Big Boedha, HotPot en Guilin - Reisverslag uit Guilin, China van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Big Boedha, HotPot en Guilin - Reisverslag uit Guilin, China van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Big Boedha, HotPot en Guilin

Door: Johan en Martin

27 Mei 2014 | China, Guilin

Chengdu hebben we gedag gezegd en inmiddels zijn we veilig geland en aangekomen in Guilin, waar we een warm welkom kregen.

26 mei 2014

Wat nou vakantie.... Ook vandaag gaat de wekker al om 06.25 uur. Vandaag een drukke dag voor de boeg met veel reizen. Eerst frissen we ons weer op en maken dan weer gebruik van het ontbijt. Je moest eens zien wat je allemaal kan kiezen voor ontbijt, maar daar zijn onze europese magen in de ochtend echt niet voor gemaakt. Hierna pakken we de spullen en rond 08.00 uur komt Michael ons weer ophalen. We moeten ongeveer twee uur rijden, maar het is maandagmorgen dus komen we in een file. Chengdu is de hoofdstad van de provincie Sichuan en telt meer dan 13 miljoen inwoners, dan kun je vast wel bedenken hoe druk de ochtend file is. Onze chauffeur is wel heel bijdehand en gooit zich overal voor en tussen, in ons Nederland rijden we echt super netjes vergeleken hier. De eerste stop is na iets meer dan een uur bij Tenfu Tea Garden. Dit is een theeplantage waar we een kijkje mogen nemen en thee kunnen proeven. Helaas zijn zo vroeg nog geen plukkers aan de gang, maar als het goed is gaan we over een paar dagen dat zeker zien. We rijden door richting Leshan. Deze stad is de tweede stad na Chengdu in Sichuan met drie miljoen inwoners. In deze plaats ligt de Dafo, wat grote Boedha betekend. Deze grote Boedha is de grootste uitgehakte boedha ter wereld en is 71 meter hoog. De Boedha is uitgehakt in de heuvel Lingyun die we eerst moeten beklimmen. Door 333 grote, hoge treden te beklimmen kom je helemaal boven bij zijn hoofd. Onderweg hoor je iedereen puffen, kreunen en natuurlijk gorgelen en spugen. Nou, Spooky je had gelijk hoor. Als ze hier spugen, en dat doen ze veel (zelfs onze chauffeur in de auto geregeld), dan halen ze eerst hun neus helemaal op, maar dan is het net alsof ze hun hersenen helemaal opsnuiven, zo hard. Hierna spugen ze alles uit. Lekker he! Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik gewoon lekker meedoe hoor, en volgens mij win ik van ze. Ik ben verkouden en ik haal ook gewoon lekker mijn neus op, snuif m'n hersenen op en spuug lekker zo'n groene grote rakker op de grond... En niemand die opkijkt behalve Mart haha. Voordat we bovenaan het hoofd van de Boedha komen, komen we eerst langs prachtige tempels, waar veel mensen wierook aansteken, en kaarsen en hele olielampen, erg mooi! En dan komen we boven aan bij het hoofd met enorme oren van de Boedha. Hij oogt zo groot! Het is de bedoeling dat we met een trap aan de zijkant naar beneden gaan, maar we zijn natuurlijk niet de enige, dus met heel veel chinezen dalen we in een half uur af naar de voeten van de Boedha die acht meter lang zijn. Zo aan de voet merk je pas hoe hoog deze Boedha is. Echt mooi! We maken wat foto's en moeten dan weer naar boven via de andere kant van de heuvel. Een klim van jewelste, en bezweet en hijgend komen we boven. Het weer is trouwens best goed. Bewolkt maar warm. Hierna moeten we weer helemaal de Lingyun heuvel aflopen en lopen we naar de veerboten. We gaan nu de Boedha vanaf een boot bekijken, omdat je dan een totaal overzicht hebt van de hele heuvel. Eenmaal aan boord bekijken we even snel een paar foto's en zien we 1 foto van de Boedha, maar met een halve Boedha erdoorheen. Heel vreemd en Michael raakt daar helemaal van slag van. We moeten hem mailen en hij vind het zo mysterieus dat hij het gaat uitzoeken. Hij houdt er ook niet over op de hele dag. Vanaf het water zien we weer de heuvel dichterbij komen en weer zien we hoe groot de Boedha eigenlijk is. We maken weer wat foto's, al is dat erg lastig met veel chinezen die echt overal voor gaan staan en tussen gaan staan... Ja Rebec, hier dus ook... Niets voor ons dat soort mensen toch? Hihi. Ook hoeven we hier weer niet mee te doen met Peking Express hoor, we worden nooit meegenomen hahaha. Eenmaal terug aan wal gaan we lunchen, al hebben we niet veel trek. Onderweg hadden we een zakje drop en die hebben vooral Michael en de chauffeur luid smakkend opgegeten. Na een ommelet en rijst met lekker vlees gaan we richting de heilige boedhistische berg Emei Shan. Deze berg met een top van 3099 meter, heeft veel tempels vooral geweid aan de Boedha Puxian, die al rijdend op een olifant met zes slagtanden de berg zou hebben bestegen. Wij bezoeken de tempels Baoguo en Fuhuo aan de voet van de berg. Grote tempels die je meenemen naar de oude tijd. Je waant je in alle rust en in het verleden. Ook veel monniken die in de tempels wonen. Na deze twee tempels zijn we blij dat we weer terug gaan. Niet rot bedoeld, en prachtig om te zien, maar na drie tempels met heel veel mooie Boedha's vinden we het wel genoeg. Onze gids is trouwens zeer gelovig en gelooft in Boedha. Hij bid ook bij een paar Boedha's en raakt daar helemaal ontroerd van. We gaan terug naar Chengdu, wat nog 2,5 uur rijden is. Er is om 18.00 uur een tafel voor ons gereserveerd in een echt HotPot restaurant, en nee Hans en Roel, hier mogen niet alleen hete lesbiennes naar binnen, ook wij.... Iets na zessen komen we aan en staat er een hele stoet obers ons op te wachten. Het weer in Chengdu is trouwens prachtig geworden met een heuse blauwe lucht. We gaan zitten aan tafel en krijgen allemaal soorten vlees, vis, garnalen, groentes op tafel. Voor ons staat een pannetje waar ze een soort gekookte bouillon in doen en dat moet je zelf zo pittig als je wil maken. Daarna ga je je eigen saus samenstellen met lekker veel knoflook en andere kruiden en dan kunnen we HotPotten. Zie het als fonduen bij ons, maar dan met stokjes. Je gooit gewoon je vlees of iets anders in het pannetje, kookt het en eet het samen met je rijst op. Heel leuk om te doen en het restaurant zit lekker vol, gezellig! Na een kleine twee uur zijn we klaar en worden we terug gebracht naar ons hotel. Erg moe en voldaan zoeken we onze kamer op en douchen we de drukke dag van ons af. We kijken nog ff een film op HBO en gaan dan slapen. Morgen laatste dag Chengdu en dan vliegen we in de avond naar Guilin in het zuiden van China. Op naar een nieuw hoofdstuk, wat gaat het weer snel!

27 mei 2014

Eindelijk geen wekker worden we rond 08.45 uur wakker. De ochtend kunnen we heel rustig aan doen. We zouden aanvankelijk om 11.20 uur vliegen, maar op de dag van vertrek in Nederland hoorde we dat de vlucht naar Guilin was geannuleerd en dat deze was verplaatst naar 20.25 uur. Hierdoor hebben we wat tijd extra in Chengdu. We worden pas om 14 uur opgehaald door Michael. Eerst rustig wakker worden, douchen en ontbijten en nog even wat geld pinnen. 100 Chinese Yuan is ongeveer 12 euro. We pinnen 2000 Yuan, voor de aankomende dagen. Rond tweeen staat Michael ons al op te wachten en na het uitchecken gooien we de koffers achterin en rijden we naar het stadspark Wangjianglou. Dit zouden we op de eerste dag doen, maar doordat het toen niet al te best weer was hadden we die verplaatst naar vanmiddag. We stappen de toegangspoort door het park in en het is meteen een andere wereld. Rust in een park vol met bamboe. In dit park kun je het gewone leven een beetje meemaken en er staan hier veel theehuizen. Bij elk theehuis zitten (vooral oudere) mensen aan tafeltjes spelletjes te spelen en vooral het spel Mahjong, al spelen ze dat hier heel anders dan bij ons. Hier zijn het hele grote, dikke dominostenen en ze leggen ze niet op elkaar, maar het is net een soort mix van memory en rummikub zoals het hier gaat. Er staan trouwens niet een paar tafeltjes door het hele park, maar echt honderden. Wij nemen samen met Michael ook onze intrek aan een tafeltje en krijgen thee en lekkere Chengdu nootjes. We krijgen uitleg hoe je thee drinkt hier en ook het spel wordt uitgelegd. Hierna gaan Mart en ik het park samen verkennen, terwijl Michael lekker zijn thee blijft drinken en met z'n mobiel speelt, lees verslaafd! In het park staan dus veel theehuizen, die echt op z'n chinees gebouwd zijn, met mooie puntdaken en rode lampionnen, prachtig. Ook het park is mooi en netjes. Overal hoor je muziek of mensen zingen en zoals eerder vermeld heel veel bamboe. Op een stuk in het park staan mensen te dansen en een soort oefeningen te doen, Tai Chi. Op een ander stuk spelen mensen met meerdere tollen of dansen ze met grote sjalen op muziek. Als we applaudiseren doen ze heel verlegen en buigen ze en zeggen vaak XieXie (dank je wel, spreek uit als SjehSjeh). Het park heeft echt iets rustigs wat we wel prettig vinden. Eenmaal weer terug bij Michael verteld ie dat vooral oudere mensen hier komen om te socialicen. Wel word elke spelletje om geld gespeeld. Ook verteld ie dat hij hier als kind al kwam. Voordat we het weten is het al tegen vijven en moeten we alweer richting de auto, op weg naar de luchthaven. Onze chauffeur propt zich zoals gewoonlijk weer overal tussen en schiet overal tussendoor, soms echt doodeng. Als ze hier trouwens geen toeter hebben gaan ze niet rijden, ze toeteren overal om. Aangekomen bij de luchthaven helpt Michael ons inchecken en dan zeggen we onze gids en chauffeur gedag. Zijn letterlijke woorden waren I'm gonna miss you two. We zeggen gedag en gaan dan nog even wat eten. Na het eten moet Mart naar het toilet. Hij moet de grote boodschap doen en als ie eenmaal op z'n hurken boven het toilet gehurkt hangt merkt ie dat er helemaal geen wc papier aanwezig is. Oeps wat nu...? Wachten tot er niemand is en dan broek ff omhoog. Hier hangt het papier dus voordat je de wc naar binnen gaat. Gelukkig hoeft ie dus alleen de deur te openen en het papier te pakken. Geloof me ik had het zo graag willen zien hahaha. Hierna gaan we door de douane en zoeken we Gate 172 op voor vlucht CA4323 met Air China naar Guilin. Rond 20.00 uur boarden we en precies op tijd stijgt het vliegtuig op. Na iets minder dan anderhalf uur landden we alweer op Guilin na een heel goede vlucht. We pakken de kofffers van de band en omdat we binnen China vliegen is er ook geen douane. Wanneer we naar buiten lopen staat er een jonge jongen met een bordje 333Travel. Onze gids die ons in perfect Engels welkom heet. Hij begeleid ons naar de auto waar ook een jonge chauffeur staat te wachten en helpt inladen. In de auto heet de gids ons weer welkom en verteld dat hij Yang Tse Ji heet, maar zijn engelse naam is Marco, met als achternaam Polo... :). Waar onze eerste gids Michael heel stil was en ons heel veel zelf liet doen, praat deze gids ons helemaal bij over Guilin, wie hij is en wat we gaan doen, stap voor stap, zo hoort het! Na 40 minuten komen we aan in Guilin bij ons hotel, Guilin Bravo Hotel. Zo rijdend door de straten is het heel anders dan Chengdu. Hier is alles laagbouw, kleinschalig en de straatjes zien er gezellig uit. Omdat het al donker is kunnen we de omgeving nog niet goed zien, maar Guilin ligt midden in de Karst gebergte, wat prachtig schijnt te zijn. In het hotel checkt Marco ons in, brengt ons helemaal naar de kamer en wenst ons een prettige nacht en we krijgen van het hotel nog een welkomst drankje. We voelens ons gelijk thuis en dit belooft hopelijk veel voor de komende dagen in deze streek. We hopen dat het weer goed is, want in deze tijd van het jaar regent het hier aldoor en volgens de weer-app was dat de hele week zo, dus duim even voor ons mee. Voor nu vinden we het weer genoeg, het is 00.05 uur en we zijn best moe. Morgen gaan we richting het berg dorpje Ping An midden tussen de rijstterassen in de hoge bergen, we kunnen nu al niet wachten!!

Hopelijk hebben we komende tijd WiFi en anders mogen jullie er gewoon vanuit gaan dat we hier verder genieten van China en zijn vele gezichten. Afwachten welk gezicht het zuiden laat zien...

Tot snel en veel liefs,

• 27 Mei 2014 - 19:00

Janie:

Nou ik is weer wat met met jullie

Bah Johan je hoeft je niet helemaal aan te passen met dat spugen

hahaha

En dan Martin natuurlijk heb die eindelijk goed gemikt heeft die nx om af te vegen

Hahahaha

Geniet verder lievers dikke kus xxxxx

• 27 Mei 2014 - 19:02

Tonny Tolenaars:

LIEVE JOHAN EN MARTIN,

WAT HEBBEN JULLIE AL VEEL GEZIEN IN DIE PAAR DAGEN.

DE UITGEHAKTE BOEDDHA VAN 71 METER HOOG, HAD IK ALS GROTE BOEDDHA LIEFHEBBER,

GRAAG WILLEN ZIEN. WAT EEN ENORM BEELD, ECHT GEWELDIG!!

IK HOOP DAT JULLIE DE KOMENDE TIJD OVER WIFI KUNNEN BESCHIKKEN, WANT IK VERLANG

NAAR JULLIE VOLGEND VERSLAG.

VEEL PLEZIER WEER DE KOMENDE DAGEN, HOPELIJK MET NIET TEVEEL REGEN.

LIEVE GROETEN VAN TONNY.

• 27 Mei 2014 - 19:08

Josee:

wat kan je toch geweldig schrijven ik lees het alsof ik erzelf ben wacht op jullie volgend verhaal dank

• 27 Mei 2014 - 19:52

Halonsel:

Nou, Nou, een hele dag nodig om boeddha te zien. kijk wel op internet wordt ik er niet zo moe van.
    (trouwens even gauw gedaan, maar van een afstand lijkt het net of hij zit te {oeps niemand beledigen})
    maar deze"Tian Tan Buddha" is groter hoor.
    en daarvoor, naar een theeplantage, zonder thee, toch wel een glaasje water genomen dan ?
    arme chinezen verslaafd aan drop maken, kijken jullie wel uit voor je het weet komen ze allemaal hierheen. maar ja, al met al een verloren dag lijkt mij, en Johan wil je niet alle lol bij mij weghalen, maar ja vooruit dan maar twee Hollandse flikkers mogen wel op viste bij de hete potten (zo die is eruit)

Filmpie kijken op hbo, toch wel met Chinese ondertiteling hoop ik, voor jullie taallessen.
    nou de volgende dag eindelijk een koppie thee gedronken, Earl gray neem ik aan, wel ik heb goed nieuws voor jullie kan je gewoon hier in het vondelpark ook doen hoor, krijg je er een gratis wietgeurtje bij, hebben ze daar niet toch.
    verder worden jullie toch ook een dagje ouder he, gezellie slenteren door het park, dat doe je toch pas als je gepensioneerd bent, wij wel in ieder geval.
    tussendoor zeker wel even in de winkels gekeken of je niet toevallig een echte Chinese i Phone 6 kon vinden. dat zie ik jullie nou doen.

Johan je weet nu toch zo langzamerhand wel dat Martin er een hobby op na houdt om in zijn blootje op het vliegveld te staan, zeker douane in de buurt, of keek hij daar overheen.

ok, nieuwe stad nieuwe kansen, ik kan haast niet wachten om jullie weer van opbeurde tips te voorzien, jongens geniet lekker verder, het maakt niet uit wat ze zeggen, je spuugt er gewoon op

• 27 Mei 2014 - 20:05

Arinka:

Ha ha , you make my day...
    Heerlijk verhaal , zo reizen we mee!

• 27 Mei 2014 - 21:07

Cyrina:

Leuk om jullie verhalen als vanouds te lezen. Ik ben wel nieuwsgierig naar die foto van de Boedha met een halve Boedha doorheen! Had dit nog een betekenis? Ik hoor het wel als jullie terug zijn. Veel reisplezier!!

Audrey:

Hahaha wat een drukke schema's!! Super leuk weer om te lezen! En wat doen jullie veel!! Lekker genieten en veel plezier daar!!
    Kus uit nederland

• 07 Juni 2014 - 19:25

Emily:

Haha, Hotpot die kan ik ook voor Marleen en Willemien gebruiken. Nog niet eens aan gedacht. Stom he.
    Maar smerig he dat gesnuit en gespuug van die mensen. Zo goor, maarja, when in rome... Ik wil zelf ook graag nog een keer naar Sichuan, dat is de volgende missie van Raymond en mij. Haha. Ik vond zelf de stad Guilin niet zo mooi, zijn jullie ook naar die rots geweest die op een olifant lijkt?