A day in the Park en exploring Toronto! - Reisverslag uit Toronto, Canada van Johan en Martin - WaarBenJij.nu A day in the Park en exploring Toronto! - Reisverslag uit Toronto, Canada van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

A day in the Park en exploring Toronto!

Door: Johan en Martin

24 Augustus 2013 | Canada, Toronto

Howdie Ho,

Alweer drie dagen omgevlogen, hebben we Toronto onveilig gemaakt en hebben de stad goed leren kennen. Hieronder een update van onze belevenissen..

Woensdag 21 augustus 2013

Zonder wekker worden we rond 07.00 uur wakker. Allebei hebben we al veel beter geslapen dan de eerste nacht, maar het tijd ritme van thuis zit er natuurlijk nog een beetje in en dat merk je vooral met slapen. We douchen en rond 08.30 uur hebben we alles ingepakt en laten we Niagara Falls achter ons. Een hele dag Niagara is op zich genoeg om de grootste trekpleisters te zien en te doen, maar meerdere dagen hier zouden geen straf zijn! We vertrekken richting Toronto, de miljoenenstad. Ruim drie miljoen mensen leven en werken hier. Het is mooi weer en na iets meer dan een uur zien we de enorme skyline opdoemen. We merken dat we een grote stad naderen want het is erg druk op de snelweg en na een kleine file parkeren we de auto in een parkeergarage bij de Toronto Haven. We willen naar de Toronto Islands. Voor de stad Toronto liggen deze door bruggetjes aan elkaar verbonden drie eilandjes in Lake Ontario. We kopen tickets voor de Ferry die ons van de Toronto Harbour naar de Islands brengen. Zoals gezegd is het prachtig weer en dat merken we aan de rij om tickets te kopen. Mensen uit Toronto gaan zomers ook allemaal naar de Islands om te ontsnappen aan de drukte van de stad en te genieten van de rust. Op de eilandjes heb je een pretpark (Centreville) voor kinderen, meerdere stranden en picknick weides. Het is een soort groot park in het water. Rond 11.00 uur komen we aan met de Ferry op Centre Island. We lopen vanaf hier naar het noorden van de eilanden. Hier heb je de pier en hier kun je fietsen huren, iets wat we vooraf hadden uitgekozen. We nemen de heuse 2-quarterbike. Op deze fiets zit je naast elkaar te fietsen en heeft 1 bestuurder een rond stuurtje. Ook heeft ie vier wielen, zie het als een kleine trapauto. We huren de fiets voor een uur, dit moet genoeg zijn om de eilandjes rond te fietsen. Tijdens de rit hebben we echt een vakantie gevoel. Je fiets in mooi park, met mooi weer en prachtige uitzichten op Toronto. Na een uur trappen hebben we het meeste gezien en bezweet brengen we de fiets terug. We eten wat, lopen nog even de pier en the beaches over en rond 13.00 uur zoeken we de Ferry weer op die ons terug brengt naar de stad. Tijdens het varen kun je trouwens ook hele mooie foto's maken van de skyline en zie je de stad steeds dichterbij komen. We genieten van de overtocht en eenmaal aan kant zoeken we de CN-Tower op. Deze toren beheerst de skyline van de stad, en het is met 553 meter het op 1-na grootste gebouw in de wereld. Lopend naar de toren merken we dat er echt heel veel gebouwd wordt. Op de ferry vertelde een man al dat de hele stad in de verbouwing ligt. Aangekomen bij de toren en van onder hem bekijkend voel je je super klein. Zo naar bovend kijken is ie oneindig groot. We kopen de tickets waarmee we via een lift (gelukkig wel, want als je naar boven moet lopen ben je er morgen nog niet) naar de uitkijkplatforms worden gebracht. We hadden vooraf al gehoord dat Canada duur was, en dat merkten we meteen al, maar de tickets zijn volgens ons echt achterlijk duur. Inclusief Tax (wat overal nog bijkomt), mogen we 80 dollar betalen wat ongeveer 64 euro is. Het is dat we het uitzicht op de stad niet willen missen, maar dit is toch eigenlijk niet te betalen. Toch staan er rijen mensen om naar boven te mogen. K-chingggg... Ach beter te duur dan niet te koop zeggen ze toch? We lopen via allemaal info over de tower naar de lift en binnen 22 seconden brengt ie ons naar de uitkijkplatforms. Het is niet hoog, maar HOOOOG! We stappen uit en wat een uitzicht over deze grote stad, wow! Je kunt ook naar buiten en daar voel je de wind enorm. Dan heb je ook nog een ruimte waar je op een glazen vloer kunt lopen en onder je, zie je de grond beneden liggen. Het voelt toch vreemd om hier op te gaan staan. Sommige mensen stampen zelfs keihard.. Zou toch wat zijn als ie breekt hihi. Om trouwens rustig op de glazen grond te staan moet je bijna vechten, als mieren staan alle mensen erop. Madness! We lopen nog een keer een rondje en staan wat langer stil om naar beneden te kijken, naar de drukke wereld met alle auto's en mensen onder ons. Mooi om het zo te zien kronkelen. Na deze belevenis gaan we lopend door de stad. We hebben genoeg dagen om de bezienswaardigheden hier te bekijken. We zoeken eerst de Canadian Walk of Fame op. Hier liggen de sterren net als in Los Angeles met hun naam vereeuwigd op de grond in een tegel. Zo vinden we de namen van bijvoorbeeld Michael J. Fox, Jim Carrey, en natuurlijk Celine Dion. Dan bezoeken we de New en Old City Hall van Toronto en via een rust stop bij de Starbucks lopen we de stad weer door terug naar de auto. We rijden de stad uit maar het is 17.00 uur en spits. Een errug drukke spits. We willen een hotel zoeken dichtbij Etibicoke, een stadje op een kwartier rijden van Toronto. Hier bevind zich een Mall. Morgen hebben we namelijk een dagje shoppen gepland. We boeken een kamer bij het Toronto Plaza Hotel. Moe maar voldaan douchen we, rusten nog even en om 21.00 uur rijden we naar de steakhouse die we hadden zien liggen . Chop Steakhouse. Het ziet er prachtig uit en Mart eet een heerlijke New York steak en ik een beefburger. Echt zalig en de huisgemaakte friet zijn het einde, wow wat lekker! Moe, voldaan, vol gaan we naar het hotel en houden we het voor gezien. Het was een heerlijk lange dag. Morgen shoppen!!

Donderdag 22 augustus 2013

Vanacht een gebroken nacht en niet door het tijdsverschil, maar door de buren. Telkens als we wakker worden staat de tv aan en horen we ze praten. Om 05.00 uur kloppen we aan, maar niemand doet open. We bellen de receptie en die belt de buren. We horen ze opnemen en praten en de tv gaat uit, rust.... Denk je. Horen we de deur open gaan en kloppen ze een paar keer op onze deur en gauw gaan ze weer naar binnen. We besluiten niks te doen, heb je niets aan op je vakantie. Daarna is het gewwon heerlijk rustig. Waarschijnlijk waren ze op een gegeven moment in slaap gevallen met de tv aan en boos dat ze nu gewekt werden. Rond achten maken we gebruik van de Complimentary Breakfast en daarna frissen we ons op voor een nieuwe dag Toronto. Vaandaag is het Shop till we drop! Rond 09.30 uur komen we aan bij de Sherway Garden Mall. De winkels openen pas om 10.00 uur, maar de Mall is al open. We lopen alvast wat rond en alle winkels die wij zo leuk vinden in Amerika zitten hier ook met natuurlijk ook ons huismerk Abercrombie and Fitch.... Geen verassing dat we daar eerst naartoe gaan. Er is lekker veel sale. Het is hier een verademing om bij A&F te shoppen, alle rust en goed zichtbaar in tegenstelling tot de winkel in Amsterdam. Na 1,5 uur komen we naar buiten met twee broeken en een hoodietrui (happy...) voor Johan en een broek, een sweatpants voor Mart. Valt mee toch? Daarna lopen we de Mall lekker door, bezoeken nog wat winkels, eten heerlijk wat en Mart scoort nog wat bij Hollister. 13.00 uur vinden we het genoeg bij deze Mall en rijden we weer richting big city Toronto. We hadden vanmorgen via internet al een hotel geboekt in het centrum van de stad bij Knights Inn. We rijden de stad in en zoeken gelijk het hotel op dat ligt in het noorden van het centrum. Tijdens het rijden merken we al dat het niet de meest mooie buurt is. Aangekomen bij het hotel checken we in en kunnen we onze auto voor 15 dollar de hele dag en nacht parkeren naast het hotel. Het zijn alleen heel kleine plekken en het koste even wat zweet maar hij staat. Tijdens het in parkeren geeft de auto ook aan als je te dichtbij iets komt, nou de plek was zo klein alle toeters, bellen en alarmen bleven piepen... Blij dat ie staat, niets meer aan doen. We gaan naar de kamer en bij het openen van de deur vervangen we het woord kamer voor pashokje. Er staat een bed en een deur naar de kleine badkamer en er hangt een flatscreen en thats it. Het ziet er wel heel mooi, schoon en netjes uit en dat is voor ons het belangrijkste. Het is maar voor t slapen. We droppen de koffers en gaan dan lopend de stad in op weg naar het Eaton Centre. Dit is een grote Mall die onder de grond is gemaakt. Ruim vier verdiepingen groot! Tijdens het lopen zien we dat dit echt niet het meest leuke gedeelte van Toronto is. je kunt beter zeggen dat dit de zwerverwijk is met overal vieze zwervers en rare mensen, ach het hoort bij een big city, maar het is toch erg om te zien. Wat hebben we het dan toch allemaal goed toch? Voor de Mall is een heel gezellig plein, Yonge-Dundas Square wat enorm doet denken aan Times Square in New York, alleen dan natuurlijk kleiner. Met allemaal straatartiesten en kraampjes. Heel gezellig! We gaan de Mall naar binnen en waren de Malls in Amerika groot, deze doet er echt niets voor onder. Vanaf de bovenste verdieping ziet het er echt Huge uit! We lopen alle verdiepingen af, drinken wat, shoppen nog wat (ook hier hebben ze onze merken) en rond 17.00 uur hebben we geen voeten meer over. Toch besluiten we nog even (laat even maar weg) te lopen naar de Flatiron Building van Toronto. Daarna hebben we er even genoeg van en lopen we naar het hotel waar we om 18.30 uur aankomen. Voelt als een marathon als we op het bed ploffen. Even niksen, heerlijk! Zou bijna vergeten dat het vakantie heet haha. Mart vatte het goed samen. Toronto is een aparte Citytrip in onze vakantie. Ook treffen we het natuurlijk met het weer. Warm en zonnig, we doen alles op de slippertjes. Om 20.30 uur lopen we weer naar Eaton Centre en eten daar wat makkelijks. Ik KFC en Mart bij jimmy the Greek. Het leuke is dat ze hier een enorme foodhal hebben, met alle ketens bij elkaar met in het midden allemaal stoelen en tafels. Dus heb jij zin in dit, en ik in dat dan kan dat gewoon. Na het eten pakken we voor het eerst de metro richting de haven. We willen de CN-Tower by night zien. Weer boven de grond komend en lopend tussen alle verlichte wolkenkrabbers in het donker voel je je echt klein. We zien opeens de toren opdoemen en hij is echt super verlicht. Hij gaat van rood, naar geel, groen en dan de canadese vlagkleuren, de engelse. Echt mooi! Een dik uur later pakken we de metro terug naar Yonge-Dundas Square, waar het echt heel druk is. Savonds is het plein helemaal een kopie (of misschien andersom) van Time Square. Grote verlichte reclameborden en een plein vol straatartiesten en een straat vol kraampjes. Dit vinden wij echt super leuk! Rond elven vinden we het mooi geweest voor vandaag en lopen we naar ons hotel door de Ghetto. Het krioelt van de zwervers en we zien er zelfs twee proberen om een huis open te krijgen, niets zeggen en doorlopen. Aangekomen in het hotel gaan we naar onze paskamer om lekker te slapen. Het was een heerlijke relaxte dag waarin we het record van de Marathon hebben verbeterd en dat voelen onze benen. We vallen als een blok in slaap.

Vrijdag 23 augustus 2013

Alweer onze laatste dag van Toronto en de oostkant van Canada voor de boeg. De dagen vliegen nu al om, maar we genieten er goed van. Allebei goed geslapen in het pashokje, douchen we, nemen we het ontbijt met heerlijke wafels met stroop en rond 09.30 uur verlaten we Knights Inn en rijden we naar de haven om daar de auto de hele dag in de parkeergarage te zetten. Omgerekend ben je hier ongeveer 7 euro voor kwijt, dus dat is heel goed te doen. Het weer is het beste van de afgelopen dagen, geen wolkje aan de lucht en dat zou de hele dag zo blijven en met 28 graden is het volop zomer. We beginnen vandaag bij de haven om nog een beetje rond te lopen. Het is erg druk in de stad en dat komt omdat er vandaag het FanExpo is. Een beurs voor strip liefhebbers, computerspel aanhangers e.d. Sommige mensen lopen zelfs verkleed als hun 'held'. We nemen daarna de metro richting de Parlements gebouwen van Toronto. Deze liggen in het Queens Park. Dit kleine park in het midden van Toronto is lekker rustig en je ziet de Eekhoorns af en aan rennen om de nootjes van de grond te pakken. Leuk om even op een bankie naar te kijken in het warme zonnetje. We zijn trouwens allebei al goed gekleurd van het slenteren door de stad. Naast de Parlements gebouwen, heb je hier ook de mooie oude Universiteit en nog wat kerkjes. Alles ligt dan ook in Old Toronto in het noorden. Het volgende op ons lijstje wat we willen zien is Chinatown. Het is de 1 na grootste Chinatown in noord en zuid Amerika op die van San Francisco na. Aangekomen in de wijk is ook alles echt in het chinees. De winkels, restaurants en zelfs alle verkeersborden en straatbordjes. Je waant je bijna in China, 1 van de reizen die we volgend jaar waarschijnlijk willen gaan doen (Bejing). Dichtbij Chinatown heb je Kensington Market. In een lange straat verkopen de mensen vanuit hun huizen hun waren en alles is in een hippie stijl. Het sfeertje is echt geweldig en we genieten van het lopen door de gezellige wijk. Veel mooie graffiti's op de muren en leuke barretjes buiten op straat. Dit hebben we nog nergens eerder gezien. De tijd gaatsnel en rond 13.00 uur eten we bij de Subway met een heerlijke smoothie. Ik een banana/strawberry en Mart een Oreo Cookie. Had ik die ook maar genomen... Hmmm... Ach die komt nog wel. Daarna lopen we nog naar de tv stations van Toronto waar een auto uit de muur komt en dan hebben we alles wat we wilden zien in Toronto gehad. We weten natuurlijk dat ons aller Ajax speelt en dankzij Johan's broer Wim, hebben we een site waarop je de wedstrijd kunt zien met een stream. We gaan lekker bij de Starbucks zitten en kijken de wedstrijd op de ipad met een drankje. (Echte Fans!!) Kan het nog beter? De mensen zullen wel gedacht hebben wat een gekken, want Ajax kwam snel voor en we juichte natuurlijk een beetje, maar later kwamen ze zelfs een gratis Cookie brengen. De jongen had waarschijnlijk door dat Ajax de wedstrijd helemaal uit handen gaf en bij rust gewoon achterstond. Bij het bedanken voor de cookies, zei hij er nog bij No Worries Guys. Ajax speelde uiteindelijk gelijk en ach gelukkig hebben we vakantie, en houden we ons vast aan de jongen hahaha. Dat is wel lekker hier, je bent het ook zo weer vergeten. Dan zoeken we onze auto op. We moeten de auto vandaag voor 18.30 uur inleveren op de luchthaven en er is weer een aardige spits gaande. Beter te vroeg dan te laat inleveren, anders berekenen ze zo een extra dag. Na het voltanken leveren we hem ruim op tijd in. We slapen vandaag ook op de luchthaven in het Sheraton Hotel die we thuis al hadden geboekt. Morgen vertrekt ons vliegtuig al om 07.00 uur naar Calgary en dan hoeven we zo sochtends vroeg niet nog helemaal naar de luchthaven en zijn we er al. De kamer is prachtig en we besluiten nog wat te eten en dan nog lekker op de kamer uit te rusten en de route voor deel twee van de vakantie nog even door te nemen.

Zoals gezegd laten we morgen Oost Canada achter ons. We vonden het erg mooi, leuk en gezellig. De citytrip in een vakantie is goed bevallen en natuurlijk de magische Niagara Falls waren het einde. Let's go to the West of zoals de Petshop Boys al zongen, Go West!

Big Kiss en till soon!!

• 24 Augustus 2013 - 07:26

Janie:

Te gek om te lezen wat jullie allemaal beleven
    Ik geniet ervan
    Veel plezier nog tot de volgende aflevering
    dikke kussssssssss xxxx

• 24 Augustus 2013 - 13:27

Emily:

Oh, dat over die auto inparkeren, ik begrijp wat jullie bedoelen. Ik rij niet ofzo maar Raymond rijdt nu sinds z'n oude auto kapot ging in zo'n minivan (waar je een familie met aanhang en 5 honden in kwijt kunt, zo een) en het is best krap inparkeren in hun tuin dus elke keer duurt dat lang en ook de hele tijd dat gepiep piep piep PIEP PIEP. Zucht. Wat dat betreft is jullie mini thuis toch een stuk handiger, of niet?

• 24 Augustus 2013 - 17:28

Stefan En Rebecca:

Ik las vande week dat t slecht gaat met Abercrombie, maar dat is vast over nu jullie weer in de buurt zijn :-))
    En een oreo shake... Mmmmmm!!!

We wachten weer op t volgende verhaal!

Kus

• 24 Augustus 2013 - 19:26

Willemien :

Lieve jongens, ik geniet van jullie blog!!
    Johan je schrijftalent is nog steeds optimaal,erg leuk geschreven en zo uit gebreid.
    Veel afwisseling in jullie programma en de fotos erbij super.Kan me voorstellen dat jullie aan het eind van de dag doodop zijn.
    Geniet maar lekker!!
    xxx

• 24 Augustus 2013 - 23:48

Tonny Tolenaars:

HALLO JOHAN EN MARTIN,

WAT EEN WERELDSTAD IS TORONTO!
    JULLIE BELEVEN ZOVEEL IN EEN PAAR DAGEN, HET LIJKT WEL EEN WERKVAKANTIE.
    WAT JE SCHRIJFT JOHAN, LEEST ALS EEN SPANNEND BOEK, GEWELDIG.
    IK KIJK NU AL UIT NAAR HET VOLGENDE DEEL OVER CALCARY.
    BEN OOK NU AL BENIEUWD NAAR JULLIE UITGEBREIDE FOTOBOEK.
    VEEL PLEZIER EN TOT HET VOLGENDE VERSLAG.
    LIEFS TONNY.

• 25 Augustus 2013 - 21:03

DE HARONSEL BALLETJES:

Nou, dat wordt even bijpraten natuurlijk, maar eerst gaan jullie meteen emigreren. Want je reisoverzicht stopt in Vancouver en niet in Almere. Ach, Johan je weet het nooit, misschien dat Martin zijn douanier alsnog tegenkomt op de terugreis. Martin, niet wanhopen je weet het nooit.

Jullie gingen toch vliegen met air hopeloos, lekker goedkoop zeker, nou dat weet je nu dan, 8 uur lang Pakistaanse odeur en het was geen turbulentie hoor, maar gewoon loszittende vleugels, jullie mogen blij zijn dat je aangekomen bent. Hadden jullie onderweg nog wel een maaltijd, of was het enkel water met brood.

En dat die verhuurbedrijven er nog steeds intrappen met jullie he, goedkoop huren en duur eisen, dat jullie nog steeds niet op een zwarte lijst staan snap ik niet.
    Maar ja een auto met 4 extra plaatsen? Jullie gaan toch niet vertellen dat jullie daar geen gebruik van gemaakt hebben. Hetzij als snorder, hetzij voor andere doeleinden (waar ik nu nog niet over zal uitwijden).

Johan, mocht je nog een extra lesje inparkeren nodig hebben, www.carnuverkeersschool.nl van alle markten thuis en niet duur.

Maar als ik het zo hoor, waren jullie minder geld kwijt geweest met het openbaar vervoer.
    Goed verder met de reis dan maar he, Niagara Falls, het einde he, helemaal mee eens, maar ik dacht dat jullie alles zouden doen, nou je kon ook nog in een eikenhouten ton jezelf naar beneden laten stuiteren hoor, leek mij wel wat voor Johan, in navolging op zijn bungi jumping. Het enige probleem dan is dat je niet weet of je het overleeft, maar als dat lukt heb je wel een bonus, een paar weken extra bij de Canadian police force (maar ja, dan wordt Martin natuurlijk weer jaloers dus laat dat ook maar).

Avonds lek gestoken door de muggen, ach wat zielig nou, wij waren vier weken en 6500 km lang in muggenland Noorwegen, zeggen en schrijven EEN mug, ja Johan ieder krijgt wat hij toekomt he.

80 euro om effe met de lift te mogen? Kom een dagje naar Amsterdam mag je 20 keer bij mij met de lift omhoog, voor niets, heb je ook 600 meter stijgen afgelegd. Ik had wel een diaatje gekocht.

Fietsen door een parkie op een fiets voor gehandicapten, vonden jullie niet dat er veel vrolijke Canadezen op de weg waren? Ze dachten natuurlijk allemaal wat een m……n.

En dan nog dat slaapgedrag van jullie, echte toeristen he, we hebben uitgeslapen, en stonden al om 8 uur buiten. Wil ik wel eens weten hoe vroeg jullie buiten staan als je niet uitslaapt, ik eb een stille hint voor jullie, overal op de wereld wordt een toerist niet voor 10 uur verwacht hoor
    Ajax gaan zitten kijken in canada, geen wonder dat ze daar medelijden met jullie kregen en free cookies kwamen brengen.

Zo nou ik ben geloof ik nu wel een beetje bij met jullie verhalen, he jongens gedraag je een beetje aan die andere kant en kijk uit voor de grizzly beertjes enne geniet nog met volle teugen daar he, ik ga morgen wel weer wat klussen.

Groetjes Roeland en Hans.

Maarre als jullie daar toch internet hebben, kan je toch ook super11 bijhouden (geintje)