Agra en de Taj Mahal - Reisverslag uit Delhi, India van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Agra en de Taj Mahal - Reisverslag uit Delhi, India van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Agra en de Taj Mahal

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

28 Maart 2017 | India, Delhi

Dinsdag 28 maart 2017

Om 01.45 uur was het gelukkig echt stil en 3,5 uur later ging de wekker in de homestay. Vandaag bezoeken we met zonsopkomst de Taj Mahal. Nadat we ons wakker hebben gedoucht staat om 06.00 uur Guru buiten op ons te wachten en lopen we naar de ticketoffice om tickets te kopen voor de Taj Mahal, liefkozend ook wel Taj (spreekt uit als Tasj) genoemd. De enige toeristen zo vroeg wakker? Echt niet... er staan gewoon al rijen dik met mensen om 1 van de zeven architectonische wereldwonderen te bezichtigen. De Taj Mahal is een mausoleum (graftombe) die werd gebouwd door Shan Jahan. Hij bouwde het voor zijn geliefde vrouw die hem veertien kinderen schonk en stierf in het kraambed. Toen hij later zelf overleed werd hij bijgezet bij zijn vrouw. De Taj Mahal is 1 van de meest herkenbare gebouwen ter wereld en een symbool van India. Het gebouw is voor velen die het bezoeken vooral een ode aan de liefde. Als we eindelijk door de rij zijn en door de security, komen we aan op een plein met een grote rode soort van Taj Mahal, wat dient als toegangspoort. Eenmaal door deze toegangspoort zien we het herkenbare gebouw liggen. Blijft elke keer zo raar om er zelf te staan en iets te zien wat zo bekend is. Guru verteld ons alles over de Taj en over Shan Jahan de mogolkeizer. Wij hebben meer oog voor de pracht van het gebouw die met de opkomende zon elke keer een andere kleur lijkt te hebben. We lopen de grote tuin van de Taj door en maken wat mooie foto's als we daarna naar boven gaan om het mausoleum te bekijken. De Taj is helemaal gemaakt in Symmetrie, alles wat je ziet is symmetrisch. Naast de Taj staan ook een moskee en een gasten verblijf die ook weer helemaal symmetrisch zijn en bijna een rode kopie zijn van de Taj. We betreden het gebouw (met papieren sokken over de schoenen, om het marmer te beschermen waar het hele gebouw van is gemaakt) en zien de twee tombes in het midden liggen. De kleine van Shan Jahan en de grote van zijn vrouw, Mumtaz Mahal. De echte graven liggen beneden in een crypte en zijn gesloten voor publiek. Daarna geeft Guru ons wat eigen tijd om alles te bekijken. We lopen om het gebouw heen en bekijken het van dichtbij. Het is echt prachtig! En dan zijn we ineens Guru kwijt... het krioelt van de mensen en zonder het naar te bedoelen lijken ze allemaal best op elkaar. We moeten er beide om lachen, Don't Forget the Guide! We besluiten om alvast naar beneden te gaan en in de grote tuin bij de moskee te gaan kijken. We zien Guru niet meer dus maken we er maar een eigen rondleiding van en spenderen we nog wat tijd in de grote mooie tuin voor het gebouw en gaan even op een bankje zitten om te kijken naar de Taj en de vele mensen. Kijk ons toch zitten, nu weer in India bij de Taj Mahal... WoW!! Als we de Taj goed in ons hebben opgenomen lopen we naar de ingang en daar zien we Guru weer. Alsof er niets is gebeurt lopen we naar buiten en lopen we terug naar onze homestay nadat we eerst bij Guru zijn huis zijn wezen kijken waar hij zo trots op is. Zijn vrouw heet ons welkom en bovenop hun huis heb je een prachtig uitzicht op de Taj Mahal. Hierna lopen we naar onze homestay als we ook nog even een balletje cricket meeslaan met de jeugd naast Guru zijn huis. Vonden ze helemaal geweldig die kinderen! We zoeken dan het ontbijt op en de eigenaren hebben goed uitgepakt. We smikkelen alles op en gaan dan alles inpakken om weer te vertrekken vanuit Agra. Om 10.30 uur worden we weer opgehaald door Redish en Guru om het Agra Fort te bezoeken. Het rode fort doet sterk denken aan het fort in Delhi, maar deze is mooier en beter in tact. Ooit gebouwd door keizer Akbar en afgebouwd door Shan Jahan, van de Taj. We lopen het hele fort door en Guru verteld alles over het fort die ook uitzicht heeft op de Taj als we rond twaalven het fort weer uitlopen en gedag zeggen tegen Guru. Kregen we van de andere gids al te horen dat we Down to Earth mensen waren, Guru vind ons mooie mensen die het hart op de goede plaats hebben. Steek die maar in je zak! Hierna vragen we Redish om naar de overkant van de stad te rijden om een foto te maken van de achterkant van de Taj. Daar ligt een rivier voor en kun je de twee rode gebouwen (moskee en gastenverblijf) ook samen met de Taj op 1 foto nemen. En dan is het een kleine drie en een half uur rijden naar Delhi. Tussendoor stoppen we nog voor een plaspauze en halen we een ijsje als we rond half vier de hoofdstad weer binnen rijden. Zoals gezegd in het verslag van dag 1 zouden we nog de India Gate bezoeken. Gelukkig dat we hem nu doen, want het is een prachtige terracotta kleurige boog die heel erg lijkt op de Arc de Triomph in Parijs. De India Gate is ter ere van de Indiase en Engelse soldaten die in de eerste wereldoorlog zijn gesneuveld en voor velen van andere oorlogen. Onder de boog is een eeuwige vlam voor hen die vielen in de oorlog tussen India en Pakistan in 1971. En met deze boog komt ook een einde aan onze rondreis door Noord India en de gouden driehoek steden die we hebben bezocht. Redish stopt nog even bij de bank zodat we zijn fooi kunnen pinnen en brengt ons dan naar het hotel wat vlakbij het vliegveld ligt. We nemen afscheid van de super lieve man die blij is met de goede fooi en misschien nog wel blijer is om naar zijn vrouw en dochter van 2 te gaan. Hij was echt top! We checken in en boven op de kamer aangekomen gaan we even heerlijk op het zachte bed liggen en is er alleen maar stilte. Hier gaan we goed slapen haha! We balen allebei dat de rondreis er op zit, maar zijn daarentegen ook blij dat we het weer beleefd mogen hebben. Tegen zevenen eten we wat in het hotel en daarna zoeken we weer lekker onze kamer op om een hete douch te nemen en lekker in bed nog even tv te kijken en het verslag te typen van vandaag. Een dag die vroeg begon en een dag waarop we de Taj Mahal in het echt hebben bezocht. De prachtige witte Taj... voor nu slaap lekker en morgen de laatste volle dag in Delhi die we heel rustig gaan besteden. Tot morgen allemaal!

• 28 Maart 2017 - 18:23

Haronsel:

Nou als ik alles dus goed lees hebben jullie die taai taai in een half uurtje bekekn, want als jullie na terugkomst nog gaan ontbijten.

Zal het wel minder zijn als dat jullie het omschrijven, een verhaal of jullie er een hele dag geweest zijn, ja in jullie dromen, begrijpen we.

Ok na het ontbijt door naar het rooie fort, en dan ook daarmee om 12;30 klaar.

Was zeker weer een goedkope tours, dat jullie het hart op de juiste plaats hebben zeggen ze ook alleen maar voor de tip.

Nou ja verder naar New Delhi, met een plaspauze tussendoor, wat wil een mens nog meer.

Nou geniet nog maar van jullie laatste dag daar, wij hebben hier 20 graden.

Ik wed dat tonny ook geen garen kan spinnen van jullie verhaal, tabee, wij gaan nassen.

• 28 Maart 2017 - 20:35

Stefan En Rebecca:

Hey mannen,

Wauw.... de Taj Mahal... die wil je toch een keer in het echt gezien hebben
    En jullie zijn er gewoon geweest. Gaaf hoor!!!!
    En nu zit het er al weer bijna op, wat vliegt de tijd.
    Morgen nog een dagje Delhi en dan met een hoofd en een fotocamera vol
    herinneringen weer naar Almere. Dat zal wel even wennen zijn, in ons schone en
    ordelijke landje! Geniet nog even!

Dikke kussen van ons

• 28 Maart 2017 - 21:11

Ger:

Ja wat zal ik zeggen, het is een flinke reis voor zo'n tempel. Natuurlijk kent iedereen dat gebouw,maar als je er bent.......

Zo te lezen zijn jullie dus de hele ochtend met de tempel bezig geweest en daarna een mooie tuin, daarna wat eten en wat sporten, nou ik wil ook wel zo'n dag.

Nog even en dan weer in Nederland. Schrijf ze Johan en tot gauw.

• 28 Maart 2017 - 23:03

TONNY:

HEY LIEVE JOHAN EN MARTIN,

VANAVOND KWAM JE MOEDER, JANIE BIJ MIJ ETEN.
    IK HEB HET VERSLAG DUS WEER VOORGELEZEN.
    WAT EEN LANGE LAP TEKST, HAHA, ECHT GEWELDIG!!
    WE HEBBEN ER WEDEROM VAN GENOTEN.

WAT EEN MOOIE ERVARING WEER ERBIJ.
    DIT HEBBEN JULLIE TOCH MAAR WEER MOOI MEEGEMAAKT.

SUPER GASTVRIJ ZIJN DE MENSEN DAAR ZO TE HOREN.
    EN JULLIE HEBBEN HET OOK ERG GETROFFEN MET DE VRIENDELIJKE GIDS.

MISSCHIEN WAS DIT WEL JULLIE MOOISTE DAG VAN DE HELE VAKANTIE.
    ZO INTERESSANT WAT JULLIE VANDAAG ALLEMAAL KONDEN BEZICHTIGEN.

NOG ÉÉN DAG TEGAAN DUS IN DELHI.

GENIET ER MAAR DUBBEL VAN.

EN IK WEET ZEKER, DAT JULLIE DEZE REIS AF ZULLEN SLUITEN MET EEN HEEL TEVREDEN GEVOEL.

HEEL VEEL PLEZIER NOG BOYS.

LIEFS EN KUS VAN TONNY. XXXX

• 29 Maart 2017 - 07:28

Janie:

Hallo lieverds

nou was weer heel indrukwekkend om te lezen of om b
    voorgelezen dan daar tonny

geniet nog van jullie dag

en ik hoor jullie morgen weer
    veel liefs xxxx