Aurora Alarm en Rendier by Night - Reisverslag uit Sirkka, Finland van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Aurora Alarm en Rendier by Night - Reisverslag uit Sirkka, Finland van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Aurora Alarm en Rendier by Night

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

17 Januari 2019 | Finland, Sirkka

Als ik dit schrijf zijn we allebei al iets fitter en kunnen we weer iets ondernemen. Vandaag hadden we ook de hele dag nog niets op het programma en was het heerlijk weer. -20 en geen sneeuw die uit de lucht viel en zijn we even heerlijk wezen wandelen, maar ho ho even terug naar gisteren....!

Na onze rendieren tocht gisteren hebben we heerlijk rustig aan gedaan en veel gerust en geslapen. Rond 19.30 uur ben ik wakker en ga ik in de huiskamer wat internetten en tv kijken. Mart slaapt nog lekker door en ik besluit op de iPad de film De bende van Oss te kijken die op NPO wordt uitgezonden als in het midden van de film er een alarm afgaat op Martins telefoon. Een Aurora Borealis alarm! Oftewel het Noorderlicht alarm. Hij geeft aan dat er op dit moment 40% kans is op het Noorderlicht in Levi, Lapland. Ik kijk naar buiten en het sneeuwt nog. Sneeuw is bewolking dus hoe dan? Ik kijk de film verder af als er een tweede alarm gaat. 50% kans... weer kijk ik naar buiten en wordt ik een beetje nerveus, wat als? Als de film is afgelopen rond 23.15 uur geeft de app aan 55% en als ik naar buiten kijk is het gestopt met sneeuwen. Tussendoor heb ik Mart al ingelicht over het alarm en de kans op... maar Mart is te ziek om mee te gaan. Ik sta in dubio of ik zal gaan, want stel ik zie hem zonder Mart... maar misschien is dit wel het moment.... Ik kleed me aan en de spanning stijgt. Eenmaal aangekleed loop ik de vrieskou in en loop naar Immeljarvi. Dit is het grootste meer van Levi en daar heb je het minst last van het stadslicht. Noorderlicht kun je het beste zien met heldere hemel, als er dus sterren te zien zijn en het liefst in het pik donker. Nu heb je in een stad altijd last van kunst licht maar op het meer valt dat nog mee. Als ik er aan kom zie ik inderdaad veel sterren en een gedeelte van de lucht is onbewolkt. Ook staan er denk ik wel 200 mensen te kijken naar de lucht. Ik raak aan de praat met Engelsen en die zeggen dat er om 20.30 uur en 21.15 uur al twee sleeves zijn geweest. Het Noorderlicht is vaak zichtbaar in groene sleeves. Ook staan er wat Nederlanders waar ik wat mee klets. De app geeft nu zelfs 59% aan maar veel gebeurt er nog niet en het is echt koud! Gelukkig dik aangekleed is het 00.40 uur raak. Boven aan de hemel zie ik een eerste groene sleeve verschijnen. Eerst nog heel wazig die steeds sterker wordt. Wel hangt er nog iets van bewolking waardoor die niet heel fel wordt zoals je soms op foto’s ziet. De iPhone kan hem gelukkig wel fotograferen, de Canon niet. Die wil niets scherp stellen. Die moet speciaal ingesteld worden op goede instellingen met een lange sluitertijd. Toch maar een fotografielesje voor ons gaan regelen. Het groene licht laat zich goed zien en is na een paar minuten weer weg. Rond 01.15 uur laat een tweede sleeve zich zien. Niet aan het noorden maar iets meer naar rechts richting de piste van Levi. Deze is groter en groener. Ik geniet ervan en het is ongelooflijk om dit mee te maken, maar toch minder dan met Mart... Rond 01.30 uur is ie weg en gaan veel mensen weg. Ik wacht nog een kwartiertje maar dan is het ook genoeg. Het was wel een ervaring. Volgens een Nederlander is er morgen weer activiteit voorspelt. We hebben nu dan ook maar de Canon ingesteld met de juiste instellingen, dat wanneer hij zich weer laat zien... Koud stap ik in bed en Martin is super blij voor me. Het was niet het ideale plaatje maar Gelukkig hadden we hem ook al een keer samen gezien!

Donderdag 17 januari 2019

Geen wekker en we worden rond negen uur wakker. We hebben beide goed geslapen en de extra rust heeft in ieder geval goed gedaan. Wel nog wat slapjes doucht Mart zich en daarna ik en zoeken we rustig het ontbijt op. Ik kan al weer wat meer eten omdat voor mij het nu bijna drie dagen geleden is dat ik me beroerd voelde en Mart eet gewoon goed bruin brood met Jam, wat yoghurt en thee en Sinaasappelsap. Rustig weer energie opbouwen en zorgen dat alles erin blijft. Wat gelukkig lukt. Het is gestopt met sneeuwen na drie dagen sneeuwval en heel Levi zier er nu witter dan wit uit. We gaan nog even op bed liggen en maken dan een mooie wandeling door Levi. Wat een verschil ook in temperatuur met van de week. De -20 is nu gewoon standaard. We maken een paar prachtige foto’s en als rond 14.00 uur de zon weer naar beneden zakt zoeken we onze kamer op en gaan we nog even liggen. Vanavond gaan we namelijk weer op pad met Lapland Safari’s en staat er een Rendiertochtje op het programma waarbij we gaan zoeken naar het Noorderlicht. We hebben die al gedaan met sneeuwscooters afgelopen maandag, waarbij we al het Noorderlicht hadden gezien en je kon hem nog doen met Husky’s of met Rendieren. Wij hebben gekozen voor het rendier omdat we dan lekker samen in de slee kunnen zitten. De excursie is van 19.00 uur tot 21.30 uur. Rond 18.30 uur zijn we weer helemaal aangekleed (het blijft een gedoe hoor... In de zomer heb je een hekel aan insmeren, maar met wintersport is het in lagen aankleden een hele opgave hoor haha.) en lopen we weer naar Lapland Safari’s. Daar aankomend krijgen we weer de bekende rode pakken tegen de kou en rijden we met een groep van 13 mensen naar de Rendierenfarm. Een andere als gisteren. Het is er pikdonker en de rendieren staan al op ons te wachten. Na weer wat uitleg gaan we in de slee zitten en worden we even later door de donkere bossen geleid door Rudolph. Je hoort niets anders dan het lopen van de rendier in de sneeuw en het kraken van de slee. Het sneeuwt een beetje en is bewolkt dus het Noorderlicht zit er niet in. Als we na 40 minuten weer terug komen op de begin plek was het een mooie tocht en leek het ons ook erg mooi om deze overdag te doen omdat ie echt door de witte bossen ging. Als de rendieren zijn afgekoppeld gaan we de Kota in. Een Finse tent waarin het vuurtje weer lekker brand. We krijgen weer warme bessensap en de eigenaar van de rendieren verteld over zijn farm. Rond 21.00 uur zoeken we de bus weer op en rijden we terug naar Levi. Onze hele groep bestond trouwens weer uit Nederlanders. We stoppen bij Lapland Safari’s en leveren de warme pakken weer in en lopen terug naar onze kamer. We drinken nog wat thee, schrijven dit stukje en gaan dan proberen te slapen. Ik hoop van ganse harte dat het alarm vannacht weer afgaat, maar de voorspellingen zijn niet goed. Dan maar lekker dromen. Morgen alweer onze laatste volle dag.... nog 1 dag deze winter wondere wereld in ons opnemen....!

Veel liefs van ons!

  • 17 Januari 2019 - 18:37

    TONNY:

    HEY LIEVE JOHAN EN MARTIN,


    BLIJ OM TE LEZEN, DAT JULLIE JE ALLEBEI WEER WAT BETER VOELEN.

    JA, DAT LIJKT MIJ ZEKER EEN HELE OPGAVE OM AL DIE WARME, DIKKE PAKKEN

    AAN TE MOETEN DOEN.

    MAAR DAT HEBBEN JULLIE ER GRAAG VOOR OVER.


    HEERLIJK LIJKT MIJ DAT OM IN DIE SNEEUW TE KUNNEN LOPEN, LEKKER

    KNISPEREND GELUID.


    FIJN DAT JULLIE TOCH NOG EEN EXCURSIE IN DE RENDIERSLEE SAMEN KONDEN DOEN.


    IK WENS JULLIE NOG EEN HELE MOOIE VRIJDAG TOE IN "WINTER WONDERLAND".


    VEEL PLEZIER NOG JONGENS.


    KUS VAN TONNY. XXX






  • 17 Januari 2019 - 18:37

    TONNY:

    HEY LIEVE JOHAN EN MARTIN,


    BLIJ OM TE LEZEN, DAT JULLIE JE ALLEBEI WEER WAT BETER VOELEN.

    JA, DAT LIJKT MIJ ZEKER EEN HELE OPGAVE OM AL DIE WARME, DIKKE PAKKEN

    AAN TE MOETEN DOEN.

    MAAR DAT HEBBEN JULLIE ER GRAAG VOOR OVER.


    HEERLIJK LIJKT MIJ DAT OM IN DIE SNEEUW TE KUNNEN LOPEN, LEKKER

    KNISPEREND GELUID.


    FIJN DAT JULLIE TOCH NOG EEN EXCURSIE IN DE RENDIERSLEE SAMEN KONDEN DOEN.


    IK WENS JULLIE NOG EEN HELE MOOIE VRIJDAG TOE IN "WINTER WONDERLAND".


    VEEL PLEZIER NOG JONGENS.


    KUS VAN TONNY. XXX






  • 17 Januari 2019 - 18:59

    Haronsel:

    Niet fijn om te lezen dat Martin nog steeds in de lappenmand ligt, maar ja het kan ook haast niet anders in Lapland.

    Johan, Johan, wanneer leer je het nu HET BIER IS OP.

    maar ja, je hebt wel een nieuw record gebroken, ijspilaar in Lapland :):) :).
    met -20gr een uur buiten in de kou staan, d'r blijft niets van je over man, als je nodig moet kan je hem niet eens meer vinden.

    nou morgen nog een kans toch.

    alleen Johan je valt me toch wel een beetje tegen, nog steeds niet op die lange latten gestaan. valt me een beetje tegen van je.
    van Martin is het te begrijpen, zijn knie he (werkt altijd :):) :) ).

    nou morgen nog even genieten, en dan weer naar huis, waar jullie ontvangen gaan worden in de altijd warme armen van Tonny.

    of the record maar Tonny mag best wel eens naar een opticien, dan hoeven die grote letters niet meer, ze mist jullie zo erg dat ze zelfs al dubbel ziet door haar tranen heen.

    o ja Ger niet om het een of ander maar wat jij schrijft klopt niet echt he :
    17 januari 2019 02:31 | Door: Ger Stobbe
    Hallo vakantiegangers of laplandreizigers, zo te lezen gaat alles naar wens.


    mannen geniet nog die laatste dag en kom veilig thuis.

  • 18 Januari 2019 - 04:11

    Janie:

    Goedemorgen lieverds blij dat martin ook weer wat opgeknapt is

    jullie laatste volle dag vandaag ga er dubbel van genieten

    wat is het snel gegaan

    nog veel plezier dikke kus xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Sirkka

Fins Lapland

Na onze vele mooie reizen hebben we nog steeds allebei wel een grote bucket list met wensen.

Als je dan wordt gevraagd door Martin wat voor speciaals je wilt hebben voor je 40e verjaardag, dan neem je maar gelijk het hoogst op je lijstje: LAPLAND!

Lapland... Ja en dan wil ik het ook nog eens in de winter omdat sleeën met een groep Husky's en een rendier over de sneeuw mij zo fantastisch lijkt. Nou moeten jullie weten dat Mart helemaal geen liefhebber is van sneeuw en kou en hij ook gelijk dacht van shit.... Nu eenmaal geboekt en nu onze activiteiten zijn geboekt, kan Mart ook niet wachten op deze speciale reis.

We zullen van zaterdag 12 januari tot en met zaterdag 19 januari 2019 naar Fins Lapland gaan, en wel naar het plaatsje Levi. Liggend boven de Poolcirkel en misschien wel bekend omdat afgelopen kerst All You Need is Love in deze plaats is geweest. Toen we de beelden zagen kregen we kriebels met de gedachten dat we daar eerdaags zelf zijn.

We gaan een aantal activiteiten doen met Lapland Safaris waaronder: Sneeuwscooter rijden, Husky Safari, Rendier Safari en eten in het Ijshotel. Tevens is het dorpje Levi gezellig en ligt het aan een piste, dus misschien waag ik wel een lesje skiën. Helaas zal Mart dat niet kunnen vanwege zijn knie. En als laatste is er natuurlijk ook nog eens een kans het noorderlicht te aanschouwen. Met een beetje (boel) geluk laat hij zich in de week een keer aan ons zien, maar dat wordt afwachten.

We hebben er weer super veel zin in!

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2019

Het zit erop! Maar Lapland is top!

17 Januari 2019

Aurora Alarm en Rendier by Night

16 Januari 2019

Rendieren en even rust nemen

15 Januari 2019

Jarig zijn in Lapland is het einde!

14 Januari 2019

Sneeuw, sneeuwscooteren en een stukje Noorderlicht
Johan en Martin

We love to travel!! Reizen brengt iets in ons naar boven wat we niet kunnen beschrijven. het ontdekken van nieuwe plekken, mensen en gewoontes zal nooit wennen en elke plek is weer totaal anders, al zit er soms maar een paar kilometer verschil in. We willen graag veel van de wereld zien en van onze grote reizen houden wij via dit dagboek de mensen op de hoogte van onze belevenissen. Reis je gezellig mee?

Actief sinds 21 April 2010
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 233600

Voorgaande reizen:

09 Februari 2024 - 26 Februari 2024

Pura Vida Costa Rica

07 Juni 2023 - 30 Juni 2023

Japan "Land van de Rijzende Zon"

24 Juni 2022 - 16 Juli 2022

Muziekreis Amerika van Chicago naar Miami

12 Januari 2019 - 19 Januari 2019

Fins Lapland

22 Juni 2018 - 14 Juli 2018

Ijsland en Noord-West USA

20 Maart 2017 - 31 Maart 2017

India

08 September 2016 - 08 Oktober 2016

Australië Down Under!

24 Mei 2015 - 19 Juni 2015

Washington en West Usa

23 Mei 2014 - 09 Juni 2014

China

19 Augustus 2013 - 14 September 2013

Great Canada!

02 Juni 2012 - 26 Juni 2012

Zuid-Afrika

27 Mei 2011 - 18 Juni 2011

Cruise Caribbean en Zuidoost USA

08 Mei 2010 - 04 Juni 2010

Californië en West-USA

Landen bezocht: