We zijn in Chicago! - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Johan en Martin - WaarBenJij.nu We zijn in Chicago! - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Johan en Martin - WaarBenJij.nu

We zijn in Chicago!

Door: Johan Wijkstra

Blijf op de hoogte en volg Johan en Martin

25 Juni 2022 | Verenigde Staten, Chicago

Come fly with me,

Let’s fly, let’s fly away

Come Fly with me - Frank Sinatra

Vrijdag 24 juni 2022

Voor dag en dauw opstaan om eindelijk weer te gaan reizen. Het voelt onwennig maar ook weer heel fijn. Het voelt spannend en ook gelijk hoopvol dat we gewoon weer kunnen doen wat 1 van de leukste dingen is om te doen, reizen!

Om 06:00 uur gaat de wekker en we hebben allebei niet echt goed geslapen.

Een combinatie van het onweer en de spanning voor de reis waren waarschijnlijk de twee oorzaken. Gisteravond hebben we de koffers helemaal ingepakt, dus na het opfrissen is het wachten op Wim die ons naar Schiphol zal brengen.

Ook voor Schiphol hebben we door alle Media aandacht en de verhalen over lange wachtrijen en gemiste vluchten best wat huiver, we gaan het meemaken.

We vliegen pas om 12:25 uur, maar omdat je maximaal 4uur voor de vlucht op Schiphol mag zijn, komt Wim ons om 07:15 uur halen. We laden de koffers in de auto en ik doe de deur van ons huis dicht om hem af te sluiten, oeps... Ik ben vergeten dat er aan de binnenkant van de deur ook een sleutel zat en nu kunnen we hem niet op slot draaien. Ik doe nog een keer de sleutel erin en geef een harde tik tegen de sleutel en gelukkig schiet de sleutel aan de binnenkant eruit en kunnen we de deur openen en de sleutel aan de binnenkant eruit halen... stel je voor dat we nog even snel een sleutelboer moesten bellen....

Wim rijdt ons rustig naar Schiphol waar we rond 08:00 uur aankomen. Buiten is het gewoon druk en na het gedag zeggen gaan we naar binnen op zoek naar de balie. De dame van KLM bij het begin van de rij geeft aan dat ondanks dat we iets te vroeg zijn, gewoon de rij al in mogen. Het afgeven van de koffers is zo gedaan en dan door naar de security check en paspoortcontrole.

Het zijn echt wel flinke rijen maar om 09:20 uur zijn we er al helemaal doorheen. Gelukkig viel het dus allemaal enorm mee. We besluiten even te gaan ontbijten, luchtjes te kopen en nog even rond te lopen en tegen elf uur zoeken we Gate D53 op waar de blauwe vliegtuig ons al staat op te wachten. Het is altijd een komisch gezicht dat veel mensen al een uur voor het boarden in de rij gaan staan... stel je voor dat je je handbagage niet boven je in de vakken kwijt kunt. Een andere reden kan ik niet verzinnen. Wat dat betreft zitten wij altijd gewoon rustig te wachten totdat we echt moeten boarden.

Zodra we mogen en plaats hebben genomen op onze stoelen is het wachten op de take off. Ongeveer een uur later dan gepland laat de piloot de motoren volop over de vertrekbaan brullen en stijgen we op. We zijn op weg naar Chicago.

Op weg naar Amerika en op weg naar nieuwe dromen en belevenissen. Alvorens zou de vlucht 9 uur duren, maar met instappen hoorden we dat het maar acht uur was. Na een koude (lees: nog net geen ijspegels aan je neus) maar goede vlucht, landden we plaatselijke tijd om 14:00 uur op Chicago O’Hare International Airport. 1 van de 2 luchthavens in Chicago. Wat trouwens ook niet veranderd is, is dat we altijd een schreeuwende baby aan boord hebben, maar dat terzijde.

Het taxiën naar de gate duurt best lang en eenmaal uit het vliegtuig gaan we op zoek naar de douane. Blijft altijd een ding om langs de douane te gaan maar in een poep en een scheet zijn we erdoorheen. Mart ging eerst en moest wat standaard vragen beantwoorden en daarna was ik. Het enige wat ie vroeg was of ik bij Mart hoorde en toen geloofde hij het wel en zette de stempels in het paspoort, het is weleens anders geweest haha. Als we ook onze koffers van de band hebben gehaald gaan we op zoek naar de huurauto. Met een soort van metro moeten we 1 halte waar alle verhuurbedrijven zitten.

Wij hebben een auto gehuurd bij Hertz. In Nederland hadden we al geregeld dat we kosteloos waren geüpgrade naar Gold Member, dit alles na tips op het Amerika Forum. Omdat we Gold Member zijn hoeven we niet in de rij en mogen we gelijk door naar de Premium Circle auto’s en er daar gewoon 1 uitkiezen en naar de uitgang rijden. Uiteindelijk kiezen we voor een zwarte Nissan Rogue, ook omdat hier een navigatie systeem in zit. Dat zat niet in alle andere auto’s. We doen onze koffers erin en rijden naar de uitgang. Ook hier gaat het erg snel. Je geeft je rijbewijs en een minuut later zijn we op pad.

En dan hebben we ook meteen het besef: WE ZIJN IN AMERIKA! Gelukkig hoeven we maar een kwartiertje te rijden naar ons Motel. We zitten met de motel uit het centrum, omdat dat veel betaalbaarder was. Ook zitten we dichtbij de metro om de aankomende twee dagen naar het centrum te gaan. We checken in en krijgen kamer 224, maar bij het nakijken van de kamer blijkt dat het raam niet op slot kan. Dit vinden we geen fijn idee en bij de balie verzoeken we een andere kamer en krijgen die uiteindelijk in kamer 226. En eenmaal binnen en nadat alles goed is bevonden ploffen we op bed en komen we even bij. Het is inmiddels al bijna 16:30 uur en na het vroege opstaan en de lang reis vinden we het wel even goed.

Een uur later besluiten we om alvast even te gaan kijken waar we morgen de metro kunnen nemen en halen we lekker wat te drinken. Vanavond willen we wat gaan eten bij Denny’s. Een diner die heel dichtbij ons motel zit en dat is wel zo lekker voor vandaag. Rond 19:30 uur lopen we Denny’s binnen en eet Mart een lekkere sizzling plate en ik een soort van toasted burger met heerlijk gekruide frietjes. Bij het eten kakken we allebei in en gaat het bijna 24 uur wakker zijn en de reis zijn werk doen en dus besluiten weg om geen toetje te nemen en lekker terug naar de kamer te gaan. We kijken nog naar de finale van de Stanley Cup (ijshockey) en dan houden we het voor gezien. We zijn er, de roadtrip kan beginnen. De aankomende twee dagen zullen we Chicago onveilig gaan maken en deze stad een beetje verkennen, maar voor nu... Zzzzzzzz

• 25 Juni 2022 - 13:47

Yvonne:

Hoi mannen, wat schrikken en stress met die sleutel en wat een geluk dat hij uit het slot viel. Wij zijn blij dat alles voorspoedig is gegaan met het vliegen. Was toch spannend met al die toestanden op Schiphol. We zijn benieuwd naar jullie reis verslagen. Bye bye

• 25 Juni 2022 - 14:27

Nog Steeds Hetzelfde:

Ja weer op reis is altijd spannend, ik denk dat iedereen daarover kan meepraten.  Wij ook we staan nu maar liefst 61 km in Duitsland:) :)

Maar toegegeven jullie zijn iets verder, maar dat je een sleutel aan debinnenkant van de deur laat zitten ! Ik zeg effe niks.

Waarschijnlijk wel een opluchting dat jullie overal snel door waren, eerste last van jullie schouders.

Ook lekker dat verder alles ( hetzij een beetje fris) goed verlopen is.

Die schreeuwende baby aan boord is normaal hé, om ervoor te zorgen dat jullie wakker blijven en geen halte missen.

Ja en dan de aankomst hé zo door de douane heen, dat is wel een teken aan de wand hé, eerst die sleutel, dan de douane, allemaal tekens dat jullie oud worden hé.

Pas maar op eerst zakt je lichaam uit en dan loert de dementie op de loer :) :)

Nou lekkere auto onder Jullie deriere op naar een tweederangs motel, eten zonder toetje  ( geld nu al op, de reis moet nog beginnen.)

Nou dat beloofd wat de komende twee weken, wij rijden misschien wel helemaal tot de Deense grens, maar ja wij hebben na deze twee weken er nog 3 voor de boeg :) :)

• 25 Juni 2022 - 14:27

Emily:

Ik hoop maar dat er foto's komen!

• 25 Juni 2022 - 17:42

Esther :

Fijn voor jullie om weer lekker op reis te zijn en super leuk dat ik weer mag meegenieten via deze verslagen .
    Tip voor de terugreis; een paar oordoppen tegen het schreeuwende baby-geluid

• 25 Juni 2022 - 20:27

Willemien :

Hoi Jongens ,

Heerlijk om weer mee te reizen via jullie blog,lekker Johan om je schrijftalent weer te laten zien.
    Lees het met veel plezier .
    Wens jullie een heerlijke vakantie, al geland zonder al teveel problemen
    Op naar alle bezienswaardigheden.
    Natuur stad , lekker eten , .........
    Veel plezier !

• 25 Juni 2022 - 21:52

Lara:

Fijn om te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen. Geniet ervan!!

• 26 Juni 2022 - 10:47

Stefan En Rebecca :

Lekker hoor, weer net als “vroeger” samen op avontuur!
    Heel herkenbaar die baby… die reist ook altijd op onze vluchten mee, fijn dat ook die dingen niet veranderen xxx

• 26 Juni 2022 - 14:13

Mariëlle:

Leuk hoor! Lekker genieten daar in het mooie Amerika. Ik zie jullie verslagen met veel plezier tegemoet.