Laatste dag Kyoto en eerste dag Osaka - Reisverslag uit Osaka, Japan van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Laatste dag Kyoto en eerste dag Osaka - Reisverslag uit Osaka, Japan van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Laatste dag Kyoto en eerste dag Osaka

Door: Johan en Martin

22 Juni 2023 | Japan, Osaka

Kyoto met zijn mooie cultuur en fotogenieke bezienswaardigheden hebben we verlaten en we hebben alweer een dag in Osaka doorgebracht. De laatste week is aangebroken, dus gaan we nog even alles uit de komende dagen halen.

Woensdag 21 juni 2023

Het is vandaag vroeg dag en rond 06:00 uur gaan we eruit en douchen we ons wakker. We willen vandaag vroeger op pad met als doel een aantal bezienswaardigheden te bekijken zonder de enorme drukte en dat kan of heel vroeg of in de avond. We ontbijten om ongeveer 06:30 uur en we zijn niet de enige die vroeg uit de veren zijn. Na ons uitgebreide ontbijt laten we de auto weer door de computer garage naar beneden halen en rijden we weg.

We gaan vandaag als eerste naar Arashiyama. Dit is een groot gebied van Kyoto waar meerdere mooie en leuke bezienswaardigheden zijn, zoals om mee te starten het Bamboo Forest van Arashiyama. Dit is een natuurlijk bos van Bamboo. Net als bij het bezoeken van de Fushimi Inari-Taisha van gisteren is dit een heel druk bezochte locatie vanwege de prachtige foto’s die je kan maken. Maar dat lukt niet goed met duizenden toeristen, daarom komen we er al om 07:30 uur aan. Tip voor als je ooit naar Japan gaat en ook de prachtige oranje Torii’s mooi en alleen op de foto wil hebben: in het begin loopt iedereen naar boven en nog niet terug, je kunt eerst een stukje beginnen en dan meteen terug lopen via de andere kant en daar is in het begin van de dag nog bijna niemand op de terugweg. De tip van Jip!

We komen dus vroeg aan bij het Bamboo bos en het is er inderdaad nog heerlijk rustig. Ook een jongen die er is en hier vaker komt verteld dat binnen een kwartier het hier heel druk is en hij kreeg gelijk. We hebben prachtige foto’s met niemand erop kunnen maken maar binnen no time kwam de eerste bus met toeristen al en weg is de rust. Gelukkig heeft het vroeg opstaan goed uitgepakt en als we weg lopen van het bos zien we de vele mensen allemaal door elkaar heen lopen. Het pad met de Bamboo bomen is trouwens helemaal niet groot by the way….

Hierna gaan we twee tempels bezoeken en al hebben we er al veel gezien, deze tempels zijn ook weer zo fotogeniek. Alles wat we trouwens deze ochtend bezoeken zit dicht bij elkaar en in het Arashiyama gebied. De eerste tempel die we bekijken is de Otagi Nenbutsu-Ji. Deze niet veel bezochte Boeddhistische tempel verborgen in de heuvels van Arashiyama heeft meer dan 1200 unieke en grillige beelden van Boeddha. Allemaal verschillende beelden, sommige met mos en we zijn echt de enige die hier rond lopen. De entree is 300 yen dus dat valt ook wel mee. Met de trap kom je bij nog meer beelden en een mooie tempel. Wij vinden het super gaaf om mooie foto’s op reis te maken en vandaar dat we soms tempels bezoeken met of mooie beelden, of een thema. Deze beelden zijn dus van allemaal Boeddha’s in verschillende gedaantes. De 1 lacht, de ander staat op z’n kop etc.

En dan de tweede tip van Jip! Het Bamboo bos van Arashiyama is dus echt zo druk bezocht en daarom bezoeken we na Otagi Nenbutsu-Ji ook Adashino Nenbetsu-ji wat heel dicht bij elkaar ligt. Ook deze tempel kost ook slechts 300 yen en is een tempel vooral voor diegene die zijn gestorven zonder verwanten, maar in deze tempel hebben ze misschien nog wel een mooier Bamboo pad dan het bekende Arashiyama Bamboo bos waar de horde toeristen op af komen. Ook hier waren we met twee andere stellen de enige op dat moment aanwezig en ook hier hebben we super mooie foto’s kunnen maken. Het tempel complex zelf is ook best de moeite waard met mooie beelden maar de beelden van Otagi zijn veel mooier. Dus mijn tip: ga of heeeel vroeg naar Arashiyama of loop/rijd twee kilometer door en vind net zo’n mooie Bamboo laan waar je alleen kunt zijn en in alle rust mooie foto’s kunt maken.

Hierna rijden we naar het centrum van Arashiyama en parkeren de auto en eerst bezoeken we hier het Kimono Forest. Dit zijn allemaal pilaren die gehuld zijn in de mooie stof van Kimono’s. Allemaal verschillende kleuren en prints. Deze plek ligt trouwens meteen naast het trein station van Arashiyama. Als we lopen naar onze volgende stop komen we langs de gezellige en drukke straat bij het gebied en daar zit een bakkerij met alles van onze eigen Nijntje waar de Japanners zo gek op zijn. We halen een Nijntje broodje, als is het alleen maar om het Nederlandse haha.

Hierna lopen we over een grote stenen brug waarvan je mooi uitzicht op de groene bergen hebt naar het Iwatayama Monkey Park. Dit park willen we om twee redenen bezoeken. Allereerst om de vele zo geheten Snow Monkeys oftewel Japanse Makaken en omdat het park als je boven bent een prachtig uitzicht biedt over de hele stad Kyoto. We lopen het park naar binnen en de klim naar boven over een goed pad duurt ongeveer 20 minuten. Dat we gisteren al bijna 2,5 uur bij de Inari naar boven en naar beneden hebben gelopen op de stijle berg, voelen onze kuiten nog steeds. Ook dit pad zorgt voor wat zweet, maar eenmaal boven zijn de apen en het uitzicht top. Je mag de apen niet in de ogen aankijken, want dan worden ze agressief. Voor de rest letten ze niet op ons en doen ze lekker hun eigen ding. Het park is op een heuvel gebouwd en de apen kunnen hier dus ook gewoon weg, er is geen hek of iets, maar het feit dat je ze eventueel ook wat fruit kan voeren helpt denk ik mee dat ze hier blijven. We zien ook veel baby apen en het uitzicht over Kyoto is prachtig. Het is wel een bewolkte dag vandaag, maar je kunt alles zien. Na een half uurtje boven lopen we het pad weer naar beneden en is de ochtend eigenlijk alweer voorbij.

En ook hebben we alles wel bezocht en bekeken in Kyoto wat wij wilden zien en dus besluiten we te rijden naar het centrum en lekker een paar uur te gaan lopen door het centrum en het grote winkelgebied. We starten met een lunch en daarna bezoeken we eerst Pontocho Alley. Deze krappe straat heeft alleen maar restaurants en vooral in de avond is het hier heel gezellig in het donker met alle lichten aan. Wij hadden al het plan om hier vanavond te gaan eten dus zullen we vanavond terug keren. Dat je kan winkelen in Kyoto is een feit. Je hebt enorme winkelstraten en ook veel overdekte grote winkel gelegenheden. Het is ook wel even lekker om niet ergens naartoe te hoeven en lekker door de stad te wandelen en we komen ook op plekken die we gisteren ook al bezocht hadden. We proberen weer een typisch gerecht uit Japan. Dit keer de Onigiri. Een soort van rijst driehoek met vulling erin. Eigenlijk een grote sushi driehoek. Na een paar uurtjes shoppen lopen we terug naar de auto om weer even uit te rusten in het hotel en onze voeten rust te gunnen, al met al zitten we vandaag ook alweer op 12 kilometer lopen tot nu toe.

Na de fijne onderbreking is het tijd om lekker wat te gaan eten in de stad en dan in Pontocho Alley, het steegjemidden in de stad. We gaan vanavond met de metro van Kyoto. Op zich is deze heel overzichtelijk en heeft slechts twee lijnen, de groene en de rode. We moeten eerst twee haltes met de groene en daarna met de rode nog drie. Ook hier werken onze Suica kaarten perfect en als we aankomen bij de halte waar we moeten zijn wordt ik beeld gebeld door mijn lieve tweelingzus met heel vervelend nieuws. Ze heeft een hartinfarct gehad en is meteen gedotterd… zo die komt even bij ons binnen… zo onwerkelijk… op zich gaat alles nu goed en is ze goed onder controle, maar wat schrikken. Ze geeft ook meteen aan dat ze wil dat we door genieten van deze mooie reis en dat zullen we doen, met veel contact naar huis toe.

We lopen naar het straatje, maar onze gedachten zijn even uit de bubbel en terecht. De Alley haalt het niet bij de Alley van Tokyo qua gezelligheid en drukte, maar we eten wel een lekkere set menu met Wagyu beef met rijst, salade en soep erbij. Erg lekker. Hierna lopen we nog even langs een tempel in het donker. In de avond zijn alle tempels mooi verlicht en gaan daarna terug naar de metro om naar het hotel te gaan waar we rond 23:00 uur aankomen met pijnlijke voeten haha. Vandaag meer dan 16 kilometer gelopen. We drinken nog wat en gaan dan slapen. En we zullen blijven genieten en misschien juist wel extra, omdat je nooit weet wat er zomaar kan gebeuren.

Donderdag 22 juni 2023

Vandaag kunnen we heel rustig wakker worden want het ochtend programma hebben we twee dagen geleden al gedaan. We hadden namelijk wat extra tijd en reserve ingebouwd voor als we iets niet konden doen, maar tot nu toe loopt alles zoals we het een beetje hadden gepland. We zouden de ochtend naar Nara gaan maar die hebben we al bezocht en kunnen we dus rustig ontbijten, douchen en wakker worden. Ook wel eens lekker. In de ochtend zou het ook regenen en dat klopt dus vertrekken we pas rond 10:15 uur richting Osaka. Kyoto was erg leuk. Een drukke en grote stad met mooie bezienswaardigheden en cultuur.

De rit naar Osaka is slechts een uurtje en hoe dichter bij we komen hoe lichter het word een eenmaal geparkeerd in Osaka is het helemaal droog gelukkig. Osaka is de op twee na grootste stad van Japan en heeft ongeveer 3 miljoen inwoners. De komende dagen dus 3 miljoen en twee inwoners. We gaan onze verkenning van deze stad beginnen bij de Kuromon Ichiba Market. Dit is net als de Nishiki Market in Kyoto een overdekte markt met allerlei soorten winkeltjes. Vooral vis kramen en eet kramen en omdat we toch tegen lunchtijd aanzitten willen we hier beginnen en wat specialiteiten van Osaka gaan proberen. Als we parkeren stappen we uit in een wijk met alleen maar Animate winkels. Hier in Japan zijn ze gek op strips met de bekende en specifieke karakters en je vind er winkels vol van. Ook kleden ze zich graag volgens hun eigen idool of karakter. We lopen de wijk door richting de markt en als we daar aankomen is het gezellig druk, we vinden ook meteen de vibe/gevoel in de stad fijn.

We lopen de lange markt over en deze is iets ruimer opgezet dan de Nishiki Market en we starten met het proeven van de eerste specialiteit van Osaka, Takoyaki. Dit is een bolvormige Japanse snack gemaakt van beslag en wordt klaar gemaakt in een soort van poffertjes pan. Het is gevuld met gember, groene ui en met octopus. We bestellen een schaaltje van 8 ballen die met een saus en wat bacon flakes wordt geserveerd. De smaak is op zich goed en lekker. Hierna lopen we door en besteld Mart bij een viskraam met allemaal verse (en soms vreemde) vis, een stokje met verse zalm die gegrild word. Heerlijk vind ie het. Als toetje voor de lunch eten we een Daifaku. De buitenkant is net als een Mochi maar van binnen heb je een fruit vulling en een aardbei. Ook bestellen we een stokje Dango. Dit zijn weer een soort van sponsige deeg in drie verschillende smaken en kleuren. We delen het wel allemaal hoor lieve volgers, dus niet denken dat we heel veel ervan eten. We willen gewoon veel proeven van Japan. Sommige dingen laten we lekker gaan want volgens mij eten ze hier alles.

Na de markt lopen we door naar het Centrum van Osaka oftewel Dotonbori. Dit is een heel groot winkelgebied met schreeuwerige buitenkanten van winkels met veel neon lichten in de avond. Ook hier is het gevoel heel fijn en gezellig en het zonnetje begint ook nog te schijnen. Hier vergaap je je aan de gevels van de winkels met daarop super grote dumplings, krabben, sushi etc. Ook is het gezellig druk. In Osaka is de Marathon Man oftewel Glico Man het gezicht en natuurlijk gaan we even met hem op de foto. Dit is een groot aanplak poster. In de wijk Dotonbori is ook de rivier Tommbori waar veel Neon lichten zijn in de avond en waarover je een korte cruise kan maken die we misschien nog gaan doen. Wij lopen lekker door de stad en bekijken alles op ons gemak en kijken onze ogen weer uit. We zullen hier vanavond in het donker weer terugkomen want als het goed is branden dan alle Neon reclames en is de wijk 1 grote knipperende Neon kermis attractie. Ik eet nog de hier zo bekende 10 yen ronde met kaas gevulde pannenkoek die erg lekker is. Tegen vieren halen we nog wat lekkers voor bij de koffie en thee straks op de kamer. In Osaka zit namelijk Rikuro’s Cheesecake Bakery. Verse en net echt uit de oven gebakken Fluffy cheesecakes waarbij er voor de winkel altijd rijen staan dus moeten we die natuurlijk proberen. Elke keer als er nieuwe cakes uit de oven komen word er met een bel geluid en word er met een heet brandmerk de cheesecake met het logo voorzien en krijg je ze heet mee. Als ik alles zo tik eten we inderdaad best veel lekkere en speciale dingen haha. Dus op naar het hotel en niet zomaar een hotel…

We parkeren de auto en checken dan in bij Henn Na Hotel Osaka oftewel een robot hotel. Dit hotel wordt geleid door twee dinosaurus robots aan de balie. Als we binnen komen worden we toegejuicht door allemaal kleine robots en loop je naar de incheckbalie waar twee dinosaurus robots je staan op te wachten. Via een tablet en je paspoort check je in en de robots praten dan in het Engels tegen je wat je moet doen. Twee minuten later krijg je je kamer pasje en kun je naar je kamer. Ook staat er de hele dag drinken gratis te pakken en het ontbijt staat morgen ochtend gewoon klaar. Je ziet hier dus geen mensen als personeel. Heel grappig. De kamer is mooi wit met groen en even weer bijkomen van de eerste Osaka indrukken met een stukje fluffy cheesecake.

Rond 19:15 uur lopen we naar het centrum, Dotonbori. Dat is op tien minuten lopen van ons hotel, we zitten dus recht in de hotspot. In de avond komt ook deze stad tot leven en het is echt heel druk. Wat ons meteen opvalt is dat het een totaal andere stad is dan Tokyo of Kyoto. Deze stad is veel vrijer lijkt het. Misschien wel de Las Vegas van Japan. Alle winkelstraten zijn met neon verlicht en de sfeer is gezellig en overal muziek en veel mensen. We gaan eten bij een restaurant waar ik nog een specialiteit van Osaka probeer, Okonomiyaki. Een soort van dubbele omelet met daartussen groenten, garnalen en octopus. Daarop een beetje mayonaise en mosterd. Mart eet een soort van vlees met uien mix met rijst. Het is erg lekker. Dan lopen we nog even door de drukke straten, halen een heerlijk Cremia ijsje (zo romig!), kijken we nog even naar de rivier met de cruise die tussen de neon lichten vaart en daarna lopen we voldaan weer terug naar het hotel, want morgen wacht er weer een nieuwe en leuke dag. Morgen gaan we naar Universal Studio’s in Osaka. We hebben die van Amerika al bezocht en zijn benieuwd naar deze in Japan. Osaka bevalt op dit moment goed!

Tot snel weer!

X Johan en Martin X

• 22 Juni 2023 - 16:34

Hielke & Sietske:

Nou de tempels worden wat minder (gelukkig) mar dan nog even 1200 boedha's bekijken [e-1f912] daar door de natuur lopen lijkt mij ook geweldig, maar gelukkig komt de 7-eleven ook weer langzaam in beeld,volgens ons zijn jullie tonnetje rond als jullie terug zijn.

Maar ach een half jaartje joggen en het is er weer af he.

Dat Henn Na Hotel is dat zo'n doodskisten hotel waar je in een cocon geschoven wordt ?

Tja verder toch wel weer met plezier jullie verslagje gelezen, dus ik zou zeggen jip [e-1f9dd] [e-38] janneke [e-1f9dd][e-1f3fd] geniet nog maar van de laatste week enne eet eens wat minder [e-1f602]

• 23 Juni 2023 - 09:34

Janie:

Lieverds genoten van het verslag het is maar goed dat jullie zoveel kilometers lopen

Anders worden jullie zeker tonnetje rond

Met veel plezier lees ik jullie verslagen

De laatste week alweer en wT hebben jullie al veel meegemaakt

Veel plezier en geniet ervan

Dikke kus xx

• 24 Juni 2023 - 13:22

Stefan En Rebecca:

Allereerst schrikken we van het bericht van Sandy…. Fijn dat ze in goede handen is, hopelijk knapt ze snel op [e-1f340]

En ondertussen genieten jullie je gelukkig gek daar, alles leest als 1 groot avontuur! Dat robot hotel is ook wel een speciale ervaring zeg…

En al die bijzondere gerechten, zo leuk dat jullie alles proberen!

Wordt tijd dat er meer gerechten dan sushi uit Japan naar Nederland komen.

We kijken weer uit naar het volgende verslag lieverds.