Sneeuwscooteren... - Reisverslag uit Sirkka, Finland van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Sneeuwscooteren... - Reisverslag uit Sirkka, Finland van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Sneeuwscooteren...

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

13 Januari 2019 | Finland, Sirkka

Zondag 13 januari 2019

Als we wakker worden hebben we geen idee van hoe laat het nu is. Omdat de zon pas rond elven op komt heb je het gevoel dat het nog midden in de nacht is, maar het is al 07.30 uur. Nou ja al... We worden rustig wakker en lezen wat reacties van het verslag van gisteren en gaan dan douchen om daarna lekker het ontbijt op te zoeken. Alles is ruim aanwezig en we nemen er ruim de tijd voor. Dat is wel een voordeel van het feit dat de dag hier laat begint. Je kunt rustig aan doen. Meestal als wij op vakantie gaan begint de dag al vroeg met van alles en op tijd weg gaan, maar dat hoeft nu niet. Als we lopen naar het ontbijt merken we al dat de temperatuur flink is gezakt. Was het gister nog maar min 3, deze ochtend is het al -10. Nadat onze buiken weer helemaal gevuld zijn gaan we terug naar de kamer en gaan we ons klaarmaken voor een ochtendwandeling. We kleden ons in verschillende lagen aan en maken onze warmte pads open. Van Silvia hadden we al grote pads gehad, maar zelf hebben we ook nog kleinere pads gekocht bij de Decathlon. Deze kun je in je handschoenen en schoenen doen en geven warmte af voor ongeveer zeven uurtjes. Het in lagen kleden is wel wat hoor. Met het aankleden heb je het bloed heet en kun je nog net je schoenen vast maken, zo dik bekleed, maar zodra je buiten komt weet je gelijk waarom. Koudddd. We lopen Levi uit en gaan wandelen door de bossen rondom Levi. Ook heb je hier een groot meer wat nu bevroren is en vol sneeuw, genaamd Immeljarvi. Je kunt je geen voorstelling maken dat dit er in de zomer anders uitziet dan alleen maar sneeuw. We lopen een flink eind, maar echt koud hebben we het gelukkig niet. We maken een paar mooie sneeuw foto’s en op sommige plekken zak je gewoon tot je knieën weg in de sneeuw. Ook loopt er een prachtig beekje door de bossen, wat nog een beetje stroomt en dan met de sneeuw, prachtig! Rond 13 uur gaan we terug naar onze kamer om ff wat te eten en te drinken en een uur later gaan we de deur al weer uit op weg naar Lapland Safari’s voor onze eerste excursie, Sneeuwscooters! Als we ons veel te vroeg melden horen we dat we de enige zijn voor deze Tour en onze gids Vassi heet ons welkom en zegt dat we wel eerder kunnen. Een ware private Tour it is... We krijgen een warmtepak, schoenen, handschoenen en zodra we dit aan hebben over al onze andere kleding, breekt het zweet ons uit. Volgens mij hebben we wel zes lagen aan nu, als dat niet genoeg is.... Als we ook onze helmen hebben gehad lopen we samen met Vassi naar de sneeuwscooters. Ze zijn nog best groot. Omdat de zon zoals gezegd al om 14 uur onder gaat gaan we beginnen te rijden in de schemer. Bij de sneeuwscooter krijgen we eerst uitleg en eigenlijk is het best makkelijk te bedienen, nu het rijden nog. De handvaten van de scooter zijn verwarmd en kun je stellen met temperatuur. Omdat we de enige zijn, gaan we een extra grote route rijden geeft Vassi aan. In totaal zullen we zo’n 50 kilometer gaan rijden en tussendoor even stoppen voor een pauze. En dan starten we de motoren en rijden we weg. Eerst ga ik rijden en Mart achterop en na de pauze gaan we wisselen. Al snel rijden we Levi uit en komen we in een gebied met allemaal bossen en 1 en al rust. Grote vlaktes met hoge bomen en het sneeuw schiet onder ons door. Af en toe stopt Vassi even om te vragen of alles goed gaat. Goed? Fantastisch! Zo gaaf dit! Op een gegeven moment rijden we door bossen met kleine paadjes en hier zitten de bomen nog helemaal onder de sneeuw. Zoals we gister al vertelden hebben ze hier een paar dagen lang harde wind gehad waardoor alle sneeuw uit de bomen is, maar hier midden in het bos gelukkig niet. Prachtig! Wel is het erg koud hoor op de scooter en als we na 25 kilometer stoppen om warme Berry juice te drinken, zitten mijn ogen vol sneeuw/ijs en ook Mart z’n ogen en neus zit vol ijs. We laten de warme drank ons smaken en stappen dan weer op de scooters. Het tweede gedeelte rijd Mart en zit ik achterop. Ik kan je zeggen, je kunt beter rijden. Achterop is het zo kouddddd. We rijden soms dus door bossen, maar op de open vlaktes is het zo koud met de wind. Mart geeft af en toe flink gas en we scheuren door de donkerte en de sneeuw. Heerlijk! We genieten ervan en rond 17 uur komen we weer terug in Levi aan. We parkeren de scooter en geven Vassi z’n verdiende fooi en brengen onze pakken terug naar binnen. Als we terug lopen naar het hotel hebben we het koud, maar hebben we het alleen maar over de gave rit. We besluiten om in het hotel meteen aan te schuiven bij het eten. Eerst weer een soepje die heel welkom is en lekker warm. Daarna eten we weer vlees en aardappeltjes en ook weer zalm. Het eten is echt prima! Als toetje nemen we een ijsje omdat je natuurlijk wel op temperatuur moet blijven haha. Als we die op hebben gaan we naar onze kamer en doen we onze zwemkleding aan. We gaan even een uurtje het zwembad en de sauna’s en stoomcabine’s opzoeken, die heerlijk zijn na een super leuke ochtend en middag. Rozig en voldaan na een mooie dag gaan we rond 20 uur naar boven en rusten we lekker uit met wat lezen en schrijven. Ook vanavond hoeven we de deur niet uit voor een eventueel Noorderlicht. Het is bewolkt helaas. Dus kijken we nog even wat tv op de iPad en zoeken dan onze bedjes op. Het was een heerlijke eerste volle dag hier in Lapland. Morgenavond de tweede excursie, met sneeuwscooters op zoek naar het Noorderlicht. Tot morgen maar weer!

• 13 Januari 2019 - 17:47

Haronsel:

he he, eindelijk krijg ik gelijk het is KOUD daar, maar ja jullie wouden niet luisteren.
    maar een scootertocht met -10 x +/- 25 km per uur = +/- -25 graden.
    maar goed dat jullie geen snor hebben anders ha je hem af kunnen breken.
    wel gaaf dat jullie de enigste waren, dan had je meer kans om elanden te spotten, maar zo te lezen helaas.
    onderweg wel goed op de sneeuwscooterbordjes gelet, want het mag niet overal he.

allen (ja dat beschrijf je natuurlijk niet) hoe ging het urineren met -25 en 12 lagen eroverheen, of hadden jullie er een zakje omheen gedaan, kon je het opslaan :) :) :)

morgenochtend op de skies ?? of is dat te link voor jullie.

nou ja, savonds lekker chillen dan maar he, hebben jullie toch iets leuk gedaan, daarna, laat me raden samen naar heel Holland bakt gekeken.

morgenavond op zoek naar het noorderlicht met sneeuwscooters ??? het zal wel weer aan mij liggen maar dat noorderlicht is boven je, heb je meer een heli-jet nodig, afijn we lezen het wel.

mannen geniet maar lekker verder he, met een beetje geluk morgen NOG kouder

• 13 Januari 2019 - 18:26

Tonny:

HOI JONGENS,

WAT EEN GEWELDIGE ERVARING OP DIE SNEEUWSCOOTER HÈ?

IK ZAG OP INSTAGRAM BIJ MARTIN AL EEN MOOIE FOTO ERVAN.

MET HET AANTREKKEN VAN AL DIE DIKKE KLEDING, ZIJN JULLIE

WEL EEN TIJDJE BEZIG.

MAAR NODIG IS HET ZEKER, GEZIEN DE TEMPERATUUR VER ONDER

NUL.

HEERLIJK DAT JULLIE 'S AVONDS LEKKER KUNNEN RELAXEN

IN HET ZWEMBAD OF DE SAUNA.

SLAAP LEKKER BOYS EN TOT MORGEN.

LIEVE GROETJES VAN TONNY. XXX

• 14 Januari 2019 - 04:16

Janie:

Nou ik ben blij dat alles goed is gegaan op de sneeuwscooter

eat een ervaring weer en vanavond weer

jullie genieten en dat is belangrijk

dikke kus xxx

• 14 Januari 2019 - 12:04

Stefan En Rebecca:

Wauw... klinkt allemaal als een geweldig avontuur!!
    Ik ga er vanuit dat er wel foto’s gemaakt zijn van jullie als Michelin poppetjes met helemaal dichtgesneeuwde ijs-snoetjes ;-) ??
    Nog wel even wat regelen met dat noorderlicht he, bijvoorbeeld op je verjaardag Jo, dat lijkt me wel passend!

Warme knuffels van ons!!

Verslag uit: Finland, Sirkka

Fins Lapland

Na onze vele mooie reizen hebben we nog steeds allebei wel een grote bucket list met wensen.

Als je dan wordt gevraagd door Martin wat voor speciaals je wilt hebben voor je 40e verjaardag, dan neem je maar gelijk het hoogst op je lijstje: LAPLAND!

Lapland... Ja en dan wil ik het ook nog eens in de winter omdat sleeën met een groep Husky's en een rendier over de sneeuw mij zo fantastisch lijkt. Nou moeten jullie weten dat Mart helemaal geen liefhebber is van sneeuw en kou en hij ook gelijk dacht van shit.... Nu eenmaal geboekt en nu onze activiteiten zijn geboekt, kan Mart ook niet wachten op deze speciale reis.

We zullen van zaterdag 12 januari tot en met zaterdag 19 januari 2019 naar Fins Lapland gaan, en wel naar het plaatsje Levi. Liggend boven de Poolcirkel en misschien wel bekend omdat afgelopen kerst All You Need is Love in deze plaats is geweest. Toen we de beelden zagen kregen we kriebels met de gedachten dat we daar eerdaags zelf zijn.

We gaan een aantal activiteiten doen met Lapland Safaris waaronder: Sneeuwscooter rijden, Husky Safari, Rendier Safari en eten in het Ijshotel. Tevens is het dorpje Levi gezellig en ligt het aan een piste, dus misschien waag ik wel een lesje skiën. Helaas zal Mart dat niet kunnen vanwege zijn knie. En als laatste is er natuurlijk ook nog eens een kans het noorderlicht te aanschouwen. Met een beetje (boel) geluk laat hij zich in de week een keer aan ons zien, maar dat wordt afwachten.

We hebben er weer super veel zin in!