Sneeuw, sneeuwscooteren en een stukje Noorderlicht - Reisverslag uit Sirkka, Finland van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Sneeuw, sneeuwscooteren en een stukje Noorderlicht - Reisverslag uit Sirkka, Finland van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Sneeuw, sneeuwscooteren en een stukje Noorderlicht

Door: Johan Wjkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

14 Januari 2019 | Finland, Sirkka

Maandag 14 januari 2019

We worden allebei heel moe wakker om 08.45 uur en ook niet helemaal fit. We douchen ons en doen weer de hele reutemeteut aan lagen aan, om rustig naar het ontbijt te gaan, maar tijdens het ontbijt voel ik dat ik niet goed wakker ben geworden. Dat gevoel dat alles langs je heen gaat. Vannacht heeft het trouwens gesneeuwd en ook nu sneeuwt het en er is een dun pakje bij gekomen en ook de bomen zitten weer wat voller sneeuw. We eten rustig ons ontbijt en tegen tienen lopen we terug naar onze kamer. We gaan vandaag na 11 uur weg omdat Nederlandse tijd 10.00 ( hier 11 uur ) de voorverkoop van Ajax tegen Real Madrid in de verkoop gaat. We drinken wat thee en nadat we onze tickets hebben besteld gaan we naar buiten toe waar het nog steeds sneeuwt. We gaan een ander gedeelte bekijken rondom Levi met weer bossen en een ander groot meer vol met sneeuw. Het voelt vandaag kouder aan dan gister. Ook is er door de nieuwe sneeuw en de sneeuw die nog steeds valt een nog wittere wereld die we zien. Heerlijk! Ook knispert debsneeuw onder onze schoenen. We lopen weer een flink stuk en op een gegeven moment stoppen we bij een boom met heel veel sneeuw erop. Als ik naar de boom loop kom ik zeker tot boven mijn knieën in de sneeuw. Ik schud keihard aan de boom en ik krijg een lawine aan sneeuw over me heen... Altijd al eens willen doen haha. Als we rond half twee toch wat moe en koud zijn zoeken we een lekker koffietentje ( café Soma ) op en drinken we koffie, warme choco met slagroom en wat lekkers erbij. Mart eet een Caramel Berliner bol en ik een Pudding bladerdeeg gebakje. Als we rustig zitten word ik weer niet echt lekker. We besluiten om naar de kamer te gaan. Onze excursie voor vanavond begint pas 19 uur en dan kunnen we nog even rustig aan doen. Als we binnen zijn ga ik meteen op bed liggen om even te slapen en Mart gaat naar de Spa om even te relaxen en van de warme baden te genieten. Als Mart rond 15.45 uur terug komt van lekker te hebben gerelaxed voel ik me niet lekker worden en heb het gevoel alsof ik moet kotsen. Ook heb ik de dunne. Ik denk toch iets verkeerd gegeten gister of zo. Om het een beetje netjes te houden voel ik me rond vieren al een stuk lekkerder als alles er van onderen en boven uit is gekomen. Wat kan dat op luchten... ik douche mezelf en Mart heeft slappe thee met sultanas klaar staan die ik rustig op eet. Tegen 17.15 uur zijn we weer helemaal aangekleed en zoeken we het eten op. Mart eet wat zalm en groenten en frietjes en ik een stukje brood en thee. De lucht van al het eten is niet fijn en een half uur later lopen we buiten richting Lapland Safari’s. We gaan er gewoon voor want vandaag hebben we dus de tweede excursie, tijdens Sneeuwscooteren in het donker op zoek naar het Noorderlicht. We krijgen weer onze pakken en schoenen en handschoenen en vandaag is er een grotere groep. 23 man, waarvan er 7 niet komen opdagen en de overige 16 zijn allemaal Nederlands. Voor velen is dit de eerste excursie en als we naar de scooters lopen krijgen we weer een uitgebreide uitleg. Niet dat we iets tegen groepen hebben hoor, maar er zitten altijd wel mensen bij die zo traag zijn. Zowel in lopen, rijden als in begrip. Nadat de twee gidsen het een paar keer hebben uitgelegd starten we de motoren en rijden we in colonne de donkere avond in. Af en toe stoppen we om te vragen hoe alles gaat. Als je naar achter kijkt is het wel gaaf hoor zo’n grote groep scooters achter elkaar aan. Wel is het kouder dan gisteren, wat we goed merken. Op een gegeven moment rijden we echt ver in de bossen en open stukken in the middle of nowhere als we helemaal wild worden... Noorderlicht iets boven de bomen. We zien ongeveer een half minuutje lang het Noorderlicht in vlaagjes groen naar beneden dansen. Zes kleine strookjes naast elkaar en daarna is het net zo snel weer weg, eerst de linker en dan als laatste het zesde strookje. Wowwwwww! Het was niet lang en een spectaculaire show maar we hebben iets gezien, te gek!!! We rijden verder naar het tussenpunt waar we in een soort van houten tipi aan het vuur kunnen zitten en wat kunnen drinken. Iedereen gaat naar binnen, behalve wij. We komen om het Noorderlicht te spotten en niet om wat te drinken. Als de rest na ongeveer 40 minuten weer naar buiten komt hebben we helaas niets meer gezien en starten we onze motoren om weer richting Levi te gaan. De terugreis zien we niets meer en is de rit terug erg koud. Heel koud. Rond 22 uur komen we weer aan bij Lapland Safari’s en leveren we de spullen in. We lopen terug naar het hotel en zijn super blij. We hebben gewoon een stukje van het Noordelicht gezien. Ook hebben we geprobeerd het te fotograferen maar dat is nog verdomde lastig en dat moest zo snel.
Voldaan na een enerverende dag en beide erg moe drinken we warme thee en schrijf ik nog dit stukje als we daarna onze bedjes opzoeken. Morgen een grote dag. De dag waarop ik 40 word en een droom van me in vervulling gaat, sleeën met husky’s. Laten we hopen dat we ons beter voelen, maar na vanavond slapen we in ieder geval met een ervaring rijker, en wat voor 1. WoW!

Tot morgen lieve allemaal, when I turn fourty...

Veel liefs,

Johan en Martin

• 14 Januari 2019 - 19:30

Haronsel:

nou ten eerste wel lullig als je jezelf niet lekker voelt op zo'n reis.
    maar gelukkig heb je alles kunnen lozen voor de excursie begon.

maar ja wat wil je ook met iedere dag rendierstoofpot uit de vriezer.

gelukkig was het vandaag weer wat kouder als gisteren, vriezen jullie tenen er al af, of hebben jullie ook vier paar schoenen over elkaar aan.

ja en ik het gisteren al voorspeld he, als je het noorderlicht wil zien moet in een heli-jet stappen en niet op een snowscooter.

op internet heb je superfoto's van het noorderlicht hoor beter dan de vier laatste druppels uit een Heineken fles.

nou hopen dat je je morgen weer wat beter voelt, en neem een paar rendierworsten mee voor die honden, hebben ze ook eens feest, ik hoop alleen niet dat ze te snel door de bocht heengaan, want ze stoppen echt niet als je eraf gevlogen bent.

hebben jullie nu al skies gehuurd of laten jullie dat afweten in een skioord, shame on you.

mannen morgen weer fit op en maak er weer wat moois van.

o ja nog gekeken naar smaakt naar meer, voetbalkaartjes kopen op je vakantie, stelletje a...….. yuppen.

• 14 Januari 2019 - 21:10

Tonny:

HIEPER DE PIEP.... HOERA!!

LIEVE JOHAN, VAN HARTE GEFELICITEERD

MET JE 40 STE VERJAARDAG.

HEEL VEEL GELUK EN GEZONDHEID TOEGEWENST.

IK HOOP DAT JE NOG VELE MOOIE VERRE REIZEN

SAMEN MET MARTIN MEE MAG MAKEN.

HOPELIJK VOELEN JULLIE JE VANDAAG WEER HELEMAAL FIT.

HET IS OOK WEL ONTZETTEND KOUD NATUURLIJK.

HEEL VEEL PLEZIER VANDAAG MET HET SLEEËN MET DE HUSKY'S.

SUPERTOF OM DIT OP JE VERJAARDAG TE MOGEN BELEVEN.

DIKKE VERJAARDAGSZOEN VAN TONNY. XXX

• 15 Januari 2019 - 04:20

Janie:

Zit ik net het verslag te lezen gaat me telefoon

whatsapp johan en martin met beeld dus heb hem live kunnen feliciteren geweldig

lieverds een hele fijne dag met de husky s

blij dat je weer opgeknapt bent

dikkr kus geniet van alles wat jullie doen xxxx

• 15 Januari 2019 - 10:17

Michiel Teunissen :

Hey J&M

Wat een begin zeg

• 15 Januari 2019 - 14:55

Stefan En Rebecca:

Hi boys,

Wat een toestand... ik hoop onwijs dat jullie je vandaag allebei weer beter hebben gevoeld!
    En wat een tegenstellingen, op dezelfde dag heel even het felbegeerde noorderlicht mogen zien... Wauw...
    Benieuwd naar jullie avonturen van vandaag, de grote dag waarop the big fourthy zich aandient voor jou Jo!! En de husky’s.... zal echt a dream come true zijn...

Tot het volgende verslag!

Dikke knuf

Verslag uit: Finland, Sirkka

Fins Lapland

Na onze vele mooie reizen hebben we nog steeds allebei wel een grote bucket list met wensen.

Als je dan wordt gevraagd door Martin wat voor speciaals je wilt hebben voor je 40e verjaardag, dan neem je maar gelijk het hoogst op je lijstje: LAPLAND!

Lapland... Ja en dan wil ik het ook nog eens in de winter omdat sleeën met een groep Husky's en een rendier over de sneeuw mij zo fantastisch lijkt. Nou moeten jullie weten dat Mart helemaal geen liefhebber is van sneeuw en kou en hij ook gelijk dacht van shit.... Nu eenmaal geboekt en nu onze activiteiten zijn geboekt, kan Mart ook niet wachten op deze speciale reis.

We zullen van zaterdag 12 januari tot en met zaterdag 19 januari 2019 naar Fins Lapland gaan, en wel naar het plaatsje Levi. Liggend boven de Poolcirkel en misschien wel bekend omdat afgelopen kerst All You Need is Love in deze plaats is geweest. Toen we de beelden zagen kregen we kriebels met de gedachten dat we daar eerdaags zelf zijn.

We gaan een aantal activiteiten doen met Lapland Safaris waaronder: Sneeuwscooter rijden, Husky Safari, Rendier Safari en eten in het Ijshotel. Tevens is het dorpje Levi gezellig en ligt het aan een piste, dus misschien waag ik wel een lesje skiën. Helaas zal Mart dat niet kunnen vanwege zijn knie. En als laatste is er natuurlijk ook nog eens een kans het noorderlicht te aanschouwen. Met een beetje (boel) geluk laat hij zich in de week een keer aan ons zien, maar dat wordt afwachten.

We hebben er weer super veel zin in!