De weg naar Jaipur... - Reisverslag uit Jaipur, India van Johan en Martin - WaarBenJij.nu De weg naar Jaipur... - Reisverslag uit Jaipur, India van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

De weg naar Jaipur...

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

22 Maart 2017 | India, Jaipur

Woensdag 22 maart 2017

Iets voordat onze wekker van 08.15 uur ging zijn we wakker, maar we blijven nog even rustig liggen. We hebben vannacht best goed geslapen gelukkig. Vandaag is een soort van tussendag en zullen we om 10.30 uur opgehaald worden door Redish voor een rit van ongeveer vijf uur naar Jaipur. We douchen en ontbijten eerst en checken dan uit. Redish staat al op ons te wachten en mooi op tijd gaan we de drukke straten van Delhi op. Natuurlijk sluiten we weer aan in de file, maar rijden we al snel een soort van snelweg op de stad uit. We zullen de laatste twee dagen weer terug komen in Delhi dus het is nog geen Goodbye. Onderweg geven we onze ogen weer goed de kost en soms geloven we onze ogen niet. Het blijven voor ons rare situaties en gezichten als er weer bijvoorbeeld een koe midden op de "snelweg" oversteekt en als we een klein busje vol met mensen zien, waarbij ze zelfs bovenop en achterop staan. Ook het toeteren blijft iets raars. Voor alles drukken ze de claxon in, maar we zijn er inmiddels achter dat dat vooral is om aan te geven dat je naast iemand rijd, of dat je ze gaat inhalen. Op een gegeven moment stopt Redish om ons foto's te laten maken van een groepje kamelen die samen met een man in wit gewaad langs de kant loopt en weer iets later stopt ie om ons de gelegenheid te geven om apen te zien en voeren. Apen? Ja Apen. Op een bepaald stuk leven die langs de weg en kun je een hele bak bananen kopen voor 60 roepies, wat ongeveer 90 eurocent is. We delen de bananen uit aan de op het oog tamme en lieve apen, maar we weten beter na wat we in Indonesië hebben meegemaakt haha. Ook deze apen zijn slim. Als ik iets te laag kom trekken ze de bak naar beneden en liggen bijna alle bananen op de grond. Mart en Redish moeten hard lachen. Ook lopen hier weer veel koeien langs de weg. Als ook Mart de rest van de bananen heeft gegeven aan de apen en we nog een mooie foto maken van het prachtige meisje die ze verkoopt rijden we weer verder om even later te lunchen. We eten allebei Indiase Naan. Een soort van dikke pannenkoek. Ik gevuld met knoflook (niet te weinig...) en Mart met boter. Een half uur later rijden we verder en na in totaal 5,5 uur rijden, komen we Jaipur binnen. Vlak voor Jaipur steekt er nog een olifant met iemand op zijn rug over. Jaipur is de hoofdstad van de deelstaat Rajasthan en word ook wel de Roze stad genoemd, omdat veel gebouwen deze kleur hebben. Roze is traditioneel de kleur van gastvrijheid onder de Rajputs. We checken in bij ons hotel en krijgen een mooie ruime kamer met balkon op de derde etage, welke weer mooi uitkijkt op de daken van de stad. We gaan even een kwartiertje rusten als we daarna de straat weer opgaan om Jaipur alvast een beetje te verkennen. Hier ook de enorme drukte, maar doordat de straten veel breder zijn, oogt het minder chaotisch. We springen een Tuk Tuk in en voor 100 roepies brengt die ons dwars door de stad richting Juahari Bazaar. Zo uit de Tuk Tuk hebben we weer een prachtig zicht op het leven in de stad. Eenmaal bij de bazaar stappen we af en lopen we in de drukke, nauwe straatjes met kleurrijke stallen en winkels. In Jaipur worden vooral de kleurrijke Sari's die vrouwen dragen gemaakt en ook de juwelenhandel is hier bekend. De straatjes van de bazaar zijn weer erg druk en weer vinden we het fantastisch. We maken mooie foto's, ook van een aantal verschillende mensen, die voor een lach van ons wel even willen poseren. Ook rijden de brommers en Tuk Tuks weer gewoon dwars door de straatjes langs ons heen. We kijken onze ogen uit en dat doet de lokale bevolking ook naar ons. We zien ook geen andere toeristen. Ook krijgt Mart veel aandacht door zijn brace om zijn knie. Velen vragen what happend? In de hoofdstraat kun je goed zien waarom de stad Pink City word genoemd. Veel gebouwen waaronder de Hawa Mahal (daar morgen meer over) zijn roze. Ook zien we meerdere kappers die aan de muur een spiegel hebben hangen en buiten de mensen knippen. Als we anderhalf uur hebben gelopen door de vele straatjes zoeken we weer een Tuk Tuk die ons weer terug naar ons hotel brengt. Het is inmiddels al weer 18.15 uur. We gaan lekker zitten met koffie en thee op ons balkon en zien op de daken veel kinderen vliegeren in de laatste zonnestralen van de dag. Je hoort de stad beneden toeteren en leven en rond 18.45 uur horen we de moskeeën de mensen omroepen om te komen bidden. Sowieso leven hier de vele gelovigen door elkaar, maar vooral de Hindoes en Moslims zie je het meest. Als de zon onder is frissen we ons op in het grote bad en gaan we eten in het restaurant van ons hotel. Mart neemt een chicken kebab en ik een chicken stroganoff. De kebab zou niet pikant moeten zijn, maar bij de eerste hap van Mart spuugt ie vuur haha. Dan als toetje maar een ijsje om het te blussen en ook deze dag komt zo tot een eind. We doen boven nog een spelletje yathzee op ons balkon terwijl we op straat de vele geluiden horen. Morgen gaan we een dagtour door Jaipur doen, de dagen vliegen weer om maar we genieten er echt van!

Veel liefs vanuit Pink City!

• 22 Maart 2017 - 19:15

Tim Sandy Jesper En Celine:

Hey lieffies wat een prachtige ervaringen beleven jullie!!!Geniet
    ervan dikke xxx van ons

• 22 Maart 2017 - 19:43

Ger Stobbe:

Het is wel een weelde , pas opstaan om 0815. Ik zou er niet teveel aan wennen. Het is ook goed om te lezen dat er files zijn dan raak je dat gevoel ook niet kwijt. Over de koeien had ik jullie al verteld, en we weten wie de dik bil koe is. Johan, een compliment voor je verslagen tot nu toe , ik krijg het gevoel dat ik er ook ben. Veel plezier en Martin niet te heet eten.

• 22 Maart 2017 - 20:31

Haronsel:

Zo, geen last van de honden gehad, of toch eerst uitgelaten voor jullie gingen slapen.

Maar wat had ik nu afgesproken, jullie luisteren ook niet he.

Als wij dat nu ook gaan doen, dan wordt het toch een zooitje.

Weer op stap met radijs, dus sunil heeft genoeg schoongewassen, ook achter jullie oren hoop ik.

Ok, weer de drukte in, mannen, had toch gewoon een dagje Albert Cuyp gedaan, daar is het ook altijd druk, en kan je ook verse melk en bananen kopen, melk zit gewoon in een fles dan, maar toch.

Ja, nou, kappers hebben jullie toch niet meer nodig, zo wat, wij vinden het eerlijk gezegd drie keer niks, drukte, ouwe markt, apen en koeien, en de hele dag tukkies doen, we haken zo wel een beetje af hoor.

Graag wat actie, ik denk dat er medelezers zijn die er net zo over denken.

Maar ok, het is jullie reissie dus, please enjoy en tot morgen dan maar. groetjes aan radijssie en wel wat LATER graag.

• 22 Maart 2017 - 22:41

Tonny:

Hey boys,

Wat een drukte is het daar toch, niet te geloven.
    Je zou toch denken, dat al die geluiden 's nachts nog in je hoofd blijven zitten.
    Maar gelukkig konden jullie dit keer wel goed slapen.

Toch wel een luxe hoor, zo'n privé gids.
    Zo te lezen wel een aardig persoon dus.

Leuk dat sommige gebouwen roze zijn, lekker fleurig.
    Jullie weten, één van mijn lievelingskleuren.
    De kleur van gastvrijheid dus. Leuk weetje.

Jullie vermaken je dus weer prima daar.
    Ach, maakt ook niet uit waar jullie zitten.
    Bewonderingswaardig passen jullie je altijd zo goed aan, maakt niet uit in welk land.
    Met altijd veel respect voor cultuur, geloof, tradities etc.

Tot nu toe verloopt de reis nog behoorlijk rustig.
    Het hectische leven daar dan wel buiten beschouwing gelaten natuurlijk.

Verwacht de komende dagen wel wat Expedition Robinson truckjes van je Johan.
    Dat maakt het lezen dan nog wat spannender.
    Ik wacht geduldig af hoor!

Ben weer zeer benieuwd naar verslag van dagtour door Jaipur.

Veel plezier met de tour.

Lieve goetjes van Tonny. XX

• 23 Maart 2017 - 07:17

Janie:

Wat geniet ik weer van jullie verhaal

maar nog meer omdat jullie zo genieten

veel liefs xxxx

• 23 Maart 2017 - 13:23

Stefan En Rebecca:

Hey mannen,

Wat een avonturen weer!! Gaaf hoor.
    Als jullie terug zijn moeten jullie echt de de film "Lion" kijiken.
    Die speelt zich af in India. Wij hebben m laatst gezien en ik zie jullie helemaal voor mij in die setting...
    Geniet nog heerlijk verder, dan lezen en genieten wij met jullie mee!

Dikke
    X