Sydney and the end of the journey Down Under! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Sydney and the end of the journey Down Under! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Sydney and the end of the journey Down Under!

Door: Johan Wijkstra

07 Oktober 2016 | Australië, Sydney

Hey lieve allemaal!

Wereldstad Sydney.... Werelds is het hier zeker. Wat een grote en drukke stad is dit. Weer even wennen na alle rust rond Hamilton Island en Queensland, maar eenmaal in de stad ben je er ook zo weer thuis. Vier volle dagen hebben we ons goed vermaakt in de stad met vijf miljoen inwoners. Voor vier dagen vijf miljoen en twee inwoners. Veel plezier met de laatste dagen van onze reis in Australië.

Afgelopen zondag moesten we helaas Hamilton Island, de Whitsundays en Queensland verlaten. De vlucht met Qantas naar Sydney vertrok geheel volgens schema en twee uur later vlogen we prachtig over Sydney heen met de zo van foto's bekende skyline. We zaten aan de rechterkant van het vliegtuig en hadden dus een mooi uitzicht op de stad waar we vijf dagen zullen verblijven. Eenmaal geland hadden we weer binnen no time de koffers (Schiphol kan veel leren van alle Australische vliegvelden) en zochten we Hertz op voor de auto. We hebben onze oude vertrouwde Suzuki Swift in het zwart weer even te leen. Hierna zochten we de snelweg op om naar Bondi Beach te rijden waar we een appartement hebben gehuurd. In Sydney moet je goed opletten op welke weg je rijd, want er zijn veel tolwegen en die kunnen aardig oplopen qua geld omdat het per kilometer word berekend. We hebben een appartement gehuurd bij Ultimate Appartments Bondi Beach. De receptie was al gesloten maar via een brief met sleutel in de brievenbus kunnen we de binnenplaats oprijden en hebben we appartement 25. We brengen de laatste uurtjes van de dag rond, op, en langs Bondi Beach dat met het prachtige weer en op zondag super druk is. Het is echt de place to be en to be Seen. We eten wat bij een Mexicaan (hot, hot, hot!) en doen boodschappen voor de week voor in ons appartement. Savonds kijken we de zo belangrijke finale van de NRL Australian Rugby tussen Melbourne en Sydney en ons Sydney (nu toch onze thuishaven haha) wint. Ook facetimen we met Marts moeder wat heel fijn is en daarna kijken we via een livestream naar onze club Ajax, die wint van Fc Utrecht. Voor even is Sydney dus onze thuishaven. Benieuwd naar wat we hier zullen beleven, het begin is in ieder geval goed en relaxed.

Maandag konden we eindelijk een keer echt uitslapen in de vakantie. Rond zevenen zijn we toch weer wakker, maar blijven lekker lang liggen en ontbijten op bed. Het is fijn om vijf dagen in hetzelfde appartement te blijven, even niet meer zeulen met de koffers en gewoon zelf bepalen wat te doen en hoe laat. We gaan rond tien uur de stad in en omdat het Labourday is, een National Holiday, is het druk. Het is even wennen om met zoveel drukte te rijden en de mensen toeteren snel... We parkeren de auto voor een dagprijs van 13 dollar. Als je niet goed oplet betaal je de hoofdprijs wat oploopt tot 69 dollar voor een dag. Sydney is trouwens met alles duur, maar daar waren we op voorbereid. Vandaag is een shopdag. We lopen de hele dag in de stad en bezoeken de voor Sydney zo bekende shoppingmalls op. We winkelen bij de bekendste Westfield (heel groot), de Strand Arcade en Queen Victoria Building. Westfield is echt heel groot met daartussen alle straten vol met winkels. Tussendoor zoeken we een paar keer de rust met wat eten of drinken en genieten we van de drukte van de stad. Tegen vieren zijn we moe van het slenteren door de stad en zijn vele straten. Net als in New York heb je hier heel veel grote gebouwen waaronder je loopt. Nadat we lekker in ons appartement een beetje zijn uitgerust gaan we bij Bondi Beach eten bij Hurricanes Grill Bondi Beach en eet Mart een NY steak en ik Baby backribs en daarna gaan we terug naar ons appartement om nog even tv te kijken. Een eerste Sydneydag zit erop. Een grote, drukke stad maar we zijn er alweer helemaal gewend en thuis.

Dinsdag hadden we wel de wekker gezet. We gaan vandaag de haven van Sydney onveilig maken en om toch een normale prijs te hebben met parkeren moet je voor 10.00 uur sochtends binnen rijden in de garage en mag je pas na 14.00 uur vertrekken en dan kost het 16 dollar. We parkeren om 09.30 uur de auto in dezelfde garage als gisteren in Kent Street. Het is nu vooral druk met mensen die allemaal naar hun werk gaan. In de vele grote gebouwen die de skyline vormen zitten allemaal kantoren. Wij hoeven gelukkig niet te werken en zoals gezegd gaan we naar de haven. De bekende haven van Sydney is Circular Quay. Hier vind je DE twee iconen die Sydney heeft als gebouwen en dat zijn de Harbour Bridge en het Opera House. Hoe raar blijft het om de dingen in het echt te zien die je normaal alleen op foto's of tv ziet. We lopen eerst via alle Wharfs waar de velen veerboten vertrekken naar bijvoorbeeld Mosman, Darling Harbour en Manly Beach. Daarna wacht het Opera House ons op waar we naartoe gaan en rond lopen, en veel foto's maken. Naast het Opera House liggen de Royal Botanische Tuinen waar we ook doorheen lopen met uitzicht op het Opera House. Tussendoor eten we een broodje van de Subway op een bankje met uitzicht op straatartiesten en de vele mensen die zich naar alle veerboten haasten. Na een ijsje staat de Harbour Bridge op het programma. We maken eerst foto's van de onderkant en gaan er daarna overheen lopen. Net als de Brooklyn Bridge in New York is het een beste loop voordat je op de brug bent, maar dan heb je ook prachtig uitzicht op de hele haven en de skyline. Hierna zoeken we Hyde Park op. Een park midden in de stad met een prachtig Anzac Memorial. Een Memorial voor de gevallen soldaten met een gedeelte voor de Unknown Soldier. Na een bezoekje aan Starbucks gaan we terug naar de auto waar we rond 16.00 uur aankomen. We willen met de auto over de Harbour Bridge rijden en een kwartier later rijden we er midden op. We stoppen beneden aan de overkant voor een uitzicht op de skyline, het Opera House en de Harbour Bridge en alles samen in 1 uitzicht. Genoeg voor vandaag en we hebben na twee volle dagen in de stad te hebben rond gehangen een heel goed beeld van deze drukke wereldstad. Savonds eten we gewoon relaxed zelf gebakken uitsmijters in ons appartement en kijken we de X-factor van Australië. Hoe bedoel je thuis in Sydney?

Woensdag was het tijd voor het laatste Nationale Park van de vakantie, Blue Mountains National Park. De naam van dit park komt door de blauwe waas van de eucalyptusbomen boven de bergen. Het park ligt op 100 kilometer rijden van Sydney. We rijden al om 08.30 uur weg uit Sydney, maar door de ochtendspits en het vermijden van tolwegen doen we er een kleine twee uur over om er te komen. Dit park is weer totaal anders dan alle andere. Blue Mountains National Park wordt door de Great Western Highway in twee gebieden gesplitst, het noorden en het zuiden. In het zuiden zijn vooral de vele mooie uitzichten en is veel toegankelijker dan het noorden. We beginnen bij het Visitor Centre om een kaart te halen en een plan uit te stippelen. We willen veel uitzichten bekijken en ook nog naar wild spotten vandaag, dus even nagaan waar dat het beste kan en Off we go. We bekijken de Wentworth Falls, het oude bergplaatsje Leura, Echo Point met het belangrijkste uitzichtpunt op de The Three Sisters (wij hebben er samen maar twee, wie is dan die derde???) Drie rotsformaties die een belangrijke plaats innemen in de Aboriginal Cultuur. Na een lunch bij de Three Sisters bekijken we Evans Lookout, de prachtige Lookout van Govetts Leap met een waterval (Bridal Veil Falls) in de zon en dus met regenboog en rijden we naar het hoogste punt ( 1111 meter) van de Blue Mountains op One Tree Hill. Tegen 14.30 uur hebben we van alle uitzichten die we wilden zien genoten en gaan we proberen Wildlife te spotten. Hier leven Kangaroos, veel vogels en ook de Wombat. Het grappige nachtdier wat iets weg heeft van een Konijn en Kangaroo. We rijden bij het plaatsje Blackheath via een prachtige weg door de bossen naar Megalong Valley om daar bij de beek de auto neer te zetten en te voet door het bos op zoek te gaan naar wild. Zoals gezegd vinden wij dit 1 van de leukste dingen die er zijn! Op een gegeven moment zijn we diep het bos in en komen we in zeg maar Wombat/Kangaroo land. Overal zie je sporen, holen waar de Wombats in kunnen leven en poep. Tel daarbij een kleine waterpoel op en je hebt hun leefomgeving gevonden. Alleen wij en de natuur. De rust en overal hoor je vogels en het geknisper van takjes waar wij over lopen. We bekijken de omgeving en de holen en zien in totaal twee grote bruine Kangaroos, maar als ze ons door hebben zijn ze weg. Helaas zien we zoals verwacht (nachtdier en het is te mooi weer) niets van de Wombat. We lopen dezelfde weg ongeveer terug door het bos naar de auto en rijden de weg dan terug naar het begin van het park als we langs de weg in een groot veld en verder van ons weg drie Kangaroos zien. Als we een foto maken en die inzoomen zien we waarschijnlijk de grootste Kangaroo die we ooit hebben gezien. Lijkt wel of die naar de sportschool is geweest, dit moet een echte Kangaroo zijn. Ze hebben door dat we staan te kijken en als we na meer foto's te hebben gemaakt ze weer inzoomen zien we dat de kleinste Kangaroo een Joey heeft. Een Joey? Dat is een babykangaroo in de buidel van de moeder. Helaas springen ze na een kwartiertje weg en verder van ons vandaan het bos in. WoW! We rijden verder naar Glenbrook en gaan dan via een zijweg naar Euroka. Dit gedeelte is na zeven uur gesloten dus voor die tijd moeten we terug zijn bij Glenbrook. We komen aan bij Euroka, waar je ook kunt kamperen. Een groot dal in de bergen met ook weer wat watertjes en als we net beneden zijn zien we twee Kangaroos. 1 liggend in het gras en de ander staand in het gras en wat springt er net in haar buidel... Joey!!! We blijven kijken en doen de auto uit en maken wat foto's van moeder en jong, maar ze houd 'm goed verborgen. Als om 18.30 uur de zon onder gaat en de vele vogels (kakatoes, roze papagaaien, groen/rood/geel papagaaien) zich laten horen moeten we helaas weer richting de uitgang welke we in de schemer vinden. Helaas geen Wombat gezien maar twee moeders met jonkies van Kangaroos vergoed alles en is super gaaf! We eten wat onderweg als we tegen half tien Savonds terug komen in os appartement na weer een heerlijke, prachtige dag. De laatste natuurdag van deze vakantie in Australië. Het blijft fantastisch... De rust en de spanning die je ervaart bij het spotten naar wilde dieren. Morgen laatste volle dag...

Donderdag zijn we voor ons doen laat wakker. Half tien gaan we er pas uit, waarschijnlijk moe van gister. Vandaag onze laatste volle dag in Australië. We gaan er een leuke dag van maken. We treffen het deze week trouwens met het weer. Zon, zon, zon en ongeveer 25 graden. We rijden vandaag naar Manly. Een heel bekend gedeelte van Sydney, met net als Bondi een Beach. Wij laten het strand even wachten en nemen 1 van de vele Ferries naar Sydney Centrum. We wilden heel graag met de bekende groen/gele Ferryboten een tochtje maken en stappen op de Ferry Freshwater naar Circular Quay waar we om 11.45 uur aankomen. Met de Ferry kom je op het water dicht langs het Opera House en zie je de grote stad vanaf het water. Als we van de boot zijn afgestapt zoeken we de vele stalletjes langs de kant op die Whale Watching aanbieden. We gaan vandaag op zoek naar Walvissen. Van mei tot november zwemmen vele walvissen van Queensland helemaal naar beneden langs de kust en rond deze periode zijn ze ook rond Sydney. Na als lunch in de haven allebei de Australische Pie van de bekende Wheels Pie (sinds 1945) te hebben gegeten, stappen we om 14 uur aan boord van Fantasea Whalewatching en varen we de haven uit en zo de Tasmaanse zee op. We zien eerst een aantal Sea Lions, als we daarna al snel de eerste walvis zien. Niet alleen, maar met een jong. We hebben al vaker walvissen gezien ( Love Canada en Vancouver Island!!!) en zien ze weer herkenbaar boven komen om lucht te happen en ze dan weer onder te zien gaan. Moeder en jong lijken aan synchroonzwemmen te doen. In totaal zien we meerdere walvissen en nog een moeder met jong. Ook zien we twee keer de zo mooie staart het water in gaan... Prachtig. Helaas zien we ze niet hoog uit het water springen wat ze ook wel eens doen, maar gelukkig zijn het geen circusdieren die alles op commando doen. Als we terug varen naar de haven zien we ook nog een klein groepje dolfijnen voor een andere boot zwemmen en springen. Cool toch? Als we terug aan wal zijn zoeken we de veerboten weer op en 17.00 uur varen we terug naar Manly en zwaaien we Sydney uit. In Manly zoeken we natuurlijk Manly Beach op. Ook een druk strand, maar de straat naar het strand toe is veel minder druk en veel overzichtelijker dan bij Bondi Beach. Na een heerlijke burger gegeten te hebben bij het strand zoeken we de auto op en rijden we rond zonsondergang naar ons appartement. Sydney lijkt ons gedag te zeggen met een mooie rood/oranje lucht en rond achten komen we aan in ons appartement. De laatste volle dag Sydney en Australië zit erop. Alweer zo snel... We genieten van een laatste avond in ons huisje met wat drinken en lekkers voor de tv en gaan dan niet te laat slapen. Morgen de lange vlucht terug naar huis. Terug naar het gewone leven...

Vandaag dus terug naar huis. Het is nu 08.00 uur in de ochtend als ik op de iPad dit verslag aftik en we ons gaan klaarmaken voor de lange reis. We vliegen pas om 16.00 uur naar Singapore en van daaruit naar Amsterdam. Als alles op tijd verloopt zullen we dus over 31 uur op Schiphol landen op zaterdagmorgen. Voordat we weer gaan slapen in ons eigen bed zijn we zo'n 44 uur verder haha. Maar geloof ons, het is het meer dan waard. Als reizen gratis was, zagen jullie ons nooit meer...

En dan is het nu dus over en uit, klaar, it's the end van een prachtige reis. Een reis die begon een maand geleden in Darwin. Na vier binnenlandse vluchten, vijf huurauto's (in totaal met Sydney mee hebben we 5732 kilometer gereden), prachtige Nationale Parken, geweldige vergezichten, vijf staten (Northern Terotory, Victoria, South Australia, Queensland en New South Wales), alle en vele prachtige dieren die we hebben gezien in het wild zit het erop. Niet te beseffen wat we eigenlijk allemaal hebben gedaan en gezien, zo snel is het gegaan. Aan het einde van elke reis voel je een soort van verdriet dat je weer naar huis moet wetende wat je achterlaat. Hoe mooi de wereld is en wat een geluk wij hebben om hier zoveel van te mogen zien. Het leert je te relativeren en te beseffen dat er zoveel meer is dan werken en stress. We kijken daarom nu al uit naar de volgende reis waar die dan ook naartoe mag gaan, want met zoveel mooie dingen op deze wereldbol is onze bucketlist nog aardig lang. Maar nu eerst afsluiten in Australië en de meer dan 2500 foto's die we hebben gemaakt verwerken in een fotoboek zodat we vaak terug kunnen kijken op deze gave reis. Bedankt Australië voor de mooie tijd en je bent een prachtig land en we zijn trots je een beetje te hebben leren kennen. Wie weet tot ooit.

En ook jullie bedankt voor het volgen van ons. Bedankt voor onze vaste volgers die altijd trouw reageren met super leuke en grappige reacties. Ook door jullie reacties wisten wij dat we weer met iets heel speciaals bezig waren, maar ook met het leukste dat bestaat, REIZEN!

Pas maar op mensen want We Are Coming Home!!!

Nu eerst de lange reis terug en tot snel!

Veel liefs,

• 07 Oktober 2016 - 07:15

Ger Stobbe:

Hallo , goed om te lezen dat jullie een fijne tijd hebben gehad, die hadden wij ook. Maar aan
    alle goeie dingen komt een eind(helaas). Ik heb met veel plezier jullie verslagen gelezen.
    Tot gauw.

• 07 Oktober 2016 - 07:21

Haronsel:

Nou ja, aan alles komt een eind he.

Jullie hebben even mogen snuiven aan Australië, hebben er een stukje van gezien (vooral stranden, ik zou gewoon 4 weken Nederlandse kust gedaan hebben, ook duur maar toch niet zo duur als wat jullie gedaan hebben).

Een afsluitend weekje in Sydney regio, gelukkig wel weer aan een strandje, waarom niet in het “Rydges World Square Sydney Hotel” leek het ons meer in jullie straatje.

Had je ook geen auto nodig gehad, en zat je midden in the place to be.

Ja verder een beetje in de traffic jam van Sydney gestaan, nou die was 30 jaar geleden al niet te doen, zal dus niet veel beter zijn.

Nog naar het koala sancturary geweest of het alligator park, nightlive at kings cross, affijn noem maar op.

Nou safe journey home zak maar zegge.

n.b. stap effe uit in singapore voor je i phone 7,

• 07 Oktober 2016 - 07:33

Janie:

Lieve schatten met veel plezier heb ik jullie gevolgd maar wat hebben jullie veel beleefd ben benieuwd naar jullie foto's fijne terug reis love you xxx

• 07 Oktober 2016 - 08:48

TONNY:

LIEVE JOHAN EN LIEVE MARTIN,

WAT EEN HEERLIJKE DAGEN HEBBEN JULLIE DOORGEBRACHT IN SYDNEY.

HEEL VEEL GEZIEN EN BELEEFD.

GELUKKIG WAREN DE LAATSTE DAGEN OOK LEKKER ONTSPANNEN.

JA, NIET TE GELOVEN DAT DEZE VIER LANGE WEKEN VAKANTIE, NU DAN ECHT

ALWEER VOORBIJ ZIJN.

MAAR DEZE MOOIE EN BIJZONDERE REIS, VERGETEN JULLIE JE HELE LEVEN NOOIT MEER.

IK WIL JULLIE BEDANKEN VOOR DE ZEER UITGEBREIDE EN PRACHTIGE REISVERSLAGEN.

DE MOOIE FOTO'S EN NIET TE VERGETEN DE GESCHIEDENISLESSEN TUSSENDOOR.

MIJN COMPLIMENTEN JOHAN, JE BENT EEN GEBOREN SCHRIJVER.

IK HEB ER ERG VAN GENOTEN, KEEK ER STEEDS NAAR UIT.

ZAL HET OOK WEER GAAN MISSEN.

KAN JE GEEN DAGBOEKJE VAN JE BELEVENISSEN IN ALMERE GAAN MAKEN? HAHA.

IK BEN ZEER BENIEUWD NAAR DE FOTO'S WEER.

DAT WORD DEZE KEER DENK IK WEL EEN SUPER GROOT FOTOBOEK!!!

LIEVE VRIENDEN, IK WENS JULLIE EEN GOEDE EN VEILIGE VLUCHT TERUG NAAR NEDERLAND.

GA IN JE HOOFD, NOG MAAR LEKKER NAGENIETEN VAN ALLES.

TOT SNEL WEER IN ALMERE.

HEEL VEEL LIEFS VAN JULLIE GROOTSTE FAN. XXXX

• 07 Oktober 2016 - 08:52

Tim Sandy Jesper En Celine:

Hey lieffies wat een prachtige en onvergetelijke reis hebben jullie gehad zo mooi!!!een hele veilige terugreis en tot gauw xxx van ons

• 09 Oktober 2016 - 13:37

Stefan En Rebecca:

Hey mannen,

Terwijl jullie alweer een nachtje in jullie eigen bed hebben geslapen, zit ik heerlijk te genieten van het laatste verslag van jullie prachtige reis. Weer een hele ervaring rijker. Geniet nog lekker ff na van al het moois en tot gauw!