Shanghai en Goodbye China - Reisverslag uit Zhabei, China van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Shanghai en Goodbye China - Reisverslag uit Zhabei, China van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Shanghai en Goodbye China

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

08 Juni 2014 | China, Zhabei

Zo tikkend op de Ipad kunnen we weer niets anders zeggen, dan dat ook deze vakantie omgevlogen is. Natuurlijk was ie een stukkie korter dan de normale grote vakanties, maar we hebben er niet minder van genoten. Hieronder de laatste twee dagen van deze China reis in Shanghai!

7 juni 2014

Heerlijk geslapen op onze zachte bedden. De wekker gaat af om 08.00 uur en na het douchen met inkijk ;-) zoeken we het ontbijt op. Het ontbijt is net als de kamer groots, met echt alles aanwezig. We leggen een goed ondergrondje voor vandaag. We hebben gisteren met Celine al besproken dat we vandaag alle bezienswaardigheden willen zien en bekijken, zodat we morgen op onze laatste dag een vrije dag hebben. Natuurlijk was dat geen probleem en om 10.00 uur komt ze samen met de vaste chauffeur ons ophalen. Het weer is goed, alleen hangt er een soort van mist over de stad, smog. Ook in Beijing hadden we dat al een beetje gemerkt, maar hier iets meer lijkt het wel. We rijden eerst naar Pudong. Shanghai wordt in tweeen gesplits door de rivier Huangpu. Pudong ligt aan de oostkant en is het financiele hart van de stad. Hier staat ook het meest in het oog springende gebouw uit de Skyline van Shanghai, de Oriental Pearl TV Tower, die in totaal 457 meter hoog is. We gaan met de lift naar boven en wij komen tot 260 meter hoogte. Je kan nog hoger, maar onze tickets gaan tot de tweede van de drie uitzichten. Eenmaal uit de liften is het erg hoog en heb je een heel goed uitzicht aan alle kanten over de stad. Wel hangt er een laag over de stad, wat alles een beetje mistig maakt. Het mooiste uitzicht heb je vanaf hier op de westkant van de stad, met aan de overkant van de rivier, de Bund. Dit is een lange straat en promenade en daar staan de oudste gebouwen van de stad. De stad is trouwens overal aan het bouwen, met nog veel meer grote gebouwen die in de toekomst de nu al grote skyline zullen aanvullen. Ook heb je bovenin de TV Tower een glazen plaat waar je op kan staan, net als vorig jaar in Toronto en Calgary, in Canada. Langzaam aan gaan we naar beneden met de lift, die aan alle kanten uitzicht bied. Beneden in deze toren zit ook het Historisch Museum van Shanghai. In dit museum wat echt mooi gemaakt is, zie je de geschiedenis van hoe Shanghai is geworden zoals het nu is. Waar het op neer komt is dat Shanghai tussen meerdere oorlogen door, door veel buitenlanders is opgebouwd en daardoor dat deze stad ook niet een echt Chinese uitstraling heeft, maar meer die van een westerse stad. Na het museum rijden we naar een ander deel in de stad en bezoeken daar de Mandarijntuinen en de bazaar. De gebouwen van deze bazaar zijn allemaal geheel in chinese sferen, met van die mooie puntige versierde daken. De winkels daarentegen zijn veel westers en vooral veel eten wat je hier kunt krijgen. In het midden van de bazaar liggen de Mandarijntuinen. Het zijn zes tuinen in typische chinese stijl, met grote rotspartijen, koikarpers, en theehuisjes. Het is een oase van rust midden in de stad en de bazaar. Na hier een klein uurtje te hebben rondgelopen lunchen we in de bazaar en gaan dan weer op pad. Celine neemt ons mee voor de volgende stop, de Jaden Boeddhatempel. In deze tempel vind je twee Boeddha's van Jaden. De beelden zijn uit 1 stuk gehakt. De hele tempel is niet groot, maar heeft wel veel beelden. Het is weer heel anders dan de andere tempels, en nee we zijn niet gekeerd tot het Boedhisme, al hebben we er deze vakantie wel meer over geleerd. Na de tempel rijden we terug naar de Bund. Deze straat/boulevard bezit dus hotels, restaurants, banken en kantoren in diverse gebouwen die allemaal na 1842 zijn gebouwd, met allemaal andere bouwstijlen door meerdere landen gemaakt. Ook heb je vanaf hier een mooi uitzicht op de skyline van Shanghai, Pudong. Daar waar we vanmorgen begonnen. De dag eindigen we in de winkelstraat van Shanghai die in totaal 10 km lang is, Nanjing Street. We bezoeken een klein gedeelte aan de oostkant, omdat we morgen op onze vrije dag lekker gaan shoppen. Het is er groot, maar waar we meteen niet blij van worden zijn de mensen die je steeds aanspreken op straat. Ze willen je dan wat verkopen, maar als je dan nee zegt, dan gaan ze oppeens over op of je massages of sex wil met prachtige meisjes. Dit niet 1 keer, maar in de korte tijd dat we er lopen wel tien keer. Dit is echt een minpunt van de stad Shanghai. Na dit worden we naar ons hotel gebracht, maar worden we later door Celine weer opgehaald om naar een Acrobatenshow te gaan. We rusten even uit op de kamer van de dag en om 18.30 uur staan Celine en de chauffeur ons weer op te wachten. We rijden naar het theater, waar om 19.30 uur de show begint. We trakeren Celine op eten bij een volgens haar heel bekend tentje. We krijgen een enorm stuk kip, gebakken met heerlijke kruiden en op de trap voor het theater smikkelen we het met z'n drieen op. Rond 19.15 uur zoeken we onze plaatsen op en genieten tot 21.00 uur van de best goede show. Wat sommige allemaal met hun lichaam kunnen... Vooral het slotstuk met een grote ronde kooi en in totaal zeven rijdende motors was gaaf! Moe maar voldaan worden we rond half tien afgezet bij ons hotel en vinden we het wel weer mooi geweest. We kijken weer een film en gaan dan slapen. Op naar de alweer laatste hele dag in China.

8 juni 2014

Vandaag geen wekker, geen programma en geen gids. Een dagje lekker met z'n tweetjes op stap om zo de laatste dag van onze vakantie nog even te genieten. We worden toch vroeg wakker en om negen uur zitten we aan het ontbijt. We nemen de tijd en na ons helemaal te hebben opgeschoond verlaten we met een taxi om ongeveer tien uur het hotel. We zetten koers naar onze eerste stop, Abercrombie en Fitch. Ze hebben in Shanghai sinds mei dit jaar ook een vestiging. We komen aan en betalen de taxi. Het is trouwens spot goedkoop een taxi. Voor iets meer dan twee euro rijd je helemaal naar de andere kant van de stad. We gaan binnen bij onze favoriete winkel en na een uur komen we weer naar buiten. De prijzen zijn hetzelfde als in Nederland, maar sorry Audrey, ook hier geen kids afdeling. Kon de spullen ook niet vinden bij de dames.... Mart koopt twee shirts en ik een trui die in de salehoek hing. We lopen de hele straat af en rond enen komen we van de dure kant van de straat met Prada, Cartier etc. in de minder dure kant van de straat, waar we gisteren al waren. Ook nu worden we heel veel aangesproken, maar waar we gisteren er nog op in gingen door te reageren zeggen we nu niets en doen alsof we ze niet horen en zien. Het helpt en al die verschrikkelijke mensen (man, vrouw, jong en oud) die dit doen druipen allemaal af. Sommige snauwen je nog wat toe, maar ach, we verstaan ze toch niet. We lunchen wat bij de Subway en lopen de straat helemaal uit tot de Bund. We lopen nog wat over de boulevard en nemen dan een taxi terug naar het hotel waar we om 16.00 uur aankomen. We doen het weer even rustig aan, douchen ons en maken ons dan op voor de laatste avond in Shanghai. We gaan vanavond een cruise over de Huanpu rivier maken. Als het donker is worden beide kanten van de Huangpu rivier (de Bund en Pudong) met al hun enorme gebouwen prachtig verlicht met allemaal kleuren. We nemen de cruise van 19.30 uur en zo varend langs alle verlichten gebouwen komt bij allebei het besef dat dit een mooi einde is van een mooie reis door China. Na de cruise lopen we naar het centrum over de boulevard, zeggen de skyline gedag en pakken een taxi terug naar het hotel na nog wat gegeten te hebben. De taxi chauffeur met een driedubbele jampotglazenbril weet volgens ons de weg niet en zoekt zich rot. Uiteindelijk komt ie toch aan bij ons hotel maar we hebben ons rot gelachen achterin. Dat gezicht van die man bij het zoeken tussen de hoge gebouwen hahaha. Eenmaal op onze kamer, zoeken we de koffers uit, pakken ze beide in en schrijven nog het laatste stuk van onze blog en moeten dan echt gaan slapen. Morgen vroeg op voor de vlucht terug naar Amsterdam. Vlucht KL986 zal ons rond plaatselijke tijd 12.15 uur meenemen naar Nederland waar we maandag om 18.00 uur zullen landen.

En dan is het nu dan echt weer over en uit. Weer een enorme ervaring en weer een fantastische vakantie rijker zullen we China jammer genoeg achter ons moeten laten. Azie is echt weer totaal anders dan alle andere werelddelen en China is dan ook met niets waar we al geweest zijn te vergelijken. De drukke, grote steden en het mooie en rustige zuiden hebben ons laten zien dat het vooroordeel van China als niet echt vakantie land niet klopt. Tuurlijk is het er druk, leven de mensen geheel volgens hun cultuur in alle hectiek, maar het land heeft zoveel mooie dingen om te bezichtigen. Shanghai is een echte westerse stad vergeleken met bijvoorbeeld Xi'an of Beijing, maar Beijing en Xi'an hebben veel meer geschiedenis en echte Chinese elementen. Ze zijn totaal niet te vergelijken met elkaar, maar onze voorkeur gaat dan toch naar de duidelijke Chinese steden. Het zuiden heeft ons echt een ander mooie kant laten zien met prachtige natuur en super leuke steden als Guilin en Yangshuo. Hier beleef je nog het echte boeren leven en China. Natuurlijk de fantastische ervaring tussen de mooiste rijstvelden die we ooit hebben gezien in Pingan. En dan ons beginpunt Chengdu met de Pandaberen die als symbool van China niet in onze reis mochten ontbreken. Terugkijkend was het een top vakantie en hebben we in twee en half week China doorgereisd van west naar oost en van zuid naar noord en hebben we een heel goed beeld van China, eentje om met veel positieve verhalen en foto's door te geven. Zo is de engelse gezegde ook weer van toepassing op deze reis, Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Voor nu alvast welterusten voor ons, bedankt voor alle leuke en originele reacties op onze reis en zeggen we weer gedag tegen de panda's, de boeddha's, het zuiden, de lange mooie Chinese muur en trendy Shanghai en tot snel lieve allemaal.

We are coming home again!!

Dikke kus van ons,

Johan en Martin

• 08 Juni 2014 - 19:45

Annemarie Veerling:

Wat is de tijd voorbij gevlogen! Een goede terugreis voor jullie gewenst!

Xxxx

• 08 Juni 2014 - 20:25

Jolanda Siegers:

Hoi Johan en Martin
    Wat heb ik genoten van jullie mooie reisverhalen. Om de dag ff op de bank en dan lezen. Voor mij pure ontspanning. Wat is het snel gegaan. Hoop dat ik de foto's een keer kan zien. Goede en veilige reis terug naar Holland. Dank jullie wel!
    Liefs
    Jolanda

• 08 Juni 2014 - 20:43

Haronsel:

Ja, nou, wat zal ik nu eens schrijven.
    Sightseeing door chinees Rotterdam ? das wel heulen bij de vijand toch ?

verder tja ook wij hebben lekker genoten van de verslagen, hoewel het deze keer wel lastig was om commentaar te geven.

Wij hebben nog niet zoveel ervaring met senioren reisjes namelijk.

Maar alle gekheid op een chopstick, jullie hebben weer een mooie reis achter de rug en een hoop vreemde cultuur gesnoven.

jongens een goeie thuisreis, enne nog een ding, waarom in godsnaam in Shanghai iets kopen bij A&F terwijl het hier om de hoek te koop is.

ban voyage, en kom save home, Roeland & Hans

• 08 Juni 2014 - 21:21

Janie:

Dat was het weer lieve schatten

wat heb ik mee genoten met jullie

hoop jullie morgen weer te zien op schiphol

goede thuisreis tot dan dikke kus xxx

• 09 Juni 2014 - 00:35

Stefan En Rebecca:

Hey lieffies!

Wat een geweldig avontuur hebben jullie beleefd!!!
    Voor nu een goede reis terug en we gaan gauw een date plannen okay!?
    Dus Jo, misschien kun je maandagavond vast een beginnetje maken met t fotoboek ;-)

Dikke x

• 09 Juni 2014 - 01:17

Tonny Tolenaars:

HALLO LIEVE JOHAN EN MARTIN,

WAT EEN GEWELDIGE MOOIE REIS HEBBEN JULLIE GEMAAKT!!

IK HEB ONTZETTEND GENOTEN VAN DE UITGEBREIDE REISVERSLAGEN EN VAN DE PRACHTIGE

FOTO'S.

HEEL ERG BEDANKT DAARVOOR!!

IK WENS JULLIE EEN GOEDE EN VEILIGE TERUGREIS TOE.

HOOP JULLIE WEER GAUW TE ZIEN EN KIJK NU ALWEER UIT NAAR HET FOTOBOEK.

TOT ZIENS JONGENS. LIEFS VAN TONNY. XXXX

• 09 Juni 2014 - 11:22

Sandy:

Hey lieverds wat een prachtige reis hebben jullie gehad!!!
    Een veilige terugreis en we spreken jullie gauw!!!
    Dikke kussen van ons