Alweer twee dagen om... - Reisverslag uit Hafnarfjörður, IJsland van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Alweer twee dagen om... - Reisverslag uit Hafnarfjörður, IJsland van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Alweer twee dagen om...

Door: Johan Wijkstra

26 Juni 2018 | IJsland, Hafnarfjörður

Alweer twee dagen om op IJsland. Reizen jullie weer even mee?

Maandag 25 juni 2018

Als ik dit schrijf liggen we uitgeteld en rozig op ons bed, het was een lange, drukke en mooie dag. Lets start at the begin...
We worden allebei vroeg wakker in onze guesthouse kamer. Het waait keihard buiten en ook de gordijnen zijn niet verduisterend, dus met het 24 uur licht en de wind op de ramen zijn we ver voor de wekker van 06.30 uur wakker. In dit guesthouse verbleven nog een aantal mensen, maar die hebben we gelukkig niet gehoord. We ontbijten wat yoghurt, melk en een sultana en zoeken dan de douche weer op om schoon en fris aan de dag te beginnen. We willen vandaag vroeg vertrekken voor de lange rit terug richting Reykjavik. Het is zo’n 450 kilometer en dan nog wat stopmomenten en bezienswaardigheden niet mee gerekend. Omdat we maar 5 hele dagen hebben in IJsland konden we niet de hele ring road doen, en daarbij opgeteld dat we alles wat we wilden zien, allemaal in het zuiden en westen ligt. We stappen om 07.15 uur de auto in en alle gel die we in ons haren hadden gedaan is door de harde wind er gelijk weer uit. Weliswaar is het droog, dat scheelt alweer. We rijden Hofn uit en de reden dat we hier wilden zijn, is perfect gelukt met Vestrahorn en Stokksnes. We rijden dus dezelfde weg terug als heen en het uitzicht blijft prachtig, en vanuit de andere richting zie je weer veel andere dingen. Omdat we gisteren natuurlijk een top dag hadden met alle bezienswaardigheden, hoeven we daar allemaal niet meer te stoppen. Maar alle gletsjers, bergen en meren blijven super mooi. Toch stoppen we nog een keer bij Fjallsarlon. Hoewel er iets meer bewolking is als gister, hangt er nu een prachtige regenboog om het meer en de gletsjer. Het waait trouwens zo hard, dat we niet eens de deur van de auto open kregen. Ook het lopen naar Fjallsarlon gaat lastig. Als we toch weer voor het meer staan, blijven de ijsbergen (waarvan het grootste gedeelte trouwens onder het water ligt) adembenemend. Als Antarctica er zo uit ziet, willen we daar zeker naartoe. Eenmaal terug in de auto rijden we door richting Kirkjubaejarklaustur, waar we gisteren hebben overnacht. Daar bekijken we nog Dverghamrar. Dit zijn rotsformaties die basaltzuilen worden genoemd. Een mooi gezicht met op de achtergrond Foss A Sidu. We tanken de auto weer vol in het dorpje, eten een chocolade croissant met wat drinken en tuffen dan weer verder richting Vik. De heen weg hebben we deze weg in de regen afgelegd, nu is het droog en zien we eindelijk wat van de bijzondere omgeving. Helaas slaat het weer bij Vik totaal om in nood regen en alsof de duvel ermee speelt hebben we bij de bezienswaardigheden die we eerder niet echt konden doen door de regen, nu hetzelfde. Toch laten we ons niet kennen en gaan we toch alles bekijken. We starten in het kleine dorpje Vik en bekijken daar het kerkje op de berg. Hierna rijden we door naar Reynifjara Strand. Dit strand wordt ook wel Black Beach genoemd, vanwege de zwarte kiezels en zand. Ook staan hier grote basalten kolommen en zijn er meerdere grote grotten. In zee staan een paar grote rotsen. We regenen helemaal weg, maar we lopen tot het eind en schieten een paar prachtige foto’s. Ook sta ik opeens met beide benen helemaal in zee, omdat ik niet goed oplette. De zee is zo woest, dat het water ver op het strand komt. Het water maakt witte golven en dan op het zwarte strand uitkomend, prachtig! Nat zoeken we de auto op. De paraplu die we voordat we het strand opkwamen mee hadden, ligt nu in de prullenbak, was in 1 rukwind stuk. Hierna rijden we naar Dyrholaey. Op twee uitzichtpunten heb je mooi zicht op de zee en grote rotsen. Alle rotsen zijn zwart en met de grijze lucht en de woeste zee, maakt dit weer een mooi gezicht. Ach, zo kan slecht weer toch heel mooi zijn. We bekijken beide uitzichtpunten en natter dan nat rijden we daarna weg. Het is al 13.30 uur en we hebben nog een stuk te rijden richting Reykjavik. Na een uur rijden wordt het droog en dat blijft het gelukkig. De watervallen Seljalandsfoss en Skogafoss zeggen we gedag vanuit de auto als weer langsrijden. Rond 16.15 uur komen we eindelijk aan op onze volgende bestemming en niet zomaar 1. The Blue Lagoon... Dit is misschien wel de bekendste Spa van de wereld. Het is geothermisch bad, met het water in een blauw melkachtige kleur. Het water is rijk aan mineralen, silicaten en blauwwieren, die de lichtblauwe kleur geven. Als we aankomen is het best een groot complex, waar ook veel auto’s en bussen staan. We hadden de tickets al geboekt via internet, dus we kunnen meteen naar de kassa en naar binnen. We krijgen onze badhandoeken en een polsbandje waarmee je je kluisje kan bedienen en ook alles wat je eet en drinkt kunt afrekenen. We kleden ons om en doen onze spullen in de kluisjes en douchen dan. (Verplicht naakt, daarna mag de zwembroek weer aan). Als we dan naar buiten lopen, waar The Blue Lagoon ligt, zit er gelijk niets meer in onze zwembroeken... kouddddd. We stappen snel het water in en dat is echt heerlijk warm, bijna heet... het gekleurde water ziet er mooi uit en we hebben allebei ook gelijk een soort van rust. Ja, er zijn veel mensen, maar omdat het zo groot is heb je daar eigenlijk geen last van. We gaan eerst onze gezichten insmeren met een speciaal masker die je haalt bij de maskerbar. Als we ingesmeerd zijn moeten we lachen om elkaar, en dit moet tien minuten blijven zitten. Bij het eraf wassen, gewoon in het water van de Lagoon, zien we er allebei gelijk tien jaar jonger uit. We kennen wel wat mensen die dat ook zouden kunnen gebruiken haha. Ik noem geen namen... We vinden het hier heerlijk en ook halen we een drankje bij de bar die ook aan de lagune ligt, dus we hoeven het warme water niet uit. Mart heeft trek in een biertje en ik neem een smoothie. Kosten... 19 euro samen... Nogmaals K-Chinggg. Het deert ons niet en we genieten er heerlijk van, als we zo liggend in The Blue Lagoon, toch samen de zware afgelopen tijd voelen. Op zulke rust momenten en speciale dingen denken we altijd al aan van alles, maar nu natuurlijk helemaal. We zijn er eerlijk gezegd elke dag mee bezig... Het is best zwaar, maar we zijn samen! We proosten op ons en zoeken daarna nog de sauna en de stoombad op die ze hier ook hebben. Hierna dobberen we weer terug het water in, als we rond 19.30 uur er uitgaan. We zijn erg moe van het rijden, al hadden we hier nog veel langer kunnen blijven, we kleden ons om en douchen ons af met echt een heerlijk geurende body shampoo. Fris en fruitig en erg moe en rozig staan we iets na achten buiten en zoeken we de auto op om naar ons hotel te rijden. We slapen twee nachten in het al eerder aangedane Nordurey Hotel. We checken in en krijgen kamer 214, die veel groter is dan de 233 van twee dagen eerder. We gooien onze spullen neer en gaan dan meteen wat eten bij de Subway hier om de hoek. Na een lekker broodje gaan we afgetaaid naar onze kamer en op bed liggen. Mart kijkt nog ff tv en ik schrijf de dag weer van me af en doe doen om 23.00 uur het licht uit. Mart slaapt dan allang... Morgen weer een nieuwe dag. Dan de Golden Circle... Oh ja Ma, we zijn toch niet kaal geworden van het bad, jammer he haha.

Dinsdag 26 juni 2018

Allebei eindelijk goed geslapen, en dat met slecht verduisterende gordijnen. Vandaag is het Golden Circle day! De meest gereden route in IJsland langs diverse bezienswaardigheden. Alle ochtend rituelen doen we weer, als we goed wakker het ontbijt opzoeken. Zaten we zaterdag ochtend in dit hotel nog bijna alleen te eten, nu zit de hele ontbijtzaal vol met jonge ouderen (netjes gezegd he...). We eten weer een goed ondergrondje voor de dag en rond 08.30 uur starten we de auto om op weg te gaan. We tanken eerst de auto weer vol, dat witte kreng slurpt ons arm met al die kilometers (na vandaag al zo’n 1500 kilometer gereden). Normaal gesproken rijd iedereen de Golden Circle (ongeveer 300 km) vanuit Reykjavik en dan met de klok mee. Wij doen precies het tegenovergestelde. Waarom? Ons hotel ligt in de richting van het eindpunt van de Circle en we willen juist afsluiten in Reykjavik, om daar vanavond om 18.00 uur IJslandse tijd, de laatste wedstrijd van IJsland op het WK te kijken. We rijden weg en in het plaatsje Selfoss, op 40 minuten rijden, slaan we de Golden Circle op. Achter elkaar bezoeken we:

*Kerid: Een vulkaan met een groenig water gevulde krater, waarbij je helemaal langs de krater rand kan lopen. Deze rand loopt ook stijl naar boven. Het groene water steekt mooi af bij de zwarte randen van de krater.

*Faxi: (Normale naam is Vatnsleysufoss, wij houden het op Faxi). Een erg brede waterval met daarnaast een zalmtrap, om het voor zalmen makkelijk te maken de rivier waar deze waterval in ligt over te steken.

*Bruarlod: Een mooie rotsformatie in een lichtgroen/blauwe rivier. Vooral de weg ernaartoe over gravel met veel putholes was spectaculair. De rotsen waren mooi om te zien. Hier word ook geraft op de woeste rivier.

*Geysir: De grootste geisers van IJsland liggen hier in een klein gebied. (In Amerika hebben we in het Yellowstone natuurlijk veel geisers gezien met spectaculaire kleuren. Deze waren minder groot en mooi, maar het blijft fascinerend om te zien.) Hier liggen Geysir en Strokkur, waarbij laatst genoemde om de paar minuten 30 meter heet water om hoog spuwt. Prachtig!

*Gulfoss: Een erg grote, spectaculaire waterval. Echt adembenemend mooi, met twee uitzichtpunten van bovenaf en 1 van dichtbij. Het water donderdag echt naar beneden.

*Pingvellir National Park: Een groot nationaal park met een heel grootste meer van IJsland, waar de weg omheen gaat. Wij hebben allen de halve gereden in oost, noord en west waar we richting Reykjavik reden. Mooie uitzichten in het park en diepe kloven waar we doorheen hebben gelopen.

Na het Pingvellir NP zijn we echt moe en voelen we ons niet helemaal fit meer. Het is nu 14.30 uur en we rijden naar Reykjavik waar we een half uur later aankomen. De stad is best groot maar alles centreert zich rond de oude haven. Vandaar loop je zo de stad in. We parkeren de auto en gaan eerst even rusten en soep met brood eten. Na twee uur heerlijk te hebben gezeten in een cafeetje aan de oude kleine haven lopen we rond 17.00 uur naar Special Tours waar we een Puffin Tour hebben geboekt. De Puffins (papagaaienduikers) zien er echt leuk uit, een soort van pinguïn hoofd met een felgekleurde snavel. Ze komen maar drie maanden per jaar naar vaste plekken waar ze nesten maken. Deze zitten altijd hoog in bergen en stenen dichtbij zee. Ze zijn heel lastig te spotten omdat de meeste op eilandjes in de zee vertoeven en omdat ze heel klein zijn en snel en druk rond vliegen. Het is tevens het onofficiële symbool van IJsland die je overal op foto’s en afbeeldingen hier ziet. We moeten er dus 1 gezien hebben om IJsland goed te leren kennen. We stappen om 17.00 uur in een bootje met nog wat andere mensen en varen Reykjavik uit. Het weer is goed met af en toe een zonnetje door de vele wolken. De zee is gelukkig ook vrij kalm. Ze zitten voor de kust van Reykjavik op de eilanden Akurey en Engey. We varen eerst naar Akurey en daar zien we eindelijk de grappige vogeltjes. Ze zijn best schuw en vliegen druk in het rond. We mogen niet te dichtbij het eiland komen omdat de boot dat niet aankan. We observeren ze en zien er velen. We maken mooie foto’s als we daarna doorvaren naar Engey, waar minder Puffins leven maar waar we wel dichterbij kunnen komen. Nu zien we ze nog beter. Ze zijn echt zo leuk, klein en lief... ze waggelen en huppelen als ze lopen. Ook hier maken we mooie foto’s. Er kan een vinkje achter de Puffins. We varen terug naar de haven en stappen rond 18.00 uur de boot af en gaan dan naar de Barinn. Een café waar de wedstrijd tussen IJsland en Kroatië net is begonnen. We bestellen wat te drinken en voelen de spanning mee die de IJslanders hebben. Ze komen achter en moeten winnen om door te gaan. Dan krijgen ze een penalty die erin gaat en gaat de Hakka door het café. Ook wij doen mee en juichen mee. Nog 1 goal, maar helaas scoort Kroatië en is de WK droom over voor IJsland. Ze waren er voor het eerst sinds 1947 weer bij vertelde een man. We hadden wel zin in een feestje haha. Iedereen druipt teleurgesteld af en wij druipen voldaan van de dag af naar ons hotel. We halen nog wat te eten, wat we op de kamer opeten. Het was een prachtige dag met trouwens puur Hollands herfst weer. Dan weer zon, dan weer regen, dan bewolkt, dan weer helemaal open. Om 22.00 uur is het genoeg. Ik schrijf nog even de blog en dan gaan we zo slapen. Morgen de laatste volle dag op IJsland. Maar eerst de binnenkant van onze ogen bekijken. Heerlijk slapen. Par til A morgun!

Dagen gaan dus snel, en we zien veel en rijden veel. Morgen de laatste volle dag, die we goed gaan benutten en dan gaan we Schiereiland Snaefellsnes onveilig maken.

Tot schrijfs,

Johansson en Martinsson

• 27 Juni 2018 - 05:00

Haronsel:

Lekker hoor eerst geen mail en daarna loopt mijn mailbox over van jullie berichten.

Nou laten we maar weer bij het begin beginnen namelijk maandag.

Basaltblokken ???? die zie je hier in Nederland onder ieder viaduct liggen, dus tja wat zal ik zeggen, ik denk maar niets want anders verval ik in herhalingen.

Als het dan toch zulk slecht weer is zoals jullie zeggen, ( een briesje en wat druppels, waarom zijn jullie dan niet die grotten ingegaan, had je geen last gehad van wind en regen, maar ja eigenwijs he.
    En dan maar terug jakkeren naar rijkjapik, o sorry Reykjavik, nog wat gezien onderweg, volgens mij was het meer o kijk, waar, ja te laat.

Maar dan toch aangekomen bij de bleu lagoon, naakt douchen, zeker even langer blijven hangen om van het uitzicht te genieten (is trouwens heel normaal daar in het noorden hoor, ik douche in Noorwegen ook altijd heeeeel lang om van het uitzicht te genieten).

Dan van de ijskou het warme water in, het schijnt gezond te zijn zeggen ze, maar ik zou effe een wolletje omgedaan hebben.

En dan een masker om er tien jaar jonger uit te zien, mannen toch, dat loopt er in tien minuten toch weer af, en daarbij je moeder en buurvrouw bij te betrekken Johan dat ze het ook wel eens mogen doen, ik zou me schamen.

Ach en die drankjes, die verdienen jullie straks toch weer terug in Vegas, niet druk om maken dan he.
    Alleen dat kaal worden na een bad snap ik niet helemaal, hebben jullie soms een toupetje wat losliet, nou ik hoor het wel.

Verder naar dag twee’

Ontbijten tussen oude jongeren ??? nee jullie zijn nog steeds jonge goden, aftakeling begint na je 29ste hoor, dus denk ik niet dat jullie erg opvielen daar.

De rest van de dag je gedragen als een stel Amerikaanse toeristen met op een rij Kerid, Faxi, Bruarlod, Geysir, Gulfoss en Pingvellir National Parkte bezoeken, hoe ging dat, aankomen foto schieten en we zien thuis wel waar we geweest zijn.

Het zal wel weer te koud geweest zijn om uit die auto te komen.

Tenslotte gaan kijken naar hoe de IJslanders jullie noemen, De Puffers (papagaaienruikers) ja jullie worden ook oud he :) :) :)

Nou we gaan het verder wel weer meemaken.

Zorg in ieder geval goed voor dat extra rugzakje wat jullie meehebben en koester dat, ze kijkt van boven mee, moet je maar denken.

Jongens geniet nog lekker en tot de volgende keer.

• 27 Juni 2018 - 07:13

Janie:

Lieverds wat maken jullie weer veel mee

jammer van het weer maar dat zijn jullie wel gewend hier in nederland

wij krijgen hier 30 gr ik bedoel maar

nog veel plezier en geniet van alles wat je doet

veel liefs xxx

oo ja gelukkig zit jullie haar er nog op haha

• 27 Juni 2018 - 09:53

Tonny:

Hoi lieve Johan en Martin,

Fijn om te lezen, dat jullie het zo naar jullie zin hebben.

Jammer dat het soms zo regent, maar de prachtige omgeving maakt alles weer goed.

En wat maken jullie weer veel kilometers, niet te geloven!

Geniet nog maar lekker van de laatste paar dagen in IJsland.

Veel plezier jongens.

Liefs en dikke kus. XXX

• 29 Juni 2018 - 10:56

Stefan En Rebecca:

Hoi Lieffies,

Klinkt allemaal echt als een soort van Sprookjesland. Maar dan met heeeel vies weer. Je zal er wonen, met dat rare daglicht en die zeikregen...
    Logisch dat deze reis dubbel is en jullie continu bezig zijn met alles.... Maar je verwoord het mooi: jullie zijn samen. Het verdriet blijft maar jullie hebben beide de liefste degene die je het meest lief hebt bij je, en dat zal vast helpen!