Kings Canyon en Kangaroos!! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Johan en Martin - WaarBenJij.nu Kings Canyon en Kangaroos!! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

Kings Canyon en Kangaroos!!

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

16 September 2016 | Australië, Alice Springs

De Australische Outback is geweldig. Uluru, de Olga's en Kings Canyon, ze waren allen fantastisch. Veel plezier met onze belevenissen van de afgelopen twee dagen. Het waren twee mooie en warme dagen.

Donderdag 15 september 2016

Half acht worden we gewekt en hebben we goed geslapen zo dicht bij Ayers Rock. Als we de gordijnen openen is het een en al zon en echt een strakblauwe lucht. We douchen ons en na een kopje koffie en thee pakken we alles weer in en kunnen we weer op pad. Eerst gaan we nog tanken en kopen we wat eten voor ontbijt en voor onderweg. Ook kopen we een souveniertje van Uluru voor onze kast thuis. Dachten we dat we Uluru rood hadden gezien, het lijkt wel of ze vannacht met een rode pot verf erover zijn gegaan. Zo met een strakblauwe ochtendlucht knalt ie eruit. Ook de Olga's liggen er prachtig bij. We moeten ze toch helaas gedag zeggen en we zijn blij hier geweest te mogen zijn. Vandaag mogen we weer wat kilometers maken om bij onze volgende Nationale Park te komen. Het Watarrka National Park met Kings Canyon wat ligt aan de George Gill Range. Dit ligt op 305 km rijden van Uluru. De weg ernaartoe begint zoals we hem ook hebben gereden naar Uluru en de Olga's, maar langzaam aan zie je de Canyons opdoemen. Steile rode wanden, met weer veel groen erop. Ook komen we weer langs Mount Connor, die ook vergeleken met gisteren er veel roder uitziet. Ook de lucht is erg helder vandaag en de temperatuur ongeveer 20 graden, dus top! Op een gegeven moment zien we een parkeerplaats en veel mensen maken foto's van een beest. Het blijkt een Dingo te zijn. Een vrouwtjes Dingo die er erg ondervoed uitziet. Ze lijkt op eten te wachten, maar niemand geeft wat. We denken dat ze vaak wel wat krijgt en daardoor zelf niet veel jaagt of zo, gezien haar magere lichaam. We stappen weer in en stoppen op ongeveer 30 km van Kings Canyon bij Kings Creek Station om te lunchen alvorens we doorrijden naar de Canyon. We rijden naar het begin van de Canyon, vanwaaruit je allemaal trails kunt lopen. We doen eerst de Kings Creek Walk. Dit is heen en weer 2,6 km. Het is een prachtige loop beneden in de Canyon met de 300 meter rode hoge wanden boven ons. Het is erg rustig in het park en we horen allemaal vogels. De Creek staat helaas wel helemaal leeg, en je ziet de vele rotsen en waar normaal de Creek ligt. Het is echt zalig weer om zo rustig te lopen. Aan het einde moet je even over wat rotsen en kom je uiteindelijk bij een waterhole. Deze staat wel vol en met de bomen eromheen, en de rode rotsen ligt het er heel mooi bij. Weer veel klikken met onze camera's. We maken ook foto's van mooie vogels (waaronder een soort groen gele valkparkiet en zien een grote lizzard. Het is inmiddels 14.30 uur als we weer terug zijn bij het begin. Vandaar gaan er ook andere trails, waaronder de Kings Canyon Rim Walk. Ik besluit een deel van deze Walk te doen. Mart gaat heerlijk in het zonnetje zitten met wat drinken. De Walk begint met een natuurlijk pad helemaal tot aan boven de canyon. Hoeveel treden het waren weet ik niet maar ik was aardig kapot dat ik boven was. Wel heb je dan een prachtig uitzicht over de omgeving. De Walk gaat dan verder boven op de canyon en eenmaal aan de rand bovenop heb je weids uitzicht. Na even rustig de stilte op me te hebben in laten werken ga ik terug naar beneden. Ik kom ongeveer 15.30 uur terug beneden, hijgend en puffend dat wel haha. Na wat eten en drinken rijden we terug naar de Kathleen Springs Walk. Deze is ongeveer 2,5 km heen en terug. We lopen het pad helemaal af. De zon is al iets minder warm en schijnt prachtig in het dal. Het voelt een beetje als een Walk through the Park, maar dan met steile rotsen om je heen die steeds andere kleuren hebben. Ook dit pad komt uiteindelijk uit bij een waterhole. Er staat een bankje bij waar we even rustig gaan zitten en luisteren naar de vogels. Vielen de andere Walks mee, nu bij deze zijn Mr. And Mrs. Fly weer erg aanwezig hoor. Ze maken ook van die vieze bromgeluiden. Rot naar je M... roep ik dan ook vaak, terwijl Mart roept Rot op ga maar naar Johan. Eenmaal bij de auto rijden we zo'n 30 km terug op de weg naar Kings Canyon Wilderness Lodge. Nou Hans het gaat gebeuren hoor, de boys gaan kamperen in een tent. We doen het hek open van het terrein en sluiten die weer en dan is het ongeveer 1 km rijden door de rode ondergrond naar de Lodges. We worden opgewacht door Nicholas die ons welkom heet en met een golfkarretje met ons erbij in onze koffers ophaalt en ons naar de tent brengt. Het is natuurlijk geen gewone tent, nee luxelovers als we zijn hebben we een echt heel luxe tent. Het is eigenlijk een super de luxe hotelkamer met een tent erom heen. Onze tent heeft de naam Molly Clark. Een vrouw uit de omgeving die opkwam voor de vrouwenrechten. Stond in een boekje in de Lodge hoor... Als we naar binnen gaan weten we niet wat we zien. Fantastisch! Dit is de meest luxe tent ever! We installeren ons en gaan dan wat koffie en thee halen wat je allemaal gratis mag pakken net als fruit, repen e.d. Rond zessen gaan we nog even eruit om wat te eten bij Kings Creek Station en zien we echt een fantastische zonsondergang. Terug rijdend naar onze Lodge zien we de lucht in allemaal kleuren door de bomen heen. Het was vandaag ook zo'n heldere fantastische dag. Eigenlijk hadden we die zo gister bij Uluru moeten hebben, maar je kunt niet alles regisseren natuurlijk haha. We gaan terug naar onze tent en gaan nog even zitten op ons terrasje maar het is al snel koud hoor zo als de zon onder is. We douchen ons in de complete badkamer die echt groot is en halen dan nog wat thee en koffie met wat lekkers om daarna lekker in bed te gaan liggen lezen en schrijven. Er is geen tv, maar dat vinden we juist zo prettig! Het is 1 en al rust hier. Hierna praten we dag van ons af. Wat al begon met de prachtige ochtend bij Uluru eindigde in een prachtige avond in een Lodge. Tonight we are sleeping in the Wilderness als two Kings dichtbij Kings Canyon, kan het nog mooier?

Vrijdag 16 september 2016

We hebben heerlijk geslapen als we zelf zeven uur wakker worden. Het heeft vannacht wel heel hard gewaaid, waardoor het soms leek alsof de tent werd opgetild en zou wegwaaien. Koud was het trouwens niet. Ja buiten wel, maar wij hadden natuurlijk een super de luxe tent met airco/verwarming dus het was gewoon heerlijk 23 graden binnen. We douchen onszelf wakker en daarna gaan we om 08.00 uur ontbijten. Voor 15 dollar p.p. kon je dit bijboeken en we vonden het wel een lekker idee om even goed te ontbijten. Aan het ontbijt zat ook al een Canadees, wat ouder echtpaar waar we heel leuk mee kletsen over vakantie en reizen. Het ontbijt is ook goed met alles wat je kan bedenken. Fruit, yoghurt, brood e.d. Na de goede start pakken we alles weer in en checken we uit. Om 09.30 uur verlaten we Kings Canyon Wilderness Lodge en stellen we de Hansie Hansie in op Alice Springs wat op 450 kilometer ligt. We hebben dus nog een aardig ritje voor de boeg. De uitzichten langs de weg zijn zoals de andere dagen, maar we nemen ze nog maar eens goed in ons op, want we gaan met de rit naar Alice Springs de Australische Outback nu echt verlaten. We stoppen op de helft om te tanken en voor een plaspauze en starten dan de auto weer om na 60 kilometer weer te stoppen bij Erldunda. De Roadhouse waar we ook hebben geslapen gebruiken we om een lunch te halen en wat te drinken. Ook werkt nu de WiFi wel en zien we dat ons Ajax heeft gewonnen. Top! Na wat eten en drinken gaan we weer verder met de rit naar Alice Springs en als we net wegrijden en op de weg zitten zie ik een raar beest op de weg met wat stekels en kleuren. We stoppen en rijden terug, maar ook de auto achter ons stopt en een Aboriginals vrouw stapt uit en rent ernaartoe. Het blijkt om een Bergduivel te gaan. Een prachtig klein beestje met heel veel stekels. We maken er wat foto's van en dan opeens pakt de vrouw hem aan z'n staart op. We kijken raar op en ze zegt in slecht Engels: "This the mountaindevil, present for my kids". We zeggen nog leave it, maar ze stapt in de auto en neemt het diertje gewoon mee. Ze rijden weg en Mart en ik kijken elkaar raar aan. Hoe gaat de natuur kapot...? We zijn wel blij dat we het beestje gezien hebben, echt bijzonder! Ook wij starten de auto en als we ze later passeren zwaait de vrouw naar ons, maar wij rijden ze hard voorbij. Rond 14 uur komen we aan in Alice Springs en rijden we naar het Alice Springs Telegraph Station Historical Reserve. Een gewoon open reserve midden in de stad. In dit park kun je de Bradshaw Walk lopen van 3,6 km. We parkeren de auto en eerst kom je in een soort van groot park, waar allemaal roze papegaaien vliegen en in de bomen zitten. Bij ons zie je die alleen in de dierenspeciaalzaak of in een kooi. Prachtig. Dan zoeken we het begin van de loop op. Het is een park met allemaal grote rotsen en veel groen. Hier kun je met geluk Kangaroos spotten. Het is echt prachtig en dit is wat wij zo leuk vinden. Het gevoel als je loopt en iets kunt spotten en niet wetende of dat lukt, de spanning. Heerlijk. Het is ook nog eens prachtig weer met zo'n 26 graden. En dan roept Mart opeens rechts! Er staan twee Kangaroos in de verte bij bosjes. We lopen er zo stil mogelijk naartoe, maar ze hebben ons als door. Toch blijven ze staan. Mart filmt het en ik maak een paar mooie foto's, al is dat zo achter bosjes en takken nog erg lastig. De camera stelt zich namelijk steeds scherp op takken, maar het lukt gelukkig. En dan schrikken we ons rot als er ineens van links een veel grotere oranje Kangaroo komt aanspringen. Ze waren dus gewoon met z'n drieën. De grote hadden we helemaal niet door, maar stond gewoon links van ons. Met z'n drieën springen ze weg. We lopen rustig de rotsen over en de bosjes in en iets verder staan ze stil. Mart filmt weer en ik probeer nog wat foto's te maken en dan springen ze echt helemaal weg. Wat ongelooflijk gaaf!!! We lopen met een big smile verder, maar zien geen Kangaroo meer. Wel een lizzard en een grote soort van hagedis met ook veel stekels. Ook mooi om te zien hoor, zo in het wild. Na een mooie Walk gaan we terug naar de auto en zoeken we ons slaapverblijf voor vandaag op, Dessert Palms. Dit complex heeft allemaal punthuisjes en wij krijgen nummer 101. Als we er aankomen ligt het naast de weg en je hoort de auto's heel erg langsrijden. We vragen bij de receptie om een ander huisje en krijgen dan nummer 137. Dit ligt veel beter in het midden van het park. We installeren ons en doen even rustig aan. Het is 16.00 uur en we gaan even op het terras bij het huisje zitten en genieten van de zon en rust. We lezen wat over de mountaindevil die we vanmiddag zagen en hebben het over het park. We besluiten om straks nog een keer met de zonsondergang naar het park te rijden om te kijken of we misschien nog wat zien. Eerst douchen we lekker lang en weer aangekleed is het 17.30 uur en rijden we naar het park. Rond 18.40 uur gaat de zon onder. We lopen het pad weer af en het is echt een prachtig park. Die grote rotsen en dan het spotten. Te leuk. We zien na een half uur nog een Kangaroo zitten in de verte op een rots. We lopen ernaartoe en bekijken hem en maken wat foto's. Als we te dichtbij komen is ie weg. Hoe snel die over die rotsen springt. Dan zien we boven op de berg, op een rots een Dingo. Hij zit volgens ons te wachten tot ie kan toeslaan. Als het 18.30 uur is gaan we terug naar de ingang omdat de donkerte snel inslaat. We zien nog een Kangaroo in de duisternis zitten en deze bekijken we gewoon rustig. Hij zit lekker op z'n dooie gemak totdat ook deze weer wegspringt naar boven en weg is ie. Wat een topscore qua wildspotten vandaag. Dachten we dat het eerst alleen een rijdag zou worden, is het een wilddag geworden. En al die verschillende beesten in het wild, super gaaf! In het donker rijden we naar Todds Tevern welke we op internet hadden opgezocht. Een typisch Australische Taverne waar we wat gaan eten. We bestellen beide een 300 grams steak en smikkelen deze lekker op. Wat een zalige dag om hem zo af te sluiten. Als we klaar zijn regent het buiten en in de regen rijden we naar ons huisje, waar we nog de halve finale van Australian Football kijken. Wat een aparte sport. Het zit tussen Rugby en voetbal in en gaat er wild aan toe. Dan gaan we ons klaar maken voor de nacht. Morgen verlaten we echt het Northern Terrotory en vliegen we naar Melbourne in het zuiden. We vliegen om 12.35 uur en willen wat eerder op het vliegveld zijn. Omdat we toen we aankwamen wat vroeger de auto ophaalden, moesten we 70 dollar meer betalen. Als we hem nu voor 09.45 uur terug brengen krijgen we die weer terug. Dat gaan we dus doen, is snel terug verdiend toch. Maar eerst zometeen lekker slapen en weer genieten van een bijzondere dag. Gewoon in totaal 5 Kangaroos gespot. Drie bij elkaar en twee los. We kunnen met een goed gevoel de outback verlaten. We hebben er een heel goede indruk van en hebben er van genoten. Nu op naar Melbourne. Deel twee van de tot nu toe geweldige trip zit erop, op naar deel 3!

Tot snel vanuit Melbourne!!

Veel liefs van ons!

Johan en Martin

• 16 September 2016 - 15:47

Haronsel:

Ik snap jullie niet hoor, iedere keer kopen jullie eten voor onderweg en daarna gaan jullie lunchen, nou schiet mij maar lek. Of jullie zijn moddervet, of die auto licht vol rottend eten.

Passen jullie wel op met de dingo’s, het blijven net wolven he, voor je het weet hebben ze je te pakken.

Tja en verder die eerste dag, chapeau en driewerf hoera, jullie hebben bewogen, ja mooi si het daar he, gewoon zonde dat jullie het allemaal in vogelvlucht moeten doen, maar dat is niet anders.

En wat had ik nou gezegd waar die waterhole’s voor zijn, kom je op zijn minst 5 minuten van de vliegen af, maar nee als twee ouwe bokkie’s op een bankie gaan zitten klagen dat ze weg moeten gaan nu goed nieuws (ZE BLIJVEN).

Kamperen in een tent, een vijfsterren hotel met canvas zullen jullie bedoelen, jammer dat er snachts geen slangen binnengekomen zijn, maar het kampement zal wel omgeven zijn met schrikdraad en een elektrisch hek om de tere gasten te beschermen, ik hoop toch wel dat er wifi was voor jullie he verwende backpackers.

Toch wel fijn dat jullie constant aan ons denken als jullie gaan rijden, dan is maar hart ook een stukje mee op reis met jullie.

Ja mooi he zo’n moutaindevil, ze zijn beschermd he, maar goed dat jullie er niet overheen gereden hebben, hadden jullie misschien twee lekke banden gehad, ja dat die abo vrouw hem meeneemt, zij vinden nog steeds dat alles in dat land van hun is, ga er dus maar niet tegenin.

Mooi he dat park in alice springs en al die exotische vogel die niet in een kooitje zitten, net artis maar dan anders he.

Nou genoeg kangaroo’s gezien, moet toegeven, meer dan dat wij in het wild gezien hebben, maar alla, al die vogels mooi he maar hebben jullie nu ook al een kookabaroe gezien en wilde mango’s gegeten ?

Nou morgen naar melbourne hebben jullie een winterjas meegenomen, het is daar nu 11 graden brrrrrr.
    Ik denk dat melbourne in vergelijking met de red centre en n.t. een beetje tegenvalt (its more real britisch)

maar maak er maar wat van totdat jullie naar The Rif gaan.

Geniet nog lekker

• 16 September 2016 - 21:53

Ger Stobbe:

Jullie hebben het naar je zin ,zo te lezen.Johan, de wandeling die je beschrijft dat zijn geen

afstanden maar kleine stukjes. Ook de omschrijving van de Kangaroos ,zoals je het omschrijft
    lijkt het net of je zeldzame dieren ziet maar dat is niet zo( grapje)

Net wat Hans zegt Melbourne is gewoon een hele grote en moderne stad maar fris.

Veel plezier en het lezen was weer leuk.

• 17 September 2016 - 10:50

Wim:

Hey lieve mannen, het is weer genieten om jullie belevenissen te lezen. Wat een avontuur beleven jullie tot nu alweer. Zo veel mooie natuur en wildlife dat moet echt geweldig zijn en dan komt de Reef ook nog!!!

Heerlijk blijven genieten van al het moois daar en een dikke kus.

Wim

• 17 September 2016 - 23:38

TONNY:

HEY LIEVE ONTDEKKINGSREIZIGERS,

WAT EEN HEERLIJK VERSLAG WEER.

HET LEEST ALS EEN SPANNEND BOEK, WAAR JE STEEDS WEER EEN VOLGEND HOODSTUK VAN WILT
    LEZEN.

EN WAT EEN PRACHTIGE DIEREN IN HET WILD HEBBEN JULLIE TOT NU TOE AL GEZIEN.

JULLIE VALLEN NATUURLIJK VAN DE ENE IN DE ANDERE VERBAZING, ZO INDRUKWEKKEND IS ALLES WAT OP JULLIE PAD KOMT.

EN TOT NU TOE AL 5 SKIPPIES GEZIEN, ECHT HEEL BIJZONDER.
    IK BEN BENIEUWD NAAR DE FOTO'S DAARVAN.

EN DAN HET KAMPEERAVONTUUR.
    EEN TENT MET AIRCO, VERWARMING EN COMPLETE BADKAMER, WAT SUPER DE LUXE!!

OP NAAR JULLIE VOLGEND VERSLAG OVER MELBOURNE.

IK BEN ZEER BENIEUWD!!

HEEL VEEL PLEZIER EN FIJNE DAGEN DAAR JONGENS.

LIEFS VAN TONNY. XXXX

• 18 September 2016 - 08:11

Stefan En Rebecca:

Wauw.... Kangaroos!!! Wat ontzettend gaaf!!!
    Het is te lezen dat jullie met volle teugen genieten, en terecht!
    Ga nog lekker verder hiermee, dan gaan wij morgen weer werken :-(
    Tot het volgende verslag!!
    Xxxxxxxx

• 19 September 2016 - 22:18

Willemien:

Hai jongens ,lijkt mij een geweldig mooie natuur echt gaaf!
    Van de wandelingen kan ik mij voorstellen dat de uitzichten moo i zijn!
    Nog maar niet te spreken van al die mooie en prachtige dieren.
    Alleen het kamperen is toch niet echt kamperen,zou het wel eens willen zien
    zo n luxe tent.
    Zo te lezen , genieten jullie volop !!
    Ga zo door !
    groetjes.