Ranthambore NP deel I - Reisverslag uit Sherpur, India van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Ranthambore NP deel I - Reisverslag uit Sherpur, India van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Ranthambore NP deel I

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

24 Maart 2017 | India, Sherpur

Vrijdag 24 maart 2017

Om half negen worden we opgehaald door Redish om Jaipur weer te verlaten om richting het Ranthambore National Park te gaan. Anderhalf uur eerder ging de wekker en gelukkig hebben we goed geslapen. We hebben een goed beeld van Pink City Jaipur en zodra we de stad uit rijden verandert ook gelijk de omgeving. Langzaam aan rijden we steeds meer de country side in en ervaren en zien we het boeren leven. Veel kleine tractors met wagens met groentes en vooral stro. Ook de mensen zien er net iets anders uit dan in de stad. Hier zie je ook veel vrouwen met Sari's en veel mannen met baarden en tulbanden. De tulband is een vast onderdeel van de kleding van de man. De tulband is ooit gemaakt als bescherming tegen kwade geesten en rondzwaaiende zwaarden, tegenwoordig is het vooral een goede bescherming tegen de zon. Hoe verder we rijden des te rustiger het wordt. Soms kom je nog langs kleine dorpen waar het dan weer meteen heel druk is, maar het grootste gedeelte van de weg zie je alleen de mensen hard aan het werk op het land, en ook veel kamelen met een platte kar en goederen erachter. We zien mensen met oude waterpompen aan het werk en ook veel mensen wassen zich bij de pompen. Als we aankomen bij ons hotel is het inmiddels half 1 en checken we in. Er staan gelijk zes man voor ons klaar die alle koffers dragen en we krijgen wat te drinken. We voelen ons gelijk welkom. Als we naar onze kamers worden gebracht worden we verrast, heel blij verrast. We slapen de komende drie nachten in een tent, en niet zomaar een tent. Vorig jaar in Australië hadden we al zo'n luxe tent, nou deze is net zo luxe. Fantastisch! De Tijgersafari kon niet beter beginnen. Soms wordt je heel blij van kleine dingen, dan is dit zo een momentje. We gaan zitten voor onze tent met wat drinken en totale rust om ons heen. Zalig! Je zou het bijna vakantie noemen haha. Ook hebben we in dit resort volpension geboekt, dus vanaf 1 uur kunnen we aanschuiven en eten we heerlijk van een goed en ruim buffet. Ook dat hebben we nog drie dagen... zwaar hè? Om half drie worden we opgehaald voor onze eerste Game Drive in een open jeep. Je kon ook in een 20 persoons canter maar wij hebben voor een zespersoons jeep gekozen. Hier mee kun je je makkelijker vervoeren en heb je echt het safari gevoel. De weg erheen is al mooi. We zien al meteen apen en de nationale vogel van India, de pauw. Als we bij de ingang van het Ranthambore National Park aankomen scoren we allebei nog een pet van het park om onze hoofden tegen de zon te beschermen. Ook vandaag is het erg heet. En dan rijden we het park in. Ranthambore NP is een van de grootste nationale parken van het land met een volledige oppervlakte van 400 vierkante kilometer. Het is vernoemd naar het gelijknamige fort die in het park ligt, bovenop de bergen. De jeep stuurt zich een weg naar beneden en naar zone 2. In het grote park zijn twaalf zones, en je hoort pas bij de ingang in welke zone de jeep wordt geplaatst. Dit doen ze omdat er anders teveel jeeps en canters op 1 stuk gaan rijden en zo verspreiden ze alle auto's en mensen. En dan kan het grote spotten beginnen. Zoals vaker gezegd vinden wij dit het allerleukste wat er is. De spanning van iets spotten en dan hopen dat het de belangrijkste bewoner van het park is, de tijger. We zien veel herten, apen, vogels, een zwijn en een krokodil, maar helaas zien we na drie uur rijden door het park geen glimp van de tijger. Wel hoort de chauffeur van andere chauffeurs dat er ergens iets gezien is en iedereen scheurt achter elkaar aan maar het blijkt loos alarm en we zien alleen een krokodil, maar de adrenaline die je voelt als je ernaartoe scheurt is onbeschrijflijk. We dachten echt dat het om een tijger ging maar helaas. Als we rond kwart voor zes het park uit moeten scheurt de chauffeur hard door het park. We bonzen en hobbelen hard heen en weer. Iedereen moet voor zessen het park uit zijn anders krijgen ze een boete. Er rijden ook wat jeeps voor ons, dus heen en weer botsend en stofhappend komen we net op tijd over de finish. We worden afgezet bij ons hotel en kunnen dan aanschuiven voor de late afternoon coffee en tea, maar we gaan ons eerst douchen. Alles is bruin en stoffig. Na het douchen zetten we zelf thee en koffie wat we voor de tent opdrinken. Weer totale rust om ons heen... dat is even wat anders dan de afgelopen dagen in de steden. We gaan rond half acht eten, eerst een soepje en dan weer aan het buffet. Lekker hoor zo aanschuiven. Straks gaan we nog een spelletje Yathzee spelen en dan zoeken we daarna ons bedje in de tent op want morgen is het vroeg op. Om 06.30 uur worden we opgehaald voor tijgersafari twee...

Lieve groetjes vanuit Ranthambore NP!

• 24 Maart 2017 - 16:29

Haronsel:

We merken het he, radijs is maar druk met jullie,

Jullie zien allemaal werkende mensen om jullie heen, vinden jullie dat vreemd.

Misschien weten jullie het nog niet maar een hoop mensen werken (daar horen jullie zo te lezen niet bij).
    Op naar jullie hotel, een camping, laat me niet lachen, stond de airco op twaalf, en een koelkast inboard zeker.

Die zes knipmessen die klaar stonden, toch wel een fooitje gegeven hoop ik, of is het weer een discount reis (ons bent zunig).

Op safari in een open jeep, he, he eindelijk begint er een beetje actie te komen, maar niet al te veel, buiten dat jullie elkaar voor aap uitschelden, lees ik niet veel bijzonders.

En dat racen uit het park was ook niet nodig, want max heeft zijn oefenrondjes er al op zitten.

Enne ik geef Tonny wel weer even gelijk he, WAAR BLIJVEN DE FOTO’S.
    Maar dat zal wel weer extra kosten aan data verkeer.

He mannen op safari in tot he bush, hoe koel is dat, ga lekker effe verder genieten.
    Want Tonny, Ger, Jannie, we genieten allemaal mee.

• 24 Maart 2017 - 19:40

Ger:

Mooi verslag, natuurlijk horen de baarden erbij net zoals bij ons de klompen!?!? Zo te lezen dieren genoeg maar het gaat om de TIJGER, maar ik denk dat hij jullie heeft horen aankomen met dat gescheur in de bush. Slapen in een tent kan mooi zijn maar dan hebben we nog de beestjes( muggen,slangen enz). In ieder geval Johan het was weer bloemrijk geschreven. Boys geniet ervan en ik wou dat ik erbij was, geniet ze.

• 24 Maart 2017 - 21:16

Tonny:

Lieve vrienden,

Dus jullie verblijf is de komende dagen weer in een luxe tent, net zoiets als in de vorige vakantie.

Fijn om nu ook eens meerdere dagen op één plek te kunnen vertoeven.

Ja, keiharde werkers de mensen in India. Petje af voor hun.
    Er word ontzettend goed dus voor jullie gezorgd.
    Lekker eten en drinken, mooie locatie, wat wil een mens nog meer.

Jammer dat er nog geen tijgers te zien waren.
    Morgen hopelijk meer geluk.
    Maar anders genoeg andere mooie dieren en mooie omgeving tezien.
    Ook heerlijk dat er af een toe gelegenheid is, om van de rust te kunnen genieten.

Ik ben weer blij met de stukjes geschiedenis die je verteld Johan.
    Heel interessant om te weten allemaal.

Je had geschiedenisleraar moeten worden.
    Naar jou zou ik echt iedere les adembenemend luisteren.
    Je verteld altijd alles met zoveel passie en humor.

Bedankt weer voor het mooie verslag.
    Je steekt er heel veel tijd in jongen, mooi!

Op naar deel 2. Veel plezier daar.

Lieve groetjes van jullie grootste fan. XXXX

Maar Hans is ook altijd een hele trouwe volger van je mooie reisverslagen.

• 24 Maart 2017 - 21:30

Tim Sandy Jesper En Celine:

Hey lieffies wat fijn dat jullie er zo van genieten!!Door jullie verhalen genieten wij met jullie mee!!hoop dat jullie de tijger gaan spotten.veel liefs en dikke xxx van ons

• 25 Maart 2017 - 07:35

Janie:

Heee schatjes

nu weer in een tent nog luxer dan de vorige jullie zoeken het wel uit haha

jammer misschien vandaag een tijger spotten

veel liefs xxx