Kamikochi en via Matsumoto naar de Post route - Reisverslag uit Tsumago, Japan van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Kamikochi en via Matsumoto naar de Post route - Reisverslag uit Tsumago, Japan van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Kamikochi en via Matsumoto naar de Post route

Door: Johan en Martin

18 Juni 2023 | Japan, Tsumago

Twee fantastische dagen gehad met verschrikkelijk mooi weer. Zaterdag waren we even in het paradijs op aarde en zondag hebben we weer wat van de geschiedenis van Japan geleerd en gezien. Oftewel genoeg leesvoer voor jullie. Veel plezier met onze belevenissen van de afgelopen twee dagen in Japan.

Zaterdag 17 juni 2023

Na de mooie dag van gisteren gaat vandaag de wekker erg vroeg om 05:15 uur. We snoozen nog een keer en trekken dan de gordijnen open en Mister Fujisan straalt ons met strakke blauwe lucht tegemoet. We willen vandaag rond 06:00 uur vertrekken en dus pakken we na het douchen alles weer in en checken we uit. Nadat de koffers weer in de auto zijn geladen rijden we eerst naar Tenku no Torii. Dit betekent Torii-poort in de lucht en is een verstopte poort aan de rand van een berg met uitzicht op Mount Fuji. We vonden deze prachtig gelegen poort via een blog van een Japanse vrouw. Hij staat er pas sinds 2019. Als we aankomen is er nog helemaal niemand en mag je eigenlijk het terrein niet op… Vertorri… Amsterdammers als we zijn lopen we toch even het terrein op die enkel met een touw is afgezet, we doen er niemand kwaad mee toch? We maken wat mooie foto’s en rijden dan weer naar beneden via heel smalle paadjes. Als het hier druk is kan dit nooit goed gaan volgens mij.

Daarna willen we nog 1x Fujisan bekijken en fotograferen met een meer ervoor. Het wordt Lake Kuwagachinko vanaf het Nagasaki Park. Het is nog vroeg dus als we aankomen is er een enkeling en lopen we naar het water. Het water ligt bijna stil en Mount Fuji komt er in het spiegelbeeld prachtig uit. Ook worden er al vroeg foto’s gemaakt van een bruidspaar. Nadat we de berg voor een laatste keer hebben bekeken en hebben gefotografeerd zoeken we de auto op omdat we nog drie uur moeten rijden naar een nieuwe plaats en niet zomaar 1, maar Kamakochi. Ook wel paradijs op aarde genoemd. Als we toch 1 dag een strak blauwe lucht hadden gehoopt was het wel vandaag en de weergoden hebben naar ons geluisterd.

We rijden naar Kamikochi en na een ontbijtje gehaald te hebben en te hebben getankt komen we er rond tien uur aan. Je mag Kamikochi niet met een auto in, maar er gaan pendelbussen die stoppen bij diverse punten. Het is net als in Zion National Park in Amerika die we al eens bezochten. We parkeren de auto voor 700 yen per dag en kopen dan de bustickets. Om 10:30 uur gaat de volgende bus waar wij bij kunnen en dan rijden we naar Kamikochi wat ligt in het Chibu Sangaku National Park in de Japanse Alpen. Wij hebben besloten om de hele rond trip te lopen wat ongeveer 12 kilometer in totaal is. Allereerst stappen we uit bij Taisho Pond, dat is het eerste punt in het park en vanaf de bus loop je naar beneden en daar start dan het pad om te hiken/lopen. Meteen beneden heb je dus Taisho Pond en dat is echt adembenemend mooi. Het uitzicht, het blauwe water wat stroomt over keien, de bergen op de achtergrond… wow! Het is echt prachtig dat we het even goed bekijken en op ons in laten werken. Wat een natuur die je misschien in eerste instantie niet in Japan verwacht.

Na het eerste uitzichtpunt start het hiken over heel goed begaanbare paden. Je gaat de eerste kilometers door een forest en daar zien we wilde apen. Grote en kleintjes maar ze zijn heel schuw, maar we hebben ze natuurlijk wel even op de foto gezet. Daarna lopen we verder en je hoort de vogels fluiten, de beekjes stromen en je ziet veel vlinders en bloemen. Wel is het best druk in het Nationale Park. De combinatie zaterdag en prachtig weer brengt mensen hier naartoe. En terecht…

Ondertussen komen we langs diverse mooie punten en telkens blijven de beekjes en rivieren zichtbaar en hoorbaar, totdat je uiteindelijk bij het middenpunt bent waar je kan eten en drinken wat wij ook doen. We nemen geen gewone lunch maar beide een stuk appeltaart wat hier heel bekend is en omdat het kan nemen we daarna nog een soort van cheesecake rondje. Vanaf het middenpunt kun je terug of verder lopen en dat doen wij. Je loopt dan tot de Myojin Bridge wat ongeveer 45 minuten duurt door het bos. Als je bij de brug bent kun je via een route ongeveer 70 minuten terug lopen en ook deze route is zo mooi. Alleen maar bomen, watertjes, vogels en…. Een slang! Mijn grootste angst. Ik ben nergens bang voor maar slangen…. Gelukkig gaat ie de andere kant op en daarna terug het hoge gras/moeras in. We lopen rustig verder en dan komen we weer terug bij het midden en hebben we ongeveer 12 kilometer gelopen, en die weg gelopen calorieën worden aangevuld met een lekker ijsje.

Het is dan alweer 15:45 uur en voldaan van zoveel mooie natuur en de zon die ons flink gekleurd heeft pakken we in het midden de bus terug naar onze auto. Wat een prachtig park als je mooi weer hebt.

We slapen vannacht in een plaatsje iets verder, bij de berg Yakedake in het Okuhida Garden Hotel Yakedake. Dit is een hot spring hotel en ook dit hotel is een Ryokan en dus hebben we een Japanse stijl kamer. We krijgen kamer 609 en het is een ruime en mooie kamer met alles wat je in een Japanse kamer verwacht. Ook het lage tafeltje staat er weer en de rijst papieren schermen. Achter die schermen is een zitje en een balkon die op de prachtige berg uitkijkt met watervalletjes. Hier komen we even bij van de fantastische dag en bellen we even met Steef en Rebec om bij te kletsen en onze ervaringen te delen. Maar de dag is nog niet over want om 18:30 uur worden we beneden verwacht voor een Typisch Japans diner ook wel een Kaiseki Diner genoemd. Nou en dat was een belevenis…

Rond 18:30 uur komen we beneden en er zijn allemaal kamertjes met rijstpapier deuren en 1 zo’n kamertje is voor ons. We doen de schoenen uit en als we de kamer in komen staat de tafel al gedekt met van alles en nog wat. Een pan met soep hangt klaar en allemaal kleine gerechten in mooie kleine kommetjes. Wat leuk! We zitten ook aan een echte Japanse tafel, die gelukkig wel wat dieper is voor onze benen. Ook krijgen we een vrouw die in een mooie kimono gekleed is, die ons alles uitlegt in het Japans en dan gaat ze weg en komt ze steeds weer terug met nieuwe gerechten. Het is prachtig om te zien hoeveel technieken ze gebruiken voor al het eten en zo mooi opgediend. Steeds als de vrouw weg gaat doet ze de deur dicht en zo eten we privé een Kaiseki.

Na anderhalf uur kleine gerechten eten, veel lachen, en een paar gerechten die we niet zo heel lekker vonden wordt het afgesloten met vers fruit en zit de belevenis erop. Dit hadden we voor geen goud willen missen. Het leek soms wel een eetproef uit Expeditie Robinson maar we hebben alles geprobeerd. Hierna komen we terug op de kamer en hebben ze onze lage tafel aan de kant gezet en zijn onze bedden opgemaakt. We slapen ook nu weer op futons op de nu beige matten. Dat is leuk terug komen op de kamer….

We sluiten deze mooie dag af in de onsen en hot spring van het hotel, waarbij het water ook direct uit de bergen komt en dan is het genoeg voor vandaag. Het was een dag om nooit te vergeten. Welterusten!

Zondag 18 juni 2023

Tot 06:00 uur slapen we prima en daarna zijn we wakker en blijven we nog even liggen. We hebben namelijk als ontbijt ook een traditioneel Japans ontbijt in dezelfde private room als gisteren. We douchen en scheren ons en al hebben we opgegeven dat we om 08:00 uur willen ontbijten, gelukkig kunnen we al om 07:30 uur terecht. Als we binnenkomen in de kamer staat de lage tafel weer gedekt met van alles en nog wat. Wij ontbijten thuis normaal met yoghurt, beschuit en brood, maar het traditionele Japanse ontbijt is zeer uitgebreid met van alles wat wij misschien in de avond zouden eten. Vis, rijst, groeten, soep… vandaag hebben we een jongen die alles serveert en uitlegt. We proeven weer veel maar in de ochtend eten we normaal al niet veel, en al deze gerechten vallen best zwaar voor ons. Met toch aardig wat opgegeten verlaten we het ontbijt en maken we alles klaar voor vertrek. De eerste stop zal de stad Matsumoto zijn. Bij het uitchecken krijgen we weer een beeld van hoe gastvrij en dankbaar Japanners zijn. Voor de ingang het hotel staat namelijk een grote trein waar je wat kunt drinken in de avond en op de voorkant van de trein stonden gisteren twee Japanse vlaggen. Als we na het uitchecken naar buiten lopen is 1 van de vlaggen veranderd in een Nederlandse vlag als dankbaarheid voor onze komst. De manager van het hotel kwam dat vertellen en maakte nog een leuke foto van ons bij de trein. Dit zijn toch kleine dingen die je reis super maken. Echt speciaal!

Met een klein uurtje rijden komen we om 10:15 uur in Matsumoto aan en we zijn hier om het oudste kasteel van het land te bezoeken, Matsumoto Castle. Matsumoto is de poort tot de Japanse Alpen die wij gisteren bezochten en waar we vannacht hebben geslapen. Matsumoto Castle is dus het oudste kasteel van Japan. In veel plaatsen staan typische Japanse kastelen met meerdere verdiepingen. Die van Matsumoto dateert van 1593.

Als we aankomen loop je eerst langs een soort van gracht met vissen en bij de toegangspoort kopen we de tickets om het kasteel van binnen te bezichtigen. We komen verderop in de reis nog twee kastelen tegen, maar deze oudste willen we van binnen zien. Eerst gaan we op de foto met een samoerai en een krijger uit de oudheid die vroeger het kasteel verdedigde. Eenmaal binnen is het kasteel 6 verdiepingen hoog, langs allemaal stijle kleine trappen. Vanaf de hoogste verdieping heb je een mooi uitzicht over de stad. Ook zie je wapens, schilden en de geschiedenis van het kasteel waar Nederland ook nog een rol in heeft gespeeld om het te verdedigen door wapens te leveren.

Rond 12:00 uur zijn we terug bij de auto, halen we een lunch voor in de auto en rijden we naar Narai-Juku wat op een uur rijden ligt. We gaan vandaag drie stadjes bezoeken die deel uit maken van de oude post route van Japan. Deze stadjes of eerder dorpen staan vol met typische houten Edo-stijl huizen, tempels en heiligdommen. Ook worden het wel Samoerai dorpen genoemd. Er zijn in totaal 69 van dit soort stadjes/dorpen die vroeger dus een grote rol hadden in de handelsroutes en handelaren voorzagen van eten en onderdak. De weg naar de drie stadjes gaat door het Kiso dal en ze liggen allemaal tussen de bergen. Aan mooie uitzichten weer geen gebrek vandaag. Als we bij Narai-Juku aankomen parkeren we de auto en lopen we naar het dorpje. Zo heb je een paraplu nodig voor de regen, nu hebben we een paraplu mee vanwege de brandende zon en hitte. Het is vandaag gewoon 33 graden. We zijn namelijk gisteren in Kamikochi lekker verbrand haha.

Narai-Juku oogt heel gezellig, niet druk en het is 1 grote straat met allemaal mooie bruine, typische huizen. Echt heel mooi en fotogeniek dorpje waar we veel bekijken en weer mooie foto’s schieten. In ongeveer een uurtje lopen we de straat heen en weer en kopen we een houten kommetje. Je kunt van alles in dit stadje kopen wat van hout is gemaakt. Na dit mooie dorpje mogen we weer een uurtje verder rijden naar Tsumago-Juku. Ook daar parkeren we de auto en lopen we naar de straat die kleiner is en ook uiteindelijk het minste van de drie is, tenminste dat vonden wij. Het is een soortgelijke straat maar dan met wat meer groen en wel een prachtige ligging weer tussen de bergen. Wel genieten we hier weer van een lekker ijsje. En dan stellen we de navigatie in op het laatste post stadje wat we bezoeken, Magome Juku. Als we een beetje op tijd waren geweest, hadden we tussen deze steden de Nakasendo Trail van 8 kilometer gelopen. Maar dat was nu even iets te laat op de dag.

Aangekomen in Magome Juku lopen we naar de hoofdstraat die op een stijle berg is gebouwd. Ook hier staan net als in de andere post steden de mooie bruine houten Edo huizen en de weg naar boven is een flinke kuiten trainer. Het is een pittige wandeling naar boven maar ook hier schieten we veel foto’s van de mooie huizen, en de bergen om het stadje heen. Ook proberen we hier weer een Japans gerecht. We hadden gister met het diner en vandaag met het ontbijt nog niet genoeg geproefd en dus proberen we een Oyaki. Het is een soort van rond broodje gemaakt van deeg met verschillende smaken wat er in zit. Wij nemen de walnoten vulling. Het wordt eerst geroosterd en daarna gestoomd. De smaak is lekker en een soort van spijs achtinge inhoud met walnoten. Hierna lopen we de stijle weg van Magome Juku terug en rijden we naar ons hotel op ongeveer 20 minuten rijden. We slapen vandaag in de stad Nakatsugawa bij het OnnNakatsugawa. Een mooi hotel midden in de stad. We parkeren de auto voor 500 yen voor 24 uur en checken dan in. Bij binnenkomst in het hotel moet je je schoenen uitdoen en in een kluisje leggen. Als we op de kamer komen hebben we een mooie moderne kamer met heerlijke bedden die we even gebruiken om bij te komen. De dagen gaan zo snel en we ze zien zo veel.

Na het uitgebreide diner van gisteren en omdat ik best moe ben eten we vandaag voor het gemak als snelle hap een hamburger en gaat Mart nog even lekker naar de onsen van het hotel en tik ik het verslag van vandaag. Morgen zullen we rijden richting Kyoto wat op drie uur rijden ligt, dus vanavond weer lekker slapen en morgen weer vroeg op, maar daar zijn we nu wel aan gewend. Je wint je dag in de ochtend…

Heel veel liefs van ons en tot het volgende verslag!

• 18 Juni 2023 - 16:05

Pinky & Dinky:

Nou tot zover mount fuchsia , die hebben we gehad, wel heel erg mooi daar eigenlijk met alle punten waar jullie gestaan hebben. Door naar kamikaze wat zo te zien ook indrukwekkend is, geen kwaad woord daarover, maar dan 12 km lopen in de brandende zon, d'r is volgens mij geen mens die dat geloofd hé. Zal wel met zo'n electrische step geweest zijn.

En dan een slang, je hele verslag is doordrenkt van eten eten en nog eens eten, maar een slangetje ben je bang voor, flauw hoor, smaakt een beetje naar kip, best lekker vooral als ze vers zijn.

Zo door naar matsemekloio om te zien zo'n kasteel op zo,n plek..

Nou ja, uk kan wel doorgaan maar verval dan een beetje in herhalingen, eerst maar eens alles rustig vertalen.

De groeten aan de ontbijtbord en tot aan het volgende verslag

• 18 Juni 2023 - 16:07

Nog Steeds Pinky & Dinky:

Uh ik bedoel natuurlijk ontbijtboy en niet ontbijtbord

• 18 Juni 2023 - 20:56

Stefan En Rebecca:

DIE.FOTO.MET.DE MOUNT.FUJI.WEERSPIEGELING….

[e-1f929][e-1f633][e-1f62e] FANTASTISCH[e-2763]️ echt voor op canvas!!

Hé en in elk paradijs zit een slang… dat hadden jullie kunnen weten. Als je maar geen hap van een appel neemt [e-1f602]

Zo gezellig dat jullie even belden! Waren we er even een beetje bij. En Mart in kimono zien was onweerstaanbaar [e-1f61c].

Tot het volgende verslag lieffies!

[e-1f618]

• 18 Juni 2023 - 21:44

Plony Heijmans:

Mount fuji staat er mooi bij

en wat doen jullie veel. Maar zo zie je wel het meeste

heerlijk zo te genieten van alles en jullie avonturen te lezen

zo reizen we stiekem met jullie mee

• 19 Juni 2023 - 09:54

Janie:

Nou lieverds heb het weer gelezen en ben nu al uitgeput

Wat lopen jullie veel als slanke dennen terug hihihi

Veel liefs dikke kus xx

• 19 Juni 2023 - 16:04

Willemien :

Hoi , hoi ,

Fantastiche beschrijfingen Johan , ik kom zodra het mogelijk is naar jullie om de foto's te bekijken.

Heb zo een vermoeden dat er heel wat te zien valt.

Wonderschoon is de natuur he en zo fijn om te horen dat jullie genieten.

Ik ben eigenlijk wel een tikkeltje jaloers , zo'n ervaring in een rijstpapieren huisje staat al hewl lang boven aan mijn verlanglijstje.

Zoals al eerder gezegd geniet ik op deze manier ook mee.

Nou voor de komende tijd nog veel moois en heb hetgoed samen.