New Orleans, de Swamps en Florida - Reisverslag uit Tallahassee, Verenigde Staten van Johan en Martin - WaarBenJij.nu New Orleans, de Swamps en Florida - Reisverslag uit Tallahassee, Verenigde Staten van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

New Orleans, de Swamps en Florida

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

07 Juli 2022 | Verenigde Staten, Tallahassee

We're going to Florida to have a good time

If we get there ahead of the rest

We'll tan right up so we all look the best

Florida Time - Bob Seger

Dinsdag 5 juli 2022

We worden wakker van de wekker in hartje New Orleans. Ondanks de prachtige hotelkamer en de heerlijke bedden hebben we niet goed geslapen. We hadden weer eens luidruchtige buren en ook de dag van gisteren waardoor we veel emoties hadden, werkten niet echt mee. We douchen weer lekker en daarna gaan we eerst de auto verplaatsen. Gister mochten we gratis parkeren vanwege 4th of July, maar vanaf 08:00 uur moet je weer betalen dus verplaatsen we de auto naar een garage. Voor 10 dollar mag je hier tot 18:00 uur staan. Eenmaal geparkeerd lopen we terug naar het hotel. Hoewel ik best richtingsgevoel heb (vind ik zelf) lopen we helemaal verkeerd en doen er 45 minuten over in plaats van 15. Later kwamen we erachter dat we aan de verkeerde kant van de garage eruit zijn gelopen...

Terug op de kamer bellen we met familie en vrienden om de dag van gister nog even te bespreken en te vragen hoe het met hun gaat. We houden de hotelkamer tot ongeveer 11 uur aan zodat we nog even kunnen liggen en rusten. Liepen we vanmorgen nog in het zonnetje, als we uitchecken komt het met bakken uit de hemel en met enorme onweer. We blijven dan nog maar even wat langer binnen en bellen onze lieve vrienden nog even en regelen alvast de schade/inbraak melding bij onze verzekering. Rond 12:15 uur gaan we toch naar buiten, kopen we twee kleine paraplu’s en gaan we eerst naar Riverwalk Outletshopping wat op tien minuten lopen ligt. Hier zitten best veel merken maar de prijzen vinden wij niet echt outlet. Als we daarna naar buiten lopen regent het nog maar heel zachtjes en zien we in de verte de lichtere lucht alweer komen.

We lopen de hele stad door en bezoeken veel bezienswaardigheden zoals French Market, Royal Street en St. Louis Cemetery No. 1. New Orleans heeft een verleden met Voodoo vanuit de geschiedenis waarin van Afrika afkomstige mensen kwamen die dit meenamen naar New Orleans. Op St. Louis Cemetery No. 1 ligt de Voodoo koningin Marie Laveau en veel bezoekers zetten een X op haar graf waarmee ze symbolisch vragen om hun wens te vervullen. Een tweede reden om een kerkhof hier te bezoeken is omdat alle graven boven de grond zijn. Omdat New Orleans op Swamps (moerassen) is gebouwd, kunnen mensen niet onder de grond begraven worden. Als we er aankomen blijkt dat je het kerkhof alleen met een Tour kan bezoeken. De beveiliger aldaar bied ons nog wel aan dat we voor 25 dollar per persoon het kerkhof op mogen... wat denkt ie zelf? Hij steekt dat dan lekker zelf in z’n zak en dus lopen we terug naar het centrum. We gaan wat eten en een souveniertje voor onze kast uitzoeken.

Tegen 16:30 uur lopen we via het grote Royal Street met hun mooie trolleys die door de straat rijden terug naar de auto en rijden we naar Garden District. Dit wordt ook wel het Hollywood van het zuiden genoemd en hier zie je veel mooie herenhuizen met de charme van het zuiden. Als we er aankomen zien we prachtige huizen in vele kleuren met prachtige tuinen. We stappen een paar keer uit om te kijken en foto’s te nemen en daarna rijden we naar Days Inn om in te checken. Het is al rond 18:00 uur als we kamer 113 krijgen en even op bed gaan liggen. Was het plan om vanavond nog een keer terug naar het centrum te rijden voor nog een avond Bourbon Street, als we zo liggen komt de moeheid om de hoek kijken en besluiten we om dit niet te doen. We hebben gisteren een gezellige middag en avond gehad en daar kijken we met warme gevoelens op terug. We gaan wat gefrituurde kip eten (chicken fingers) bij Raising Cane’s. Deze zaak konden we nog niet maar de kip is er heerlijk.

Moe maar voldaan blijven we vanavond lekker binnen, kijken we America’s got Talent en schrijf ik dit stukje. We gaan proberen om een goede nacht te slapen en morgen gaan we eerst een Tour doen bij Cajun Encounter Swamps. Zoals gezegd is New Orleans vooral moeras en daar gaan we met een boot doorheen. Daarna zullen we een lange rijdag hebben naar Florida.

En dus zit ook de laatste muziekstad er dan op, New Orleans. Deze stad heeft een heel fijne vibe met op elke hoek wel een muzikant die Jazz muziek speelt. De ligging aan de Mississippi en de leuke binnenstad met vooral Bourbon Street maakten dat wij NOLA, zoals New Orleans liefkozend word genoemd de leukste muziekstad van de drie vonden, al waren ze niet met elkaar te vergelijken. Ze hebben alle drie wel iets te geks en in alle steden voelden we de muziek echt wel. Nashville met vooral de Country, Memphis met de Blues en Rock en Roll en New Orleans met de Jazz... we zijn bevoordeeld om ook deze steden te hebben bezocht en te hebben ervaren. Morgen gaan we een stuk rijdend door Alabama naar Florida waar we voor ons gevoel aan deel twee van de vakantie gaan beginnen, maar eerst morgen de Swamp Tour en de lange rit.

Woensdag 6 juli 2022

Vandaag hebben we een best drukke dag voor de boeg. We gaan een excursie doen en weer veel kilometers rijden naar Florida, een staat in het zuid oosten van Amerika. Allereerst ontbijten we bij ons motel Days Inn, maar het stelt niet veel voor. Toch eten we iets en pakken dan alles weer in en starten de auto op weg naar Slidell. In dit plaatsje zit Cajun Encounters en met dit bedrijf gaan we een 2 uur durende boot excursie doen door de swamps van New Orleans.

Rond 09:15 uur komen we aan en krijgen we een oranje bandje om. Tegen 09:30 uur moeten alle mensen met een oranje bandje met kapitein Wade mee. Op het bootje kunnen maximaal 20 mensen mee. Als iedereen zit start Wade de motoren en varen we weg. We gaan twee uur varen in de Honey Island Swamp. De naam dankt deze swamp aan het feit dat de bomen in dit moeras door het water hol worden en er gaten in de bomen komen. In deze gaten nestelen bijen graag met hun nest en vandaar de naam Honey Island Swamp.

Wade vaart eerst met grote snelheid verder het moeras in. Het voelt lekker om op de boot te zitten met mooi weer en de wind die door de haren gaat. (Jaja, door het beetje wat ik nog heb...). Op een gegeven moment zien we het eerste dier en wel een krokodil, want die zijn er hier genoeg. Het is een best grote en iets verderop zwemmen er weer twee. We komen erg dichtbij en af en toe gooit Wade een soort van snoepjes naar ze toe. (Marshmallows omwikkeld met een bruin goedje). We varen rustig verder en zien prachtige vogels en veel schildpadden. Het varen in het moeras is prachtig. Het is heel groen van de bomen en daartussen varen we. Op een gegeven moment zien we een heel grote spin en daarna zien we de leukste beestjes die hier leven, wasbeertjes. In het moeras tussen de bomen leven wasbeertjes die zich ook nog eens laten zien met meerdere tegelijk. Zo leuk en lief en in het wild. Dit vinden we trouwens echt 1 van de leukste dingen die er zijn op vakantie, wildlife spotten.

Als we weer verder varen komen we nog veel meer krokodillen en schildpadden tegen en ook een aardvarken. Een best grote die ook in het moeras leeft. Hij zwemt naar het snoepje wat Wade weer in het water gooit en laat zich goed zien. We hadden van alles verwacht maar een aardvarken...

Na twee uur varen en dobberen zijn we helaas weer terug bij het begin en stappen we van de boot af met weer nieuwe herinneringen en veel mooie natuur te hebben gezien. We lopen nog even door de souveniershop en stappen dan weer in de auto om eerst te gaan tanken en dan kilometer te gaan vreten naar de hoofdstad van Florida, Tallahassee. Volgens mij zijn we trouwens nog nooit door zoveel Staten gereden als vandaag op 1 dag. We starten in Louisiana en rijden via Mississippi, Alabama naar Florida, een route van ongeveer 6 uur rijden met tussenstop. De rit gaat via goede wegen langs mooie stukken water en veel groen en omdat het in Florida een uur later is dan in de Staten waar we vandaan komen, is het rond 19:00 uur dat we aankomen in Tallahassee en inchecken bij wederom Days Inn en kamer 210 krijgen. We frissen ons even op en gaan dan eten bij Longhorn Steakhouse, 1 van onze favorieten waar we een heerlijk stuk vlees eten met van alles erbij. Vol maar via toch een ijsje bij Dairy Queen zoeken we onze kamer weer op en plannen we de dag van morgen.

We zijn in Florida, de laatste staat die we deze vakantie bezoeken en gaan hopelijk hier nog veel leuks doen en moois zien. Morgen zullen we dieper Florida inrijden en hebben we nog zo’n tien dagen in de Sunshine State tegoed, al zijn de voorspellingen niet zo zonnig dus fingers crossed en duim mee voor in ieder geval droog weer.

Veel lieve kilometer groeten van ons!

• 07 Juli 2022 - 08:01

De Regengoeroe:

Nou dat doen jullie goed, smorgens op je nuchtere maag lekker een stukje wandelen. Waren jullie er na 10 min. Nog niet achter dat jullie verkeerd liepen, nooit gehoord van Google maps, schijn je ook op wandelen te kunnen instellen. Jammer dat het toen nog niet regende.

Nou na de plichtplegingen van de gebeurtenissen thuis, gelukkig weer een beetje in het ritme lees ik.

Bij die voodoo tante zou ik ook een X gezet hebben met een wens voor die inbrekers, b.v. dat die ook maar gauw in het moeras wegzakken.

Zijn jullie in het swamp niet eerst zelf opgegeten door allemaal Insecten,
    Dan alligators bekijken die marshmallows eten ? Zat er geen elektrisch draadje aan het beest.

Onderweg een aardvarken tegengekomen, jullie weten zeker dat er geen spiegel opgesteld was waardoor je een beeld van uh ( nee ik zeg het niet).
    Nou jongens goed dat jullie de vakantie niet door alles laten verpesten, geniet nog maar even, straks hebben jullie genoeg te regelen verder, niet nu.

• 07 Juli 2022 - 10:28

Ester Zonder H:

Mijn volgende nest pups is met de S .... Swamp vind ik wel origineel.
    Je maakt toch wel een fotoboek als je terug bent he.

• 07 Juli 2022 - 17:56

Stefan En Rebecca:

Ahhhh die wasbeertjes, zo schattig!!
    Part 2 is aangebroken, Florida, weer een hele andere beleving!
    We duimen voor jullie dat de zon gaat schijnen, dat verdienen jullie!
    Xxxx

• 11 Juli 2022 - 20:21

Yvonne:

Wat leuk zo’n swamp excursie. En al die dieren die je hier niet ziet in het wild. Ik hoefde nooit zo nodig naar Amerika maar als ik dit zo lees mis ik dan toch wel wat.