Een Mazzeltje... - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Een Mazzeltje... - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Een Mazzeltje...

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

24 Juni 2018 | IJsland, Höfn

Goedenavond lieve allemaal,

Helaas heeft niemand een mail gehad dat we ons eerste verslag van vrijdag en zaterdag hadden geplaatst, dus hopelijk ontvangt nu wel iedereen een mail... Het verslag van vandaag is zeer de moeite waard....

Zondag 24 juni 2018

Als de wekker om 07.30 uur gaat ben ik al een tijdje wakker. Vannacht niet heel goed geslapen. Ik ga alvast douchen en Mart blijft nog even liggen, maar komt een paar minuten later de douche in met de mededeling dat de zon schijnt... Goed begin van de dag dus. Ook Mart doucht zichzelf goed wakker en dan zoeken we het ontbijt op. Vanuit het restaurant heb je goed zicht over een vallei en hoge groene bergen. Wat we gister al opmerkte dat het landschap met zon en goed licht heel mooi moet zijn, wordt nu bevestigd. We ontbijten bij het raam met uitzicht en genieten van een luxe ontbijt met zelfs zalm en verse rode vruchten smoothie. Na het goddelijke ontbijt gaan we nog even naar de kamer om tanden te poetsen en alle koffers in te pakken en zetten ze dan in de auto, als we iets na half negen weg rijden van Hotel Laki. Net buiten de poorten stoppen we gelijk om wat foto’s te maken van het uitzicht. We rijden verder naar snelweg 1 en gaan dan richting Hofn, waar we vannacht zullen overnachten op zo’n 205 kilometer rijden. De eerste stop is na 15 kilometer rijden bij Foss A Sidu. Een waterval van 30 meter hoog. Hij ligt er prachtig bij en met een klein beekje ervoor. Als we iets verder rijden komen we bij Foss. Dit is een brede lage waterval die er ook weer super mooi bij ligt. We vervolgen de weg en het uitzicht is echt zo mooi, overal weer anders en op sommige groene bergen veel sneeuw. Uiteindelijk rijd je zo tegen Skaftafell National Park aan, wat weer onderdeel is van Nationaal Park Vatnajokull. De Vatnajokull is de grootste gletsjer van IJsland en de op 1 na grootste van Europa. Vanaf de weg zie je in een blik gewoon drie gletsjers naast elkaar liggen en het is echt een prachtig gezicht die sneeuw en het ijs wat een weg naar beneden baant. Na genoeg foto’s schieten, rijden we door richting Fjallsarlon en Jokulsarlon, maar eerst tanken we de auto vol en eten we rond 11.30 uur een early lunch. Als de auto en wij zelf weer zijn bijgetankt starten we de auto richting de twee eerder genoemde gletsjer meren. Fjallsarlon ligt aan de voet van de gletsjer Fjallsjokull. In dit meer waar de gletsjer in uitkomt drijven kleine ijsbergen. Een prachtig gezicht die gletsjer met sneeuw, het blauwe water en de ijsbergen en ijsstukken. We rijden verder en 11 kilometer verder ligt Jokulsarlon. Door ons omgedoopt tot Joker in de zon, want dat was het... Dit is het grootste en bekendste gletsjermeer van IJsland. In het meer drijven witte, lichtblauwe en door vulkanisch stof grijs en zwart gekleurde ijsbergen rond. Sommige zijn zelfs aan het smelten en drijven voorbij. Het meer komt uiteindelijk uit in de zee veel kilometers verder. Je kunt ook een boottochtje maken over het meer, maar dat doen wij niet. We hebben al een heel goed beeld en prachtige foto’s vanaf de kant. Ook zien we opeens een zeehond tussen de ijsrotsen zwemmen. Hoe leuk!! Hij duikt weer onder en weg is ie... dan gaan we naar de overkant waar de zee is en ook allemaal grote en kleine blokken ijs liggen op een groot zwart strand. Het aangezicht is heel onrealistisch en dat maakt het prachtig om te zien. Ook in zee staan grote blauwe ijsblokken waar het water tegen aan beukt. Helemaal koud en verwaaid door de wind zoeken we de auto op en rijden we naar Hofn wat nog een uurtje rijden is. De weg voert tussen grote groene bergen door en de wegen zijn tot nu toe allemaal perfect. Rond 14.30 uur komen we bij Hofn aan maar we gaan eerst nog even verder snelweg 1 af naar Vestrahorn en Stokksnes. Steile kliffen aan de rand van een lagune aan zee, met een hoogte van 450 meter en zwarte zandstranden rondom, dat is Vestrahorn. Deze bergen liggen op het schiereiland Stokksnes. Vestrahorn, samen met de Kirkjuffel berg op het Snaefellsnes Schiereiland in het westen (welke we ook nog gaan bezoeken), zijn de meest gefotografeerde bergen op IJsland. En we weten nu waarom... Verbluffend mooi! Je hebt een café waar je eerst entree moet betalen en dan kun je eerst naar een uitzichtpunt van boven. Als je daar staat denk je dat alle foto’s op internet gefotoshopt zijn. Maar je hebt ook nog een deel waarbij je naar het NAVO Radarstation, wat hier ook zit, kunt rijden. Daar heb je het zwarte strand en als je dan helemaal naar achter loopt op het strand heb je de foto’s van internet. Je moet het allemaal maar weten en gelukkig wisten wij het. Het zijn echt prachtige foto’s. Je krijgt het eigenlijk niet goed met een gewone camera, maar met de iPhone van Martin en dan Panoramastand worden ze perfect... blij en gelukkig zoeken we de auto op en horen we ook nog dat Mn zus en moeder de hoofdprijs hebben gewonnen met de bingo, waar ik normaal ook naartoe ga. Als we wat winnen delen we altijd en zo nu ook... We gaan er vanavond goed van eten... hihi. We rijden terug naar Hofn en komen om 16.00 uur aan bij onze slaapplaats Guesthouse Hofn. We checken in en krijgen kamer 1. Normaal zouden we nooit voor een guesthouse kiezen omdat je dan de badkamer moet delen, maar bijna alles zat al vol met boeken en dit was nog enigszins te betalen... (zoals gezegd IJsland is duur!). We gaan even op bed liggen en nagenieten van de mooie dag met onverwachts mooi weer. Een uur later komt het trouwens weer met bakken uit de hemel... Om 19.00 uur gaan we wat eten bij Kaffi Hornid, wat een schot in de roos is. Mart eet een zalm en ik een steak sandwich en het is zo lekker. Een betere afsluiter van een mooie dag is er even niet. We rekenen af in IJslandse Kronen en gaan dan in de regen terug naar ons guesthouse. We nemen nog wat koffie en thee met wat chocola en kijken even IJslandse tv (niet te volgen die taal) en ik schrijf weer even dit stukje. Het was een mazzeltje vandaag met het weer wat niet voorspeld was en we hebben er gelijk van geprofiteerd en veel mooie dingen gezien en gefotografeerd. Op naar morgen, als we de dag gaan eindigen in de Blue Lagoon. Maar eerst Goda Nott.

Veel liefs, Johan en Martin

We zullen vanaf nu om de twee dagen een verslag plaatsen, want straks worden jullie nog Traveljunkies moe haha. Tot snel maar weer!

  • 24 Juni 2018 - 21:44

    Ray:

    Leuk om te lezen, ik zal het delen op het werk. Groetjes en veel plezier.

  • 24 Juni 2018 - 22:33

    Tonny:

    Hoi lieve Johan en Martin,

    Nee, ik had niet automatisch een mail gehad.
    Maar Martin heeft mij zojuist een whats app bericht gestuurd van hoe en wat.
    Ik zal wat vaker op jullie site gaan kijken.

    Wat een prachtig land is het toch.
    Mooie foto van Martin.

    Ik vind het heerlijk om te lezen, dat jullie zo genieten.
    Ik gun jullie deze vakantie toch zo.

  • 24 Juni 2018 - 22:39

    Tonny:

    Hier nog een stukje tekst.
    De helft stond er maar op, na het doorklikken zag ik.

    Hele mooie dagen wens ik jullie nog toe in IJsland.
    Eet maar lekker en hopelijk komen jullie nu wat tot rust.

    Dikke kus van Tonny. XXX

  • 25 Juni 2018 - 05:37

    Haronsel:

    Nou lekker dan, en ik maar iedere dag trouw naar mijn mail kijken. Maar ja, hoe was het gezegde ook al weer "uit het oog, uit het h...".
    Maar vooruit het is jullie vergeven.

    Om dan maar een korte samenvatting te maken, want ik moet die verslagen ook nog lezen op mijn telefoon, met die kleine kulere lettertjes van jullie helemaal niet te doen.

    Maak ik op dat jullie dubbel gecontroleerd zijn door de douane, iets wat met Martin zijn reputatie niet zo vreemd is, (Daarna was alles waarschijnlijk weer normaal).
    Zijn jullie toch vertrokken naar die koelkast in het noorden (waar je zin in hebt).

    Na aankomst een witte auto, zonder de bijkomende extra's, nou pas maar op als jullie hem inleveren zonder hem eerst te wassen, of kennen jullie het IJslandse motto niet ( wat je ver haalt is lekker, dus uitkleden tot het bot).

    Ja wat ik verder begrepen heb uit het verhaal ( vergeef me als ik het fout heb, al die kleine lettertjes he) heeft Johan een pruik aangeschaft van paardehaar ? Nou ja ieder zijn meug, zak ma zegge, toch wel een met een paardenstaart hoop ik :) :) :).

    Verder watervallen kijken als het regent, volgens mij is dat hetzelfde water als wat er uit de lucht komt hoor, dus wat daar nu zo bijzonder aan is, ik weet het niet, maar dat zal wel weer aan mij liggen.

    Zwarte rotsen met groen mos, nou die hebben ze in de eicel ook, is maar 250 km rijden van huis.

    O, ja en een dure lunch, dachten jullie dat die worssies daar gemaakt worden, die moeten eerst de halve oceaan over zwemmen hoor, dus mogen die arme, ik zeg arme inwoners van IJsland ook een graantje ( lees toeristen uirkleden) van meepikken.

    Op naar het mazzeltje dan maar.

    Het verslag de moeite waard ? Vinden jullie dat het begint al zeer spectaculair zal ik maar zeggen, opstaan, wc gaan, ontbijten, tanden poetsen ? Niet verder vertellen hoor doen we hier in Nederland iedere dag :) :) :).

    Daarna een beetje naar ijsbergen wezen kijken, moet je mijn vriezer eens zien.
    Niet eens met een bootje er tussen door gevaren, jammer hoor gemiste kans, denk aan de Titanic,  zie zie het al helemaal voor mij.

    Zo ben ik hoop ik weer een beetje bij, en begrijp dat ik zelf moet gaan kijken of jullie wat gepost hebben, nou ik ben Tonnis niet en ga echt niet iedere dag de site bekijken of er wat op staat, als ik van de mail af gegooid ben he.

    Jongen geniet er nog lekker van, koop een nieuwe paraplu, enne glij niet uit op de gletsjers.

    O ja brand jullie vingers niet aan de bleu lagoon

  • 25 Juni 2018 - 06:46

    Gonny:

    Lieve schatten
    Wat een leuk verslag om 8.22 las ik jullie verhaal
    Wat is het daar mooi

  • 25 Juni 2018 - 09:28

    Anja Wemer En Lex Natuurlijk:

    Heb alleen het stukje mazzeltje gelezen,wat een mazzel dat ik dat via FB gevonden heb,geweldig leuk om te lezen,zou bijna ook naar IJsland willen,maar hou toch meer van de warmte

  • 25 Juni 2018 - 15:25

    Marjolijn:

    Lieve Johan en Martin,
    Nu al fantastisch om mee te lezen en een beetje mee te beleven. Je blijft aanstekelijk schrijven Johan.

    Geniet van jullie vakantie en maak mooie herinneringen.

    Have fun! Liefs spooky :)

  • 25 Juni 2018 - 17:20

    Stefan En Rebecca:

    Klinkt gaaf allemaal mannen! Die plaatsnamen daar alleen, wat een tongbrekers... Geniet nog even van de nattigheid en mooie omgeving.

    X

  • 26 Juni 2018 - 08:01

    Janie:

    Lieve schatten ik lees het nu pas

    heerlijk dat jullie zo genieten

    veel liefs xxx

  • 27 Juni 2018 - 06:49

    Ger:

    Morge beide, als ik dit allemaal lees dan proef ik daar uit dat jullie het helemaal naar
    jullie zin is en dan ook nog een mooie dag , het kan Nierop. Veel plezier en blijf genieten. Groeten Ger

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan en Martin

We love to travel!! Reizen brengt iets in ons naar boven wat we niet kunnen beschrijven. het ontdekken van nieuwe plekken, mensen en gewoontes zal nooit wennen en elke plek is weer totaal anders, al zit er soms maar een paar kilometer verschil in. We willen graag veel van de wereld zien en van onze grote reizen houden wij via dit dagboek de mensen op de hoogte van onze belevenissen. Reis je gezellig mee?

Actief sinds 21 April 2010
Verslag gelezen: 1046
Totaal aantal bezoekers 233192

Voorgaande reizen:

09 Februari 2024 - 26 Februari 2024

Pura Vida Costa Rica

07 Juni 2023 - 30 Juni 2023

Japan "Land van de Rijzende Zon"

24 Juni 2022 - 16 Juli 2022

Muziekreis Amerika van Chicago naar Miami

12 Januari 2019 - 19 Januari 2019

Fins Lapland

22 Juni 2018 - 14 Juli 2018

Ijsland en Noord-West USA

20 Maart 2017 - 31 Maart 2017

India

08 September 2016 - 08 Oktober 2016

Australië Down Under!

24 Mei 2015 - 19 Juni 2015

Washington en West Usa

23 Mei 2014 - 09 Juni 2014

China

19 Augustus 2013 - 14 September 2013

Great Canada!

02 Juni 2012 - 26 Juni 2012

Zuid-Afrika

27 Mei 2011 - 18 Juni 2011

Cruise Caribbean en Zuidoost USA

08 Mei 2010 - 04 Juni 2010

Californië en West-USA

Landen bezocht: