Tortuguero National Park - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Tortuguero National Park - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Tortuguero National Park

Door: Johan en Martin

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

12 Februari 2024 | Costa Rica, Tortuguero

De eerste twee dagen Costa Rica zitten erop en ook het eerste Nationale Park en wat voor 1. Veel leesplezier!

Zaterdag 10 februari 2024

De eerste nacht in Costa Rica was voor mij met veel wakker worden en vroeg klaar wakker zijn, Mart heeft gelukkig wel best goed geslapen. De wekker gaat om 04:30 uur en we douchen onszelf helemaal wakker, nemen een bak koffie en thee en zoeken dan de lobby van het hotel op om uit te checken. We worden zoals gezegd om 05:30 uur opgehaald voor een 3 daagse excursie naar Tortuguero National Park, maar na die 3 dagen komen we terug in dit hotel dus laten we de koffers hier achter en hebben we voor die 3 dagen en 2 nachten onze rugzakken ingepakt met alles wat we nodig hebben. Het voelt alsof we op expeditie gaan.

Als we uitgecheckt zitten te wachten op het busje, komen we erachter dat ze de tijd hier ook best ruim nemen. We worden namelijk tegen zessen pas opgehaald. Ach, Pura Vida zullen we maar zeggen zoals ze dat hier ook overal op zeggen.

We rijden naar nog 4 hotels in San José en gaan dan echt richting Tortuguero. San José is wat we ervan gezien hebben en ook wat we in blogs hebben gelezen, niet echt een heel bijzondere en leuke stad, dus die gebruiken we enkel voor nog een nachtje na de excursie. De stad is wel erg groot.

Als we net San José uit zijn gereden, merk je gelijk dat alles groen word met bomen en planten en iets later rijden we Braulio Carillo National Park in. Dit park gaan wij dinsdag ook nog bezoeken als we met onze huurauto gaan starten. Het Braulio Carillo NP is voor de helft een nevelwoud en voor de andere helft een regenwoud. Dit kun je vooral zien aan de beplanting. Ook hebben we vandaag een prachtig zonnige dag en als we het park inrijden zien we zover als je kan kijken bergen met bomen, planten, varens en tussen die bergen allemaal mist. Een fantastisch gezicht, zo mooi. Er gaat 1 weg door het park die we helemaal afrijden. Aan beide kanten heb je enkel bomen en planten in alle soorten, maten en groentinten. Rond 9 uur stoppen we voor een ontbijt die bij de prijs inzit. We eten rijst met bonen en ei, wat normaal is hier. Het ontbijt is bij een restaurant van de touroperator waar we nu mee weg zijn en daar zijn ook veel andere mensen die er ontbijten. Vanaf die plek worden de busjes weer opnieuw ingedeeld en stappen we een half uur later in richting Tortuguero.

We zullen eerst ongeveer een 1,5 uur rijden naar La Pavona. Dit is een haventje vanwaar de boten gaan naar Tortuguero National Park. Dit park is trouwens alleen te bereiken met een boot of met een watervliegtuig. De meeste mensen en wij dus ook, komen met de boot. Op weg naar La Pavona stoppen we eerst bij de Del Monte bananen fabriek waar we zien hoe de bananen geoogst worden, gewassen, gestickerd en ingepakt worden. Erg leuk om te zien dat alles gewoon met de hand gedaan word en bijna niets met machines. Na deze stop, rijden we door en stoppen we nog 1 x om verse kokosnoten te kopen om die op te drinken en daarna rijden we in 1x door naar La Pavona. Ook zien we als we uitstappen een Neushoornkever, zowel een mannetje als een vrouwtje. Erg groot en mooi om te zien. Als we dachten dat we gisteren turbulentie hadden… de weg naar het haventje gaat over slechte wegen met grote gaten en stenen. En dat heel lang. We komen pas rond 11:30 uur aan en zoeken dan de bootjes op die ons naar de eindbestemming gaan brengen, Tortuguero National Park. Dit park betekent trouwens letterlijk plaats van de schildpadden. Tussen juli en oktober komen op het strand van Tortuguero duizenden reuzen schildpadden hun eieren leggen. Vandaar de naam Tortuguero.

Als we in de lange boten plaats hebben genomen, varen we we weg van La Pavona en of je nou links, rechts, achter je of voor je kijkt, je ziet water en langs het water enkel hoge bomen, planten en veel vogels en af en toe een schildpad. De vaartocht duurt ongeveer weer 1,5 uur en zo in de boot en het zonnetje is hè echt genieten van de tocht. Gelukkig hebben we wel een dak op de boot want het is strakblauwe lucht en ongeveer 30 graden… Af en toe minderen we vaart om wat vogels te bekijken, maar het grootste gedeelte varen we flink door. De wind door de haren en mooie uitzichten… Het is echt genieten en het is vreemd dat we eergisteren gewoon nog in Nederland waren en nu gewoon in de middle of nowhere door de kanalen van Tortuguero varen. Tegen 13:15 uur komen we aan in het dorpje en als we van de boot afkomen kom je gelijk in de kleine hoofdstraat van ongeveer 1 kilometer en die doet heel gezellig en een soort van Caribisch aan. Leuke winkeltjes en restaurantjes en een heel gemoedelijke sfeer en niet zo druk. We lopen naar onze slaapplaats van vannacht, Liahs Place. Een klein soort van Boutique Hotelletje met een prachtige kleine binnenplaats met een zwembad. De kamer stelt niet veel voor maar wat heb je hier meer nodig dan een bed en douche….

Hoewel het zwembad lonkt met het prachtige weer, rusten we even uit van de tocht om in Tortuguero te komen en rond 15:45 uur lopen we naar het strand vanwaar we een kleine dorp tour doen met een gids. Als we op het strand komen zien we in de bomen twee Buffons Ara’s zitten. Dit is de op twee na grootste van de 18 Arasoorten ter wereld.Na de tour door het dorpje, het strand en de hoofdstraat gaan we terug naar het hotel om ons rustig klaar te maken voor de Night Walk. Welke om 18:00 uur zal starten.

Via de hoofdstraat lopen we eerst naar het einde van het dorpje om een prachtige zonsondergang te zien en daarna lopen we naar Roots Tours voor de Night Walk. We krijgen laarzen aan en een goede zaklamp en dan is het tijd om in een stuk van het regenwoud in het donker te zoeken naar Wildlife. Dit vinden wij echt het leukste om te doen… Als het donker is, is het hier ook echt donker en we lopen tussen allemaal bomen en struiken en door de modder door de natuur en met een zaklamp zoekend naar dieren samen met onze gids Lili. Het was niet voor niets want we zien, een slang, spinnen, sprinkhanen, vlinders, een kolonie bladsnijmieren in actie en als grootste vangst vanavond een slapende luiaard hoog in de boom, een rood blauwe pijlgifkikker en de voor Costa Rica zo bekende Roodoogmakikker… wow! Na twee uur zoeken lopen we terug naar het dorpje en sluiten we af met wat eten bij Buddha Café aan het water. We eten lekker en hebben het over onze eerste dag Costa Rica die echt Super is begonnen. Je moet er wat voor over hebben om in Tortuguero te komen qua reizen, maar het is het tot nu toe helemaal waard. Wat een mooi afgelegen gebied in Costa Rica. Op naar morgen voor dag twee in Tortuguero…

Zondag 11 februari 2024

Al veel beter geslapen worden we wakker om ongeveer 04:45 uur. Dat is niet erg want de wekker zou een kwartier later toch gegaan zijn. Vandaag weer vroeg op want om 05:45 uur moeten we verzamelen voor een kanotocht van 3 uur door de wateren van het Tortuguero National Park. Het Nationale park is zo groot en slechts 1% is toegankelijk voor toeristen. Rond 05:30 lopen we weg van ons hotel en slechts 5 minuten later zijn we bij Roots Tours waar we eerst koffie en thee krijgen en dan om 06:00 uur in de kano’s stappen om weg te varen. Gelukkig zijn het kano’s met kleine motoren dus we hoeven niet zelf te paddelen. We zitten met 6 mensen in de kano en ook gids David. De andere mensen kennen we al want daar zijn we ook mee aangekomen hier.

Als we weg varen zien we gelijk twee toekans in de bomen zitten met prachtige gele snavels. Doordat ze hoog in bomen zitten kunnen we ze niet heel goed zien, maar we hebben met onze goede lens toch nog wat foto’s dichterbij gekregen en gewoon ook genoten van het gezicht. Ook hebben we een verrekijker en daar zagen we ze heel goed mee. We varen verder en zien veel vogels. Omdat het zo vroeg is, ontwaken veel dieren en hoor je veel dieren geluid maken. Vogels, kikkers en ook apen. Het geluid is echt fantastisch zo dobberend in de kano. En dan een uur later weten we ook waarom het regenwoud heet, want het begint een beetje te regenen. We krijgen gelukkig poncho’s en na ongeveer een half uur is de ergste regen weg.

Ondertussen zien we veel dieren, waaronder apen die in de bomen slingeren, nog meer verschillende vogels, een grote leguaan, een groene basilisk en ook een kaaiman die gewoon mee zwemt met de boot. Martin heeft daar trouwens een mooi filmpje van. Onze gids David is trouwens echt super goed. Hij heeft de ogen van een adelaar en ziet alles en weet heel veel over de dieren. We zien namelijk veel verschillende vogels waar hij van alles over weet en ook over veel planten.

De 3 uur op het water vliegen voorbij en we hebben daar echt van genoten. De rust, de natuur en de beesten…. Erg rustgevend. Als we weer terug komen bij Roots Tours zijn we een ervaring rijker en hebben we best trek gekregen. We lopen terug naar ons hotel en schuiven gelijk aan bij het ontbijt. De rijst met bonen, spiegeleieren en vers gegrilde banaan smaken zalig, helemaal na zo’n mooie ochtend. Na het ontbijt gaan we nog even liggen op onze bedden, maar om 10:45 uur moeten we alweer bij Roots Tours verzamelen voor een hike van 2 uur door het Nationale Park welke weer door gids Lili wordt gedaan, maar ook David loopt mee en later vooruit met een andere groep mensen.

Als we eenmaal op de Jaguar Trail lopen zien we gelijk een luiaard hoog in de bomen. Hij/zij slaapt want dat doen ze 20 uur per dag en heel goed zien we het niet, maar ze zitten er dus dat is een goed begin. De trail met Lili duurt ongeveer twee uur door de dichte jungle en wij besluiten om samen met Colinde (een Duits meisje uit de groep die alleen reist) door te lopen om de hele trail af te lopen en weer terug. Op het moment dat Lili weg was kregen we een nieuwe gids, namelijk een te lief klein zwart hondje die de hele weg met ons heeft meegelopen. We hebben hem tijdens het lopen maar Costa genoemd en willen hem eigenlijk meenemen… wat een lieverd. Als we rond 14:30 uur heen en weer de hele trail hebben gelopen zeggen we Colinde gedag en nemen we ook afscheid van Costa. We zijn verliefd… We zien weer heel wat dieren tijdens het lopen zoals dus de luiaard maar ook prachtige toekans ven dichterbij, 2 x een agoeti, 2 x een miereneter, slingerapen, brulapen, papegaaien, een hagedis en mooie grote blauwe vlinders. En de geluiden van de dieren die je hoort tijdens het lopen zijn niet te beschrijven.

Met moeie voeten en benen (inmiddels 10 kilometer gelopen) zoeken we een klein supermarktje op waar we wat te drinken en te snacken halen en via een ijsje lopen we naar ons hotel en gaan we de rest van de middag lekker genieten van de zon bij het zwembad van ons hotelletje. Zalig nagenieten van een heerlijke dag, al horen we wel dat Ajax verloren heeft maar dat kan ons nu even niet veel schelen. Want we zitten echt in een bubbel waar we ons niet uit laten halen, we genieten van alles en vooral van de prachtige natuur hier.

Tegen 18:00 uur gaan we op zoek naar een restaurant om een hapje te eten en eindigen uiteindelijk bij Restaurante El Nino waar ik een Shrimp burger eet en Mart een kipfilet met van alles erop en eraan. Na weer een heerlijke dag is het eten een mooie afsluiting en daarna lopen we nog een keer door de hoofdstraat en zoeken we onze kamer op. We zijn moe van de dag. Morgen verlaten we Tortuguero alweer om terug te reizen naar San José vanwaar onze roadtrip zal starten. The adventure goes on…

Veel liefs vanuit nu nog Tortuguero!

• 12 Februari 2024 - 07:49

Lindsey:

Wat klinkt het al geweldig! Alleen al die rust, geluiden en het zien van al het moois. Geniet ervan[e-1f970]

• 12 Februari 2024 - 08:07

De Camperaars:

Ook goeiemorgen, dat over die luiaards nou vooruit dan maar, dat zijn jullie niet.

Maarre de reis die jullie maken om ze te zien, pffft geef mijn portie maar aan fikkie, dat is geen vakantie maar een strafkamp, ik ga wel naar burgers zoo.

Maar weer even serieus, een Kaaiman of een alligator, das het verschil hé, kaaimannen zijn meestal niet zo gevaarlijk hé, je kunt ze ook als huisdier nemen [e-1f602], maar gaaf om ze te zien.

Verder gekeken bij een bananen plantage, ook gezien hoe ze die witte zakjes ertussen stoppen, of kregen jullie er een paar mee om in Nederland af te leveren.

Bonen als ontbijt [e-1f92e] geef mijn portie maar aan dat zwarte hondje, ik heb liever bacon en toast bij mijn ontbijtje.

Nou rust maar even uit en morgen hop weer op pad, veel plezier nog.

N.b. neem wel een pluutje [e-2614]️ mee.

• 12 Februari 2024 - 08:07

Ester Zonder H:

Costa[e-2764]️[e-2764]️ Ik heb ook een Costa, ze komt uit de Costa Brava :-))

• 12 Februari 2024 - 09:09

Marga:

Wat genieten jullie zo mooi om.jullie te kunnen volgen op deze manier blijf genieten jullie verdienen dit zo hoop dat er nog heel veel moois op jullie pad komt xxx

• 12 Februari 2024 - 12:58

Plony. :

Wow. Wat hebben jullie al veel gedaan en gezien. En lekker genieten van alles

• 12 Februari 2024 - 20:20

Stefan En Rebecca:

Wauw… ik heb tijdens het lezen even mijn ogen dicht gedaan en mij ingebeeld dat ik op een boot de zon zat op een boot in het regenwoud met de wind door mijn haren…. Het voelde fantastisch! Moet voor jou ook een hele sensatie zijn geweest Jo, die wind door je haren [e-1f609][e-1f643][e-1f61c]

En al die dieren die jullie in die korte tijd en gezien hebben, dat is wat jullie hadden gehoopt en het begint erg goed [e-1f60d]

Nu klaar voor de road trip, rijd voorzichtig en enjoy!!!

X

• 12 Februari 2024 - 20:22

Stefan En Rebecca:

Oh en ps: ik zou Costa alvast op de boot naar Almere zetten, komen jullie ongeveer tegelijk aan! [e-1f60d][e-1f60d]

• 12 Februari 2024 - 22:59

Willemien :

Hoi , wat hebben jullie al veel gedaan en gezien en weer mooi beschreven Johan .

Geniet van je verslag!

Deze reis is weer zo anders dan jullie reis naar Japan , hoop dat jullie net zulke mooie foto's maken.

Heel benieuwd naar het vervolg .

Heel veel plezier !

Groetjes.

• 13 Februari 2024 - 09:40

Janie:

Lieve schatten ik heb heerlijk net het verslag gelezen

I

En ben weer mee aan het genieten met jullie

Dikke kus janie

• 13 Februari 2024 - 16:55

Wim:

Heerlijk om te lezen dat jullie genieten!!! Ben nu al benieuwd naar de foto's :-)

Heel veel plezier nog XXX

• 13 Februari 2024 - 19:24

Ger:

Heren ( vooral Johan) , de verslagen zijn zo gedetailleerd dat we eigenlijk dank je wel moeten zeggen. Als ik de verhalen lees lijkt het net of ik er zelf bij ben! Ga vooral door zo.groetjes