die we in de kamer lekker opeten met wat thee. Vanmiddag doen we het voor de rest rustig aan en genieten we na van onze slee tocht. Zo heb je een wens en zo heb je hem meegemaakt. Tegen 17.00 uur lopen we naar de Spa waar ik een uur lang een massage krijg. Ook dit heeft Mart al thuis geregeld. Ik geef me heerlijk over en als de dame na een uur klaar is voel ik me echt veel beter. Was zelfs half in slaap gevallen. Heerlijk! Na de massage gaan we ons klaar maken om uit eten te gaan. We gaan vanavond niet gebruik maken van de halfpension, maar lekker uit eten om de fantastische dag af te sluiten. We gaan eten bij Kekale. Mart eet een lekkere Entrecote en ik een rendier burger. We bespreken de mooie dag en dat we enorm aan het genieten zijn. Nadat we heerlijk hebben gegeten en terug naar onze kamer lopen, sneeuwt het erg hard en dat blijft de hele avond en nacht doorgaan, geen kans op het Noorderlicht dus. Had deze fantastische dag waarin ik me 100% jarig voelde helemaal afgemaakt, maar helaas. Op de kamer vallen we moe op de bank. We zijn hier echt heel moe na elke dag. Het lopen door de sneeuw, de hele korte dagen met veel donkerte maken ons goed moe. Tel daar alle nieuwe indrukken en mooie ervaringen bij op, en dan snappen we de moeheid wel. We gaan vandaag vroeg onder de wol, want morgen is het weer vroeg dag voor weer een slee tocht maar dan met Rendieren... Het gaat maar door hier in het hoge noorden.... Maar voor nu slaap lekker en ik had me geen betere verjaardag kunnen voorstellen. Tot morgen allemaal!

Veel liefs,

Johan en Martin

• 15 Januari 2019 - 19:04

Haronsel:

Nou als eerste gefeliciteerd met je verjaardag, en je bent weer lekker in de latten gelegd lees ik.

maar dan een stel arme honden mishandelen door er met jullie volle gewicht achter te gaan hangen, stelletje dieren...….. ik voel zo met die arme beestjes mee.

maar ik ben blij dat ik nu weet wat jullie ervan vonden, ik hoef niet meer.

en Martin wat een mazzel he kon je eindelijk je knie uitbuiten, doe ik ook altijd (maar niet verder vertellen he.

he dan een massage van een uur, wat heeft ze allemaal gedaan, een full monty, Martin moest zeker in de wachtkamer wachten.

je bent nu toch niet om hoop ik, want dan moet Martin alleen naar huis toe, en dat dan na zoveel jaar. shame on you.

trouwens effe tussen de regels door, dat rendier en eland is toch wel verrekte lekker toch .

nou sluit je verjaardag maar passend af, en op naar morgen (ach, ach arme rendieren.)

• 15 Januari 2019 - 19:40

Tonny:

HOI JOHAN EN MARTIN,

WAT EEN GEWELDIGE VERJAARDAG HAD JE JOHAN.

EN WAT EEN PRACHTIGE TOCHT HEBBEN JULLIE GEMAAKT MET

DE HUSKY'S OP DE SLEE.

VANAVOND HEB IK BIJ JULLIE MOEDER/SCHOONMOEDER GEGETEN.

HET REISVERSLAG AANDACHTIG VOORGELEZEN AAN JANIE.

WE VONDEN HET WEER EEN GEWELDIG MOOI AVONTUUR VANDAAG.

HEBBEN SAMEN ERG GENOTEN VAN HET REISVERSLAG.

HEEL VEEL SUCCES EN PLEZIER MORGEN MET DE RENDIER

SLEETOCHT.

DOE VOORZICHTIG EN GENIET ERVAN JONGENS.

LIEFS TONNY. BYE. XXX

• 16 Januari 2019 - 04:53

Janie:

Een verjaardag om nooit meer te vergeten

ik ben blij dat je zo genoten hebt

martin is een kanjer jou zo verwend

veel plezier vandaag bij de elanden

dikke kus genieten van alles xxxx

• 17 Januari 2019 - 11:14

Stefan En Rebecca:

Wat een top verjaardag heb jij gehad Jo!!
    Die husky's ook.... leuk dat jullie zo met mochten knuffelen ook.
    Dat dat nog zo pittig is om te besturen.... Ik dacht eigenlijk altijd dat ze de voorste volgen en dat dat wel gewoon loopt. Maar logisch eigenlijk ook. Ik lees dat jij heel je gewicht in de strijd moest gooien :-) Ik denk dat het voor de honden ook nog wel scheelt wie er achter op staat, jij of iemand van 120 kilo :-))

Ik ga gauw jullie volgende verslag lezen, want ik heb geen mail gehad dat die er was, dus had m ff gemist.

Kus van ons

Verslag uit: Finland, Sirkka

Fins Lapland

Na onze vele mooie reizen hebben we nog steeds allebei wel een grote bucket list met wensen.

Als je dan wordt gevraagd door Martin wat voor speciaals je wilt hebben voor je 40e verjaardag, dan neem je maar gelijk het hoogst op je lijstje: LAPLAND!

Lapland... Ja en dan wil ik het ook nog eens in de winter omdat sleeën met een groep Husky's en een rendier over de sneeuw mij zo fantastisch lijkt. Nou moeten jullie weten dat Mart helemaal geen liefhebber is van sneeuw en kou en hij ook gelijk dacht van shit.... Nu eenmaal geboekt en nu onze activiteiten zijn geboekt, kan Mart ook niet wachten op deze speciale reis.

We zullen van zaterdag 12 januari tot en met zaterdag 19 januari 2019 naar Fins Lapland gaan, en wel naar het plaatsje Levi. Liggend boven de Poolcirkel en misschien wel bekend omdat afgelopen kerst All You Need is Love in deze plaats is geweest. Toen we de beelden zagen kregen we kriebels met de gedachten dat we daar eerdaags zelf zijn.

We gaan een aantal activiteiten doen met Lapland Safaris waaronder: Sneeuwscooter rijden, Husky Safari, Rendier Safari en eten in het Ijshotel. Tevens is het dorpje Levi gezellig en ligt het aan een piste, dus misschien waag ik wel een lesje skiën. Helaas zal Mart dat niet kunnen vanwege zijn knie. En als laatste is er natuurlijk ook nog eens een kans het noorderlicht te aanschouwen. Met een beetje (boel) geluk laat hij zich in de week een keer aan ons zien, maar dat wordt afwachten.

We hebben er weer super veel zin in!