Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Jaipur

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

23 Maart 2017 | India, Jaipur

Donderdag 23 maart 2017

Alweer hebben we beide niet echt een heel goede nachtrust. Het bed is een steen en om kwart over vijf komen de gebedsliederen weer uit de speakers. Toch dutten we nog even in als om 07.00 uur de wekker gaat. We douchen ons wakker en zoeken dan het ontbijt op, of wat daar voor door moet gaan. We houden het op een geroosterd broodje met jam. Om negen uur worden we opgehaald door Redish samen met onze gids van vandaag, Radjim. Een Hindoestaanse man met een gele stip tussen de ogen. Hij heet ons welkom in Jaipur als we rijden richting onze eerste stop, Fort Amber. Fort Amber is een Fortpaleis in de bergen van Rajasthan. Ook is het 1 van de meest bezochte bezienswaardigheden van India. Om boven in de bergen en bij het fort te komen heb je twee opties. Per jeep/auto of op de rug van een olifant. Het ziet er leuk uit, maar als we horen dat de dieren niet al te best worden behandeld en dat ze meer dan 13 uur op een dag heen en weer lopen kiezen we voor de auto. Wel zijn de olifanten prachtig versierd, met op hun huid mooie kleuren en bloemen en sterren. Eenmaal boven in het fort leidt Radjim ons langs de bezienswaardigheden. Het paleis was van de Mahradja's welke natuurlijk weer meerdere vrouwen had, waar ook weer allemaal aparte vertrekken voor waren. Ook is het uitzicht vanaf het fort prachtig en zie je het oude stadje wat bij het fort hoort liggen. Er is bij het fort een zeven kilometer lange muur door de bergen met uitkijktorens, wat ons heel sterk aan de Chinese muur doet denken, maar dan vele malen kleiner natuurlijk. Als we het fort hebben bekeken rijden we weer naar beneden via Zwartskopapen en rijden we richting Jal Mahal. Dit is een lake palace ( meer paleis ) dat lijkt te drijven in het water, welke de Mahradja's gebruikten om bijvoorbeeld te picknicken. Dan is het tijd voor 1 van de meest gefotografeerde gebouwen in Jaipur, het Hawa Mahal, oftewel het windpaleis. Het is niet een echt paleis maar eerder een gevel met 953 ramen, en er loopt alleen een brede gang achter de gevel. Dit was om de haremvrouwen van de Mahradja's de mogelijkheid te bieden om de jaarlijkse parade te kunnen zien, zonder dat zij zelf gezien zouden worden. Het is trouwens vandaag erg heet met ongeveer 40 graden als we dan het Jantar Mantar, een van de grootste astronomische observatorium opzoeken. Hier staan 18 instrumenten waarmee de tijd, data en horoscopen vroeger via de zon werden gelezen en waar Radjim veel over weet. Als we daarna ook nog het City Palace bezoeken wat ernaast ligt en alles zien van alle oude Mahradja's, waaronder kleding en dergelijke zijn we even helemaal klaar met de warmte, drukte en historie en gaan we lunchen. Het wordt een buffet lunch met allemaal heerlijke Indiase gerechten wat we lekker rustig opeten. Met nieuwe energie stappen we weer in en worden we richting een juwelier gebracht die edelstenen slijpt vanuit de bergen. Hier hebben wij het snel gezien en rijden dan richting een block printing fabriekje waar Mart zelf een block printing maakt. Kleding wordt met natuurlijke kleuren versierd met de mooiste figuren. Bij deze fabriek zit ook een kleden maker die ons natuurlijk ook weer van alles wil laten zien en voor we het weten zitten we naar jongens te kijken die allemaal kleden laat zien. Waar hebben we dat toch eerder meegemaakt? We houden het even vol, maar dan zegt Mart gelukkig dat we hier geen zin in hebben en we zeggen netjes bedankt en zoeken dan de auto weer op. Het is 14.30 uur en Radjim zegt dat de tour is afgelopen. We nemen afscheid van de grappige man en laten ons dan door Redish afzetten midden in de stad bij Tripolia Bazaar. We duiken weer het echte Indiase leven in en struinen langs de vele winkeltjes en kijken steeds minder op van vreemde situaties. Wel maken we weer veel mooie foto's van het leven hier als we rond vieren een Tuk Tuk in duiken om ons naar het hotel te brengen. Die Tuk Tuks zijn echt een uitkomst. Snel, kunnen overal omheen en goedkoop. Op de kamer drinken we koffie en thee en spelen een spelletje Yathzee als we ons gaan opmaken voor een uitje. Want wat mag niet ontbreken als je in India bent...? een bezoekje aan een bioscoop met een Bollywoodfilm. Hier in Jaipur zit Raj Mandir Cinema wat heel bekend schijnt te zijn. We stoppen aan de kant van de weg weer een Tuk Tuk met een oude man zonder gebit en wit haar. Hij wil ons naar de cinema brengen voor 100 roepies. We stappen in en de oude man geeft gas, niet normaal. Hij scheurt overal door heen en moet vaak lachen. Af en toe kijkt ie om naar ons en maakt een grapje en lacht dan weer en dat zonder gebit... We moeten er hard om lachen. Hij verteld ons zijn naam, wat we niet goed verstaan dus noemen we hem Sjakie, wat hij weer heel grappig vind. Als we met onze haren recht overeind bij de cinema aankomen door de snelle rit, vraagt ie of ie ons weer mag ophalen en gaan we met hem op de foto. Echt een lieve man. We kopen twee kaartjes voor de bollywood film Badrinath Ki Dulhani voor nog geen 2 euro per persoon als we even later het mooie gebouw binnen gaan. Er zijn zelfs wat andere toeristen, maar vooral Indiase mensen die ook weer raar opkijken van ons. We worden veel op de foto genomen. De film begint om 18.30 uur met het volkslied van India en natuurlijk eerst met dans en muziek zoals dat bij een echte bollywoodfilm hoort. We kunnen het best volgen, het gaat over een jongen en meisje die uiteindelijk weer bij elkaar komen, en natuurlijk eindigt het met dans en muziek. Een super leuke beleving wat we niet hadden willen missen. Als we buiten komen staat Sjakie al op ons te wachten. We stappen in en ook nu scheurt ie door de avond langs alles en iedereen en vertelt ie wie hij is en waar hij woont. Af en toe denkt ie dat ie Max Verstappen is en worden we heen en weer geslingerd op de achterbank. We krijgen echt sympathie voor de lieve oude man als hij ons netjes afzet bij ons hotel, vraagt ie nog om onze naam en nummer, om in zijn boekje op te schrijven. Het lijkt wel een soort fanboekje met veel namen en nummers... Op dat moment heb ik echt te doen met de man en zou ik het liefst al ons geld wat we op zak hebben willen geven, maar als ie dan weer lachend wegrijd en zwaait weten we ook weer dat het hier zo gaat en hij alweer op weg gaat naar z'n volgende ritje, onze Sjakie.... Moe maar zeer voldaan van een super dag schrijf ik nog dit stukje met Bollywoodmuziek op de tv op de achtergrond om de dag goed af te sluiten. Morgen gaan we iets meer naar het zuiden en zullen we de tijger safari's gaan beleven... We hebben er echt heel veel zin, vingers crossed en hopen dat we het machtige dier mogen zien in het wild...

Veel liefs van ons en natuurlijk van Sjakie!

• 23 Maart 2017 - 18:41

Haronsel:

Ja harde bedden he, die bedoeïen liggen natuurlijk altijd op stenen, moet je effe aan wennen
    En lekker op tijd wakker voor het ontbijt wat wil je nog meer, service toch.

En dan op pad met radijs en co op naar de olifanten.

Het doet me goed om te horen dat jullie daar niet op gegaan zijn, toch wel een Rollo gegeven hoop ik, anders heb je straks ruzie.

Jullie gaan met een jeep omhoog en dan over zwartkopapen naar beneden ??? dat valt me dan toch wel weer tegen.

Ik weet het niet, maar als een gids je naar een edelsteenslijper of een plek waar ze kleden maken brengt, hoopt hij op een deel van de verkoop, hebben jullie natuurlijk niet gedaan he.

En dan naar de film met Sjakie van de chocoladefabriek, mocht ie niet mee naar binnen, enig idee waarom hij jullie naam en nummer wil, hij belt volgende week voor zijn bloedjes van kinderen en kleinkinderen en achterkleinkinderen enz. enz. dus daar gaan jullie nog wel even aan vastzitten.

Nou op naar de tijgers maar, maak er wat spannends van, want ik las gisteren dat tonny ook wel wat meer actie wilt.

Have fun

• 23 Maart 2017 - 20:03

Rebecca En Stefan:

Weer genoten van het verhaal! Heel veel plezier bij de tijgers!
    En hebben jullie een kaartje aan Sjakie gevraagd voor als wij gaan ;-) ?

Dikke X

• 23 Maart 2017 - 20:17

Ger Stobbe:

Dag, het doet me goed dat het op tijd opstaan er weer is ,straks als jullie moet het ook. Eigenlijk vind ik het wel jammer dat jullie NIET op de olifant zijn gegaan, het hoort er wel een beetje bij denk ik. Mooie gebouwen,muren , uitzichten allemaal mooi. Ik hoop ook dat jullie ook een beetje cultuur gaan opsnuiven. Verder zoals ik gister al zei, prima verslag.

• 23 Maart 2017 - 22:17

Tonny:

Hoi Johan en Martin,

Wat vervelend dat jullie zo'n slechte nachtrust hadden.
    Hopellijk slapen jullie de komende dagen weer wat beter.

Ik ben er net zoals Hans blij om, dat de tocht niet op de rug van de olifant is gemaakt.
    Ik had ook niet anders verwacht van jullie, twee grote dierenvrienden.
    Heb altijd respect voor de dieren.

Aardige mensen leren jullie steeds kennen.
    En wat leuk dat ze foto's van jullie willen nemen.
    Ja, jullie zijn natuurlijk ook een bezienswaardigheid, haha.

Veertig graden, poeh, niet normaal meer die temperaturen.
    Drink maar extra veel met die hitte.
    En een lekker koud pilsie, gaat er denk ik wel in hè Martin?

Ben weer ontzettend benieuwd naar het volgende verslag over de tijgers.

Doe wel voorzichtig jongens!

Tot morgen weer. Liefs van Tonny. XX

P.S. Wij willen ook graag wat leuke foto's zien van jullie avontuur.

• 24 Maart 2017 - 07:30

Janie:

Nou wat een belevenis weer

ja dat jullie populair zijn daar wist ik wel hier ook

hoop dat jullie vanacht beter hebben geslapen

en dat jullie in eder geval een tijger zien

veel liefs en doe voorzichtig xxx